Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 22:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2013 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Ik had het al aangekondigd bij mijn vorige onderwerp, de repulse, maar nu is hij er dan ook daadwerkelijk.
Mijn nieuwe brouwverslag van het Franse slagschip Richelieu. Ik heb weer voor trumpeter gekozen,
omdat ik de pasvorm van de Repulse zeer goed vond, maar ook het vrij grote aanbod in verschillende schepen dat zij leveren.
De detailering op de dekken en dergelijke zijn vaak vrij goed. en dan doel ik op hoe de details erop zijn gezet.
Ik had al een tip gekregen bij het brouwverslag van de repulse over de richelieu over het voordek.
Namelijk dat deze niet klopt met de realiteit. Maar de uitgebreide aantal details is vele malen groter dan andere leveranciers.
In ieder geval dat is mijn mening.

Afbeelding

Dan hoor ik mensen denken dat het wel lang heeft geduurd voordat ik deze erop heb gezet.
Dat komt doordat ik twee weken op vakantie ben geweest en daarna direct een weekje met de vriendin weg.
Het werk heeft stilgelegen maar ook geen tijd gehad dus voor iets te posten.

Zelf ben ik een poging aan het doen om een internationale mini vloot te maken. Ik heb nu een Engels en een Frans scheepje in
mijn bezit. Als het aan mij ligt, krijg ik daar nog de RN Roma bij van trumpeter.
Als cadeau voor het feit dat ik geslaagd ben voor mijn eindexamen vwo dit jaar.
Daarna hoop ik nog een Duitser, een Amerikaan en een Jap, maar dat zijn allemaal maar toekomstplannen.

Eerst wat over de richelieu. Het slagschip was een schip van de Richelieu-klasse, met als zusterschip de welbekende Jean Bart.
Wat is daar nou zo bijzonder aan? Nou, het waren de laatste en grootste slagschepen ooit gebouwd door Frankrijk.
Ze waren ontworpen in 1930 als tegenhanger voor de Italiaanse Vittorio Veneto klasse.
De richelieu-klasse was een opgeschaalde versie van de dunkerque-klasse.

Het bezat over acht 380 mm hoofdkanonnen in twee turrets van 4 kanonnen.
Deze kanonnen stonden op het voordek, waardoor er op het achterdek geen primair geschut stond.
Het schip is ietwat te vergelijken met de HMS Nelson, deze had ook al het primair geschut op het voordek.
Dat maakt dit slagschip vrij bijzonder, omdat je dit niet vaak ziet.

Ik moet van te voren even zeggen dat ik al wat langer bezig ben aan dit scheepje. Wat heb ik dan allemaal al gedaan.
Het voordek is zo goed als af, op een paar punten na. De ankerketting moet denk ik nog even in een andere kleur gezet worden.
Hier en daar nog wat bijtippen en dan is dat af. Ik ga de tip niet meer verwerken, omdat dit volgens mij te lastig wordt om te maken.
En dan zou ik een groot gedeelte opnieuw moeten doen. Verder heb ik de hull al in de camo gezet.
De opbouw heb ik al voor de leukigheid gedryfit.

Maar nu eerst wat foto's over de inhoud

Afbeelding

Verder heb ik er een PE setje van flyhawk bij gekocht. Het PE dat bij de repulse zat beviel me goed.
Dus wil ik nog wat verder gaan met pe door dit bij de richelieu te gaan gebruiken.
Hieronder zie je de inhoud van het PE setje

Afbeelding

Het voordek is bijna af zoals eerder gezegd.

Afbeelding

Afbeelding

De opbouw heb ik al gedryfit. Verder moet ik de railing van de opbouw wegsnijden om de PE versie erop.
Ik hoop dat dit me een beetje gaat lukken. Ook hoort er bovenop de opbouw nog een mast te zitten.
Flyhawk levert wel de onderdelen die op de mast komen maar niet de mast zelf. En trumpeter levert er ook geen mast voor.
Dus daar zal ik nog wel wat voor moeten maken. Denk dat het een spijker wordt, maar hoe en wat weet ik nog niet.
Dat is voor later.

Afbeelding

Afbeelding

de achterste opbouw was ook al een gedoe. Trumpeter levert hier wel een mast voor, maar een opruimende moeder
helpt niet echt. Oftewel dat onderdeel is kwijt geraakt. hier heb ik dan ook iets anders op moeten verzinnen.
Ondertussen heb ik deze mast bijna volledig af. ik heb eerst de mast zelf moeten maken. Dat beschrijf ik zometeen.

Afbeelding

Afbeelding

zoals ik al zei, moest ik de mast gaan scratchen. Het ging om het onderdeel D17 dat kwijt is geraakt.
Maar aan de ene kant ben ik blij dat het zoek is geraakt, want het onderdeel lijkt verre niet op het onderdeel zoals
op de beschrijving van flyhawk.

Afbeelding

Ik ben begonnen met een basis te maken. Ik had geen platen evergreen tot mijn beschikking dus heb ik een stuk
van de plastic fret gehaald en de uiteindes recht afgesneden. Daar heb ik een spijker op gelijmd met secondenlijm.

Afbeelding

Afbeelding

en dan ziet her dan zo uit

Afbeelding

Afbeelding

Deze is nog niet helemaal af, dat komt nog wel, maar eerst ga ik verder met dit verslag.

Ik heb de turrets voorzien van kanonnen. Er zaten barrels bij die ik erop heb gemonteerd.
Ook op het secundair geschut heb ik deze gemonteerd. Ik moet zeggen dat het wel veel beter is dan de plastic versies.

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het dan voor nu.
maar ik heb gelukkig nog iets bewaard voor jullie. Namelijk een overzichtsfoto.









Afbeelding

groete timmie

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Laatst bijgewerkt door timmie_brouwer op wo 29 aug, 2018 12:43 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2013 21:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ja! Daar is de Richelieu!

Die Flyhawk set ziet er zeer goed uit zeg! Wat een massa aan PE om te verwerken, daar ga je nog wel even zoet mee zijn. Ik vind de lijn van dit schip schitterend, zeker de boeg met nog een oldschool onderwater-vorm.

Veel plezier met de verdere bouw!

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 0:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het schiet goed op. Ik kan begrijpen dat je het dek zo laat. Ik heb ontdekt dat dit schip ooit nog eens door Heller uitgebracht is, maar dan op schaal 1/400. Je hebt er wel een uitgebreide aftermarket-kit bijgehaald. Die is een stuk duurder van de kit zelf, zo te zien...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
hai Timmy wat een gave bak heb ja daar onder handen.
ik vind de blok-camo erg mooi en aan die enorme hoeveelheid pe te zien kunnen we hier nog een mooi poosje van meegenieten.
succes en veel plezier met de bouw.
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jul, 2013 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Ja daar zijn we weer met een update voor jullie.
Stapje voor stapje wordt het scheepje steeds verder afgewerkt.
Ik had in mijn vorige deel beschreven wat mijn plan was om de achterste mast opnieuw te maken.
Deze is naar mijn oog goed gelukt. De spijker die ik heb gekozen was perfect, want de ringetjes die eromheen moesten
pasten precies eromheen. Hier en daar zit nog wat secondelijm die ik gebruik, maar dit is lastig om te verwijderen omdat het
om een zeer lastige plaats zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik deze klus geklaard had, ben ik verder gegaan aan de schoorsteen waar deze mast op wordt bevestigt.
De PE fret levert de steunbalken voor de bovendekken. Ik weet niet de precieze benaming voor dat allemaal.
Dat is misschien wel een vraag aan jullie. Verder zijn er trappen toegevoegd en nog een aantal kleinere dingetjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarmee heb ik de bouw van de mast en de schoorsteen af. Deze moet nog een lik verf krijgen en dan is deze helemaal af.
Daarna ben ik maar verder gegaan met het maken van de 40 mm twin bofors guns. Dit was nog een gepriegel, ik met m'n trilhandjes en doppen die muurvast zitten op de tube van de secondelijm. De eerste was ook eerst zoeken naar een manier waarop deze makkelijk in
elkaar te zetten. Toen ik deze gevonden had, gingen de andere 13 vrij gemakkelijk. En na een paar uurtjes flink doorploeteren, stonden
er 14 40mm twin bofors op mijn bureau.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer voor deze keer. Ik ben benieuwd wat jullie reacties zijn.

Groeten Timmeh

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2013 11:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het ziet er heel aardig uit voor zulk een berg werk dat je hebt moeten verzetten. Als je nu de grote ra nog even terug rechtplooit, dat lukt wel met een platte tang.

Afbeelding
(foto http://modelismonaval.crearforo.com/fns-richelieu-tema414.html)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2013 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 991
Woonplaats: Antwerpen
Die pe is hier wel een grote meerwaarde,prachtig.
Zijn de plastiekdelen reeds verlijmd?
Valt mij op dat hier en daar nog opvallende naadjes te zien zijn.

Maar prachtig schip!

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Ik ben weer eens aan de slag gegaan met ons frans slagschipje. Het is alweer 8 maanden geleden, maar ik heb het vandaag weer eens opgepikt.
Ben nu druk bezig met studeren en daar heb ik het druk genoeg mee, maar het blijft kriebelen om verder te gaan. Alleen tijd heb ik er niet altijd voor helaas.
Terug naar het scheepje want ik loop tegen een probleempje aan.
Ik kom veel tegensprekende afbeeldingen tegen over het dek van het scheepje. De een geeft het weer als een houten dek(persoonlijk vindt ik dit mooier),
en de ander geeft het weer als een metalen dek, dus grijsachtig in kleur. Daarom vraag ik jullie om hulp, wat vinden jullie historisch correct of wat vindt jezelf mooier.

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 23:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Timmie, bij het bouwen van een schip moet je steeds kiezen welk jaartal je het bouwt. Jouw schip is in de loop van de oorlog volledig aangepast aan de nieuwe manier van oorlogvoeren, waarbij aanvallen uit de lucht plots belangrijker werden dan zijwaarts pantser. Waarschijnlijk is het dek om die reden sterker bepantserd na de overhaul in de States. Ik raad je aan het schip te bouwen na die verbouwing, want daarvan zijn veel foto's beschikbaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 mei, 2014 13:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 06 apr, 2007 7:25 am
Berichten: 210
Woonplaats: Fijnaart
Timmie

Ik ben in het bezit van het boek French battleships, en op de foto's lijkt het er op dat het dek bestaat uit houten delen, alleen de bak (voorste gedeelte bij de ankers lijken strips te lopen, maar daar geven de foto's geen duidelijkheid over, aan de camouflage profile te zien, is het ship na onderhoud in de U.S.A. geschilderd in US measure 32 o.a. de dekken licht en donker blauw, wat op zwart wit foto's lijkt op grijstinten.Ik kan in de tekst niets vinden over extra bepantsering.

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement