Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 mei, 2019 23:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
We zijn weer een schildersessie verder. Er moet nog steeds een hoop klein grut geplooid en geschilderd worden, zoals de reddingsnetten en Carley Floats die overal aan de romp terug te vinden waren. De netten zijn in de kit voorzien als plastic blokjes, met het voordeel dat de ruimte in de netten opgevuld is met touwladdertjes. Ik ga in de plaats daarvan gebruik maken van de PE netten van WEM, waardoor die echt doorschijnend zullen zijn. Er zijn twee types voorzien, maar ik vind op de foto's van Independence alleen de afgeschuinde terug. Ik heb die dus gebruikt.

photo 476040

Ze zijn gemakkelijk rond een boortje te wikkelen, zodat je alleen de eindjes nog moet omplooien.

photo 476042

Ik had ze eigenlijk beter nog eens gelijmd, dit heb ik pas na de primer gedaan.

photo 476044

De zes extra kanonnen en eentje dat een vizier kwijt was, stonden ook snel gereed.

photo 476039

Er waren ook twee jeeps bij de kit, al hadden die een volle plastic voorruit. Ik heb die vervangen door PE uit de grote radarantenne van Dragon.

photo 476043

photo 476045

Het spuiten kon dan weer beginnen. Op de draaitafel lagen ook de vlotten en de sloepen klaar.

photo 476046

Dit stond snel in de Tamiya Light Grey. Daarbij waaide wel de voorruit van een van de jeeps weg.

photo 476047

Het ingewikkelde van de zaak is, dat de vlotten, netten, aanlegsteigers en sloepen mee in de camo gezet zijn met de rest van het schip. Ik moest dus goed controleren hoeveel er in elke kleur moesten.

photo 476048

Ik heb het geschut daarom maar eens op zijn plek gezet. Het is nog niet gelijmd, want er moet nog afgelakt worden om er een wash over te kunnen leggen.

photo 476049

photo 476050

De touwen waarmee de vlotten opgehangen zijn, worden achtereenvolgens Flat Earth en Ivory geschilderd.

photo 476051

De jeeps zijn wel leuk om te zien, maar de motorkap zit er wat te hoog op.

photo 476052

Ik heb nog een experiment gedaan om de transverse girders van het dek uit hout te vervangen door plastic strip. De fijnste die er te vinden zijn, zijn 0,50 mm breed. Dit past wel op de plek waar er een plank gezeten heeft. De lijst rechts op het papiertje toont hoeveel verschil in aantal girders er nu echt is als je Dragon, de foto van het schip en Pontos vergelijkt.

photo 476041

Helaas klopt de breedte van de Evergreen strips nog steeds niet. Als ik nameet op een foto van het dek van dichtbij genomen, kom ik op een omgeschaalde breedte van 0.3 mm per girder uit. Dan is een stripje Evergreen nog steeds bijna dubbel zo dik als wat ik nodig heb. Ik heb al even gezocht naar manieren om aan strips van 0.3 x 0.3 mm te geraken. Ik kom op een etch set van RB models om radiatorlouvres mee te maken, die zou met 65x45mm net lang genoeg zijn voor het dek. Er staat ook een ribbenpatroon op, zodat ik er zelf geen gaatjes op hoef te schilderen.

photo 476053

Het zal wel metaal moeten zijn, want plastic is bij die afmetingen niet meer strak te verlijmen. Ik dacht eerst dat dit mesh doorschijnend is, maar nu ziet het er op de foto's als een massieve plaat uit. Dan kan ik het ook weer niet gebruiken, want dan is het niet in reepjes te snijden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2019 5:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Tja.... Frutsel/piel werk op Niveau !!! :brouw: mooi hoor !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 mei, 2019 17:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ja dat, Boris!

Heel mooi!
Ben je die ‘enorme’ voorruit van die Jeep nog tegengekomen?
Of is hij verdwenen in het zwarte gat?

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 19:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Helaas, nog geen resultaat met de stoffer-en-blikmethode. Maar ik vond wel een ander klein stukje terug, waarvan ik nog niet wist dat het er af gevallen was. Overigens concentreer ik me nu om de Sherman af te krijgen tegen BSMC begin juni.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun, 2019 1:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is begonnen aan het diorama voor de Princeton.

photo 477913

Van een paar stukken verpakkingsmateriaal voor onze parasol heb ik met houtlijm een collage gemaakt die past voor de romp. Ik maak daarbij gebruik van het onderstuk voor het model, dat nog niet gemonteerd was. Ik bedacht, dat de beste manier om de romp mooi aan te laten sluiten met het water, toch het plaatsen van de onderkant in het voetstuk was. Je ziet hierbij ook een product van Ammo van MiG dat gebruikt zal worden om het uiterlijk van diepe zee mee te geven.

photo 477914

Ik heb dit al zien toepassen in een demo en het resultaat ervan bekeken op een testplaatje. Aangezien ik bij mijn vorige waterdiorama's de ideale afwerking nog niet bereikt had, ga ik deze keer dit product eens uittesten.

photo 477912

De vorm van de romp wordt uitgesneden in de styropor-plaat. Hij steekt voldoende uit om nog een stevige laag aan te leggen als verharding, want ik had gehoord dat het anders in te drukken is. Dit is ook nodig als je nog wat grotere golven wil modelleren.

photo 477915

Door de romp uit te snijden, is de constructie niet zo stevig meer als voorheen. Daarom worden er terug wat dwarsverbindingen gemaakt.

photo 477917

De gladde zijkanten zijn in het midden van de constructie wat naar buiten gedrukt door het gewicht van de parasolvoet. Ik heb de zijkanten daarom met een zaag recht geschuurd, wat ook beter grip zal leveren voor de deklaag.

photo 477916

photo 477918

Nu moet de romp stevig in de opening vastgemaakt worden. Dit doe ik met stukken sprue die door de romp heen geboord worden en daar vastgelijmd worden.

photo 477919

photo 477920

photo 477921

De deklaag bestaat uit plaaster gemengd met zwart pigment, waarvan ik hoop dat het zo nodig minder gaat doorschijnen dan wit. De bovenkant is al dik genoeg aangezet tot tegen de boot topping. Ik ben van plan de zijkanten nog wat te bestrijken aangezien het hier maar een paar millimeter dik aangestreken is. Een boeggolf en wat hekgolven zijn met een truweeltje ingedrukt. Gelukkig hield de plaaster het nog, hij stond al een tijd. De rand van het model is hierna schoongewassen met een stijve borstel, want dit moet natuurlijk nauw passen. Hierna volgen foto's van een dryfit van het schip op deze basis. Het is al een opluchting dat dit meteen goed lijkt te komen. Over het product heb ik ook weinig twijfels, als ik de filmpjes op internet er over zie.

photo 477922

photo 477923

photo 477924

photo 477925

photo 477926

photo 477928

photo 477927


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jun, 2019 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Steven,

Weer een mooie update, prachtige details en de waterbasis is erg goed gelukt.

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2019 22:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Andrew. Ik heb nu ook de blauwe verf toegevoegd. Het heeft de consistentie van muurverf.

photo 478137

photo 478138

photo 478136

Ik heb het dan ook met een spateltje aangebracht. Ik zag nog mogelijke applicatiemethodes, zoals putjes blazen met een airbrush, maar het spul is dik genoeg om wat mee te boetseren. Er staat op dat het zelfvereffenend is. Je moet er ook rekening mee houden, dat de kleur in het begin lichter is. Het duurt uren voor de donkere tint gaat inzetten, maar je ziet het eerst aan de randen en bij golftoppen optreden. Op deze foto's is het verschil vooral te verklaren omdat er een geler licht in mijn hobbyhok zit, het begon namelijk plots te regenen.

photo 478140

photo 478139

Hier wordt een tweede, dekkende laag aangebracht. De vorige was nog niet helemaal droog, waardoor je wel hier en daar de verf kan lossteken. Dat kan echter zo weer afgedekt worden.

photo 478141

Drie uur later:

photo 478144

photo 478142

photo 478143

Ik ben benieuwd hoe het er morgenvroeg uit zal zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2019 17:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Na een tweede laag van het product dekt de verf nu overal voldoende en is ze ook een stukje donkerder geworden, zoals gehoopt.

Dit was het eindresultaat na laag 1:

photo 478144

photo 478706

photo 478707

Hier wordt de extra verf aangebracht, net zoals de eerste laag.

photo 478708

photo 478709

photo 478710

photo 478711

Uiteindelijk geeft het de gewenste "deep ocean" kleur, maar ik moet nog wel iets aan de zijkanten van het model doen waardoor het kan aansluiten op een nog te bestellen glazen omhulsel. Ik had beter wat rondere afmetingen gebruikt, maar ik moet toch een afstandhouder aanleggen rond de basis zodat het glas niet tegen de verflaag komt als de bak er over gaat.

photo 478712

photo 478713

photo 478714


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2019 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Zo dat ziet er mooi uit hoor !!, lijkt mij net "echt" !!
ben benieuwd als alles straks in elkaar zit !

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Mooi resultaat Steven. Ga je ook nog met witte verf iets van een boeggolf maken en bij de steven een schuimspoor?


Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 253 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement