Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2016 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Na lange lange tijd weer een kleine update. Het was geen kwestie van geen interesse, die was er wel en heb vaak zat met de spullen in mijn handen gezeten maar had er totaal geen zin in. En dat kwam door diverse omstandigheden waarmee ik jullie niet mee lastig gaat vallen. Het is een brouwforum en geen psychologisch forum :lol:

De twee kleine dekken zijn beplankt. Althans tot zover ik dat nu kan doen. Bij één dek was ik te enthousiast bezig en had hem helemaal gedaan en was helemaal vergeten dat hij over de spanten heen moest vallen. Als hij dan op zijn plek ligt moet je het gedeelte wat boven het dek uitsteekt verwijderen en dan kun je hem verder beplanken zodat het gedeelte van de spant onder de deklatjes komt. Ik kon dus een aantal latjes verwijderen :( Eigen schuld moet ik maar beter opletten.
Het verlijmen van de twee mm brede latjes was ook zo iets. Met een heel klein kwastje ging het eigenlijk net niet. De lijm kwam regelmatig ook op plekken waar het niet moest zodat het een beetje een kliederboel werd. Toen met een sate prikker geprobeerd maar dat werkte ook niet lekker. Totdat ik bij een hobbywinkel een flesje houtlijm tegen kwam met een klein kammetje eraan. Zo'n zelfde als tegelzetters gebruiken om de lijm op de muur te smeren maar dan heeeeel klein. Paar druppels houtlijm op het dek laten vallen, met het kammetje uitsmeren en de inmiddels op maat gemaakte deklatjes kun je er dan zo opleggen. Niet te veel tegelijk natuurlijk want anders is de lijm zo droog. Dit werkte voor deze twee deks geweldig.

photo 373137
photo 373135

Het volgende wat ik moet gaan doen is de wanden afwerken. Hiervoor zijn twee latten en wat deurtjes nodig.

photo 373138
photo 373136

Oja en natuurlijk wat afplaktape en twee potjes verf, namelijk wit en bruin.
Het ene latje is iets minder breed als het andere latje. Het brede latje moet ik gaan gebruiken als de andere dekken erop geplaatst zijn zodat je het geheel mooi af kan werken. Het dunnere latje komt dus tussen de deklatjes en het dek te vallen wat erop komt. Het bredere latje komt dus tegen de kopsekant van het dek wat erop komt.
Nu gaan we dus de stripjes op maat maken en de deuren erop plakken. Daarna kan ik alles mooi wit spuiten. Als dat gebeurt is moet iets minder als de helft (van de hoogte) bruin worden gespoten.
Ik moet wel in de gaten houden dat de bredere strips pas erop mogen als de andere dekken geplaatst zijn.

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 10:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Netjes. Mooi dat Mantua de deuren als los gesneden delen erbij levert en dat ze afwerkstrips leveren voor de wanden. Zo zie je de triplex niet meer en kun je het mooi strak afwerken.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2016 19:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Het is alleen jammer dat je van die deurtjes straks bijna niets meer ziet. Ze zijn behoorlijk dun en ze moeten in dezelfde kleur als de wanden. Als ik het allemaal heel dun kan spuiten hoop ik dat je ze toch nog ziet.

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2018 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Nadat we vorig jaar verhuist zijn en na diverse kleine verbouwingen had ik weer zin om verder te gaan met de Titanic. Ik vond van alles maar helaas geen Titanic :evil: Tot op de dag van vandaag weten we nog steeds niet waar ik dat spul gelaten heb. En om dan maar weer de doos te gaan kopen vond ik ook weer zozo.
Tot mijn vriendin twee weken terug tot mijn stomme verbazing maar alle 4 de dozen van Mantua had besteld. We hadden het er wel over gehad maar ik vond het toch een hoop geld om aan dezelfde doos uit te geven.
Vandaag zijn de dozen binnen gekomen en ben ik weer begonnen :brouw: :D Als eerste ben ik met de twee dekjes begonnen die voor en achter komen, daarna zijn de spanten aan de beurt.

De inhoud van doos één ziet er dus zo uit (oude foto's)

photo 327264

photo 327262

photo 327263

photo 327266

photo 327267

photo 327268

photo 327269

photo 327270

photo 327271

photo 327272

Doos twee, drie en vier zijn nog dicht en geseald maar als jullie daar ook wat foto's van willen zal ik ze met plezier maken.
Van de twee dekjes zijn ook nog geen foto's, die zal ik bij daglicht maken.

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2018 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
De basis van de twee dekjes zijn klaar. Nu mag ik dus weer met latjes van 2mm breed aan de gang om te beplanken.

photo 440501

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Wat aardig van je vriendin. Weer een houtbouwer er bij. Succes met je bouw. Blijf je volgen.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 maart, 2018 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zou maar zuinig zijn op zo'n vriendin :D . Lekker dat je weer kunt brouwen, suc6

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2018 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
Dank je wel. We verrassen elkaar wel vaker maar dit was echt een topper hoor, moet uiteraard wel weer een keer goed gemaakt worden. Het gekke is,is dat ik de bouwplank wel gevonden heb :shock: Dus schiet mij maar lek maar ik weet echt niet waar dat kreng gebleven is.

Afgelopen dagen heb ik voor parketlegger gespeeld. De eerste keer deed ik alle plankjes met een heel dun kwastje voorzichtig insmeren met lijm maar dat was af en toe best een geklieder. Plus dat je vingers onder de houtlijm kwamen. Nu heb ik een klein zacht plastic flesje met in de dop een naald. Dat werkt echt super goed en je kunt hele kleine druppels neerleggen maar ook redelijk dikke strepen maken. Perfect dus. De twee dekjes zijn nu beplankt en ik ben er zeer tevreden over.

photo 441048

Eigenlijk wou ik nu aan de wanden gaan beginnen maar daar heb je twee maten in en om zeker te weten welke maat waar komt ga ik nu toch eerst maar de valse kiel en de spanten in elkaar zetten. Dan kan ik de twee dekjes erop leggen en vervolgens kijken hoe de andere dekken eroverheen vallen. Dan zie ik precies welke maat waar komt.

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 maart, 2018 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 mei, 2015 18:20 pm
Berichten: 79
De afgelopen dagen in de spaarzame avonduurtjes de spanten en de valse kiel uit hun geraamte gehaald en de verbindingen netjes opgeschuurd zodat ze losjes in elkaar konden schuiven. Ik heb tevens de twee spanten waar de kleine dekjes opkomen afgezaagd. Mantua wil graag hebben dat je de dekjes aan de zijkanten niet beplankt maar ze over de spanten schuift om naderhand de spanten af te zagen en dan af te werken met een breder latje. Ik heb ze gewoon helemaal beplankt want waar de welldecks komen te zitten wordt de romp maar één of twee latjes hoog. Als de dekjes erop zitten snappen jullie wel wat ik bedoel en zal ik het met plaatjes wat duidelijker maken.
En dan zijn we nu begonnen met het vastlijmen van de spanten. Nummero 1 en 2 zitten nu vast en heb ik er nog 22 te gaan.

photo 441236

En ik verwonder me er nog steeds over hoe groot ze eigenlijk wordt

photo 441237

_________________
Gr Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 maart, 2018 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
wat is de lengte van het model?

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement