Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 apr, 2015 9:26 am
Berichten: 149
Lang geleden had mijn vader een vriend, die zeeman was. Deze man had een kamer ingericht als kantoor, waar ik mocht spelen, wanneer mijn vader bij hem langs ging. Op dit kantoor had deze man modellen staan in zijn boekenkast. Modellen van ...... duikboten! Deze modellen waren opengewerkt en in mijn herinnering had ik nooit zó iets moois gezien. Al die kleine details, zo betoverend.
Voor een jongetje van 6 of 7 natuurlijk fantastisch.

Terug naar het heden, 35 jaar later. Na een lange pauze is het jongetje, inmiddels zelf vader, weer begonnen met het maken van modellen. Als pre puber wel menig goedkoop kitje met klodders lijm en verf in elkaar geflanst, maar nu zal het andere koek worden. Hoop ik. :wink:
Welke kit als eerste gekocht? Een duikboot! Mét interieur natuurlijk. Eerst nog wat onzeker, met de oude spulletjes weer aan de slag. Dus wat spullen aangekocht, zoals een airbrush en wat andere zaken en toen.... begonnen met een vliegtuigje onder uit de speelgoedkist van mijn oudste (puber) zoon. :oops:
Afbeelding

Diverse technieken geoefend en toen toch maar aan mijn eerste echte project begonnen, de U 2540, de Wilhelm Bauer.

Afbeelding

Helaas voor de volledigheid van dit verslag, was ik al begonnen met de bouw, vóórdat ik lid werd van dit forum, dus de foto's beginnen halverwege het project. Mijn excuses daarvoor.

_________________
In aanbouw: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=45611#p892032


Laatst bijgewerkt door DenisZ71 op zo 26 apr, 2015 21:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 21:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 apr, 2015 9:26 am
Berichten: 149
Eerst wat achtergrond over de U-2540. (Bron Wikipedia)

De Wilhelm Bauer (oorspronkelijk: U 2540) is een type XXI U-boot van de Kriegsmarine van Nazi-Duitsland. Het werd in januari 1945 tewatergelaten, maar heeft geen actieve dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het werd door de bemanning aan het einde van de oorlog tot zinken gebracht. In 1957 werd het schip geborgen en opgeknapt en kwam in 1960 in dienst bij de Duitse Marine. In 1980 werd het schip, na een aanvaring, buiten gebruik gesteld in in 1982 uit dienst genomen. Het is nu een museumschip in Bremerhaven en de enige overgebleven versie van dit type onderzeeboot.

Met de bouw van U 2540 werd begonnen in oktober 1944 op de scheepswerf van Blohm + Voss in Hamburg. Op 13 januari 1945 werd het schip tewatergelaten en maakte vanaf 24 februari 1945 onderdeel uit van de 31. Unterseebootsflottille voor trainingsdoeleinden. In april 1945 ging de boot naar het front na een training op het Oostzee eiland Bornholm. Als gevolg van de voortdurende brandstoftekorten werd het schip verplaatst naar Swinemünde voordat ze tot zinken gebracht in de buurt van het lichtschip voor Flensburg op 4 mei 1945.

In juni 1957, na meer dan 12 jaar op de zeebodem van de Oostzee, werd het geborgen. De Howaldtswerke in Kiel maakte de onderzeeboot vaarklaar. Vanaf 1 september 1960 tot 28 augustus 1968 deed het dienst als een onderzoeksschip. Het voer toen onder de naam Wilhelm Bauer, de uitvinder van de eerste Duitse U-boot. Vanaf mei 1970 kreeg het een civiele bemanning en werd vooral gebruikt als testvaartuig voor de technische innovaties voor de nieuwe Type 206 onderzeeër. Na een botsing met de Duitse torpedobootjager D172 op 6 mei 1980 werd de Wilhelm Bauer opgelegd en op 15 maart 1982 uit dienst gesteld.

Het schip werd in de verkoop gedaan en overgenomen door de Duitse Maritiem Museum Vereniging en het Deutsches Schiffahrtsmuseum in Bremerhaven. De boot werd hersteld in zijn oorspronkelijke Tweede Wereldoorlog configuratie en vanaf 27 april 1984 is het opengesteld als museumschip.

De Wilhelm Bauer is de grootste onderzeeër in dienst van de na-oorlogse Duitse Marine.
Deze U-boot heeft nooit de kans gehad om deel te nemen aan WWII. Het is de eerste onderzeeër die in principe onbeperkt onder water kan varen en daarbij een snelheid van 18 knopen ontwikkelen. (ongeveer 33 km/h) Tijdens onderwatervaart kunnen ook de diesels gebruikt worden door een snorkel systeem dat bij dit schip werd geïntroduceerd.
Ook was deze onderzeeër zeer moeilijk te detecteren met sonar, het systeem dat zoveel van de oude U-boten de das had omgedaan.
De gevreesde torpedo's waren ook van een nieuwe generatie. Niet langer hoefde de U-boot in de richting van het doel te wijzen, de torpedo's waren voorzien van een geleide doelzoek-systeem, waarbij de trefkans voor doelen groter dan 60 meter in lengte, 95% was!
Deze U-boot had hét verschil kunnen maken voor de Duitsers in WWII.

Natuurlijk wilde ik het model zo natuurgetrouw mogelijk maken, de bronnen die ik daarvoor heb gebruikt zijn een uitgebreid artikel in een magazine:
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2003/11/detail_uboot_xxi.htm
en een hele interessant site, waar je door de boot kunt "lopen" en om je heen kijken:
http://www.kubische-panoramen.de/index.php?id_id=4602&p=i
Afbeelding

Eerst heb ik de handleiding goed doorgespit en al snel kwam ik er achter dat deze kit verre van accuraat is ten opzichte van de werkelijkheid. Het kleurenschema is niet correct (de boot zoals hij nu tentoon gesteld wordt is hersteld naar de WWII-configuratie) en het interieur ook niet.
Eerst maar een kleurenschema gemaakt en de onderdelen in de sprue gespoten.

Afbeelding

Vandaar uit is het bouwen begonnen.

_________________
In aanbouw: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=45611#p892032


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 21:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 apr, 2015 9:26 am
Berichten: 149
Het interieur is, in tegenstelling tot het kleurenschema van Revell beweert, in twee kleuren uitgevoerd: een vuil groen en een gebroken wit. Diverse ruimten zijn verschillend van kleur en onder het hoofddek lijkt alles in gebroken wit te zijn uitgevoerd.
De kleuren zo goed mogelijk op zicht gemengd, rekening houdend met de vervuiling die natuurlijk op het schip aanwezig is én straks op mijn model.

Afbeelding
Afbeelding

Ook wilde ik enkele details toevoegen, die het realisme hopelijk wat zouden vergroten, zoals de beugels boven de doorgangen in de bulkheads:
Afbeelding
Afbeelding

en de onvermijdelijke leuningen bij trappen, zoals ook op de foto's is te zien:
Afbeelding
Afbeelding

Deze beugels en leuningen heb ik van spelden gebogen, dat is nog te dik eigenlijk, maar het dunste wat ik ter beschikking had, waar mee te werken viel.

Op de foto's zijn de beugels nog niet verweerd, dat komt nog. :wink:

Ook de schacht, die o.a. de snorkel herbergt, heb ik geprobeerd zo goed mogelijk te beschilderen:
Afbeelding
Afbeelding

_________________
In aanbouw: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=45611#p892032


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 21:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Die Phantom ziet er al heel fijn uit voor een beginner! Alleen letten op de hechting van je maskering, als die niet hermetisch sluit krijg je van die overspray. Dit kan je weghalen door terug wat bij te spuiten. Deze duikboot heb ik hier al wel eens gezien, maar nog nooit in afgewerkte vorm, en ook eens eentje met een gouden interieur. Ik hoop dat jij hem aan de hand van je documentatie kan voltooien. Ik denk dat je best alle onderdelen al schildert voor de montage.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 apr, 2015 9:26 am
Berichten: 149
In het model zijn de E-motoren reeds ingegoten, de aandrijfassen moeten zelf worden geplaatst. Ook deze twee componenten heb ik zo goed mogelijk geprobeerd weer te geven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder viel het mij op dat er heel veel leidingwerk en bedrading in de echte boot zat, iets wat ik in een poging tot meer realisme te komen, probeer na te bootsen. Uiteraard niet 1 op 1 zoals in de echte boot, maar goed, het realisme was toch al ver te zoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst een proefstukje:

Afbeelding

Hiervoor gebruik ik gewoon elektriciteitssnoer en een soldeerbout.

Afbeelding

Eerst soldeer je één van de uiteinden en dan kun je de draad strippen, zonder dat overal losse draadjes liggen.

Afbeelding

Je kunt ook de kern vast verdelen, om kleinere bundels te creëren:

Afbeelding

De kunst is om zo min mogelijk soldeer te gebruiken, zodat de dradenstructuur behouden blijft:

Afbeelding

Maar dat lukt mij ook niet altijd helaas.

Na het strippen soldeer je de draad op gezette afstanden. Uiteindelijk krijg je lange bundels, die makkelijk op lengte te knippen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Deze kunnen dan in het model worden verwerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar hopen dat het wat is na schilderen en verweren. En dat er wat van te zien is in als het model af is. Het zal allicht bijdragen in de indruk.

_________________
In aanbouw: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=45611#p892032


Laatst bijgewerkt door DenisZ71 op za 16 mei, 2015 9:45 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 apr, 2015 9:26 am
Berichten: 149
StevenVD schreef:
Die Phantom ziet er al heel fijn uit voor een beginner! Alleen letten op de hechting van je maskering, als die niet hermetisch sluit krijg je van die overspray. Dit kan je weghalen door terug wat bij te spuiten. Deze duikboot heb ik hier al wel eens gezien, maar nog nooit in afgewerkte vorm, en ook eens eentje met een gouden interieur. Ik hoop dat jij hem aan de hand van je documentatie kan voltooien. Ik denk dat je best alle onderdelen al schildert voor de montage.


Inderdaad heb ik die Phantom bij moeten werken, de eerste keer was het helemaal verschrikkelijk. Maar het modelletje is mij eigenlijk wat te klein, ik had daarbij ook wat problemen met de airbrush, eerste gebruik en alles. Uiteindelijk geleerd om meer te verdunnen en minder druk in te stellen.

Bij de U-boot had ik dezelfde gedachte als jij , vandaar dat alle onderdelen al van tevoren zijn gespoten, straks alleen blanco lak en wash. Ook daarbij moet ik goed opletten op de volgorde, anders kan ik niet overal meer bij ben ik bang.

_________________
In aanbouw: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=45611#p892032


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 22:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je begon de bouwfoto's te posten terwijl ik mijn reactie doorstuurde, dus bij deze nog eens mijn complimenten over de zeer ordelijke bouw. Je maakt er een kunstwerkje van. Voorziet Revell in allee nodige decals voor het interieur?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2015 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 apr, 2015 9:26 am
Berichten: 149
StevenVD schreef:
Je begon de bouwfoto's te posten terwijl ik mijn reactie doorstuurde, dus bij deze nog eens mijn complimenten over de zeer ordelijke bouw. Je maakt er een kunstwerkje van. Voorziet Revell in allee nodige decals voor het interieur?


Dank je.
Revell heeft wel veel decals, maar niet alles. Dat is wel een beetje vreemd, want slechts een deel van het gegoten instrumentarium is uiteindelijk voorzien van een decal. Ik heb dan ook een deel geschilderd.
Op sommige foto's die ik heb gemaakt zie ik overigens ook dat ik niet alle decals correct heb geplaatst. :(
Ik herinner me van vroeger de moeite die het kostte om decals netjes te krijgen en onzichtbaar, maar met Microscale Set en Sol ging het uitstekend. Je ziet eigenlijk niet meer dat het een decal is.

_________________
In aanbouw: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=45611#p892032


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2015 23:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 apr, 2015 9:26 am
Berichten: 149
Vandaag weer wat verder gebouwd.
Eerst de "kabels" een kleurtje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende item: de bedden. In de echte boot zijn de stapelbedden natuurlijk voorzien van beugels om het uit bed vallen te voorkomen.

Afbeelding

Deze ontbreken in het model.
Dan maar zelf gemaakt

Afbeelding

en bevestigd, wat nog knap lastig was trouwens.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna verder bouwen aan het interieur. Natuurlijk zitten de kabels in de weg voor de pasvorm van de onderdelen, dus wat vijl en schuurwerk is hier nodig. Bij het dry-fitten van het hele interieur heb ik al gemerkt dat ik in de machinekamer nog wat te doen heb. Overigens zijn ook alle ladders erg uit het lood wanneer ze correct gemonteerd zijn. Erg slordig.
Tot zover de voortgang, nu maar kijken wanneer er weer tijd is. Gelukkig komen er een aantal hele korte weken met lange weekenden aan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
In aanbouw: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=45611#p892032


Laatst bijgewerkt door DenisZ71 op za 16 mei, 2015 9:46 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2015 23:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Fijne aanpassingen met die nietjes, die spaar ik ook soms op voor dergelijke werkjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement