Normaal brouw ik alleen vliegtuigen en diorama's zoals hier (
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... 21&t=20199), en ik wilde eigenlijk alleen een leuk dioramaatje maken voor een 1/72 Swordfish, maar met het verzamelen van foto's en tekeningen sloeg de fantasie een beetje op hol...
MACOMADe Macoma was een Nederlands tankschip van de Petroleummaatschappij La Corona, een divisie van Shell. Het schip is gebouwd door de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam.
De Macoma tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Het schip is één van de negen schepen van Shell die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgebouwd tot Merchant Aircraft Carrier of MAC-schip.
Rapana-class tankschepen. Dit waren RAPANA, ACAVUS, ADULA, ALEXIA, AMASTRA en ANCYLUS, GADILA, MIRALDA en MACOMA
8.000 ton standard, 16.000 DWT, 12 kn., 3 vliegtuigen, bemanning 118 (64 Royal Navy + 54 bemanning).
Verbouwd 1942-44.
Anglo-Saxon Petroleum Com-pany tankers. Geen hangar noch lift, onderhoud en stalling van de vliegtuigen aan dek. Bewapening: 1 x single 4 in (102 mm) QF MK IV, 2 x single 40 mm Bofors, 6 x single 20 mm Oerlikon kanonnen.
ACAVUS ADULA, ALEXIA, AMASTRA en ANCYLUS: vliegtuigen: Swordfish II of ‘O’ Flight, 860 NAS.
GADILA: Swordfish of 'S' Flight, 860 NAS.
MACOMA: Swordfish of 'O' (later 'F') Flight, 860 NAS.
MIRALDA en RAPANA: Swordfish II of ‘L’ Flight, 836 NAS. AMASTRA en ANCYLUS: eind 1944 gestopt met de Swordfish vliegtuigen, de open ruimte tussen het vliegdek en het dek werd gebruik voor het vervoer van vliegtuigen van de U.S.A. naar de U.K. (Foto RAPANA: NN, collectie A. Niemantsverdriet).
Het ombouwen van de Macoma begon eind 1943 bij Palmers Shipbuilding & Iron Company in Hebburn, op 1 april 1944 werd het schip als MAC-schip in dienst genomen. Ondanks dat het was omgebouwd tot vliegdekschip hield het schip de status van koopvaardijschip, alleen het personeel voor de vliegtuigen en het onderhoud waren Nederlands marinepersoneel. De Swordfish-vliegtuigen waren onderdeel van het Nederlands 860-squadron dat onderdeel was van de Fleet Air Arm, de Britse marine luchtvaartdienst. Gedurende de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog maakte het schip deel uit van zeven konvooien over de Atlantische Oceaan.
De Macoma na de Tweede Wereldoorlog
Op 30 mei 1945 werd het schip uit dienst genomen om omgebouwd te worden naar normaal tankschip door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Nadat het schip was omgebouwd werd het teruggegeven aan de eigenaar. De Macoma werd tot 1958 als tankschip gebruikt en is daarna verkocht voor de sloop die plaatsvond in Hongkong. (Bron: Wikipedia).
31-12-1935 te water gelaten, 13-5-1936 proefvaart en opgeleverd door N.V. Ned. Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam (235) als MACOMA aan N.V. Petroleum Maatschappij "La Corona", 's-Gravenhage. Brandmerk 628 Z 'S HAGE 1936, roepsein PFRR. 8.029 BRT, 4.739 NRT, 12.403 DWT. 147,22 x 18,09 x 10,36 x . meter. 12 kn. 3.500 EPK, 8 cyl, 4 tew, N.V. Werkspoor, Amsterdam. 22-11-1943 gearriveerd bij Palmers Shipbuilding Ltd., Hebburn-on-Tyne om verbouwd te worden tot Merchant Aircraft Carrier, 1-4-1944 in dienst van de Britse Royal Navy. 30-3-1945 uit dienst gesteld, eind 1945 gearriveerd bij de N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam en in oude staat teruggebracht, 5-5-1946 aanvang eerste reis van Rotterdam naar Curaçao. 1955 in beheer bij N.V. Shell Tankers. 28-7-1959 opgelegd te Singapore. 10-1959 verkocht voor sloop aan de Harbour Line Ltd., Hamilton, Bermuda een onderneming die behoorde tot de Mollers Groep. 4-12-1959 gearriveerd te Hong Kong en overgedragen aan Mollers Ltd., Hong Kong, de sloop begon 5-1-1960. (Foto's: NN, collectie A. Niemantsverdriet).
Praktisch is t allemaal niet, want in 1/72 wordt het schip twee meter lang, maar wat kan´t schelen.. zie later wel waar ik het neerzet.
Heb nog noot een schip gebouwd dus tips en tricks, en info over de Macoma, met name detail foto's en tekeningen , of nuttige bronnen zijn meer dan welkom
De schaaltekening van Macoma als tanker heb ik opgeschaald tot 1-72
en hier begint het