Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 jul, 2017 10:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Het is lang geleden dat ik voor het laatst een model heb gebouwd. Door omstandigheden is het er bijna een jaar lang niet van gekomen om er iets aan te doen, maar gisteren heb ik toch maar weer eens een doosje uit de stash getrokken en ben begonnen met de bouw van de Xue Long. (Chinees voor Sneeuwdraak)

photo 417052

Naam: Xue Long
Gebouwd: Kherson Sheepswerf, Oekraine
Tewaterlating: 1993
Lengte: 167 meter
Breedte: 22,6 meter
Displacement: 21,025 ton

De Xue Long is een Chinees arctisch research schip van 167 meter lang. Ze is een van vier in 1993 in de Oekraïne gebouwde ijsbreek/cargo schepen die gepland waren voor de Russische wateren. Deze vier schepen waren "project 10621" een aangepastte versie van een serie van 5 eerder gebouwde ijsbreek/cargo schepen (project 10620)

In 1994 door de Chinese staat opgekocht en omgebouwd tot een onderzoeksschip. De versie in deze bouwdoos is zoals ze eruit ziet na een grootschalige verbouwing in 2007 waar vooral de superstructure compleet is veranderd. Het schip wordt vooral gebruikt voor expedities naar Antarctica, maar is ook een keer onaangekondigd de haven van Tuktoyaktuk in Canada binnen gevaren. De Canadezen die het hele schip niet opgemerkt hadden waren onaangenaam verrast dat hun kustlinie eigenlijk zo slecht bewaakt is.

photo 421056

De kit (boxart lijkt sprekend op dat van Hasegawa, laat je niet bedriegen dat is het zeker niet):

photo 417050

Is niet veel..... Het is dan ook een kit bedoeld om in elkaar te plakken met een motortje erin en mee te varen op de sloot. Maar de schaal is goed, en ik hoop met wat scratchwerk er een leuk model van te kunnen bouwen.

De onderdelen zijn grof maar passen opmerkelijk goed op elkaar. Het schip achter het model is de USS Arizona, dat geeft goed aan dat het zeker geen klein model is.

photo 417049

photo 417051

photo 417048

En daar gaan we de komende tijd mee verder. Uiteraard gaat de bodem er ook weer af en komt hij in een klein dio-tje te staan. Ik denk dat gewoon wat ijs eromheen wel volstaat.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Xue Long 1/350
BerichtGeplaatst: di 25 jul, 2017 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Interessante schuit. Ik volg met interesse! :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Xue Long 1/350
BerichtGeplaatst: do 03 aug, 2017 11:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Intrigerend schip, maar ik wist niet dat je ook filatelist bent.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Xue Long 1/350
BerichtGeplaatst: vr 04 aug, 2017 21:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Haha, mijn zoon was groot Thomas fan en treinenenthousiast. De Hornby locomotief is daar het gevolg van. :) Met postzegels heb ik verder niets anders dan dat ik ze op brieven plak....

De Xue Long is op zich een goede kit voor wat het zegt te zijn - speelgoed. Ik ben nu bezig de patrijspoorten uit te meten en te boren, de kluisgaten uit te boren en de rest van de romp te detaileren. Er missen heel veel details, maar met een pasvorm die erg goed is is dat te vergeven aangezien dat ik detaileren een leuke hobby vind. :)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Xue Long 1/350
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2017 9:26 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik vind het dus weer helemaal niets dat die Chinezen alles kopiëren... :roll:
Wat je al zegt, de doos lijkt heel erg op Hasegawa...
Ik heb het ook gezien bij de Trumpeter Graf Zeppelin, daar lijkt de boxart ook wel heel erg op de boxart van de Merit kits, dus het zijn ook zeker de grote jongens die het doen.
Maar ja, die Chinezen hebben het niet zo nauw met copyright en dat soort zaken...

In ieder geval succes met de kit! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Xue Long 1/350
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2017 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Wel een interessant onderwerp... succes met deze...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Xue Long 1/350
BerichtGeplaatst: za 26 aug, 2017 23:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Kopieren van de layout van Hasegawa is niet netjes inderdaad maar het feit dat ze zo'n leuk model op de markt brengen vind ik wel weer erg gaaf. Dit zijn toch geen kits die veel verkocht worden, dan kun je beter de marinevloot uit brengen.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Xue Long 1/350
BerichtGeplaatst: za 09 sep, 2017 17:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Het tempo is laag maar er gebeurd nog wel wat....

Patrijspoorten in de romp gemaakt en tevens de openingen voor kluisgaten etc. Ik ben bang dat er een hoop te scratchen zal zijn. Ook heb ik de binnenzijde zwart geverfd. Een heel verschil meteen en iets dat ik nog wel eens vergeet. Zal vanaf nu een standaard werkje worden.

photo 420242


:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Xue Long 1/350
BerichtGeplaatst: di 12 sep, 2017 9:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Het "speelgoedachtige" begint er langzaam af te gaan nu er wat extra details op het schip komen. Hopelijk wordt het met railingwerk erop later nog een heel stuk beter. Voorlopig ben ik druk bezig geweest om te bepalen waar de deuren geplaatst dienen te worden en waar de trappen etc. Niet heel makkelijk want veel info of high-res foto's kan ik er niet van vinden.

photo 420565

photo 420567

De PE heb ik verlijmd met boekbindlijm. Een tip die ik op internet tegen kwam en eens wou proberen. Het werkt erg goed vind ik. Plakt netjes en de PE is na aanbrengen nog te verplaatsen. Ik heb namelijk met secondelijm vaak dat het een zooitje wordt als ik een deur bijvoorbeeld niet in een keer recht weet te plakken. Ook is overtollige boekbindlijm makkelijk te verwijderen.

photo 420566

Nu nog afwachten of alles vanavond goed vast is blijven zitten natuurlijk. :)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Xue Long 1/350
BerichtGeplaatst: di 19 sep, 2017 8:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Even een kleine update. Ik had waarschijnlijk niet goed het plastic ontvet want met het verwijderen van de afplaktape kwam er behoorlijk wat verf mee met de tape. Dus nu moet het hele bootje eerst ontdaan van verf en dan opnieuw gespoten worden. Iemand tips welk middel het best is om de verf eraf te krijgen? (ik kan die thinner van de parel hier helaas niet krijgen)

Verder ben ik de kranen eens goed gaan bekijken en dat wordt een hoop aanpassen... De basis is wel netjes gedaan maar de echte kranen hebben behoorlijk wat trapjes, platforms etc. Leuk priegelwerkje om dat te proberen na te maken.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement