In het afgelopen jaar ben ik begonnen met de bouw van The Cutty Sark, omdat deze thuis staat, is deze tot eind september, begin oktober on hold. We zijn van april tot eind september in ons zomerhuisje waar de bouw van dit schip niet mogelijk is.
De afgelopen weken heb ik niet stil gezeten en heb o.a. het Veronica schip van papier gebouwd. Was weliswaar een simpel exemplaar toch als proef gedaan. Ik had ook de Titanic( op papier basis) liggen.
Daar ben ik aan begonnen maar na enkele weken heb ik toch beslist om dit exemplaar in de vuilnisbak te deponeren. Sommige dingen waren zo klein en nog wel van papier dat ik deze echt niet in elkaar kon plaatsen. Ook vind ik de beschrijving zeer summier en er zijn helemaal geen foto's in de beschrijving.
Om toch niet stil te zitten heb ik deze week de "La Pinta 1492" aangeschaft en vandaag ontvangen.
Even de geschiedenis van de La Pinta:
De Pinta was een van de drie schepen tijdens Christoffel Columbus' ontdekking van Amerika. De andere schepen waren de Niña en de Santa María.
De Pinta was een karveel met drie masten en een ruiminhoud van 60 ton. Het schip had een lengte van 21 meter en een breedte van 7 meter. De bezetting bestond uit 26 man en het commando over de Pinta werd gevoerd door Martín Alonso Pinzón. Een van de bemanningsleden van de Pinta, Rodrigo de Triana, was op 12 oktober 1492 de eerste die land in zicht kreeg. Op 21 november scheidde de Pinta zich af van de andere twee schepen, omdat Pinzón van een gevangengenomen indiaan had gehoord dat er op het eiland Baneque (Great Inagua) veel goud aanwezig zou zijn. Op 6 januari 1493 ontmoetten Columbus en Pinzón elkaar weer bij toeval bij wat nu de Dominicaanse Republiek is. Op de terugreis op de Atlantische Oceaan raakte de Pinta door een orkaan weer los van de rest, maar wist alsnog veilig land te bereiken, een dag na Columbus.
De komende maanden kun je dus regelmatig een update verwachten van deze bouw.
Moet wel zeggen dat Artesania Latina steeds beter wordt, want in deze kit hebben ze alle houten onderdelen van een nummer voorzien, wat in het verleden nooit het geval is geweest. Ook de bouwbeschrijving is weer in het Nederlands. Fijn.
Hier alvast enkele foto's van de kit.
Op de onderste foto is duidelijk te zien dat er aan alle spanten wat gedaan moet worden om deze alvast gelijk te laten lopen met de valse kiel. Dus daar begint het eerste schuurwerk, en zeker niet het laatste.