Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 9:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Prachtige aanvullingen Steven. De Hellcats van l’Arsenal zijn nu lastig te combineren met de Hellcats van de kit. Alleenstaand zouden ze wel voldoen. Ik heb nog één setje Trumpeter Hellcats waar er 5 inzitten. Ook een doosje Avengers, Helldivers en Corsairs. Ik kan deze jou kant opsturen als je het nodig mocht hebben.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 nov, 2018 23:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie geduld en het mooie aanbod. Ik heb ondertussen echter al een bestelling gedaan bij Der Sockelshop, met juist deze Trumpeter toestelletjes. Alleen de Hellcats en Avengers zijn bruikbaar, Corsairs had ik overigens zelf nog liggen maar die kunnen op dit model niet omdat de Navy terughoudend was met de introductie van Corsairs op carriers. Toen die hun intrede eindelijk deden, was de Princeton al vergaan. Wie een van de andere schepen bouwt, kan die dus wel gebruiken maar ik zal ze moeten sparen voor iets anders. Ik heb nu dus Corsairs en Helldivers op overschot, misschien komt er dus ooit eens een Essex. Ik zou dat soort uitspraken beter laten...

Vandaag kwam die bestelling dus binnen.

photo 459290

Het uitpakken was een feestje, want ik had van deze verzending gebruik gemaakt om nog een paar kits te vervolledigen.

photo 459291

Bovendien was er ook net weer een gekko uitgekomen, hij was nog geen 3cm lang.

photo 459289

photo 459292

photo 459293

Dat kon dus niet meer kapot. Het betekende wel dat ik mijn onderzoek van vorige week moest verderzetten. Ik zou deze Trumpeter ("T") kitjes vergelijken met de al gebouwde Dragons ("D").

photo 459295

photo 459298

photo 459299

photo 459304

photo 459303

Beide kits zijn in drie kleuren plastic gegoten, met de sprues aaneengelast tot een raam. Er zijn ook decals voorzien, het lijkt er op dat die voor de Hellcats identiek zijn aan die voor de Avengers.

photo 459294

De romp van de Hellcats is goed vergelijkbaar. De paneellijnen liggen soms wel op andere plaatsen, maar de T versie is in elk geval beter voorzien dan L'Arsenal. Vergelijk je de vleugels en de hoogteroeren voor de Hellcats, dan komt dit ook mooi overeen. De vleugels zijn ook in opgeplooide stand te zetten.

photo 459296

photo 459297

Bij de Avengers is er een verschil in de lengte van de romp maar dit resulteert niet in een verschillende buitenmaat omdat ook de cowling op een andere plek afgesneden wordt. De bendixkoepel is bij T wel een afzonderlijk stukje clearpart. D heeft een open bommenluik waar een torpedo in halfreliëf in hangt.

photo 459300

photo 459305

Wat betreft de vleugels is er wel een merkbaar verschil in spanwijdte, maar D heeft een meer afgeronde vleugeltip dan het op foto's lijkt te moeten hebben.

photo 459301

photo 459302

Er is geen PE bij deze kits, het zwarte deel van de sprue voorziet in een prop en landingsgestel maar ik heb voldoende WEM foto-etsmateriaal gekocht om deze toestellen mee aan te passen. Nu de moed aanvatten om er mee aan de slag te gaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 nov, 2018 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Ik vind deze Trumpeter doosjes erg leuk om te maken en de manier van drie verschillende kleuren sprues is erg goed verzonnen. Deze zijn veel leuk om te maken dan de transparante versies.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2018 18:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb al 5 van de 6 Hellcats gebouwd.

photo 459457

photo 459456

photo 459455

Er zit overal een cockpit met stoeltje en stuurknuppel in. Al deze exemplaren zijn bedoeld om met gevouwde vleugels neer te zetten, maar de vleugels zijn recht en dus niet juist afgesneden, ik moet er nog wat aan prutsen. De plek waar de prop komt is iets te laag in de cowling, dus wordt de opening daarvoor dichtgemaakt en een nieuwe geboord. Er zitten ook al WEM wielbakdeurtjes op. Een lijmnaad aan de stuurboordzijde op de staart moet bij elke kist dichtgeplamuurd worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 12:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De cowlings van de Hellcats zijn opnieuw uitgeboord en de halvemaanvormige oliekoelerinlaat (?) is met een scalpel ingekrast. Hier nog een aanzicht in doorsnede van de cockpit van WEM.

photo 459735

photo 459736

photo 459734


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2018 13:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het is inderdaad de luchtinlaat, maar wat een priegelwerk, ziet er goed uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2018 1:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Bert. Ik heb nu ook eens een TBF Avenger gemaakt van Dragon. Het begon met het uithollen van de romp. Om de cockpitvloer er in te krijgen, moet er heel wat materiaal weggehaald worden. Omdat de bodem open is vanwege het torpedoruim, kan je wel goed met een vijltje bij de binnenkant.

photo 459807

photo 459808

Op de handleiding zie je dat er twee delen aan de vloer zijn. Er wordt een tussenschot voorgesteld uit plastic, maar er is geen ruimte tussen de PE-deeltjes tenzij je ook vooraan onder het windshield gaat uithollen.

photo 459809

Vastgelijmd en met stoeltjes en een stick past dit erg nauw in de voorziene opening. Ook de torpedo wordt al op zijn plek gezet. De wielpoten zijn erg gedetailleerd voor deze schaal en de wielen zijn zelfs afzonderlijke deeltjes. Het bommenruim heeft twee opengeplooide deuren.

photo 459810

photo 459811

photo 459812

Dit allemaal bouwen heeft me haast 3 uur gekost. Gelukkig zijn er maar 3 van de 6 in geparkeerde toestand met open luik te bouwen. Voor de Trumpeter TBF's moet ik nog zien hoe het PE er in past.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 nov, 2018 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Heel dapper dat je in deze vliegtuigen nog wat PE gaat maken. Ik ben daar maar niet aan begonnen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 nov, 2018 0:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Fvdm. Vandaag heb ik er nog 4 gebouwd. Nog 2 Hellcats en ook twee Avengers.

photo 459924

photo 459923

photo 459922

photo 459925

De linkse Avenger had ik gisteren al gebouwd. Ik heb nu twee exemplaren met open bommenluik, de rechtse heeft ze gesloten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 nov, 2018 0:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op een aantal Avengers in vliegende toestand na zijn nu al mijn vliegtuigen gebouwd. Die andere zouden teveel ruimte innemen op het dek. Ook de L'Arsenal Hellcats zijn nu af, ze zijn met een mes ontdaan van hun vleugels.

photo 460429

Hier een vergelijking tussen de doorschijnende Dragon Avengers en die van Trumpeter. Vooral het landingsgestel wijkt wat af, maar daar heb ik niets aan veranderd omdat het zo slecht te verlijmen is. Ook al gebruik je modelbouwlijm, dan kan je de wielpoten nog steeds los krijgen met wat beweging. Al het PE is wel ook overgenomen op de Trumpeters.

photo 460428

Hier wordt de cockpit uitgefreesd. Dit is minder lastig dan bij de vliegtuigen uit massief clearpart.

photo 460430

photo 460432

De wheelbays zijn om een of andere reden afgesloten op de vleugels. Ik heb ze opengeboord met de hulp van een gebroken boortje met een oneffen punt. Daardoor krijg je een gat dat aan de kanten dieper is dan in het midden. Met lijm kan je de bodem weer glad maken.

photo 460431

De gieting van deze propeller was niet goed afgesteld, de plasticspuit is te snel gestopt. Glukkig wordt dit grotendeels vervangen door PE.

photo 460433

De resin Hellcats worden gekortwiekt, want die moeten in de hangar staan door hun gebrek aan details.

photo 460434

Het landingsgestel is zodanig aangepast dat ze even hoog op de poten staan als de Dragon toestellen. Door een kleine plooikant te maken, zullen de poten ook steviger vastzitten dan door ze met een uiteinde in een putje te steken.

De hele airwing wordt nu tentoongesteld zoals ik die graag op de ESM zou willen tonen. Een paar stukjes PE ontbreken, zo hebben de opstijgende Hellcats geen cockpit.

photo 460435

photo 460436

photo 460437

photo 460438

photo 460439

photo 460440

photo 460441

Door de datum die ik wil afbeelden in oktober '44 zullen ze in overall Sea Blue gespoten moeten worden. Het glaswerk moet nog eens bekeken worden, het is nu wat te dik om te plaatsen met al die interieurstukjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: old brian en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement