Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2015 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hoe het gebeurde.

Tja, daar loop je dan op de ESM, tafeltje gehuurd, modellen verkocht die niet meer gebouwd gaan worden en slechts 1 kitje gekocht, een Lockheed Hudson met 320 squadron decals van MPM voor slechts € 12,-. Het lijkt er zowaar op dat de ESM met een (klein) positief saldo wordt afgesloten.

Maar dan zie je plotseling bij de stand van Naval Models (waar ik minstens al 2 keer langs was gelopen) een doosje met daarop een wel heel bekend silhouet. Is dat nu echt….? Ja…! Een model van een mijnenveger van de Dokkum/Wildervank klasse!

Nu ben ik een vliegtuigbouwer die nooit een uitstapje maakt naar een ander genre, maar dit kitje kon ik toch echt niet laten liggen. Nog heel even getwijfeld vanwege de prijs, € 66,95 voor een 1/350 notendopje, maar dat duurde niet langer dan een fractie van een seconde. Als dienstplichtig stoker zo’n 10 maanden op Hr.Ms. Ommen rondgedobberd, dus een modelletje hiervan moest er gewoon komen.

Het model.

Het model is een uitgave van Naval Models zelf, de masters zijn gemaakt door Maarten Schönfeld, een bekende naam bij de IPMS leden.

photo 345627

De handleiding bestaat uit een geschreven bouwbeschrijving en een aantal overzichtstekeningen. Dat is even wennen als je gewend bent aan bouwtekeningen uit de plastic modelbouw. De handleiding bestaat uit 37 pagina’s en dat is best wel veel voor zo’n klein scheepje. De reden hiervoor is dat er in de loop van de jaren heel wat is gewijzigd aan de schepen en het model biedt de mogelijkheid alle uitvoeringen te bouwen.

photo 345628

Het model zelf is in resin uitgevoerd met een massieve romp en bestaat volgens de tekening uit 50 delen inclusief de standaard. Een aantal delen zijn in meervoud uitgevoerd waardoor het werkelijke aantal onderdelen nog wat hoger ligt. Verder nog een PE fret, wat styreen staf materiaal en een decal vel waarmee met wat creatief knipwerk alle schepen uit de klasse gebouwd kunnen worden.

photo 345629

photo 345630

De eerste indruk van het model is goed. Het gietwerk ziet er verzorgd uit met weinig luchtbelletjes.
Het is de bedoeling dat ik het schip bouw zoals het was toen ik aan boord was geplaatst in 1983. Onderstaande foto dient als leidraad, deze is genomen tijdens het binnenvaren van de haven van Portsmouth.

photo 345626

Het tempo zal zoals gewoonlijk niet hoog zijn, bovendien moet ik eerst nog een Spitfire afmaken, maar dit model is met stip naar de eerste plaats gegaan. Verder kan ik als newbie in het scheepsbouw gebeuren wel wat tips gebruiken, vooral de PE railingen lijken me een uitdaging.

Binnenkort meer over deze kit!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op wo 13 apr, 2016 19:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2015 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Dat ziet er klein, petieterig schipje uit, Sjaak :shock:

Succes met deze :brouw:


groetjes
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2015 0:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Mooi model! Ben benieuwd naar de bouw er van.

De railing zou niet al te veel problemen moeten geven aangezien ze speciaal voor de kit gemaakt zijn en dan vaak op elk punt waar ze gebogen moeten worden een staander hebben. Dat is erg makkelijk want als die er niet is worden de hoeken in de railing een ramp. Zelf ga ik binnenkort proberen om weer een potje boekbindlijm te krijgen (hebben ze me op het vliegveld afgenomen helaas) omdat dat heel goed schijnt te werken met PE railing en andere kleine PE delen.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2015 1:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 sep, 2015 20:09 pm
Berichten: 43
Woonplaats: Enschede
Leuk, daar hou ik van, een echt nederlands marineschip, heb ze vaak voorbij zien komen toen er een aantal in Vlissingen gestationeerd waren.

Ga dit met interesse volgen, heb ook vaak hebberig staan kijken bij de modellen van hen, vooral de modellen van het gw fregat en de standaartklasse fregatten trekken mij wel!

Wat mij tegenhoud is ook de prijs, is best veel geld voor een beetje plastic..

Gr Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 nov, 2015 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
wat een lief bootje. erg leuk om deze te zien hier. de resin delen zien er goed uit op de foto dus dat zal in het echt ook wel zo zijn.
laat je niet afschrikken door alle horror verhalen over resin er is goed en plezierig mee te werken je moet alleen geen schuurstof opsnuiven naar het schijnt.
nou vind ik dat snuiven toch al een rare gewoonte dus laat maar achterwege.
succes met het scheepje
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2015 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De opleiding

Daar stonden we dan, op een maandagochtend in november, met zijn drieën op de marinekazerne Den Helder. Wij waren op school uit een stuk of 15 kandidaten uitgeloot om onze dienstplicht en stage te combineren, dat scheelde toch mooi een jaar.
Als bijna MTS’ers waren we adspirant (typisch marine spelling :D ) korporaal wat ons een onderofficiers uniform opleverde. Dat bleek het later in het buitenland bij de dames opvallend goed te doen 8) .
In Den Helder leerden we de militaire basisbeginselen, marcheren, exercitie (leuk om te zien hoe alle hoofden op rij 2 en 3 opzij gingen bij “over geweer” met de bajonet geplaatst.), schieten en aansluitend een weekje operationele school waar we knopen leerden leggen en roeien.
Vervelend overigens als je niet goed genoeg kon zwemmen, dan moest je extra vroeg je bed uit om voor het appel zwemles te krijgen.

Afbeelding
Bak 325, ik zit gehurkt 4e van links

Daarna naar Amsterdam voor de technische opleiding gevolgd door een week NBCD (Nuclear, Biological, Chemical, Damage control) in Den Helder. Leuke tijd met uitgaan in Amsterdam en daarna in Den Helder lekker brand blussen. Dat was overigens voordat er milieu bestond, er werd gewoon diesel aangestoken, dat rookte ook realistisch :lol: . Daarna waren we klaar om te gaan varen.

Voor het zover was zaten we nog een paar weken op de mijnendienst kazerne, te wachten tot er een plaatsing op een schip vrijkwam.

Wordt vervolgd….

Het model.

Zoals in het vorige stukje al gezegd, er zijn verschillende uitvoeringen te maken. Zo hebben de schepen van de Dokkum/Wildervank klasse dienst gedaan als mijnenveger, mijnenjager en duikschip. De klasse begon met een open brug en een bewapening van 2 x 40mm mitrailleurs. Daarna een gesloten brug met 2 x 40mm, toen met een bewapening van 1 x 20mm en daarna met een uitbouw onderaan de voorzijde van de brug. Gedurende de loopbaan van het schip zijn er ook nog eens 3 typen reddingvlot gebruikt en is de sloep vervangen door een rubberboot.
Nu dacht ik dat een vliegtuig gecompliceerd was qua juiste uitvoering, maar een schip wijzigt pas echt veel tijdens de levensduur.
Om een juiste uitvoering te maken is het werken van foto’s aan te bevelen (mijn geheugen blijkt ook niet meer te zijn wat het was… :roll: ).

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

1 is de oorspronkelijke open brug, 2 de laatste uitvoering met een uitbouw onder de brug en 3 is de gesloten brug zonder uitbouw. Waarom Naval Models ervoor heeft gekozen de bruggen dubbel uit te voeren als één geheel en ook nog een losse versie is voor mij een raadsel. Op de laatste foto het achterbordes, links zoals op de veger met ruimte voor de kabel voor het magnetisch tuig en rechts het bordes zoals op de jager en het duikvaartuig.

En dit is ook een handig boekwerk om op de werktafel te hebben:

Afbeelding

Van de week kwam ik erachter dat de handleiding in z/w was geprint, maar er voor het vouwen van de PE gekleurde lijntjes nodig waren (naar voren, naar achter of roteren). Even een mailtje naar Naval Models en dezelfde avond nog een pagina met de kleurtjes in de mailbox.
Verder mis ik volgens mij ook de hamer (geruismaker voor akoestische mijnen) aan de bakboord zijde, de andere uitvoering aan stuurboord zit er wel bij. Op zich niet zo'n probleem, deze is redelijk eenvoudig zelf te maken.

Eerst maar eens begonnen met het achterbordes, de kabelrol was leeg dus met koperdraad maar voor wat vulling gezorgd.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas niet helemaal netjes naast elkaar gekregen, het is ook wel een priegelwerkje. Nog maar eens goed nadenken of ik het zo laat of toch de moeite neem het overnieuw te doen. Het zit al vast met secondenlijm, dus dat kan nog wel eens lastig worden. Verder nog 2 steunpaaltjes aan het bordes gemaakt.

Afbeelding

Verder nog een gaatje in de boeg geboord.

Afbeelding

Afbeelding

En de spiegel opgevuld, eerst was de spiegel verstevigd met losse balken, later werd dit een plaat. Dit was nodig omdat het veegtuig nog wel eens tegen de achtersteven bonkte.

Afbeelding

Verder nog de standaard in elkaar geplakt en de roeren gemonteerd. Op het moment ben ik bezig met het uitmeten en plaatsen van de schroeven.

Afbeelding

Afbeelding

@matramurena; Waar ik me een beetje zorgen over maak is het kleine lijmvlak, ben benieuwd of alles vast blijft zitten.

@keesh; In Vlissingen hebben we ook een aantal keren gelegen. Wel lastig als je auto in Den Helder stond, dan werd het toch een treinreis naar huis. Wat betreft de prijs, als je ziet hoeveel bouwuren je erin steektis het per uur maar een klein bedrag :wink: .

@wiwil; Gelukkig heb ik al eerder met resin gewerkt, dus dit gaat me wel lukken denk ik. Van snuiven ben ik ook niet zo'n voorstander, dus dat doe ik maar niet :mrgreen: . Bedankt voor de waarschuwing!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2015 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jun, 2015 10:25 am
Berichten: 278
Woonplaats: Julianadorp (N-H)
Kijk eens aan , een ex-marine man die zijn eigen schip bouwt , daar komen leuke dingen uit .
hang aan je topic .

Ben zo wie zo gek op marine spul, ben nog steeds verontwaardigt dat ik in 1975 was uitgeloot , door de grote opkomst toentertijd. anders had mijn leven er misschien heel anders uitgezien (dan 40jaar in de telecom /data /ict wereld) en was ik zeker in de botenwereld belandt.

ed

_________________
"Mens "is de naam ,waar ik soms trots op ben, maar me meestal voor schaam.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2015 19:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 06 apr, 2007 7:25 am
Berichten: 210
Woonplaats: Fijnaart
Sjaak

Ik heb op de beurs ook naar dit model zitten kijken ,maar de prijs hield mij tegen, en ik heb nog nooit met
dit materiaal gewerkt, ook ik heb op deze boten gevaren. Dokkum, Druinen, woerden en Roermond van 1971-1978
maar het is als je het zegt, het is te lang geleden om alles te herinneren. wel weet ik dat het de mooiste tijd bij de
marine was.Als de schaal groter had geweest had ik hem zeker gekocht.
Ik ga dit zeker goed volgen, veel plezier er mee.

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2015 11:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 13 apr, 2012 21:11 pm
Berichten: 2
Hoi Sjaak,

Ik hoor net van Seraya dat de richting goed is maar dat je de schroefasuithouder nog moet afzagen. Dan heb je ook ruimte voor de schroef. Lukt dat niet stuur even een mailtje dan stuur ik je nieuwe op.

We volgen je bouw verder met belangstelling.

Met vriendelijke groet,

Michiel Woort
Naval Models


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2015 13:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi als je iets kan bouwen waar je zelf op gediend hebt. Lijkt me een interessante kit. Op de foto's lijkt de romp een beetje ruw, is het geen optie om deze eerst glad te schuren en daarna de details op te bouwen?

Sowieso blijf ik deze volgen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement