Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 246 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: SMS Emden 1908 1/100
BerichtGeplaatst: ma 09 apr, 2018 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Update
Onderste gedeelte van de Fokkemast afgemaakt alle bevestigingspunten voor de later te plaatsen tuigage, laders geplaatst en platform voor de zoeklichten gemaakt..
Op naar het tweede gedeelte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SMS Emden 1908 1/100
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2018 7:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zit mij suf te zoeken naar de vind ik leuk knop maar die kan ik niet vinden dus bij deze, Vind ik leuk. Het werken met messing is jou wel toevertrouwd.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SMS Emden 1908 1/100
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2018 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Thanks !!

messing het goud van de gewone man.
Persoonlijk vind ik het een onderschat matriaal, je kan het met relatief eenvoudig gereedschap bewerken, is duurzaam en redelijk geprijsd.
Is voor mij vaak het materiaal van eerste keuze. Ook gezien de temperatuur in de tropen, plastic verliest in de warme tropen naar een bepaalde periode zijn flexibiliteit en dus broos/breekbaar wordt, doordat de weekmakers in plastic stoppen met werken.
Dat is een van de redenen dat ik voor constructieve delen, vaak messing gebruik.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SMS Emden 1908 1/100
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2018 18:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
goed bezig boris ik heb een vraagje over de messing delen. doe je die alleen maar lijmen of soldeer jij sommige delen ook want ik ga later ook mijn messing mast maken voor de bismarck en er zijn bouwers die lijmen maar ook solderen wat is jouw mening daarover. oh ja op de vorige pagina staat je laatste verslag dubbel.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SMS Emden 1908 1/100
BerichtGeplaatst: di 10 apr, 2018 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Harry,

Meeste soldeer ik, maar ligt er wel aan hoe, sommige delen zijn makkelijk met een, kleine brander of soldeerbout te doen, en andere delen doe ik met een weerstand soldeer apparaat, heeft er allemaal mee te maken hoeveel warmte je nodig bent en kwijt kan in je werkstuk, dit i.v.m. het uitzetten en krimpen van het materiaal.
bijvoorbeeld een lader tegen een mast solderen, kan je niet doen met een brander, je mast heeft veel warmte nodig om het tin te doen smelten, maar daartegen je lader niet, die zal zeer snel oranje op kleuren en daardoor vervormen en na afkoelen zeer zwak worden.
Met een gewone soldeerbout zal het wel gaan, maar je moet veel warmte inbrengen, en goed uitkijken je lader niet te verschuiven met je soldeerbout, waardoor je lader scheef kan komen te staan.
Met een weerstand soldeer apparaat, breng je heel snel veel warmte op een bepaalde plaats in, zonder dingen te vervormen en verplaatsen. Dus voor mij perfect.

Maar twee wandjes tegen elkaar solderen prefereer ik weer met een kleine brander. En oogjes aan een mast doe ik weer met een kleine soldeerbout.
Dus voor elk iets weer een andere manier van solderen.

En waarvoor je moet uitkijken is dat je niet te veel tin gebruikt !!,(meeste mensen gebruiken te veel tin) alles wat te veel is moet je ook weer verwijderen, wat soms best moeilijk kan zijn, de overtollige tin kan je verwijderen met een desoldeer apparaat met vacuum of ouderwets met mesje, vijl en schuurpapier. waardoor er weer kans is dat je je werkstuk beschadigd.

Voor dat je gaat solderen de te solderen delen goed reinigen en licht schuren, als je met harskernsoldeertin gaat werken heb je geen extra vloeimiddel nodig, anders wel dit kan vet/pasta of een vloeibaar vloeimiddel zijn. en behandel de te solderen delen met eerder genoemde vloeimiddel.
naar het solderen je werkstuk goed reinigen en ontdoen van eventueel zuur/vloeimiddel.

Dit zijn een beetje de opties met solderen, en wat je tegen kan komen, maar het meeste is gewoon je gevoel en gezond verstand gebruiken durven en oefenen, oefening baart kunst.


En lijmen tja, meeste spreekt voor zich lijkt me zo, materiaal goed reinigen en de te lijmen oppervlakken, licht schuren om zo gripvlak te creëren voor de lijm.

hoop dat je er iets aan hebt, mocht ik dingen in het bovengenoemde hebben vergeten, eenieder wees zo vrij om het aan te vullen.

Gr

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SMS Emden 1908 1/100
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2018 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Hoi Boris. Wat is een weerstand soldeerapparaat?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SMS Emden 1908 1/100
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2018 0:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Weerstand solderen werkt volgens het zelfde principe als puntlassen.
hieronder een kort filmpje, zegt neem ik aan meer als woorden,

https://www.youtube.com/watch?v=PnGJOrZSOqU

hieronder nog een link naar een beschrijving op de website van Beagle

http://modelships-beagle.eu/NL/gereedschap/electro.htm

Je kan ze in de VS makkelijk kopen, maar zoals ik lees zijn ze ook relatief makkelijk zelf te maken.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SMS Emden 1908 1/100
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2018 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Je hebt wel een allemachtig mooie mast gemaakt, ik ben er zwaar van onder de indruk.
Heeft er zich al een museum gemeld voor dit model ?
Kan mij zo indenken dat er geïnteresseerden zijn.
veel plezier met bouwen verder.

groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SMS Emden 1908 1/100
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2018 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
bedankt boris hier kan ik weer mee vooruit.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SMS Emden 1908 1/100
BerichtGeplaatst: wo 11 apr, 2018 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Bedankt Boris. Ik had er nog nooit van gehoord maar dit is wel weer een ding voor op het lijstje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 246 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement