Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2019 1:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, jongens. Hier nog de vorderingen bij de liften.

photo 469653

photo 469654

De dekrand heb ik geel geschilderd tot waar het overgeplakt gaat worden met het houten gedeelte. Ik was even aan het overdenken geweest met welke lijm dit moest, maar het blijkt volledig zelfklevend gemaakt te zijn, wat de zaken natuurlijk veel makkelijker maakt. Ik heb het dekgedeelte op de achterste lift al gekleefd en het past er mooi in.

photo 469656

Een van de twee clarktors heb ik al afgewerkt. Er zat ook een versie bij het WEM PE maar die van Dragon is gewoon niet te overklassen.

photo 469657

Hier zie je de afmetingen. Er zit een motortje in, de wielen hebben een bandenprofiel en vijf boutjes per velg en een mooi zeteltje maakt het af. De trekstang voor vliegtuigen is ook beter dan zijn PE tegenpool, met een sterktestructuur er in verwerkt. Die heb ik geaccentueerd met een wash, nadat ik de tractor grijs gespoten heb.

photo 469658

Met wat gewicht er op heb ik hem vastgezet.

photo 469655

Het resultaat als je door de liftschacht kijkt. Hier komt ook nog wat personeel bij te staan.

Ik heb deze week ook wat tijd gespendeerd aan een mooie website die ik ontdekt heb, http://www.armouredcarriers.com/. Je bet gewaarschuwd, eens je hier begint te lezen, ben je voor uren vertrokken. Hier worden de voordelen van gepantserde vliegdekken besproken terwijl verschillende acties van bekende carriers opgevolgd worden, met foto's erbij in een blogstijl.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 feb, 2019 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 991
Woonplaats: Antwerpen
Nu pas dit topic ontdekt :oops:

Erg knap werk,en inderdaad de pe is vaak niet nodig,de kits zijn soms meer dan goed.
Knappe website ook,reeds veel bijgeleerd.

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 1:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt en fijn dat het aanslaat! Hier alweer een update over het dichtkleven van de romp.

photo 469755

Er waren te weinig bolders meegeleverd in de kit, je krijgt er vier maar hebt er minstens zes nodig. Er zit nog wel ergens een paar op een sprue dat niet gebruikt wordt, maar die zijn groter van formaat en dus onbruikbaar. Het is nu niet een erg ingewikkelde vorm, rechts op de foto zie je een origineel. Links zie je mijn creaties.

photo 469758

photo 469756

De romp werd nu dichtgekleefd en ik ben blij dat ik niet al te zeer in detail getreden ben in de hangarruimte. Dit is namelijk niet zonder slag of stoot gegaan.

photo 469757

Al deze onderdelen zijn terug losgekomen bij het samenbrengen van dek en romp, een PE-plaat is verplooid door het losspringen van een knijper.

photo 469759

Er zit momenteel nog maar 1 Hellcat in de hangar, de rest is losgetrild door het dek. Om te zien waar de overgebleven vleugel gebleven was, heb ik een spiegeltje in de lift gelegd.

photo 469760

Je ziet de overgebleven Hellcat, 1 wiel van een onderstel en de tractor. Ik meende de vleugel te herkennen ergens in het midden op de vloer, maar hij lijkt vastgelijmd geraakt te zijn. Ik moet er misschien nog wat naar vissen met een ijzerdraad.

Hoe is deze destructie nu veroorzaakt?

photo 469761

Het dek heeft aan de vier hoeken een richel aan de onderkant, waar de hangarmuren in passen. Die muren zijn echter in de kit als een recht stuk meegeleverd, zoals de eerste posts in het topic tonen. Door ze in de romp te verankeren, krijgen ze dus onderaan een kromming mee. Door de weerstand in de muren krijgen ze bovenaan niet dezelfde ronding als aan de hull en staan ze op sommige plaatsen bijna een centimeter uiteen. Wil je het dek op zijn plaats krijgen, dan moet je de hangarmuren samenknijpen tot je ze tussen deze richels krijgt. Die gaan gelukkig niet over de hele lengte van het dek door, maar wanneer je op het punt gekomen bent waar de richel eindigt, schiet het dek met veel energie en gekraak van PE-verbindingen op zijn plaats, genoeg om de Hellcats van hun plek te stoten. Eentje is daarbij verder geschoven en heeft zijn vleugels verloren. Je moet het dek ook onder spanning vastlijmen, want in het midden wil het omhoogkomen door de hoge druk aan de uiteinden. Er zijn een paar relingen op de hull losgeschoten door de noodzaak om op verschillende plaatsen op de romp te knijpen. Er bleken vooraan een paar doorgangen van de catwalk naar de hangar op een foute plek te zitten, die moesten er ook eerst uit gebroken worden. Een laatste gevolg van deze constructiemethode is dat de voorste liftconstructie nu wal klemt tegen de korte hangarmuur. Daardoor zijn de laatst aangebrachte, zwart geschilderde latjes bol gaan staan. Dit alles is gelukkig niet onomkeerbaar, al zal het terugplaatsen van de Hellcats niet van een leien dakje verlopen. Wie verder nog van plan was om een van deze kits te gaan detailleren, zou ik dus aanraden om eerst het dek vast te lijmen en dan pas het PE aan te brengen.

photo 469764

photo 469763

photo 469762

De voorlaatste foto toont rechts nog iets merkwaardigs, er gaat een verluchtingsrooster gedeeltelijk schuil achter een van de doorgangen naar de galerij. Dit moet een vergissing zijn tijdens het ontwerpen van de galerij, blijkbaar hebben ze dat niet helemaal in 3d gedaan.

Ik heb overigens nog iets besteld dat niet zal misstaan bij de Avengers op het dek.

photo 469772

Dit is de verbeterde MK13 torpedo met een bommenkarretje erbij. Ik vraag me natuurlijk ook af waar ze deze vliegtuigjes vandaan gehaald hebben, het moet een merk zijn dat ik nog niet heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ach, wat een slagveld! :shock:
Zonde van al het fijne werk dat er al in zat.

Mooie torpedo. Maar is het voorbeeldfotootje echt 1:350?
Erg gedetailleerd bij de wieltjes van het karretje bijvoorbeeld.

Succes met herstellen :brouw:
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 18:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hier is de link naar het product, Odorf: https://www.dersockelshop.de/zubehoer/1-350-umbausaetze/usn-airborne-torpedoes-mark-13-22.4in-with-trolleys-improved-type-1-350_master-model_sm-350-073.html. Het zijn PE wieltjes, die kunnen ze inderdaad zo fijn etsen. Ik heb gisteren de ontbrekende onderdelen uit het model gevist, er stond blijkbaar ook nog een volledig landingsgestel in.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Die foto met de lucifer. :shock:
Indrukwekkend product. Heel erg fraai.

Nogmaals succes met herstel!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 8:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
odorf schreef:
Die foto met de lucifer. :shock:
Indrukwekkend product. Heel erg fraai.
Odorf


Ja, het is toch knap hoe ze zo'n stukje hout kunnen maken he? :lol: :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 10:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ai! Dat is balen zeg, zonde van al het extra werk, hopelijk kune je overal nog een beetje bij nou.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 19:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De torpedo's zijn vandaag al aangekomen:

photo 470011

Ik heb de doos maar goed laten volstoppen, de andere spullen zien jullie spoedig elders opduiken.

photo 470012

Om de inhoud nu op schaal te laten zien, want er zijn grote en kleine lucifers, heb ik deze foto gemaakt. Bovenaan zie je een centimeterschaal.

photo 470013

Degenen die in onzekerheid verkeerden over het lot van de Hellcats kan ik gerust stellen, ze zitten allemaal terug in de romp.

photo 470014

Hier zie je nog het eenzame landingsgestel dat rechtstond in de hangar, terwijl de vleugel ergens aan de wand vast hing. Waarschijnlijk zat hij onder de verluchtingsbuizen gekneld. Alles is er uit gehaald met een pincet. Daarna zijn de vliegtuigen hersteld en één voor één teruggeplaatst. Om te vermijden dat het vijfde exemplaar teveel lijm morste aan de binnenkant, heb ik de lijm daarvoor via de middelste hangardeur met een mespuntje binnengebracht en zo onder de wielen gesmeerd. Het was dan nog even schuiven, maar je ziet er niets van op de vloer.

photo 470007

Daarna kon het hijsmechanisme van de lift gemonteerd worden. Ik stelde vast dat er maar voldoende hijskabels zijn voor een lift; wie de twee liften beneden wil, kan wel de onderdelen van de latere liften gebruiken, maar dan moet hij de wieltjes in tweeën klieven. De kabels zijn erg dun. Ik heb er een aan de lift gepast en al de andere dan op maat geknipt. Daarna heb ik ze in de zwarte primer gespoten. De montage was redelijk eenvoudig. Hier wat plaatjes van de lift.

photo 470008

photo 470009

photo 470010

Ik stel wel vast dat het houten dek de neiging heeft om aan de kanten op te krullen. Misschien moet hier een druppel lijm onder gelegd worden.

photo 470005

Ik heb hier een uitsparing gegraveerd waarin het boeggeschutsplatform aan stuurboord komt. Dit paste net niet lekker tegen de romp aan maar met de extra millimeter ruimte gaat het goed.

photo 470004

Ik heb dit aan de andere zijde ook uitgevoerd, vreemd genoeg bleek het daar niet nodig en zit mijn gravure nu iets te laag. Dat wordt opvullen.

photo 470006


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 8:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Gelukkig heb je alles met de Hellcats weer kunnen oplossen en kunnen plaatsen op het dek. Het is toch leuker om wat vliegtuigen te zien als je naar binnen kijkt. Gaaf ook om die tractor te zien. Ik heb wel vaker gelezen dat een houten dek vaak nog wat loskomt en dat dat dan weer gelijmd moet worden. Hopelijk blijft het hierbij.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement