Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 17:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 12:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Heb even het schip opgezocht, en het wordt een groot exemplaar 125 cm lang, 47 cm breed en 90 cm hoog. Ook wordt aangegeven dat de bouw een hoog niveau eist. Als dit je eerste houten schip is dat je gaat bouwen, zou ik je toch het advies geven ( wat ook hiervoor is gegeven) om eerst met een klein schip te beginnen. Bijvoorbeeld de zuiderzeebotter. Deze is relatief een klein scheepje, en daar leer je hoe je de romp moet beplanken en alle andere elementen van de bouw. Kijk ook op bouwverslagen van diverse houten schepen, daar steek je ook altijd iets van op.

Als je aan de bouw begint lees dan eerst het gehele bouwverslag, wat bij de kit aanwezig is, goed door. Je komt vaak bouwelementen tegen die makkelijker in een eerdere fase gebouwd, of geschilderd kunnen worden, dan op het moment van de bouw zelf.

Het zou jammer zijn als je aan deze bouw begint en dan op een gegeven moment het wegzet omdat het niet goed lukt, want de prijs voor deze kit is echt pittig.
Nogmaals succes.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Ik ben geen houtbouwer dus aan mijn advies heb je niet veel :). Wat ik wel zie is dat er heel veel van dit soort projecten begonnen worden en er net zoveel niet eindigen, puur omdat het niveau van de kit onderschat wordt en de bouwer er op vast loopt.
Wees wijs en volg het advies van Wil op (die ruim ervaren is); start met een simpele doos, maak die netjes af en ga door naar een wat moeilijkere doos. Als je die tot tevredenheid af hebt gebouwd begin je aan de doos die je nu gekocht hebt. Een langere weg die waarschijnlijk tot meer tevredenheid zal leiden.

Geloof mij, velen zijn je voor gegaan :) ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec, 2008 22:42 pm
Berichten: 1210
Bedankt voor alle reacties en hulp!
Naar verwachting komt het model vandaag binnen, dus we zullen eens zien wat er allemaal in zit.
In de tussentijd heb ik extra spullen aangeschaft waaronder klemmen om de latjes mee vast te maken/houden, spijkerduwer (mocht dat nodig zijn voor toekomstige schepen) houtlijm wat waterbestendig is.

@Wil: Filmpjes op Youtube en reacties op andere fora's las ik dat de latjes niet perse een dag in het water gelegd hoeven te worden.
Dit zou met lauw water al snel een kwartiertje genoeg zijn voor flauwe bochtjes.
Ik zie vanzelf wel wat het beste zou kunnen zijn, en gebruik beide toepassingen.
Het schip is inderdaad groot, maar zoals ik in mijn vorige post had gezegd wil ik een model waar ik ook echt trots op kan zijn waar ik aan bezig ben en als het klaar is, vandaar dat ik uit kwam op dit schip.

@Volvotje: dankjewel! dat zal ik aandachtig doorlezen.

Uiteraard volgt er een topic over dit schip in de toekomst.

Nog een vraag.
Ik zie dat de meeste mensen een lak gebruiken voor de romp om het mooi te laten glimmen of een 'satin' lak te geven.
Wat is dit voor lak en waar is dit te koop?
Is het aan te raden het te gebruiken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Hangt van de dikte van het hout en de buigingen het hout. Mijn ervaring is hoe langer het in het water ligt hoe soepeler het wordt. Ook hier is veel geduld nodig. Als ik aan de romp begin doe ik per dag gemiddeld twee latjes over de gehele lengte van het schip aan beide zijden. De dag erop zijn deze droog, en lijm ik ze er tegen en dan weer twee nieuwe latjes ( aan beide zijden) er op en weer laten drogen. Bij het schip dat je wilt gaan bouwen ben je dan wel een paar weken onderweg. ( zie de cutty sark).
Neem er de tijd voor, want lastige spoed is zelden goed.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Hallo,
zeer mooi model waar je mee wilt beginnen, maar denk je de lat een beetje aan de hoge kant legt om houtbouw mee te beginnen, heb reeds vele mensen zien voorbij komen die in korte verstand verbijstering zulke mooie en complexe modelbouwkits hadden gekocht om aan deze hobby te beginnen, vele van die kits verdwijnen deels begonnen op de kast, of wat voor plek dan ook om nooit weer naar te worden omgekeken, en het persoon die er ooit eens vol goeie moet is aan begonnen een teleurstelling rijker,
Dit soort modellen vergt ook een behoorlijke dosis doorzettings vermogen, want je zult toch wel een aantal jaartjes zoet mee zijn, wil je zulks een project van het begin tot het einde afmaken, en dan zijn er nog wel meerder dingen waar je aan moet denken.

Wil je absoluut niet de moet ontnemen en negatief tegen je zijn, maar denk wel dat ik eerlijk met je moet zijn,
Maar misschien heb ik het helemaal mis, en bouw je het model gewoon van a~z helemaal af en hebben wij hier een geweldig bouwverslag en zien we hier een geweldig model ontstaan, wat ik natuurlijk graag zou willen zien.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Laatst bijgewerkt door boris279 op do 21 dec, 2017 13:19 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec, 2008 22:42 pm
Berichten: 1210
Geduld is een schone zaak!
In de tussentijd kan er al wel aan andere onderdelen begonnen worden neem ik aan, zoals het dek bijvoorbeeld.
Uiteraard zal ik de beschrijving en plaatjes goed bestuderen.
Over het dek gesproken, hier word ook vaak een lak opgedaan om het hout mooier te laten ogen, is dit hetzelfde lak wat dan gebruikt word voor de romp?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec, 2008 22:42 pm
Berichten: 1210
boris279 schreef:
Hallo,
zeer mooi model waar je mee wilt beginnen, maar denk je de lat een beetje aan de hoge kant legt om mee te beginnen, heb reeds vele mensen zien voorbij komen die in korte verstand verbijstering zulke mooie en complexe modelbouwkits hadden gekocht om aan deze hobby te beginnen, vele van die kits verdwijnen deels begonnen op de kast, of wat voor plek dan ook om nooit weer naar te worden omgekeken, en het persoon die er ooit eens vol goeie moet is aan begonnen een teleurstelling rijker,
Dit soort modellen vergt ook een behoorlijke dosis doorzettings vermogen, want je zult toch wel een aantal jaartjes zoet zijn wil je zulks een project van het begin tot het einde afmaken, en dan zijn er nog wel meerder dingen waar je aan moet denken.

Wil je absoluut niet de moet ontnemen en negatief tegen je zijn, maar denk wel dat ik eerlijk met je moet zijn,
Maar misschien heb ik het helemaal mis, en bouw je het model gewoon van a~z helemaal af en hebben wij hier een geweldig bouwverslag en zien we hier een geweldig model ontstaan, wat ik natuurlijk graag zou willen zien.


Ik begrijp je reactie.
Al denk ik dat ik dat zal hebben als ik een klein bootje had gekocht, dan zou voor mij de 'lol' er al vrij snel vanaf zijn omdat ik dan aan een model bezig ben waar ik niet voor 100% achter zou staan en niet zo trots zou zijn op het model wat ik daadwerkelijk had gewild (het model wat ik dan nu had gekocht)
Het is inderdaad een complex grote kit, maar dat vergt veel uitdaging waar ik zeker achter zal staan om het af te maken.
Ook al zou ik vast wel beginners fouten maken, wat wellicht ook niet te voorkomen valt, maar ik zou dan altijd proberen het zo goed mogelijk te doen en het model af te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De planken voor de romp van een houten modelbouwschip bestaan overwegend uit zogenaamd "hard hout", om dat vlot te buigen kan je dat inderdaad minstens een hele nacht laten weken.
Wil je het snel laten gaan kan je het ook stomen maar dat raad ik niet aan i.v.m. mogelijke brandwonden en de daaropvolgende hoge luchtvochtigheid in de kamer wat ook weer ongezond is! :roll:
Modelbouw is nu eenmaal een hobby waar "geduld"centraal staat wil je een mooi resultaat behalen en bij een houten schip is dat zeker cruciaal!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec, 2008 22:42 pm
Berichten: 1210
Het model is binnen!
Ziet er perfect uit allemaal.
Wat mij opvalt is dat er alleen een spaanse handleiding in zit....
Is er nergens een Engelse of Nederlandse handleiding te koop?
Ik kan nu niet beginnen aan het model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
0108daniel schreef:
Ik kan nu niet beginnen aan het model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement