Eerst wat achtergrond over de U-2540.
(Bron Wikipedia)De Wilhelm Bauer (oorspronkelijk: U 2540) is een type XXI U-boot van de Kriegsmarine van Nazi-Duitsland. Het werd in januari 1945 tewatergelaten, maar heeft geen actieve dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het werd door de bemanning aan het einde van de oorlog tot zinken gebracht. In 1957 werd het schip geborgen en opgeknapt en kwam in 1960 in dienst bij de Duitse Marine. In 1980 werd het schip, na een aanvaring, buiten gebruik gesteld in in 1982 uit dienst genomen. Het is nu een museumschip in Bremerhaven en de enige overgebleven versie van dit type onderzeeboot.
Met de bouw van U 2540 werd begonnen in oktober 1944 op de scheepswerf van Blohm + Voss in Hamburg. Op 13 januari 1945 werd het schip tewatergelaten en maakte vanaf 24 februari 1945 onderdeel uit van de 31. Unterseebootsflottille voor trainingsdoeleinden. In april 1945 ging de boot naar het front na een training op het Oostzee eiland Bornholm. Als gevolg van de voortdurende brandstoftekorten werd het schip verplaatst naar Swinemünde voordat ze tot zinken gebracht in de buurt van het lichtschip voor Flensburg op 4 mei 1945.
In juni 1957, na meer dan 12 jaar op de zeebodem van de Oostzee, werd het geborgen. De Howaldtswerke in Kiel maakte de onderzeeboot vaarklaar. Vanaf 1 september 1960 tot 28 augustus 1968 deed het dienst als een onderzoeksschip. Het voer toen onder de naam Wilhelm Bauer, de uitvinder van de eerste Duitse U-boot. Vanaf mei 1970 kreeg het een civiele bemanning en werd vooral gebruikt als testvaartuig voor de technische innovaties voor de nieuwe Type 206 onderzeeër. Na een botsing met de Duitse torpedobootjager D172 op 6 mei 1980 werd de Wilhelm Bauer opgelegd en op 15 maart 1982 uit dienst gesteld.
Het schip werd in de verkoop gedaan en overgenomen door de Duitse Maritiem Museum Vereniging en het Deutsches Schiffahrtsmuseum in Bremerhaven. De boot werd hersteld in zijn oorspronkelijke Tweede Wereldoorlog configuratie en vanaf 27 april 1984 is het opengesteld als museumschip.
De Wilhelm Bauer is de grootste onderzeeër in dienst van de na-oorlogse Duitse Marine.
Deze U-boot heeft nooit de kans gehad om deel te nemen aan WWII. Het is de eerste onderzeeër die in principe onbeperkt onder water kan varen en daarbij een snelheid van 18 knopen ontwikkelen. (ongeveer 33 km/h) Tijdens onderwatervaart kunnen ook de diesels gebruikt worden door een snorkel systeem dat bij dit schip werd geïntroduceerd.
Ook was deze onderzeeër zeer moeilijk te detecteren met sonar, het systeem dat zoveel van de oude U-boten de das had omgedaan.
De gevreesde torpedo's waren ook van een nieuwe generatie. Niet langer hoefde de U-boot in de richting van het doel te wijzen, de torpedo's waren voorzien van een geleide doelzoek-systeem, waarbij de trefkans voor doelen groter dan 60 meter in lengte, 95% was!
Deze U-boot had hét verschil kunnen maken voor de Duitsers in WWII.
Natuurlijk wilde ik het model zo natuurgetrouw mogelijk maken, de bronnen die ik daarvoor heb gebruikt zijn een uitgebreid artikel in een magazine:
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2003/11/detail_uboot_xxi.htm en een hele interessant site, waar je door de boot kunt "lopen" en om je heen kijken:
http://www.kubische-panoramen.de/index.php?id_id=4602&p=iEerst heb ik de handleiding goed doorgespit en al snel kwam ik er achter dat deze kit verre van accuraat is ten opzichte van de werkelijkheid. Het kleurenschema is niet correct (de boot zoals hij nu tentoon gesteld wordt is hersteld naar de WWII-configuratie) en het interieur ook niet.
Eerst maar een kleurenschema gemaakt en de onderdelen in de sprue gespoten.
Vandaar uit is het bouwen begonnen.