Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jun, 2015 10:25 am
Berichten: 278
Woonplaats: Julianadorp (N-H)
Zo mede brouwers,

Nu er een paar schepen "on hold "staan en er gestaag door geprutst wordt aan de "Mount Whitney " (die ik nu al de mount wilnie noem omdat alles zo klein is dat ik nog maar eens goed achter mijn oor moet krabben of ik die japanse vloot ooit ga doen in schaal 1/700) door gepakt met een leuk nieuw project.nl :

De Graf Zeppelin van Revell schaal 1/720 ,ja ik geef toe ook al niet een van de grootste maar qua moeilijkheids grad prima te doen.

De Graf Zep,tja wat valt daar over te vertellen ? nou daar gaat ie......

Op 16 nov 1936 was de kiel gelegd voor een vliegtuig schip ,voor de duitse marine ..
Het schip ging te water op8 dec 1938... waarom dit zo lang duurde is met name de oorzaak dat het hoofd van de toenmalige marine ene hr Raeder, een constant geschil had met het toenmalige hoofd van de luftwaffe ,ene hr Goring(krijg de dubbele punt nie op de o)

Er waren er 2 geplant de 1e Graf Zeppelin en de 2e zou Peter Strasser heten .

Zoals eerder getypt de hr Goring was een beetje dwars en toen begon de ellende, een constante strijd achter de schermen van de toenmalige hoogste baas ene hr H ,een soort politiek die we nu nog wel eens tegenkomen in het leven ,hr R wist vandaag hr H te overtuigen dat ze nodig waren ,en een dag later wist hr G de hr H te overtuigen dat het onzin was ,dit ging op het scherpst van de snede
De bouw werd stilgelegd en hr R wist hr H weer eens te porren voor dit soort schepen ,deze beval hr G om vliegtuigen te leveren voor de Graf Z
en onder druk van hr H werden er aangepaste versies gebouwd van de Ju 87/B en de Me Bf109-3 die rond deze tijd vervangen werden uit de elite squadrons van de hr G.
later werden er Me 155V2 en Ju87E D versie) toegevogd de laatste is wel ontworpen maar nooit afgebouwd.
in 1943 was de hr H diep teleurgesteld in zijn marine en hr R stapte uit vrije wil op (of kreeg een duwtje weet ik veel ) deze werd opgevolgd door de hr Donitz ( de man van de onderwaterbootjes) die had alleen oren naar onderzeeboten ,maar liet de Graf Zeppelin wel voor 95% afbouwen het schip werd afgesleept naar de kustbatterijen te Noorwegen daar werd alle bewapening eraf gehaald .

Toen het eind van het 100 jarige rijk naderde,werdt het vrijwel afgebouwde schip afgezonken in ondiep water bij de plaats Stettin , het rode leger nam op 25april 1945 de stad in .

Daarna werd het voor het schip nog erger in handen van de russen volgens een bepaald verdrag moesten vijandelijke schepen en oorlogswaar vernietigt worden.
De russen hadden over dit verdrag ook toen al een ander idee over,het schip werd gelicht en naar Leningrad gesleept ,hierna een grijs gebied waarin de Graf Z zich bevondt
Het zou volgens de russen op een mijn zijn gelopen na de sleep bij Rugen ander cronieken vertellen weer over de Finse Golf...

Na het openen van de Russische archieven ,bleek de Graf toch naar Leningrad te zijn versleept ,daar bleken ze niet de middelen te hebben om het te repareren.en hebben ze haar toch weer langs de Poolse kust gesleept, hierna werd het als oefendoelwit gebruikt door de russen (alsof ze nog niet genoeg hadden geoefend) hierbij kon den de russen eindelijk zeggen dat ze het verdrag hadden nageleefd,tevens konden ze trainen hoe ze een vliegdekschip konden laten zinken ( je weet niet waar het in de toekomst goed voor is )
de exacte positie is tot 12 juli 2006 lange tijd onbekend geweest ( in het westen tenminste ),daar is door een expeditie vaartuig een wrak gevonden van +/-265 mtr lang voor de haven van Leba daar ligt ze na jaren ruzie en gekrakeel van de nazi top op 80 mtr diepte en is nooit in actie geweest .

Ok het was een heel verhaal maar het opzoeken van de geschiedenis vind ik met het bouwen natuurlijk een leuke bezigheid en zo gaat een kitje een beetje leven.

Nog wat specificaties: bewapening : 16x 15 cm Sk / 12 x 10,5cm flak / 22x 3,5 cm flak / 28x 2.0 cm flak
lengte schip: 262,5 mtr vliegtuigen : 50 st /waarvan Me 109T(jachtvlieg)/ Ju 87C (bommen gooiers)/FeisllerFi (torpedogooiers)
breedte :31,5 mtr
diepgang: 7m30
voordrijving : 4 turbines (200.000 pk)
snelheid top : 35 knopen
bemanning 1720 waarvan 306 vliegdienst

Dit vrij overgenomen uit wikipedia ,

met vr gr
Ed
en nog wat fotootjes

photo 385782
photo 385777
photo 385778
photo 385776

en de eerste schermutselingen

photo 385862
photo 385863
photo 385864

_________________
"Mens "is de naam ,waar ik soms trots op ben, maar me meestal voor schaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
sommige foto's hebben zodanig de bibber dat ik er koppijn van kreeg, maar het lijkt me wel een mooi project. Mag ik vragen waarom de boeg er zo ruw uitgesneden is?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 15:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jun, 2015 10:25 am
Berichten: 278
Woonplaats: Julianadorp (N-H)
Ja sorry van die foto's , dat wil maar niet goed komen (en ik zweer je dat ik mijn handen stil hou)
het kitje is weer niet groot ,maar mooi in detail.
De romp wordt straks met belijdt weggeknipt omdat dit ook weer een waterlijn wordt , en de patrijspoorten worden uitgeboord ,het zijn er maar een stuk of 600 haha

maar eerst een weekje Italie ..... ciao, bella

Ed

_________________
"Mens "is de naam ,waar ik soms trots op ben, maar me meestal voor schaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 16:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
enjoy...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bij het horen van de naam "Zeppelin" denk je natuurlijk direct aan de bekende luchtschepen, dat schepte hier bij mij enige verwarring dus heb ik toch maar eens het topic bekeken. Enne... ja inderdaad, bij het zien van de foto's werd het weer even helder... het enigste vliegdekschip dat de Duitsers tijdens WO2 hadden maar nooit operationeel is geweest.
Het verhaal over dit schip dat jij hier ten gehore brengt is dan ook maar één van de zovele versies die hierover de ronde doen. Een andere, meer bekende versie van het verhaal is dat het schip nooit werd afgebouwd en later op de scheepswerf nog voor de afbouw terug werd gedemonteerd. Nog een ander verhaal zegt dat het schip tijdens een proefvaart tot zinken werd gebracht tussen Duitsland en Noorwegen... nu ja, er hangt een beetje mysterie rond maar dat heeft allemaal niks te zien natuurlijk met het model zelf.
Ik ben geen scheepsbouwer maar dit vind ik wel interessant, past in de algemene kennis van WO2. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 18:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 jun, 2016 12:10 pm
Berichten: 119
Het kitje is niet groot zegt hij, zeg maar gerust dat hij klein is :mrgreen:
Veel plezier in Italie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2016 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jun, 2015 10:25 am
Berichten: 278
Woonplaats: Julianadorp (N-H)
walesha schreef:
Bij het horen van de naam "Zeppelin" denk je natuurlijk direct aan de bekende luchtschepen, dat schepte hier bij mij enige verwarring dus heb ik toch maar eens het topic bekeken. Enne... ja inderdaad, bij het zien van de foto's werd het weer even helder... het enigste vliegdekschip dat de Duitsers tijdens WO2 hadden maar nooit operationeel is geweest.
Het verhaal over dit schip dat jij hier ten gehore brengt is dan ook maar één van de zovele versies die hierover de ronde doen. Een andere, meer bekende versie van het verhaal is dat het schip nooit werd afgebouwd en later op de scheepswerf nog voor de afbouw terug werd gedemonteerd. Nog een ander verhaal zegt dat het schip tijdens een proefvaart tot zinken werd gebracht tussen Duitsland en Noorwegen... nu ja, er hangt een beetje mysterie rond maar dat heeft allemaal niks te zien natuurlijk met het model zelf.
Ik ben geen scheepsbouwer maar dit vind ik wel interessant, past in de algemene kennis van WO2. :)


Ja, er gaan diverse verhalen in de ronde over dit schip ,ik heb de wikipedia versie maar aangehouden ,en bij de naam "Zeppelin " is mijn eerste gedachte aan de engelse rockband "LED ZEPPELIN"die in mijn hoogtijdagen de concertzalen teisterde,en waar ik groot fan van was,haha. 8)

Ik vindt dat van elk schip wat hier gebouwd wordt er een kleine geschiedenis vooraf mag gaan ,maar dat is maar een mening, :roll: :roll:

Ed

_________________
"Mens "is de naam ,waar ik soms trots op ben, maar me meestal voor schaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2016 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
een Amerikaan is haar ook aan het bouwen, die had alle patrijspoortjes uitgeboord!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2016 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jun, 2015 10:25 am
Berichten: 278
Woonplaats: Julianadorp (N-H)
Dat was ik ook al van plan om alle patrijspoortjes uit te boren , had ze even snel geteld, en het zijn er zo'n 600, een kolere werk maar het geeft wel een leuk effect . :roll: :wink:

Ed

_________________
"Mens "is de naam ,waar ik soms trots op ben, maar me meestal voor schaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2016 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Misschien dat je hier iets aan hebt ?

https://fotki.yandex.ru/next/users/navs ... 91?page=15

https://fotki.yandex.ru/next/users/navs ... 92?page=15

https://fotki.yandex.ru/next/users/navs ... 93?page=15

https://fotki.yandex.ru/next/users/navs ... 94?page=15

https://fotki.yandex.ru/next/users/navs ... 97?page=15

https://fotki.yandex.ru/next/users/navs ... 98?page=15

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement