Beste lezers en zoekers,
Ik denk dat ik er uit ben. Heb op internet verder gaan zoeken en via de engelse bouwbeschrijving kwam ik uit op footrope.
Wat is dit??? Hieronder de vertaling vanuit Wikipedia:
Rapaard ( footrope in het engels)
Elke werf op een vierkant of gaffel getuigd zeilschip is uitgerust met een voering voor zeilers om op te staan tijdens het plaatsen of opbergen van de zeilen.
Vroeger was de voering het touw dat langs de onderkant van een vierkant zeil werd genaaid en het touw onder de werven werd het paard of het Vlaamse paard genoemd . Deze termen zullen worden aangetroffen bij het lezen van de klassieke 18e en 19e eeuwse zeilhandleidingen en kunnen nog steeds worden gebruikt voor oudere schepen.
Hoewel vierkante zeilen meestal vanaf het dek worden bewerkt, moeten ze met de hand worden opgevouwen en met pakkingen aan de tuin worden bevestigd om goed te worden opgeborgen (en los te raken van deze opslag). Dit vereist dat matrozen omhoog gaan, gedurende welke tijd ze op de voetstappen staan. De touwen zijn gemaakt van vezels of draden en worden bijna altijd beschermd tegen slijtage door ze te ontwortelen, te verkavelen en te serveren , zodat de zichtbare buitenlaag van een geteerde dunne lijn is. Ze zijn bevestigd aan de werf via de hefijzers of 'leuningen' waaraan de zeilen ook zijn bevestigd, vastgemaakt met vele bochten van dunne lijnen. De binnenste delen van de footrope worden naar de werf opgehouden door verticale lijnen, beugels genoemd; een van deze is zichtbaar op de afbeelding rechts. Ook zichtbaar is het Vlaamse paard waar de buitenste zeeman op staat; omdat deze werf vrij klein is strekt het Vlaamse paard zich feitelijk redelijk dicht bij het midden uit.
Zeilers komen op de footropes van de ratlijnen op de mast. Lager naar beneden, waar alles groter is, kan er een kleine lengte van de voetstap zijn die de opening tussen de ratlijnen en de werf overbrugt; dit is met name noodzakelijk aan de loefzijde wanneer de yards hard rond worden geschoord, omdat de opening vrij groot wordt. Omdat de tuin vrij moet kunnen bewegen, is deze footrope nogal los en dus onstabiel. Hogerop de opening is klein genoeg om over te steken, hoewel het een stuk kan zijn als het wordt vastgezet. Omdat de ballast reageert op het extra gewicht dat erop wordt geplaatst, is het op sommige schepen de praktijk om 'opstappen op bakboord' (of stuurboord) te bellen voordat u instapt, om degenen die het al gebruiken te waarschuwen.
Om het in een voorbeeld uit te drukken hierbij een tekening die ik gevonden heb.
De steun was dus destijds een stuk touw met een oog erin, waar het touw, waarop de matrozen stonden om het zeil in te halen, doorliep. Dus voor the Cutty Sark een stukje latoendraad om de boegspriet wikkelen en er een oog aan maken.