Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 05 apr, 2018 18:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Jeroen: het is soms lastiger te zien hoe ver je kan schuren op die transparante stukjes, want een putje valt niet zo op.
@Opgrapple: zo lang het PE overeenstemt met het model gaat het wel lukken, het probleem is dat het aantal van de onderdelen niet klopt. Ik heb nog een tiental roosters over nadat ik alle ventilatieschachten dicht had gemaakt:

photo 442386

photo 442388

Het is dus afwachten of er verder in de bouw nog locaties opduiken. Ik besloot om nu alles eens te schilderen dat me tegenhield om de hangar op te bouwen.

photo 442387

Het dek is Vallejo donkerblauwgrijs gespoten en de muren zijn nu in de schaduw gezet.

photo 442390

Tracy White had nog een tip gegeven over het uitzicht van de liftkokers. Er was in 1944 een ordonnantie gekomen dat er een strook van 6 voet zwart geschilderd moest worden vanaf het dek, waarvoor hij fotografisch bewijs had gevonden van op USS Monterey. Ik heb dit ook toegevoegd. Daarna heb ik de onderdelen van de hangar samengelijmd. Twee klemmen die ik onlangs kocht, komen hier goed van pas. Er zijn wel twee stukken PE losgekomen door de plooiing van de zijwand, dat wordt na het uitharden van de hull weer toegevoegd.

photo 442391

photo 442407

Het dek zit binnenin tot tegen de schoorsteenaanzet, maar er is nog een kier met de hangarwand die vooral aan bakboord ver open staat. De zijwanden neigen naar buiten, dus je moet ze onder druk tegen de voor- en achtermuur van de hangar kleven.

photo 442393

Het past allemaal vrij goed in elkaar, al moet er aan de uiteinden wat druk uitgeoefend worden. Aan de buitenkant is de naad tussen de romp en de hangarwand minimaal. Je moet wel goed opletten waar je de romp moet verlijmen, ik zal een deel van de dekrand moeten schuren wegens overtollige lijm.

photo 442392

photo 442394


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 apr, 2018 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Steven,

Mooi werk zo. Het valt me op dat de hangar mooi gedetailleerd is. Dat zie je niet bij iedere kit. Blijf je topic met interesse volgen.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 apr, 2018 2:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Mooi hoor, begint ook al een aardige messing collectie te worden :lol:
tja voor de rest niks zinnig toe te voegen alleen mooi hoor!!!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2018 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Begint al heel wat te worden. Fraai. Bij de Nimitz moet ik het hangardek zelf detailleren, daar is hier gelukkig al in voorzien :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2018 7:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, jongens! Ik las dat Tracy zelfs op het idee gekomen was om onderdelen van vliegtuigen, zoals die opgehangen worden aan het plafond van de hangar, te laten voorzien op het bouwplan. Dat is er helaas niet van gekomen. Even een dryfit van het dek voor jullie, vooraan komt het nog wat omhoog:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2018 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Steven,

Mooie vorderingen. Je ziet nu duidelijk de kruiser romp waar ze op gebaseerd zijn. Toevallig heb ik dat van die zwarte rand bij de lift van de week ook gelezen. Mooi detail weer.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2018 19:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Andrew! Deze week niet veel vorderingen, gisteren 1 extra Hellcat met cockpit en flaps gebouwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2018 18:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Princeton is op zomerreces geweest, omdat ik vond dat er niet genoeg Hellcats op het schip stonden en omdat ik zeker eerst de juiste kleuren voor de camouflage wilde hebben. Er zijn terwijl wel wat andere modellen afgewerkt geraakt maar de Princeton is niet uit mijn gedachten gegaan. Eerst was er de bijeenkomst van SIG Warships in België, waar ik het model mee naartoe genomen heb, maar helaas niet mijn fototoestel. De afgewerkte hangar wekte wel wat interesse op, al kwam de kritiek dat de wanden eerder wit gekleurd zouden moeten geweest zijn naast de liften. In feite is dit niet meer zichtbaar wanneer het schip afgesloten is, want de Princeton heeft geen hangardeuren naast de liftschachten.

Enkele recente aankopen hebben het model weer op stoom gebracht. Ik besloot het verfsetje US NAVY set 1 van Lifecolor te kopen. Daarmee had ik meteen een tweetal kleuren. De laatste benodigde kleur is apart gekocht, maar dat moest in Veldhoven omdat het een van de nieuwe was en die worden blijkbaar niet overal verdeeld door het grote aanbod. Een tweede benodigdheid waren de extra Hellcats. In het topic van Plastic en Steel (https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=51313) had ik al verkondigd dat ik twee sets van L'arsenal Hellcats had gekocht, maar Jugs had in de smiezen dat ik in de plaats daarvan Helldivers gekregen had. Dat was dus pas op de plaats. Ik had wel de magazijnen voor de 40mm vierlingkanonnen gekocht, daarvan denk ik er twee te kunnen gebruiken, tenminste als deze de magazijnen op dezelfde plek hadden achter de borstwering.

Ik had dus eigenlijk ook zoiets nodig voor de dubbelopstellingen, want daar zaten er veel meer van op het schip. Ik besloot om een online bestelling te doen bij L'arsenal zelf. Ik kocht vijf Hellcats en een setje magazijnen en koos de optie voor 9 euro om mijn bestelling te kunnen volgen, maar ze in een afhaalpunt te gaan halen. Na een weekje wachten kwam dit dan gisteren aan. Ik toon hier even wat er binnengekomen is.

photo 458416

In het pakje zat er nog dit, samen met een bestelbon die ondertekend was door ene Hilaire, "bonne réception".:

photo 458415

Ik heb de magazijnen eens naast elkaar gelegd, er zijn er drie nodig per installatie. Volgens mij gaan er te weinig zijn van de kleine, misschien kan ik met het overschot van de grote nog wat kleinere maken door er een stukje tussenuit te snijden.

photo 458425

photo 458426

photo 458427

photo 458428

photo 458429

Het resin ga ik vermijden, want het zit nog op een plaat die, om de juiste dikte te bereiken, afgeschuurd zou moeten worden. Als ik de grote exemplaren op een van de kitonderdelen leg, komt de diameter wel overeen.

photo 458417

Nu over naar de Hellcats. Er zitten er vijf in een pakje, samen met een klein PE-fret en twee gietblokken van vijf wielen. Ik kon nergens het tiende wieltje vinden, dat is nu geen moeilijk object om te scratchen.

photo 458423

photo 458422

Ik wilde de jagers meteen reviewen volgens hun proporties. Ik besloot meteen ook de Dragon exemplaren die al gebouwd waren, in de vergelijking op te nemen.

photo 458418

photo 458421

Iets onheilspellends viel me toen al op: de resin exemplaren waren opvallend kleiner dan die van de kit. De graveringbeperkt zich tot de cowling en de flaps.

photo 458420

Volgens het referentieboekje was de spanwijdte 42 voet en 10 inch. De lengte was dan 33 voet en 7 inch.

photo 458419

Als je de lengtes opmeet dan is Dragon (D) 37,2 mm breed en L'arsenal (A) maar 35.

37,2 x 350 = 13020 (mm op 1/1)
13020 / 25 (mm per inch) = 520,8
Dat is ongeveer 43 voet en 4,8 inch, dus net iets te groot. Doe je dezelfde berekening voor A dan kom je op 40 voet en 5/6 inch, veel te klein. Wat betreft de lengte wordt de D versie 32 voet en 1/12 inch (zonder propnaaf), die van A 29 voet, ook veel te kort.

photo 458424

Het PE van WEM is ook iets verder uitgewerkt, bij dat van A is er bovendien geen wieldeur bij, want dit zijn de poten.

Er zal dus nog een en ander moeten aan gebeuren om deze op elkaar te doen gelijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 okt, 2018 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Phoe, dat gaat nog een vervolg krijgen met al dat mooie PE en die kleine vliegtuigjes.
Mooi dat je weer verder gaat met dit project. Het stoeltje staat al gereed hoor! :brouw:

succes!
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Gelukkig zit er niet zoveel flash op de resin vliegtuigen :D . Het is wel jammer dat er verschil zit in de lengte van de vliegtuigjes. Het lijkt mij voor fabrikanten toch niet zo moeilijk om de juiste maten aan te houden. In ieder geval goed om te lezen dat je weer verder gaat met deze schoonheid.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement