Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2015 16:39 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
photo 346003

De inhoud van de doos heb ik helaas niet voor jullie. Ik heb deze doos gekregen van een zeer gepasioneerde modelbouwer die door een aantal punten hierop niet meer verder wilde met het model. Wanneer deze modelbouwer wil dat zijn naam bekend word, mag hij dit zelf aangeven natuurlijk.

Een kleine compilatie hiervan.
photo 346004
Nadat de romp is opgebouwd, het leggen van het dek. Als je goed kijkt is het verdelen van de dek planken zo versprongen dat er een patroon van 4 ontstaat. Natuurlijk word hier nog het één en ander aan afgewerkt.

photo 346005
De romp bestaat uit een dubbele laag. De zachtere eerste laag en een mooie fineer laag uit verschillende kleuren en soorten hout.

photo 346008
Nadat alles netjes beplankt is kan er een kleurtje overheen. Ik heb gekozen voor een wit gekalkt onderwaterschip. Dit waren kleine scheepjes die niet vaak bekoperd werden omdat deze vaak snel stuk geschoten werden. Dit type schip werd ingezet om de kusten rondom Engeland te bewaken.


photo 346009
Alle kleuren en een laagje matte vernis. De binnenzijde van de verschansing heeft een ossenrode kleur gekregen en de railingen zwart. Een gele bies is wat ik vaker op schilderijen tegen kwam. Om die reden dit ook zo uitgevoerd.

photo 346010
Het roer bestaat uit een triplex plaatje. Daar houd ik niet van en heb er dus één zelf samen gesteld.

photo 346011
Roer geplaatst. De metalen delen/scharnieren heb ik aangepast en gefixeerd. Het roer is beweegbaar opgehangen. En kan nu verder afgewerkt worden.

photo 346012
Koekoek. Hier was een blokje voor inbegrepen. Ik heb zelf mijn eigen koekoek gemaakt omdat het blokje voorzien moest worden van plastic opplak ruitjes.

photo 346013
Pomp en lier worden aangepast en geschilderd. De pomp is gemaakt van metaal en door deze in houtkleur te schilderen en zwart komt dit aardig in de buurt.

photo 346014
Ook de kanonnen waren volledig gegoten en ik heb besloten om de paarden zelf te maken en de kononnen uit te boren. De brons kleur is er vanaf geschraapt en de kanonnen zijn daarna zwart gespoten. De kleur was zoals het carronade wat er onder ligt.

photo 346015
De kanonnen in aanbouw.

photo 346016
Ondertussen ook de romp voorzien van een aantal details. Davids voor een bijbootje, trappen enz.

photo 346017
En als klapper natuurlijk de masten. Ook hier is weer het één en ander aan veranderd om zo toch een stukje bij een echt scheepsmodel te komen ipv een vensterbank model. :)

Ik heb een wat breeder verslag op mijn website staan. Deze vind je hier.
http://www.riksgewijs.nl/modelbouw/scheepsverslagen/hunter/

Natuurlijk binnenkort meer.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 22:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Het gaat niet echt hard, maar een kleine update is denk ik wel op zijn plaats.
De masten enz zijn klaar. De mast is inmiddels geplaatst, ra's moeten nog gelakt worden. Ik heb gekozen voor blanke matte lak en niet voor een beits omdat ik de kleur van de masten op deze wijze mooi vind. Kwestie van smaak.

photo 349375
Als eerste de putting ijzers vast zetten. Nu de mast er op zit kan er met het staand want de juiste lijn uitgezet worden. Eigenlijk gewoon om de juiste schuinte te krijgen van de putting ijzers. Deze lopen dus nu mee met het staand want.


photo 349378
De eerste is klaar. De talierepen zijn nog niet permanent vast gezet. Ik heb ze aan het staand want tijdelijk vast gezet zodat ik straks nog een beetje kan schuiven. Op naar de volgende nu. Jammer dat er even niet zo heel veel tijd is. Dit is een leuk werkje. :)

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Ik heb deze natuurlijk op het andere forum gevolgd, maar het blijft een indrukwekkend resultaat.
Het scheepje ademt ook de juiste sfeer uit, zal met zowel de kleuren als de afwerking te maken hebben?

Leerzaam...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 mei, 2016 22:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Phoe.. Was wel even weg gezakt. Maar gevonden. :brouw:

Een aardige update is gebleken. Ik heb wat verder gewerkt aan het tuigage. Dit vind ik vanwege de uitdaging altijd een erg leuk onderdeel van het schip. Omdat ik ook veel zoekwerk voor de enterprise heb kan ik vaak ook nog wat hier aan werken. Zo wissel ik een beetje af.
Verder gaat het bouwen een beetje traag allemaal omdat ik ook nog tuin en houtbewerken als hobby heb.

photo 372091
Een algemeen overzicht van de stand van zaken. Het staand wand is inmiddels gezet. Nu alleen de weeflijnen nog. Die komen later wanneer ik straks wat meer klaar heb en bij een aantal zaken niet meer bij hoef. Nu kan ik er nog gemakkelijk tussendoor. Ook is het al een beetje strak getrokken. De eerste scheringen zijn aangebracht en op spanning gebracht.

photo 372090
Het was de bedoeling om gewoon te knopen. Daar heb ik mij niet helemaal aan gehouden. Echter ook niet omwikkeld zoals wij Nederlanders dit graag doen. Zoals te zien een aantal omwikkelingen is hierbij voldoende voor dit soort scheepjes is gebleken.

photo 372088
Ook de boegspriet heeft zijn plaatsje gehad. Ook hier heb ik een meer natuurgetrouw tuig aan gebracht. De bedoeling was een gat te boren en daar dan een touwtje naar de boeg te knopen. Doordat ik nu met katrollen werk is het functioneel en instelbaar. Je moest dit toch wel na een tijd aanspannen in het echt, vandaar de katrollen. Ook de gaffel, giek, enz zijn op kleur gebracht. Ik heb deze niet zwart gemaakt zoals op de box art staat maar donker gelakt. Dit is een persoonlijke keuze, zo was dit vroeger ook.

Binnenkort weer meer

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Dat ziet er goed uit Rik. Misschien ga ik je nog wel eens nodig hebben als het gaat om tuigage want het ziet er naar uit dat mijn volgende model een oudje gaat worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 9:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Mooi scheepje! Ik vind vooral de rode kleur erg mooi afsteken, zeker in combinatie met de zwat-gele band eromheen.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Heel leuk scheepje om te bouwen.
Je hebt de kleuren goed uitgezocht :), passen heel mooi bij elkaar.

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 16:19 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dank je wel allemaal. Ik heb wel wat gezocht naar een goede kleurstelling voor dit scheepje.

Het rode is bij eigenlijk alle schepen uit deze tijd aan de binnenzijde van de verschansing. Dit ossenbloed rood, was goedkoop en je zag daar de bloedspetters niet op van de bemanning. De gedachten hierachter was dat het zichtbare bloed de bemanning demotiveert en zorgt voor overgave of muiterij. De gele band is bij Engelse schepen wel vaker gebruikt. Meer eigenlijk een soort van cognac of oker kleur. Verder is het berghout van bijna alle schepen in die tijd zwart. Vaak waren deze in een soort teer/bitac achtige substantie gezet. Daarmee had je minder snel houtrot nadat het berghout tegen de kade schuurt bijvoorbeeld. Het geel is een aanname geweest gebaseerd op de onderstaande schilderijen.

Ze zijn ongeveer in de jaren 1800 geschilderd. Alleen heb ik er niet meer bij staan waar ik ze vandaan heb en wie ze geschilderd heeft.
photo 372637
photo 372636
photo 372635

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 22:53 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Weer een kleine update. Niet zo heel veel tijd gehad. Maar goed gewoon de plaatjes lijkt mij.
photo 373368
De ankers zijn erg slecht gegoten helaas. De mallen hebben niet goed aangesloten waardoor deze scheef zijn en er een erg dikke naad is ontstaan. De carronades hebben eigenlijk de zelfde problemen en bij de spillen moest ik ze open boren. Ik heb bewerkte en onbewerkte naast elkaar gelegd zodat het verschil goed te zien is.

photo 373369
De ankers krijgen ook houten stokken. Ook hier is in de kit geen rekening mee gehouden. De metalen banden maak ik van strippen dun karton welke geweekt is in houtlijm en water. Nadat dit droog is wordt dit zwart geschilderd.

photo 373370
De carronades heb ik op de juiste plaatsen vast gezet. Ik heb de lopen niet uit geboord omdat dit de scheef gegoten lopen extra benadrukt. Dit is nu niet meer te zien omdat ik alles een beetje heb bijgewerkt.

Ook voor nu weer houd je niet in qua kritiek

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 1:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Soms gaat het zoals het moet, maar meestal moet het zoals het gaat. Alleen mensen die durven het te proberen ervaren dat het soms gewoon niet ander gaat.

Het ziet er allemaal erg mooi uit.

Groetenen, Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement