Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 feb, 2018 0:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aanmoedigingen, ik hoop ook dat het heel blijft maar er zal wel eens iets mee fout gaan. Het is namelijk een beetje Murphy uitdagen. Er is ondertussen aan de catwalks bij de dekrand gewerkt. Die zitten tussen de luchtafweeropstellingen. Op het model werden ze in plastic uitgevoerd. De grootste verdienste van de WEM photo-etch set is dat al deze catwalks voorzien worden van geperforeerde loopplanken. Dat betekent wel dat je elke "gun tub" er van tussen moet zagen en dan goed moet opletten waar die op de dekrand vastgemaakt moesten worden, ze zitten meestal met drie op 1 onderdeel. Gelukkig passen ze nauwkeurig op het dek, zodat het gepuzzel nog meevalt. Hier een voorbeeld van zo'n onderdeel en hoe het aangepast moet worden.

photo 437254

Na een tijdje plakken ziet het dek er dan zo uit.

photo 437255

De instructies van het PE bevatten een scan van beide meegeleverde vellen, om de onderdelen, die niet op de plaat genummerd zijn, te kunnen terugvinden. Ik heb een paars kader getrokken rond de voor de catwalks bedoelde delen. Daarbij valt op dat er ook een paar exemplaren voorzien zijn van tubs in metaal, mogelijk omdat die wat ingewikkelder aansluiten. Vooraan is er ook een stel grote platformen voor drie paar afweerstukken die pas later op de Independence gemonteerd werden. Deze onderdelen zitten in de Dragonkit op een sprue die specifiek voor Princeton toegevoegd is. In de PE-set zitten ze ook als een alternatieve toevoeging, ik moet nog uitzoeken hoe dat dan aansluit op de 2 Independence-specifieke voorste catwalk-onderdelen, waar die platforms nog niet op zitten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 feb, 2018 1:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een foto van de voorste gun tub.

photo 437379

Er zijn wat verschillen tussen het PE en het model hier. Ik zoek nog een plan waar ik de juiste positie van dit platform kan vinden, moet het nu gelijk met het raampje rechts of met de deur links? Het plan dat ik op p1 van dit verslag kreeg, heeft nog niet deze toevoeging. Let op het grote verschil in breedte tussen het PE platform en het plastic exemplaar op het vliegdek.

Ik kocht ook nog een handige tool voor scheepsbouwers van Wolfcraft:

photo 437380

Deze klemmen zijn naar believen open te zetten met de kleine hendel of aan te klemmen met de grote, die een pompbeweging maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 feb, 2018 2:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De voorste twee driedubbele flakplatforms moesten nog geplaatst worden.

photo 438370

De linkse is hier al samengesteld en de plek waar de deur komt is al vrijgemaakt in het plastic.

photo 438368

Zelfs de onderkant is keurig afgewerkt.

photo 438369

Om te checken of de PE versie echt beter geproportioneerd was en waar de platforms moesten aansluiten, heb ik beroep gedaan op the Ship's Forum. Tracy voorzag me van een wazig plan dat hij gebruikt had voor het ontwerp van dit stuk van het model, aangezien dit een latere aanpassing is en het niet op de beter beschikbare bouwplannen staat. Ik heb met kleurlijnen aangegeven hoe ik het rudimentaire plan toch heb kunnen gebruiken. Om te beginnen, meten we de breedte van het vliegdek, dat op het plan in paars aangegeven is met de letter D. Vergelijken we dit met het plastic dek C, dan geeft de roze lijn aan dat dit ongeveer 2,2 keer in het plan past. Daardoor weten we dat deze factor ook de andere gezochte afstanden oplevert. Platform B met de rode lijn past het best 2,2 keer in afmeting A in blauw. Ook de afstand wordt op die manier berekend en hieruit blijkt dat WEM het volledig bij het rechte eind heeft.

photo 438371

De opstaande wand zorgt dat de platforms haaks staan, als je een sleuf tot tegen het dek aan zaagt. Hier een dryfit met de romp.

photo 438373

Beide platforms zijn hier verlijmd.

photo 438372

Een uitbreiding van het dek tegenover de vorige CVL maakte het noodzakelijk om de binnenkant daarvan al grijs te schilderen, zodat je het PE niet ziet reflecteren door de perforaties.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2018 0:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De catwalks zijn nu bijna allemaal vervangen door PE. Alleen nog vooraan wat knutselen, want daar moet het PE ingekort worden door de "triple AA gun tubs". Op deze catwalks moet nu ook allerhande materiaal vastgemaakt worden, zoals vlotten. Er moet dan ook reling komen.

photo 438674

Het spul vooraan in de bakjes is afval van de plastic catwalks.

photo 438679

photo 438680

photo 438678

photo 438676

photo 438675

photo 438677

photo 438673

photo 438671

photo 438672


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2018 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Steven,

Mooi strak werk wat je laat zien. Waar lijm jij je pe trouwens mee? En die tools, altijd handig!

Keep up the good work.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 maart, 2018 1:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hoi Andrew, het is de gele Zap. De roze heb ik ook in de buurt maar die is wat onberekenbaar. Voor het houten dek zal het waarschijnlijk contactlijm worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 maart, 2018 16:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De airwing is nu ook aangestoken, die is door zijn kleine omvang geschikter om in de weekends op verplaatsing aan te werken. Door het aangekochte PE kunnen alvast 6 van de 8 F6F en ook 6 Avengers een upgrade krijgen. Bij het PE zit ook spul voor SBD Dauntless maar die horen niet op de Princeton thuis. Er heeft zelfs altijd een voorraad duikbommen op de Princeton gezeten, zonder dat er de bommenwerpers op het schip voor beschikbaar waren. Het eerste dat ik ga doen, is de Hellcats van cockpitdetail voorzien, zodat er een aantal met open canopy kunnen figureren. Er is een cockpitvloer met instrumentenbord waar wijzers in ge-etched zijn, een stoeltje en een knuppel.

photo 439017

photo 439016

De plastic romp is te nauw voor deze toevoeging, dus moet die uitgefreesd worden. Daar had ik ooit tandartsenspul voor gekregen.

photo 439018

Ik heb het pitje er al in gekleefd maar er is nog maar 1 toestel behandeld. Ik moest namelijk nog gaan winkelen. Daarbij heb ik ook de kringloopwinkel aangedaan. Daar kan je altijd zaken vinden voor een habbekrats die verrassend bruikbaar zijn.

photo 439020

Dit boek gaat over de voorvader van de modelbouwkits, Bassett-Lowke, waarmee de Royal Navy aan het begin van de vorige eeuw voorzien werd van opleidingsmodellen van de vloot, en ook van die van de andere mogendheden om de herkenningspunten te leren. De schaal is meestal 1/600 of 1/1200. Iemand heeft hier een collectie van aangelegd en die wordt in dit boek getoond. Ook veel koopvaardij- en lijnschepen waren beschikbaar. Ze waren ook voor particulieren te koop.

photo 439019

Zelfs de Independence-klasse was erbij.

photo 439021

Een aantal modellen wordt van naderbij getoond en ook de verpakking en de bouwmethode komen kort aan bod.

Verder heb ik nog een reparatie uitgevoerd aan een oud model van me, de Roosevelt. Een van de Hawkeyes was losgekomen en moest terug vastgezet worden. Hij stond op een draadje dat onder het gewicht neigde door te plooien. Ik heb het draadje korter vastgekleefd maar dan verder van het schip weg.

photo 439023

photo 439022

photo 439024

Om dan terug op de Princeton uit te komen: de reling staat al grotendeels op het schip. Nu moet er nog een afwijkend gedeelte vooraan gedaan worden en een stuk op de blisters aan de zijkanten van de hull. Op het dek ligt het platform klaar dat tussen de schoorstenen hoort. Dat zal ik achteraf moeten vastkleven, want anders is de galerij er onder niet meer schilderbaar.

photo 439025

photo 439026

photo 439027

photo 439028

photo 439029

photo 439030


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 maart, 2018 17:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
blijft mooi dat pe gepriegel.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 maart, 2018 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Je hebt weer lekker de snelheid erin, zoals gewoonlijk. Het begint al heel wat te worden, mooi.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2018 15:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aansporingen! Ik ga er letterlijk koortsig mee door, zit hier te typen met een dekentje over me. Deze update gaat over de platformen waar de paravanes op gemonteerd waren. Dit soort toestellen doen wat aan torpedo's denken maar het wordt gebruikt voor het ruimen van mijnenvelden op zee. Ik vond een paar verhelderende plaatjes op Wikipedia:

photo 439704

De paravanes werden met twee over de reling getakeld, aan elke zijde een, en aan kettingen of kabels voortgesleept. Door de vleugels spreidden de kettingen zich onder het water uit. De magnetische mijnen waren met een gewicht aan een ketting verzwaard. De paravanekettingen geleidden de mijnen tot bij de kabelsnijder aan de torpedokop, die de mijn lossneed zodat die naar boven dreef en onschadelijk gemaakt kon worden.

photo 439705

foto https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paravane_on_USS_Texas.jpg, een paravane van nabij gezien op het museumschip USS Texas. Let op de geperforeerde vleugelstijlen en de kabelsnijder.

photo 439715

Voor de paravanes zijn alle details om te zetten in PE als je de plastic stukken kaal scheert.

De locatie op het schip was boven de zogenaamde blisters, de uitstulpingen opzij aan de romp om het stabieler te maken. Hier zijn ook twee galerijen waar een PE vervangstuk voor is van WEM. Allemaal goed en wel maar er is een probleem mee.

photo 439709

Ik had eerst de bakboordzijde gedaan. Wanneer je het stuk plooit en naast een foto legt samen met het plastic kitonderdeel, zie je meteen een afwijking bij de hoge scheepsladder achter het driehoekig gedeelte. De driehoek is verkleind zodat de galerij op dezelfde hoogte komt aan de beide uiteinden van de ladders. Dit leidt meteen tot passingsproblemen, dus had ik de locatorrand van de hull gesneden. Ofwel komt de personeelsdeur links op de foto te hoog uit, ofwel zit de balustrade voor de hangarpoorten. Omdat het kitpart en het PE beiden een gladde helling vertoonden voor de grote scheepsladder, had ik in eerste instantie een langer plaatje in de plaats gekleefd zodat de galerij terug lager uitkwam.

Aan de stuurboordzijde vond ik de verklaring voor het probleem.

photo 439711

Voor die galerij had men het spiegelbeeld meegeleverd van het net getoonde onderdeel. Daarin zaten geen uitsparingen voor de zware stutten die hier uit de romp oprijzen en de galerij opdelen. De montage van dit stuk PE zou wel moeilijk worden als de plastic stutten van de kit later in deze uitsparingen moeten passen. Daarom heeft WEM beslist om het wat hoger te doen uitkomen, zodat het boven op de stutten ligt.

photo 439707

Nadat ik het correcte gedeelte van de galerij al gemonteerd had, duidde ik met een fineliner aan waar de stutten van het eiland contact maken met de galerij.

photo 439708

Door de foto's in het boek goed te bekijken, kon ik ook vaststellen dat de gladde helling niet bestond en dat er wel degelijk een ladder met treden op die plek moest zitten. Gelukkig zijn er nog stukken PE galerij inclusief ladder teveel door de extra gun tubs vooraan het schip. Deze mogelijkheid heb je niet als je de set voor een vroege versie van het naamgevende schip wil gebruiken.

photo 439713

De uitsparingen in de loopplanken betekenen wel dat je de reling moet versnijden. Gelukkig staan de stanchions niet allemaal even ver van elkaar en kan je dus passende stukjes vinden. Hier had ik nog een extra uitsparing geslepen.

photo 439712

photo 439710

Aan de andere kant heb ik uiteindelijk ook de helling weggehaald en een ladder gekleefd.

photo 439716

photo 439717

photo 439714

De paravane aan stuurboordzijde is al gemonteerd.

photo 439706

De valreep aan een zijde is in de romp gegoten, dit is perfect weg te halen met een Airwaves-zaagje zonder de steel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement