Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 17:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: La Pinta 1492
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2017 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
In het afgelopen jaar ben ik begonnen met de bouw van The Cutty Sark, omdat deze thuis staat, is deze tot eind september, begin oktober on hold. We zijn van april tot eind september in ons zomerhuisje waar de bouw van dit schip niet mogelijk is.

De afgelopen weken heb ik niet stil gezeten en heb o.a. het Veronica schip van papier gebouwd. Was weliswaar een simpel exemplaar toch als proef gedaan. Ik had ook de Titanic( op papier basis) liggen.
Daar ben ik aan begonnen maar na enkele weken heb ik toch beslist om dit exemplaar in de vuilnisbak te deponeren. Sommige dingen waren zo klein en nog wel van papier dat ik deze echt niet in elkaar kon plaatsen. Ook vind ik de beschrijving zeer summier en er zijn helemaal geen foto's in de beschrijving.

Om toch niet stil te zitten heb ik deze week de "La Pinta 1492" aangeschaft en vandaag ontvangen.

Even de geschiedenis van de La Pinta:

De Pinta was een van de drie schepen tijdens Christoffel Columbus' ontdekking van Amerika. De andere schepen waren de Niña en de Santa María.
De Pinta was een karveel met drie masten en een ruiminhoud van 60 ton. Het schip had een lengte van 21 meter en een breedte van 7 meter. De bezetting bestond uit 26 man en het commando over de Pinta werd gevoerd door Martín Alonso Pinzón. Een van de bemanningsleden van de Pinta, Rodrigo de Triana, was op 12 oktober 1492 de eerste die land in zicht kreeg. Op 21 november scheidde de Pinta zich af van de andere twee schepen, omdat Pinzón van een gevangengenomen indiaan had gehoord dat er op het eiland Baneque (Great Inagua) veel goud aanwezig zou zijn. Op 6 januari 1493 ontmoetten Columbus en Pinzón elkaar weer bij toeval bij wat nu de Dominicaanse Republiek is. Op de terugreis op de Atlantische Oceaan raakte de Pinta door een orkaan weer los van de rest, maar wist alsnog veilig land te bereiken, een dag na Columbus.

De komende maanden kun je dus regelmatig een update verwachten van deze bouw.

Moet wel zeggen dat Artesania Latina steeds beter wordt, want in deze kit hebben ze alle houten onderdelen van een nummer voorzien, wat in het verleden nooit het geval is geweest. Ook de bouwbeschrijving is weer in het Nederlands. Fijn.

Hier alvast enkele foto's van de kit.
photo 413353
photo 413355
photo 413354
photo 413352
photo 413350
photo 413348
photo 413357photo 413356
photo 413358

Op de onderste foto is duidelijk te zien dat er aan alle spanten wat gedaan moet worden om deze alvast gelijk te laten lopen met de valse kiel. Dus daar begint het eerste schuurwerk, en zeker niet het laatste.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: La Pinta 1492
BerichtGeplaatst: za 17 jun, 2017 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Even een nieuwe update:

Heb alle spanten geschuurd zodat ze nu wel in de valse kiel vallen. Dit ziet er beter uit dan de vorige foto.

photo 413492

Het dek erop geplaatst en even een nachtje onder druk gezet, om de juiste glooiing ( zie andere foto) in het dek te krijgen.
Vandaag het dek er op gespijkerd.
photo 413494

Nu ga ik de opengevallen stukken tussen de spanten opvullen met balsahout, wat begin van de week binnen komt. En ook de spanten gaan schuren om een mooie ronde romp te krijgen. Dit gaat nog even duren eer dat alles naar mijn zin zal zijn.
photo 413493

Voor de volgers heb ik wel even een vraag, wie kan mij vertellen wat men in de bouwbeschrijving bedoelt met het volgende;
"notenhouten stukken met een mengsel van asfalt en ongeveer 30% oplosmiddel kleuren" Het heeft betrekking op de potdeksels van het schip.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: La Pinta 1492
BerichtGeplaatst: zo 18 jun, 2017 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik denk dat je de potdeksels moet schilderen met een asfaltkleur die 30% verdund is. Maar ik weet het niet zeker.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: La Pinta 1492
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2017 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
zou ik ook denken, je hebt van die vloeibare teer om mee te schilderen. Anders kan je ook gaan voor een antracietkleur...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: La Pinta 1492
BerichtGeplaatst: do 29 jun, 2017 16:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Allereerst bedankt voor jullie reactie fvdm en silenoz. Op internet gezocht naar teerverf, maar er zijn geen kleine potjes teerverf te verkrijgen. Geen probleem want dan gebruik ik de antraciet kleur, want deze heb ik ook nodig voor het andere project The Cutty Sark.

Nu even een nieuwe update:

Nadat het balsahout binnengekomen is heb ik de binnenkant van het schip vol gemaakt. En verder alles geschuurd tot het een mooie glooiing van de boeg kreeg.

photo 414132

photo 414134

In de bouwbeschrijving komt later pas de bekleding van de boeg, maar wel gezien dat de uiteinden van de spanten later bruin geschilderd dienen te worden. Nu ik er heel goed bij kan heb ik ze alvast geverfd
In de vorige foto's is dit te zien.

Heb ook het dek bekleed, maar ook even anders als in de bouwbeschrijving. Daar stond in dat je het dek met complete latjes moet bekleden, en later met een potlood en lineaal de streepjes en puntjes ( moeten spijkertjes voorstellen) moet aanbrengen. Ik heb stukjes van 35 mm gemaakt en deze stuk voor stuk op het dek gelijmd.

photo 414133

Na de bekleding van het dek de gaten gemaakt voor de twee masten.

photo 414135

Daarna de stringerdekgoten aangebracht.

photo 414136

Verder de dekbalken aan de voorsteven en het kampanjedek gemaakt
photo 414138

En als laatste de steun van de bazaanmast aangebracht.

photo 414137

Als het weer zo blijft als vandaag is het morgen weer een hobby-dag, anders komt er in het weekend of volgende week weer een moment om te gaan hobbyen en dus verder te gaan met de La Pinta.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: La Pinta 1492
BerichtGeplaatst: zo 02 jul, 2017 17:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
in het weekend weer een paar uur aan de bouw gewerkt. Hieronder een nieuw overzicht van de vorderingen.

Het kampanje dek opgesloten aan de zijkanten en bekleed. Ook hier weer niet zoals de bouwbeschrijving aangaf om hele latten te gebruiken maar allemaal met stukjes van 35 mm gewerkt.

photo 415395

Na deze mooi in vorm te hebben gesneden en opgeschuurd ziet het er nu zo uit:
Op de foto zie je dat de voorkant nog wat schuurwerk behoeft.
photo 415393

Ook het voorsteven voorzien van verschansingen en het dek ook weer bekleed, zoals het champagnedek.

photo 415394

Om de boeg in de juiste vorm te krijgen moest ik nog wat schuren omdat de verschansingen niet aansloten. Hierbij brak een stuk af van spant 4. Daarom zie je op de foto een elastiek zitten, want het is nu gelijmd en zo geprobeerd om in de juiste vorm te houden. Na het drogen van de lijm zal dit uitsluitsel geven of het in de goede vorm is gebleven.

Komende weken zal er weinig aan de La Pinta gewerkt worden, omdat eerst de tafel die ik gebruik voor mijn vrouw beschikbaar is, en de volgende drie weken we op vakantie in Nederland gaan. Dus de eerste nieuwe update zal begin augustus zijn. Alle brouwers succes met hun brouwsel.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: La Pinta 1492
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 9:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Na een aantal weken met vakantie te zijn geweest, heb ik de La Pinta weer opgepakt.

Ben nu bezig om de eerste laag van de romp aan te brengen. Dit een langdurig klusje, want het gaat steeds per vier latjes. Aan weerszijden twee, namelijk een die reeds door droging in de juiste vorm is gaan staan en de andere die nat op de boeg wordt geplaatst om te drogen en in de juiste vorm te komen.
Hierbij een tweetal foto's
photo 419238

photo 419237

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: La Pinta 1492
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik ben totaal een leek op schepen gebied maar ik vraag mij 1 ding af. Ik zie op de laatste foto dat de latjes aan de boeg niet mooi aansluiten. Ga je dit plamuren of komt er nog een tweede laag beplanking op. Of zie ik het verkeerd en ben ik te vroeg met mijn vraag? Ik blijf je wel graag volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: La Pinta 1492
BerichtGeplaatst: di 22 aug, 2017 18:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Ferry,

Allereerst bedankt voor je reactie.
Je ziet het goed alles sluit niet exact aan, maar de totale kiel van voor naar achter moet nog gemonteerd worden.
Verder zal er nog veel geschuurd moeten worden ( en eventueel geplamuurd) daarna komt er een tweede laag beplanking op. Dus er is nog veel werk te verzetten aleer de romp klaar is. Maar gelukkig heb ik er de tijd voor als het weer het niet toelaat om buiten iets te doen.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: La Pinta 1492
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2017 7:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Even weer een update.

Het eerste gedeelte van de romp is klaar. De eerste huidlaag is aangebracht (foto's van de vorige update waren van begin augustus) de romp is nu mooi glad geschuurd en de kiel is geplaatst.
Hier enkele foto's zoals het schip er momenteel uitziet.

photo 419488
Op bovenstaande foto zie nog de restanten van het schuren.

photo 419490

photo 419492

photo 419491
Op de foto's zie je nog oneffenheden, maar in werkelijkheid valt dit reuze mee.

Nu gaan we de komende tijd de fineerlaag, dus de tweede huid, aanbrengen.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement