Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 18:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 139 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2015 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 74
Woonplaats: zuid holland
Mede brouwers,

graag ontdek ik of er hier ook mallenmakers en metaalgieters zitten.
Ik heb me heel veel dagen bezig gehouden met het vervaardigen van een 3D tekening van een baggeremmertje met een inhoud van 30 mL.
Schaal 1 op 25.
Op het echte schip was dit 500 liter.
Het emmertje heeft een minimale wanddikte van 1 mm en bestaat uit diverse platen die aan elkaar geklonken zijn.
Nagelkopjes ontbreken niet en hebben een diameter van 1.4 mm en (in de verzonken plaat) hoogte van 0.15 mm, de standaard koppen zijn 1.2 rond en 0.48 mm hoog.

Plan is om er straks een siliconensubstantie omheen te gieten in twee delen.
Als dan het voorbeeld er is uitgehaald is er ruimte om er "slijtvast" Zamak in te gieten.
Dit is een zinklegering met aluminium, magnesium en koper.
Giet temperatuur 415° tot 435°C (gevonden op het www, nog niet zelf gemeten)

Ik heb eerst een print laten maken in PLA en ABS, maar dat gaf een "bedroevend" resultaat.
De buitenkant was nog enigszins van kwaliteit, maar de binnenkant was niet voldoende voor mijn eisen van details.
Een veel duurdere versie in hars gaf een zeer net resultaat.

Voor de volgende stap moet ik op onbekend terrein en zou ik dus graag wat hulp krijgen.



De eerste print leverde nog wel op dat ik er een fout uit kon halen, die niet zichtbaar was tijdens het construeren van het 3D model.

De emmers moeten straks op een model komen van de volgende molen:

Afbeelding

Waarvan het model al aardig was gevorderd.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard werkend en afstandbestuurd op stoom.

Afbeelding

Ik hoor graag van jullie.
groeten van Harm.


Laatst bijgewerkt door breihapper op ma 26 aug, 2019 17:28 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2015 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 jun, 2008 12:53 pm
Berichten: 1617
Heb je er rekening mee gehouden dat het gietwerk gelost moet kunnen worden van de mal? Met name voor de binnenkant van de emmer is dat belangrijk, omdat je daar een massief stuk mal in hebt zitten, je hebt kans dat de mal blijft haken achter de klinknagelkoppen.

Verder lijkt mij 400º nogal hoog voor siliconen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2015 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 74
Woonplaats: zuid holland
Hobbes schreef:
haken achter de klinknagelkoppen.

Inderdaad, maar met kopjes, mooi afgerond en maar 0.15 mm hoog lijkt me dat niet bezwaarlijk.
Rubber (2 x 1kg) en zamak (5 kg) gehaald, nu maar gaan verzagen tot hapklare brokken die dus passen in het smeltpannetje.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door breihapper op do 10 jan, 2019 10:30 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2015 16:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
misschien kan je eens informeren bij Ward. Die giet zelf zijn scheepskanonnen in metaal, in welk materiaal weet ik niet juist..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2015 17:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het lijkt mij ook dat het rubber of silicone gaat smelten bij die temperaturen. Ik ken eigenlijk alleen de zandmethode, al zou ik niet weten hoe ik dat aan moest vliegen.
ik zou misschien nog gips gaan proberen, dat vervormd volgens mij ook niet bij die temperaturen.

Is dat zamac net zoiets als witmetaal? Dan zou je eens kunnen kijken hoe tin oid wordt gegoten. Bijv bij http://www.zinnfigur.com

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2015 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 74
Woonplaats: zuid holland
Draadje van Ward opgezocht en bekeken, hij giet met tin en die kanonslopen zijn wel erg simpel (geen kern nodig).
Zamak is met een handijzerzaag overigens nauwelijks te zagen : smeert al snel dicht met keiharde krullen.
Net als bij lood, maar die krullen zijn zacht en daardoor kan je toch nog blijven zagen.
Gaten boren om daarna de dammetjes door te zagen was een leuk idee, maar ook daar smeert het zamak de snijkant vol en dan werkt de boor niet.
Zonder koeling dus een drama om te bewerken.

Verder nog gezocht naar tips op het www.
De één zegt:
Afbeelding

En een ander:
Afbeelding

Het wordt er dus niet makkelijker op. :mrgreen:

Volgende vraag dient zich al aan: hoe dik maak je de mal?
Mijn leverancier zei vinger dik om de emmer.
Ik ben alleen vergeten te vragen of dit voor de sterkte ook nodig is als ik de mal giet in een "bakje" en die combinatie gebruik bij het zamak gieten.
Dan komt de sterkte van het bakje en de dunne silicone laat (lijkt mij) de warmte snel naar buiten lopen.


Laatst bijgewerkt door breihapper op do 10 jan, 2019 10:29 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2015 22:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
"Silicone" op WIkipedia:

Citaat:
Thermal stability (constancy of properties over a wide temperature range of −100 to 250 °C)


Bij 450 graden blijft het dus niet meer stabiel. Bij zulke temperaturen gaat het waarschijnlijk verbranden en dus overgaan in kwartskorrels. Misschien niet zo'n probleem bij 1 afgietsel maar wel als je er tientallen wil.

Had je deze al gelezen? https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=18260&start=220


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2015 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 74
Woonplaats: zuid holland
Alvast een "trek de bellen uit de silicone die zijn ontstaan tijdens het mengen" apparaat gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door breihapper op do 10 jan, 2019 10:32 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2015 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 74
Woonplaats: zuid holland
StevenVD schreef:
Bij 450 graden blijft het dus niet meer stabiel.

Had je deze al gelezen?


Als leveranciers aangeven dat ze zamak kunnen gieten in hun silicone, dan zal dat toch wel werken?
Silicone is rood door toevoeging van ijzer dat een hogere temperatuur toelaat. (is me verteld)
Er werd mij verzekerd dat ik zeker 10 emmers uit één mal moest kunnen halen.
Het openbuigen om te lossen zou de meeste slijtage geven.
Afwachten dus.

Die Weser heb ik al een keer doorgebladerd, leuk model, aparte manier van "bouwen": knappe programmeur.

Vanmiddag een berg krullen gemaakt met frezen op 120 toeren, dan wordt het niet te warm en smeert het niet dicht.

Afbeelding
Morgen maar verder gaan.


Laatst bijgewerkt door breihapper op do 10 jan, 2019 10:32 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2015 16:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 08 okt, 2015 19:54 pm
Berichten: 74
Woonplaats: zuid holland
490 gram krullen met twee brokken, was volgens mij voldoende om een test te doen.
En: het smeltpannetje doet zijn werk.
Alleen moet er meer materiaal in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen nog een stuk donker en vooral niet glanzend materiaal zoeken, zodat ik de temperatuur meter daarop kan richten.
Dat lichte gesmolten zink geeft geen juiste meting.


Laatst bijgewerkt door breihapper op do 10 jan, 2019 10:34 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 139 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement