Zo mede brouwers,
Nu er een paar schepen "on hold "staan en er gestaag door geprutst wordt aan de "Mount Whitney " (die ik nu al de mount wilnie noem omdat alles zo klein is dat ik nog maar eens goed achter mijn oor moet krabben of ik die japanse vloot ooit ga doen in schaal 1/700) door gepakt met een leuk nieuw project.nl :
De Graf Zeppelin van Revell schaal 1/720 ,ja ik geef toe ook al niet een van de grootste maar qua moeilijkheids grad prima te doen.
De Graf Zep,tja wat valt daar over te vertellen ? nou daar gaat ie......
Op 16 nov 1936 was de kiel gelegd voor een vliegtuig schip ,voor de duitse marine ..
Het schip ging te water op8 dec 1938... waarom dit zo lang duurde is met name de oorzaak dat het hoofd van de toenmalige marine ene hr Raeder, een constant geschil had met het toenmalige hoofd van de luftwaffe ,ene hr Goring(krijg de dubbele punt nie op de o)
Er waren er 2 geplant de 1e Graf Zeppelin en de 2e zou Peter Strasser heten .
Zoals eerder getypt de hr Goring was een beetje dwars en toen begon de ellende, een constante strijd achter de schermen van de toenmalige hoogste baas ene hr H ,een soort politiek die we nu nog wel eens tegenkomen in het leven ,hr R wist vandaag hr H te overtuigen dat ze nodig waren ,en een dag later wist hr G de hr H te overtuigen dat het onzin was ,dit ging op het scherpst van de snede
De bouw werd stilgelegd en hr R wist hr H weer eens te porren voor dit soort schepen ,deze beval hr G om vliegtuigen te leveren voor de Graf Z
en onder druk van hr H werden er aangepaste versies gebouwd van de Ju 87/B en de Me Bf109-3 die rond deze tijd vervangen werden uit de elite squadrons van de hr G.
later werden er Me 155V2 en Ju87E D versie) toegevogd de laatste is wel ontworpen maar nooit afgebouwd.
in 1943 was de hr H diep teleurgesteld in zijn marine en hr R stapte uit vrije wil op (of kreeg een duwtje weet ik veel ) deze werd opgevolgd door de hr Donitz ( de man van de onderwaterbootjes) die had alleen oren naar onderzeeboten ,maar liet de Graf Zeppelin wel voor 95% afbouwen het schip werd afgesleept naar de kustbatterijen te Noorwegen daar werd alle bewapening eraf gehaald .
Toen het eind van het 100 jarige rijk naderde,werdt het vrijwel afgebouwde schip afgezonken in ondiep water bij de plaats Stettin , het rode leger nam op 25april 1945 de stad in .
Daarna werd het voor het schip nog erger in handen van de russen volgens een bepaald verdrag moesten vijandelijke schepen en oorlogswaar vernietigt worden.
De russen hadden over dit verdrag ook toen al een ander idee over,het schip werd gelicht en naar Leningrad gesleept ,hierna een grijs gebied waarin de Graf Z zich bevondt
Het zou volgens de russen op een mijn zijn gelopen na de sleep bij Rugen ander cronieken vertellen weer over de Finse Golf...
Na het openen van de Russische archieven ,bleek de Graf toch naar Leningrad te zijn versleept ,daar bleken ze niet de middelen te hebben om het te repareren.en hebben ze haar toch weer langs de Poolse kust gesleept, hierna werd het als oefendoelwit gebruikt door de russen (alsof ze nog niet genoeg hadden geoefend) hierbij kon den de russen eindelijk zeggen dat ze het verdrag hadden nageleefd,tevens konden ze trainen hoe ze een vliegdekschip konden laten zinken ( je weet niet waar het in de toekomst goed voor is )
de exacte positie is tot 12 juli 2006 lange tijd onbekend geweest ( in het westen tenminste ),daar is door een expeditie vaartuig een wrak gevonden van +/-265 mtr lang voor de haven van Leba daar ligt ze na jaren ruzie en gekrakeel van de nazi top op 80 mtr diepte en is nooit in actie geweest .
Ok het was een heel verhaal maar het opzoeken van de geschiedenis vind ik met het bouwen natuurlijk een leuke bezigheid en zo gaat een kitje een beetje leven.
Nog wat specificaties: bewapening : 16x 15 cm Sk / 12 x 10,5cm flak / 22x 3,5 cm flak / 28x 2.0 cm flak
lengte schip: 262,5 mtr vliegtuigen : 50 st /waarvan Me 109T(jachtvlieg)/ Ju 87C (bommen gooiers)/FeisllerFi (torpedogooiers)
breedte :31,5 mtr
diepgang: 7m30
voordrijving : 4 turbines (200.000 pk)
snelheid top : 35 knopen
bemanning 1720 waarvan 306 vliegdienst
Dit vrij overgenomen uit wikipedia ,
met vr gr
Ed
en nog wat fotootjes
en de eerste schermutselingen