Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 22:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Dat is erg veel PE op een boot.. En erg fijn spul o te zien. Ik ben zelf ook niet echt fn van die hele fijne PE, zeker de railing verbuig ik na geplaatst te hebben altijd nog tig keer per ongeluk..

De trap lijkt niet met de voeten geheel op het dek te staan waardoor de bovenste staander ook niet verticaal gelijk met de railing loopt. Het buigen van die trapjes doe ik op dezelfde manier zo als Andrew beschreven heeft. De ene keer gaat dit makkelijker dan de andere moet ik zeggen. Je kunt de treden uiteraard op twee manieren horizontaal buigen, langs de voorzijde of langs de achterzijde. Ik zou hier voor de kleinste hoek kiezen zodat je het minste de PE beschadigd en zwak maakt.

Om verf van je model af te halen heb ik wel eens gehoord dat remmenreiniger goed werkt. Ik zou dat wel eerst proberen op een stuk proet plastic want het is behoorlijk aggressief spul...

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2015 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Timmie,

Nog even wat de trappen betreft, gewoon blijven oefenen :mrgreen: . Ik verf de trappen meestal nadat ik ze gebogen heb (ook alweer een tijd geleden 8) omdat bij het buigen de verf nog wel eens wil beschadigen.
Volgens mij kan je van de bofors nog wat moois maken. Je kan de lopen afsnijden en het restant uitboren. Daarna messing loopjes erin. Gebruik het plastic als basis en bouw daaromheen de pe delen. Het kan zijn dat je de pe delen wel door moet snijden. Een andere optie is natuurlijk de bofors van pe opvullen met bv stukjes styreen, zodat het wat minder 2d lijkt.

Het belangrijkste is echter dat je geniet van je gebrouw, dan genieten wij mee.

Groetjes Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Ik ben eerst eens begonnen om op het world wide web te zoeken naar maniertjes om die verf te verwijderen. Blijkbaar is nagellak remover van bijv. de kruidvat een goede
manier. Aceton en nagellak remover met aceton kan gebruikt worden om verf van metalen delen af te halen, en nagellak remover zonder aceton voor plastic delen.
Aangezien remolie misschien wat duur voor mij is :D. Dus heb snel even de nagellak remover geleend van mn zusje en het deel waar de verf eraf moest worden gehaald in een
badje met nagellak remover gelegd. waarna ik de verf er redelijk makkelijk er van te verwijderen was, moet hier nog wel wat meer mee experimenteren, resulterend in:

photo 349048


Daarna heb ik nagedacht over hoe ik de twin 40 mm bofors wil gaan verbeteren en ik denk dat ik iets heb gevonden waar ik tevreden over kan zijn. Heb de plastic loopjes delen van
Trumpeter genomen. de twee twins van elkaar gescheiden en dan nog eens gescheiden omdat ze anders niet in het PE deel passen. Daarna heb ik de Pe loopjes ervan af gesneden en de zijkanten
tegen de afgewerkte loopjes geplakt. zo heb ik hoop detail kunnen behouden en toch het 3d effect behouden van de loopjes.

photo 349047
photo 349049
photo 349050
photo 349051
photo 349052
photo 349053
photo 349054
photo 349055
photo 349056
photo 349057

Dat was het weer voor vandaag. Het zal veel werk zijn om dit voor alle 12 twin bofors stellingen te doen, maar we komen er wel.

Tim

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Goed bezig tim dat is een mooi stukje modelbouw. Creatief gebruik maken van wat je hebt en tot een goed resultaat komen. :brouw:

Groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Timmie,

Zoals Wim al aangeeft, mooi stukje werk. Dit is wat ik bedoelde.

Blijf deze mooie dame volgen.

Groet Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 22:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Prachtig gedaan, Tim. Welke zaag heb je gebruikt voor het plastic? Het lijkt of je het hebt doorgesmolten? Een veilige manier is een microzaagje, ik gebruik die van Trumpeter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 23:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
:shock: Strak werk Tim! Bij elke foto zie je het niveau stijgen. Je maakt er iets moois van!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Ik heb het plastic met een hobbymesje door gesneden, maar dat was niet echt ideaal om mee te werken. Misschien zo'n microzaagje kan handig zijn.
Moet eerst eens bekijken hoe ik het verwerken van het plastic het makkelijkst kan aanpakken.

Tim

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei, 2010 17:16 pm
Berichten: 204
Woonplaats: baarlo, limburg
Weer een nieuwe kleine update voor jullie.

Heb vandaag het bovendek een nieuwe lik verf gegeven in zijn camo versie en de houders van de reddingssloepen hebben ook hun lik verf gekregen.
Ik zag op de foto's nog wel dat ik hier en daar nog wat bijstippen om het weer egaal te maken. Verder wil ik dit dek nog een wash geven en details weer detaileren
met het drybrushen.
photo 349577

photo 349576

photo 349575


Verder heb ik nog goed na liggen denken hoe ik de twin bofors het beste aan zou kunnen pakken. Ik sneed ze eerst in kleine stukken zodat ik per loop het kon afwerken,
maar dit was niet echt ideaal, gezien de snij afdrukken nu lekker in mijn duim staan wat niet bepaald prettig is. Dus ik ga eerst de onderkant van de plastic delen wegschuren
daarmee is dit onderdeel nog goed vast te houden en te schuren als ik de loopjes op zich ga afwerken. Door elke keer een loopje netjes af te snijden, is deze makkelijker te
verwerken. Ik heb er nu een af, en je kan direct zien dat dit een stuk beter is dan de volledige PE versie.

photo 349574

photo 349579

photo 349578

Ik hoop dat de belichting wat verbeterd is, ik zou daar graag nog wat feedback op willen.

Tim

_________________
Never run when you can walk,
Never walk when you can stand,
Never stand when you can sit,
Never sit when you can lay down,
Never lay down when you can sleep

AMEN -- The Pacific


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 23:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De foto's zijn prima, hoor. Modelbouw kan wel eens pijn doen, maar je zou kunnen proberen om de onderdelen af te zagen met een ijzerzaagblad (zie foto, alleen het stukje tussen de houders gebruiken). Da's nog niet ideaal omdat de tanden daarvan afwisselend links en rechts uitwaaieren, maar je kan een stukje te lang afzagen. Dan kan je de rest met het mes weghalen, wat je veel minder kracht zal kosten dan door verschillende millimeters styreen te snijden, iets dat je eigenlijk ook beter met een kleine kniptang doet. Elke snijd- of knipbeweging zorgt trouwens voor een ongewenste vervorming van je bewerkingsoppervlak, dus schuren, zagen of boren heeft de voorkeur.

photo 349599


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement