Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 18:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
De eerste stapjes van de Enterprise. Zoals ik al aangaf is de pasvorm tot nog toe erg goed gebleken.
Ben nog op zoek naar referentie en aanvullingen die ik kan doen. Daarnaast heb ik besloten om geen verlichting toe te passen op dit scheepje.
De reden is heel simpel, ik doe dit eigenlijk nooit aan.

Verder zul je misschien wel zien dat ik de bouwhandleiding niet echt aanhoud. Maar goed. Een eerste update. En ik ben vergeten te melden dat ik dit model voor een heel erg vriendelijke prijs heb mogen overnemen van Darka. En alles heb ik erg netjes van hem ontvangen. Hiervoor nog dank.



photo 358642
Als eerste de boeg. Geen idee waarom dit afzonderlijk is gegoten. Zal wel te maken hebben met het gieten en lossen later na het harden. Maar dat is natuurlijk een gok. De romp is volgens mij gemaakt zodat je deze ook varend kan uitvoeren. Bij mij word dit echt een statisch model.

photo 358641
De zijkant aan stuurboord is er ingezet. Met daarin de loodsdeuren Ook dit past aardig goed. Wel lastig lijmen en vasthouden. Ik heb hiervoor een flink stuk tape gebruikt en wat klemmen om alles mooi recht te houden. Het is zoals een reep kunststof wat nogal wiebelig is. Maar nadat de lijm goed is uitgehard voelt alles goed stevig aan. Houd ik van.

photo 358643
De lift geleide rail. De afrondingen zitten beiden naar voren. Hier even passen. Dit zit nog niet gelijmd. Eerst de rest van de geleide rails netjes maken.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
RiksGewijs schreef:
Verder zul je misschien wel zien dat ik de bouwhandleiding niet echt aanhoud.


Och Rik, wie van ons wel? :mrgreen: :wink:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2016 18:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Mooi dat je tevreden bent. Zoals Herman Finkers ooit zei:weer verlaat een tevreden klant het pand.
Maar dat ging over kussentjes.

Succes met deze.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2016 21:30 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dank je Darka.

En een kleine update alweer.
photo 358978
Als eerste wat plamuur. Niet heel veel maar de boeg heeft toch wel iets nodig om alles mooi strak en in vorm te krijgen. In ieder geval moeten natuurlijk de naden weg.

photo 358979
Zoals in de vorige update te zien, de lift gelijders. Deze hebben zoals op de vorige foto ook wat plamuur nodig. Maar wat ik dan wel weer vreemd vind is het nr. Dat hebben ze op het zichtbare gedeelte gezet. Dit terwijl dit natuurlijk ook op ander plaatsen had gekund. Maar goed, dit is natuurlijk makkelijk op te lossen.

photo 358980
De romp is in één gedeelte gegoten. Goed te zien hoe hier de gietmethode is aangepast om zo een volledige romp te kunnen gieten. Dus ook hier wat bijwerken om straks een mooi gladde romp te krijgen.

photo 358981
Ook weer bijgewerkt en bezig met de kimkielen. De kimkielen worden vast gezet aan de hand van een aantal paspuntjes. Deze kloppen perfect maar om alles toch mooi aangesloten te krijgen heb deze verwijderd en de kimkielen er vlak op gezet. De randen netjes afgewerkt met Tamiya vuller en de kimkiel daarna vlak afgeschuurd zodat deze een derde dunner word. Zie voorbeeld wat op de romp ligt.

Wel grappig te zien dat een groter schip anders werken is. De uitdagingen zijn het zelfde, maar door de maat is de manier van aanpakken weer anders.

Tot de volgende update weer.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2016 23:43 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Weer een update van de vorderingen tot nog toe. Heb niet zo heel veel tijd gehad, maar toch is het waard om dit te delen.

photo 360700
Als eerste de patrijspoorten. Deze zijn uitgeboord en worden aan de binnenzijde wat dunner gemaakt. Dit vanwege de wand dikte van het materiaal. De romp is gemaakt van erg dik plastic. Ik denk dat het op deze manier straks na het schilderen mooier uitkomt.

photo 360701
Er zitten wel hier en daar wat sink-holes in. Deze worden met een beetje kunststof plamuur opgevuld en netjes geschuurd zodat dit straks niet meer zichtbaar zal zijn.

photo 360698
Het dek aan de onderzijde. Dit is verstevigd met wat latjes. Deze zorgen voor extra stevigheid en lijmvlak. De dekken hebben anders niet echt heel veel vlees om te verlijmen aan de kopse kanten als het ware.

photo 360699
De bovenzijde van het dek. Er zijn behoorlijke naden zichtbaar. Deze naden worden ook met plamuur netjes gemaakt. Goed te zien dat dit nog niet droog is en dus ook nog niet glad geschuurd.

photo 360697
Het waaidek in het hek. Ook deze is ruim voorzien van sickholes. Nu moet ik hierbij wel vermelden dat dit eigenlijk het enige minpunt is van deze modelbouwdoos. Alles valt verder zo in elkaar zonder dat het aangepast moet worden.

photo 360702
Het eiland. Ook reeds in elkaar gezet. Deze valt als het ware ook zo in elkaar. Hier moet wel wat verzinnen voor de ramen. Deze hebben geen raamstijlen als het ware. Ze moeten volgens de instruktie als zwarte balk geschilderd worden. Hier dus even over nadenken.

photo 360703
En de staat van nu. Alles even los op elkaar gestapeld om te kijken of alles goed past. En ook hier, alles valt als het ware zo in elkaar. De delen blijven voorlopig ook nog wel even los omdat er nog het één en ander tussen gezet moet worden. Zoals kleine dekken en bijbootjes etc.

Dat was het voor deze keer. En tot de volgende update, schroom niet voor advies of kritiek. :)

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 14:28 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik denk dat donkergroen de ramen beter zal staan. De verstevigingen zijn een goed idee, maar hoeveel doorzicht zal er in de hangar zijn via de liftdeuren? Komt er geen onderdek in zo'n groot scheepsmodel? Leg er ook een plan bij op dezelfde schaal, dan vind je soms vergissingen bij de positionering van onderdelen op het dek of portholes die veranderen na een verbouwing.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2016 22:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat van die tekeningen is een goed idee. Heb ik nog niet eens aan gedacht. Ga ik eens naar googlen.
Die raampjes, daar had ik dus ook al aan gedacht. Maar ik denk dat ik ook iets van spijltjes aanbreng. Ben er niet uit of dit geschilderd gaat worden of echt met een haarfijn stukje styreen voor een beter effect.

De liftdeuren zitten dicht bij dit model. Heb er aan gedacht deze open te maken, maar heb besloten dit niet te doen. De reden is dat er dan wel inzicht is, maar het werk hierin ook gelijk erg groot. En zonder licht moet je wel heel goed kijken naar wat er in zit. Wanneer ik de keuze had gemaakt te verlichten, dan zou ik ook deklichten, eiland verlichting moeten maken. Dus ook de ramen open moeten krijgen. Hier moet ik het eiland volledig voor verbouwen. Of beter gezegd, opnieuw maken vanwege de manier waarop deze is samengesteld.
Ik heb verlichting bij de Uss Nimitz uitgevoerd op schaal 1:700 die al voorzien was van onderdek, open ramen enz.
kortom, het één komt met het ander.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 1:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik wil je de tip geven om eens uit te kijken naar Hugh Lyon's bekende werk over marineschepen.

http://www.tinkandburr.com/img/p/40069-13481-thickbox.jpg

Daar zit een heel grote pagina in met een boven- en zijaanzicht van de Enterprise. Het is al een ouder boek, dus waarschijnlijk in zijn eerste configuratie. Hier gebruikte ik het voor de Rodney.

Afbeelding

Ik wil wel eens meten hoe groot de afbeelding in het boek is, als jij me dan kan zeggen wat de romplengte van de kit is kan je de schaal omrekenen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 22:07 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dank Steven.
Ik zal het binnenkort even opmeten. Ik dacht iets van 80cm maar weet het niet echt zeker.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 1:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De tekening is bij het dek 57 centimeter lang in het boek en 13,5 cm op zijn breedste. Het schip wordt weergegeven op een een moment aan het eind van de jaren 60. Ik heb de vier pagina's op A4-formaat ingescand en naar je doorgestuurd via WeTransfer. Als je dit binnen een paar dagen kan downloaden, heb je ze met de volledige bestandsgrootte.

photo 361024


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flyboy, tsjopper bob en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement