Om de bodemplaat aan de omkadering te hangen, besloot ik om geen gebruik te maken van lijm. Als ik twee bouten in de bodem zou steken, dan kon ik de drie afzonderlijke delen in een keer vastzetten. Tegelijk zou ik er dan voor kunnen zorgen, dat het schip met de bodemplaat gemakkelijker uit de lijst gehaald zou kunnen worden, mocht dat nodig zijn. Als je het schip er in zet, steekt er namelijk overal nog maar een paar millimeter van het blok uit het kader.
Er zijn twee dwarsprofielen in het kader geplakt. Dit zorgt er enerzijds voor dat alles mooi rechthoekig blijft zonder het aan de bodem te moeten lijmen. Met een paar extra stukjes plastic wordt de moer in zijn beweging vastgezet. Ik moet er nog aan denken om er ook iets over te kleven, anders draait ze vrij. De twee bouten trekken het plastic kader tegen de witte plaat , die zo tegen de boekenplank zit dat het glas er mooi rond valt.
Na de houten rand van de witte plaat nog wit gekleurd te hebben, kon ik een foto van het geheel nemen. Ik kon het schip er nog wel niet in zetten, anders zou ik alles terug los hebben moeten schroeven. Er is al een naamplaatje in de maak bij de lokale Hubo. Dit kostte wel 48 euro. Ik heb er een moeten nemen dat ook voor de buitenlucht bedoeld was, want anders was het een hondenplaatje geworden. Hopelijk hebben ze de instructies goed begrepen.
En nu een van de belangrijkste updates van het verslag. We gaan het dek van Pontos aanbrengen. Ik had er al een stukje van in het ruim gestoken en daaruit was gebleken dat de zelfklevende onderzijde onbetrouwbaar is. Na verloop van tijd overwint de spanning in het hout de kleefstof en krullen de hoekjes omhoog. Ik wist dus dat ik eerst een gepaste lijm op het dek moest aanbrengen, die de kritische hoeken naar beneden moest houden. Ik vond deze kleurloze lijm van Bison, die geschikt zou zijn voor knutselmaterialen.
Op het dek worden alle randen ingesmeerd met de lijm, die al snel wat stroperig aanvoelt. Daarom wordt hij meteen platgestreken terwijl het dek klaarligt.
De plek waar twee stukken dek samenkomen, wordt nog eens ingestreken, zonder over de rand te komen; er moet namelijk een paar millimeter vrij gelaten worden, hier zat een soort voeg.
Het voorste stuk is geplaatst en is aangedrukt met een blokje plastic. Er moeten heel wat openingen voor dekstructuren uitgehaald worden. Ik had dit in feite eerst volledig moeten schilderen, maar het zal een kleine moeite zijn en veel verf besparen om de openingen achteraf een kleurtje te geven met een fijn penseel.
Nog een laatste blik op het oorspronkelijke dek. De details zagen er goed uit, maar de proporties klopten dus niet.
En toen was het dek overgeplakt. Ik heb nog twee van de Hellcats uit het ruim gevist, die komen er wel terug in maar zo heb je al een indruk van hoe het dek opgevuld zal worden met vliegtuigen.
De volgende stap wordt het aanbrengen van de dekmarkeringen, want dit gaat volgens mij makkelijker als er nog geen PE boven het dek uitsteekt. Ik heb een grote decal "23" meegekregen met de kit. Ook zat er een drydecal "22" bij de Pontos set. Ik heb echter de indruk dat de Princeton dit nummer niet droeg op heel wat luchtfoto's, dus vraag ik me af of het niet makkelijker en correcter is om geen nummer 23 aan te brengen. Dat zou anders gemaskeerd en gespoten moeten worden.