De opleidingDaar stonden we dan, op een maandagochtend in november, met zijn drieën op de marinekazerne Den Helder. Wij waren op school uit een stuk of 15 kandidaten uitgeloot om onze dienstplicht en stage te combineren, dat scheelde toch mooi een jaar.
Als bijna MTS’ers waren we adspirant (typisch marine spelling
) korporaal wat ons een onderofficiers uniform opleverde. Dat bleek het later in het buitenland bij de dames opvallend goed te doen
.
In Den Helder leerden we de militaire basisbeginselen, marcheren, exercitie (leuk om te zien hoe alle hoofden op rij 2 en 3 opzij gingen bij “over geweer” met de bajonet geplaatst.), schieten en aansluitend een weekje operationele school waar we knopen leerden leggen en roeien.
Vervelend overigens als je niet goed genoeg kon zwemmen, dan moest je extra vroeg je bed uit om voor het appel zwemles te krijgen.
Bak 325, ik zit gehurkt 4e van links
Daarna naar Amsterdam voor de technische opleiding gevolgd door een week NBCD (Nuclear, Biological, Chemical, Damage control) in Den Helder. Leuke tijd met uitgaan in Amsterdam en daarna in Den Helder lekker brand blussen. Dat was overigens voordat er milieu bestond, er werd gewoon diesel aangestoken, dat rookte ook realistisch
. Daarna waren we klaar om te gaan varen.
Voor het zover was zaten we nog een paar weken op de mijnendienst kazerne, te wachten tot er een plaatsing op een schip vrijkwam.
Wordt vervolgd….
Het model.Zoals in het vorige stukje al gezegd, er zijn verschillende uitvoeringen te maken. Zo hebben de schepen van de Dokkum/Wildervank klasse dienst gedaan als mijnenveger, mijnenjager en duikschip. De klasse begon met een open brug en een bewapening van 2 x 40mm mitrailleurs. Daarna een gesloten brug met 2 x 40mm, toen met een bewapening van 1 x 20mm en daarna met een uitbouw onderaan de voorzijde van de brug. Gedurende de loopbaan van het schip zijn er ook nog eens 3 typen reddingvlot gebruikt en is de sloep vervangen door een rubberboot.
Nu dacht ik dat een vliegtuig gecompliceerd was qua juiste uitvoering, maar een schip wijzigt pas echt veel tijdens de levensduur.
Om een juiste uitvoering te maken is het werken van foto’s aan te bevelen (mijn geheugen blijkt ook niet meer te zijn wat het was…
).
1 is de oorspronkelijke open brug, 2 de laatste uitvoering met een uitbouw onder de brug en 3 is de gesloten brug zonder uitbouw. Waarom Naval Models ervoor heeft gekozen de bruggen dubbel uit te voeren als één geheel en ook nog een losse versie is voor mij een raadsel. Op de laatste foto het achterbordes, links zoals op de veger met ruimte voor de kabel voor het magnetisch tuig en rechts het bordes zoals op de jager en het duikvaartuig.
En dit is ook een handig boekwerk om op de werktafel te hebben:
Van de week kwam ik erachter dat de handleiding in z/w was geprint, maar er voor het vouwen van de PE gekleurde lijntjes nodig waren (naar voren, naar achter of roteren). Even een mailtje naar Naval Models en dezelfde avond nog een pagina met de kleurtjes in de mailbox.
Verder mis ik volgens mij ook de hamer (geruismaker voor akoestische mijnen) aan de bakboord zijde, de andere uitvoering aan stuurboord zit er wel bij. Op zich niet zo'n probleem, deze is redelijk eenvoudig zelf te maken.
Eerst maar eens begonnen met het achterbordes, de kabelrol was leeg dus met koperdraad maar voor wat vulling gezorgd.
Helaas niet helemaal netjes naast elkaar gekregen, het is ook wel een priegelwerkje. Nog maar eens goed nadenken of ik het zo laat of toch de moeite neem het overnieuw te doen. Het zit al vast met secondenlijm, dus dat kan nog wel eens lastig worden. Verder nog 2 steunpaaltjes aan het bordes gemaakt.
Verder nog een gaatje in de boeg geboord.
En de spiegel opgevuld, eerst was de spiegel verstevigd met losse balken, later werd dit een plaat. Dit was nodig omdat het veegtuig nog wel eens tegen de achtersteven bonkte.
Verder nog de standaard in elkaar geplakt en de roeren gemonteerd. Op het moment ben ik bezig met het uitmeten en plaatsen van de schroeven.
@matramurena; Waar ik me een beetje zorgen over maak is het kleine lijmvlak, ben benieuwd of alles vast blijft zitten.
@keesh; In Vlissingen hebben we ook een aantal keren gelegen. Wel lastig als je auto in Den Helder stond, dan werd het toch een treinreis naar huis. Wat betreft de prijs, als je ziet hoeveel bouwuren je erin steektis het per uur maar een klein bedrag
.
@wiwil; Gelukkig heb ik al eerder met resin gewerkt, dus dit gaat me wel lukken denk ik. Van snuiven ben ik ook niet zo'n voorstander, dus dat doe ik maar niet
. Bedankt voor de waarschuwing!
Gr. Sjaak