Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 0:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2016 0:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2016 20:26 pm
Berichten: 21
De test met het uitrekken van de afval stukjes van de sprue is goed gelukt. Het naadje wat ik in de kaartenkamer had is mooi opgevuld en bijna niet meer zichtbaar.

De meeste onderdelen zitten nu op hun plek en zijn geschilderd, subtiele verwering ook aangebracht. Dit is op de foto's bijna niet zichtbaar, maar in het echt ben ik er best tevreden over. Allen het onderwaterschip wil ik nog enkele lagen verf geven want de witte ondergrond schijnt toch nog wat door.

Ik ben nu begonnen met de tuigage. Ongeveer 250m aan garen zal gebruikt worden om al het staande want te maken en voor het deel van het lopende want dat ik er op wil zetten, om het niet al te druk te maken denk ik nu dat ik ongveer de helft van het lopende want weg laat. Via de website http://www.syrenshipmodelcompany.com/ heb ik 140 blokken gekocht van 2 en 3 mm en enkele klossen garen van 0.2 en 0.3mm. Aanzienlijk dunner en meer realistisch dan wat er door heller meegeleverd werd. ik hoop daarmee een wat realistischer geheel te krijgen. Het echte schip heeft 1230 blokken, ik heb het terug gebracht naar 140 ook om het eenvoudiger en schoner te houden.

Heller heeft bedacht dat al het staande want doormiddel van lussen aan de boot vastgeknoopt moet worden. Ik vind het niet mooi om alle knoopjes een halve cm boven het dek te hebben. Ik heb dus alle wanten door het dek/boeisel gestoken en dan door het volgende gaatje weer omhoog. Ieder want is dus doorlopend. Het vergt veel meer planning en veel meer denk werk, maar het eind resultaat is mooier.
photo 395726
Hier omcirkeld met rood is de oplossing van Heller zichtbaar.

Het volgende probleem met het in elkaar zetten van het model is dat al het lopende want op lieren, brassen en belegpinnen moet worden vastgemaakt waar je bijna niet bij kan als het model zelf klaar is. Ik ben nu dus begonnen om alles aan het dek te plakken op de juiste plaatsen voordat alle railingen en loopbruggen in plaats komen. Het ziet er nu allemaal uit als een zooitje, maar ik denk dat het de enige manier is om alles vast te kunnen zetten op de juiste plek.

photo 395727

photo 395728

photo 395729

Hier nog een paar foto's met de loopgangen en de reddingsboten op zijn plek. Die zitten net een paar centimeter boven het hoofddek en blokkeren alle lieren en pennenbanken.

photo 395730

photo 395731

De volgorde die ik nu in mijn hoofd heb is al het lopende en staande want aan dek te plaatsen, dan de loopbruggen op hun plek (het voordek krijgt er ook een) en dan van achter naar voor, een voor een de masten plaatsen en alle bedrading per mast te bevestigen. Pas als het mereneel van het tuig op zijn plek staat wil ik de railingen en trappetjes erop zetten. Mogelijk verander ik van gedachten tijdens het maken van het model.

Eerder had ik aangegeven dat ik behoorlijk wat zaken zelf wilde maken, maar ik heb besloten dat te minimalizeren. Na wat geexperimenteer kom ik tot de ontdekking dat ik met het gereedschap wat ik beschikbaar heb, en de tijd die ik beschikbaar heb, ik het niet beter kan doen dan de onderdelen die er al in zitten. Ik heb wat trappetjes en railingen van messign gekocht in de juiste schaal, het touwwerk en de blokken en dan een zak met bemanningsleden die ik op dek wil zetten. Anders dan dit laat ik het model verder zoveel mogelijk als het is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2017 3:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2016 20:26 pm
Berichten: 21
Na ruim 7 maanden op reis te zijn geweest nu eindelijk weer eens tijd om dit project op te pakken.

Veel studeren, herschrijven van de toch niet al te beste handleiding en het bedenken van de juiste volgorde om de letterlijk honderden lijnen op hun plaats te krijgen. Als scheepsbouwer in hart en nieren (van echte schepen) vind ik dat al een uitdaging opzich en geniet daar dus ook erg van.

Mijn conclusie was dat het aanzienlijk makkelijker is om van achter naar voren te werken, dus ik ben begonnen met de bezaansmast. De ophanging voor de ra's was nogal grof, dus met een scheermesje heb ik daar behoorlijk wat vlees weggesneden om het allemaal wat eleganter te maken. Ik heb nog nooit zeilen gezien op een schaalmodel die er realistisch uitzien, dus mijn besluit was al vrij vroeg genomen om er een 'haven' model van te maken. Dit houd echter ook in dat de ra's op verschillende hoogten hangen. Drie van de zes ra's hangen op een rail welke met een blok en takel omhoog gehezen worden tot 'zeilstand'. Ik heb dus de vijf masten aangepast zodat de ra's in haven positie geplaatst kunnen worden.

Eerst alle lijnen aan dek bevestigd omdat dit makkelijker is zonder dat er een mast in de weg staat, laat staan staand en lopend want. Wel goed in de gaten houden dat er niet te veel knopen in komen.

Via een online winkel heb ik enkele zakjes met enkelschijfs en dubbelsschijfs blokken van twee en drie milimeter kunnen kopen, en die passen mooi op dit model kwa schaal. De gaatjes waren echter toch allemaal net wat te klein, dus die moeten allemaal net een beetje opgeboord worden.

Na 4 avonden aan het ploeteren en pielen te zijn geweest met garen, blokjes hout en lijm (eleganter dan knopen) heb ik dan toch de bezaansmast bijna volledig op zijn plek. De ophouders voor de twee bovenste ra's moeten nog aangebracht worden.

De zeilen heb ik gemaakt van stukjes zijde die ik nog over had van de trouwjurk van vrouwlief. Met een marllijn van 0.0002" garen zijn die aan de ra vastgeknoopt, net zo als dat op een echt schip zou zijn gedaan. De zijde bulkt op die manier net een beetje uit tussen de binders door en dat geeft een (in mijn optiek) mooi en realistisch resultaat.

Vanavond weer verder met het plaatsen van de laatste lijntje op de bezaansmast, en dan schuiven we op naar de volgende mast!

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2017 4:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Netjes tot nu toe mooi gemaakt !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov, 2017 11:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Mooi! Tuigage aanbrengen is altijd een zeer langdurig werkje maar je ziet het model met elke draad opknappen. :)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 4:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2016 20:26 pm
Berichten: 21
Na wederom een paar avondjes priegelen staat inmiddels de tweede mast op zijn plake met al het staande en lopende wand.
Om het allemaal wat overzichtelijker te houden zijn de schoten, de geien en de paarden weggelaten. Dat zou te veel touwwerk worden en daardoor te chaotisch. Het is nu al een hele brei!
Toch zomaar weer 3 avonden bezig om een mast te plaatsen en op te tuigen, maar ik ben zelf erg tevreden over het resultaat. Het staande want is allemaal witte draad van 0.3mm, het lopende want is getaande garen van 0.2mm. Dat laatste zie je op de foto heel goed (ook omdat de zon erop schijnt), maar in werkelijkheid is het op 3-4m afstand niet meer zichtbaar. Juist door dunne garen te gebruiken kun je er voldoende spanning op zetten om de garen ook echt recht te trekken, maakt alles veel realistischer.
Het meeste werk zit hem in het uitboren van de gaatjes in de blokken. Ondanks dat die voor 0.2 mm geschikt zouden zijn, krijg ik de garen er met geen mogelijkheid door. Opboren tot 0.3mm is de enige manier waarop het me gelukt is.

Aangezien ik gek ben op zeilboten en zeilen geniet ik toch erg van dit werk, en het is erg therapeutisch!

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 2:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Begint heel mooi te worden nog maar 3 masten te gaan. :D
ga je het staandtuig ook nog van een kleur voorzien ?, aangezien het staand wand/tuig van staal was en lopend van hennep dus duidelijk 2 verschilende kleuern behoort te hebben.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Ik begrijp dat het op 1/150 bijna onmogelijk is om alles te plaatsen ( been there/done that) ,
maar vindt het toch jammer dat je niet de juiste kleuren draden hebt gebruikt voor staand en lopend want .
Ook het "gemis van de wanten bij de mars en bram stengen is jammer .
Maar evengoed mijn complimenten met deze windjammer.

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2017 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2016 20:26 pm
Berichten: 21
boris279 schreef:
ga je het staandtuig ook nog van een kleur voorzien ?, aangezien het staand wand/tuig van staal was en lopend van hennep dus duidelijk 2 verschilende kleuern behoort te hebben.
De werkelijke kleur is aanzienlijk donkerder, daardoor worden de wanten veel te overheersend in het model en lijkt het juist onecht. Althans, dat is mijn conclusie na het bekijken van heel erg veel scheepsmodellen over de jaren.

henny schreef:
maar vindt het toch jammer dat je niet de juiste kleuren draden hebt gebruikt voor staand en lopend want .
Op de foto komt het niet echt uit door het harde licht wat er was tijdens het maken van de foto's, maar het lopende want is wel de juiste kleur. Het staande want zou eigenlijk zwart moeten zijn (geteerd staaldraad), maar om de hierboven genoemde reden heb ik besloten dat niet te doen.

Citaat:
Ook het "gemis van de wanten bij de mars en bram stengen is jammer .
Nog niet alle wanten zijn geplaatst, voor het staande want gebruik ik een andere garen dan voor het lopende want, maar ik had niet genoeg besteld. Als het goed is komt er volgende week weer een nieuwe aanvulling van voorraden en kan ik de laatste paar wanten ook plaatsen. De toegang daartoe is relatief makkelijk.

Citaat:
Maar evengoed mijn complimenten met deze windjammer.
Dank je!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement