Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 2:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Verlichting ben ik ook mee bezig en met de huidige technologie is dat nog best te doen. Ik heb ledjes besteld in het verre oosten. SMD zo groot als een zandkorrel. Kosten 65 cent voor ruim 100 stuks. Paar weerstandjes erbij en je bent klaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 15:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
@Kees; heb je misschien een linkje naar die ledjes?

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie vorderingen!

Wellicht een idee voor de ramen: donker tape, stickermateriaal of een strook (rest) watertransfer. Deze donker schilderen.
En dan met de trekpen* met grijze verf de spijlen op de strook tekenen. Hierna op het model aanbrengen.

*Trekpen, of tekenpen zit in sommige passer-sets
Het is een pen met twee metalen plaatjes (één gebogen) die met een stelwiel verder uit elkaar gezet kunnen worden.


Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 22:33 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Odorf, Allemaal mooie ideeën om mee aan de slag te gaan hoor. Ga ik zeker eens testen.

Steven, dank voor je foto's. Ga ik zeker mee aan de slag en heb al wat dingen gezien die ik moet aanpassen en aanbrengen. Nuttige info dus.

Kees, ik snap je punt, maar ik heb een aantal keren verlichting aangebracht in modellen. Toch bleek het steeds weer dat ik er na de bouw eigenlijk niets mee deed. En dat het voor mijzelf geen toegevoegde waarde had behalve dat het kan. En de zin is er nu even niet naar om hier alles aan te passen juist voor de verlichting. Hoop dat je het verhaal een beetje snapt... :)

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 23:35 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Mja.. Vastloper... Had al zo'n voorgevoel en wilde ook een beetje BUDD bouwen maar nu dit gezien is, kan ik het niet meer onzien.

Misschien dat jullie ideeën hebben hoe dit op te lossen.
photo 361329

Zoals je zien rechts het model van mij. De zwarte balk die een mooie hoek of beter gezegd, punt heeft en links zoals het hoort.
Nu heb ik zitten kijken, Revell wil deze balk dus zwart schilderen en dat is het. Stilistisch uitgevoerd dus. Ik wil toch iets meer.
Helaas heb ik dit met Revell lijm gelijmd, dus zal het breken wanneer ik dit uit elkaar haal. En de lijmvlakken zijn groot. Dus een beetje los wrikken zit er niet in. Weg vijlen? Weg snijden? Dremel? Tja.... Voordat ik iets doe waar ik weer spijt van krijg dus maar even vragen of jullie een idee hebben.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Soms wil nat maken, met een miniem beetje zeepsop om de oppervlaktespanning te breken en het vocht overal in te laten trekken.
En dan in de vriezer ... Vocht dat bevriest neemt in volume toe, waardoor de lijmverbindingen los zouden moeten laten.

Tot zover de theorie, wordt vaker geadviseerd, maar ik heb het zelf nog nooit toegepast.
Maar als het niet werkt is het ook niet destructief, proberen waard dus.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 21:11 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
@Odorf,

Getest, maar helaas. Werkt niet. Het probleem is dat hier gehele blokken van 4X4 cm vlak en massief aan elkaar vast gelijmd zijn.
Denk dat het spanningsverhaal niet zal werken.

Maar goed. Wordt slijpen dus.

Heb wel even wat flink uitzoek werk gedaan. Zoals zo veel oorlogsbodems enz worden ze vaak verbouwd. Het eiland voorbeeld is ca. 1978
Romp detail, 1964 en jonger. Gangboard 1984 en later maar dan ook nog summier uitgevoerd.

Kortom... Geen idee wat ik moet aanhouden nu, of ben ik gewoon een te groot pietje precies die alles correct wil hebben?

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 22:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De platen van de brug zien er niet allemaal strak uit, ik denk dat er overal een beetje een lossingshoek in zit. Het kan de moeite zijn om de brug meteen in scratch om te zetten, in plaats van nu vrij lastige slijpwerken te gaan doen. Voor de complexere vormen boven op de brug kan je dan de kitdelen gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Jammer dat het niet is gelukt ... maar dat is dan ook wel een vrij groot lijmoppervlak.

Ik heb even zitten zoeken op verschillende uitvoeringen van de CVN 65 maar bij alle uitvoeringen,
ook de vroege, lopen de ramen alleen schuin van boven naar beneden.
En niet in een punt met een deel schuin naar boven en een deel schuin naar beneden, zoals Revell het heeft.
Suggestie: proberen het uitstekende deel (de punt) over de volle lengte zoveel mogelijk er af te snijden en een nieuwe raampartij ertegenaan zetten.
Deze kun je dan ook makkelijker vóór de montage van eventuele grijze spijltjes voorzien.

Als je het tenminste over de raampartijen hebt. Anders heb ik het wellicht allemaal verkeerd begrepen. :roll:

En de andere queste, gewoon lekker bouwen of historisch correct.
Mocht je voor historisch correct gaan: De vliegtuigen geven misschien een aanknopingspunt ...

De F14 Tomcat VF1 Wolfpack eerste 'cruise' was in september 1974, bij de mid-life verbouwing van de Enterprise in eind 1978/januari 1979 is de VF1 Wolfpack verplaatst naar de USS Ranger.
De livery van Wolfpack lijkt in grote lijnen in die tijd gelijk gebleven: Qua vliegtuigjes zit Revell dus tussen 1974 en 1978.
http://www.aircraftresourcecenter.com/Rev3/2701-2800/rev2764-Fightertown-ftd48014/01.jpg
Ook de RA 5C Vigilante en A7 Corsair II bijvoorbeeld kloppen met deze periode.

Maar lekker recht uit de doos bouwen, netjes maken en alle andere afleidende zaken links laten liggen kan ook heel bevrijdend zijn.
Ik wou dat ik dat kon. :mrgreen:

Succes met de keuzes,
En ben benieuwd wat het gaat worden. :brouw:
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 23:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bij van die oudere kitjes is het een verschijnsel waar je bij elk rechthoekig onderdeel rekening moet mee houden, het kan nodig zijn om een deel van het materiaal recht te schuren. Ik heb even je foto als voorbeeld gebruikt, de lijnen heb ik wat overdreven geplaatst maar die zouden allemaal recht moeten gevijld worden.

photo 361578

Ik ben ook met zo'n oudje bezig, er komt wel wat schuurstof af.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement