Vandaag is het zover. Een nieuwe bouwkit gekregen voor mijn verjaardag. Het is "The Cutty Sark" van Artesania.
De kit ziet er bijzonder goed uit. Het geleverde materiaal oogt mooi te zijn. Wat mij wel opviel was dat ook de tekeningen van een zeer goede kwaliteit zijn, Prachtig glanzend dik papier en ook diverse op kleur.
lengte 103,2 cm
hoogte: 64,2 cm
breedte: 35 cm
Maar eerst even de geschiedenis van:
Cutty Sark
’s Werelds enige overgebleven theeklipper Cutty Sark is een Brits schip dat gebouwd werd in 1869 in Dumbarton in Schotland.
Oorspronkelijk werd het zeilschip gebruikt om thee te vervoeren.
Bij de races met andere theeklippers verwierf de Cutty Sark grote roem. Het schip legde op één keer na altijd het snelste zijn reis af. Zijn grootste concurrent bij deze theeraces was de Thermopylae, die als enige er in slaagde om één keer sneller te zijn dan de Cutty Sark.
Momenteel ligt de Cutty Sark in zijn volle glorie in een droogdok bij het Nationaal Zeevaartmuseum in Greenwich waar een ieder deze driemaster kan bewonderen.
Geschiedenis van de Cutty Sark
De Cutty Sark werd in 1869 gebouwd op de rivier de Clyde, door de firma Scott & Linton, voor Jock Willis Shipping Line. Het is één van de laatst gebouwde theeklippers.
De scheepswerf ging echter failliet en de Cutty Sark is door een andere scheepswerf verder afgebouwd.
De Cutty Sark is met de beste materialen gebouwd en om die reden zo goed bewaard gebleven dat het een van de weinig overgebleven theeklipper is die we nog kunnen bekijken.
Zoals gewoon was voor die tijd bestaat het schip uit een smeedijzeren frame met daar overheen houten planken en een messing onderkant.
Het zeilschip en de 28 koppige bemanning was aangewezen op voortstuwing door windkracht, zijn maximale snelheid was 17,5 knopen. Verder is het schip 85,4 meter lang en 11 meter breed, heeft een diepgang van 6,4 meter en weegt ongeveer 963 ton.
De driemaster is vernoemd naar de heks Nannie Dee uit het gedicht Tam O ‘Shanter van Robert Burns (1781). De bijnaam van deze heks was Cutty-sark.
Op 22 november 1869 is de Cutty Sark te water gelaten. Ze maakte in het totaal acht theereizen. Op deze reizen nam ze zo’n 600.000 kg. thee mee vanuit Shanghai en Hankou.
In 1873 kwam aan een lange periode van het vervoer van thee per zeilschepen een einde en ging de voorkeur naar schepen voortgestuwd door stoom. Deze ommezwaai kwam mede door de aanleg en voltooiing van het Suezkanaal, waardoor stoomboten een kortere route naar China konden varen.
Vanaf die tijd werd de Cutty Sark gebruikt voor woltransport. Het schip ging varen tussen Australië en Londen.
In 1895 verkocht John Willis de Cutty Sark aan een Portugees bedrijf, genaamd Ferreira & Co. Het schip ging dezelfde naam als het bedrijf dragen en werd niet meer getuigd als een clipper maar als een bark.
In 1922 werd het schip gekocht door Wilfred Dowman, een gepensioneerd zeekapitein. Hij bracht het schip weer terug in zijn oorspronkelijke staat en gebruikte het schip als opleidingsschip vanuit Flamouth, Cornwall.
Na zijn dood werd het schip overgedragen aan de Thames Nautical Training College en werd als extra trainingsschip gebruikt naast de HMV Worcester.
In 1954 ging het schip definitief uit de vaart en werd het schip overgebracht naar een permanent droogdok bij Greenwich. Op deze laatste aanlegplaats is ze vanaf 1957 toegankelijk voor publiek.
Tijdens een restauratie In 2007 verwoeste een verschrikkelijke brand een deel van het schip. Maar na een lang en complexe restauratie werd de Cutty Sark op 25 april 2012 officieel heropend door HM Koningin Elisabeth.
Een blended Scotch Whiskey en een zeilrace zijn naar de Cutty Sark vernoemd.
De bouwkit met diverse afbeeldingen:
de inhoud van de kit:
Een van de foto's van het schip, welke op schaal zijn gemaakt:
De bouwbeschrijving ( zie hieronder)
Voor wat betreft de bouwbeschrijving heeft me dit verbaasd. Het is en boek van 80 pagina's in kleur en met allerlei foto's hoe het een en ander gebouwd moeten. Maar dan ook nog eens een Nederlandse beschrijving erbij. IS wel zo handig, anders moet je het eerst vertalen vanuit het engels of frans. Echt een hele vooruitgang.
Nu eerst een paar weken met vakantie ( neem al wel de tekeningen en bouwbeschrijving mee) en dan kunnen we aan deze klus beginnen. Wordt weer een groot schip. Wel spannend om het te maken.