Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 jan, 2020 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Erg knap zo met dat water.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 3:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Luuk. Vandaag de ontknoping van 8 jaar Yorktown, de eindfoto's zijn al gemaakt.

Eerst moest er een probleem opgelost worden. De propellers die ik bij de set van WEM gekocht had, waren allemaal een stuk te groot om voor Wildcats te gebruiken. Die hebben net iets meer dan 9 voet diameter, terwijl de meeste andere props 13 voet zijn. Die voor de Doolittle Raid B-25's zijn 12 voet, dus moest ik daar een stukje af halen. Alleen de puntjes afsnijden volstond niet, de propellerbladen moesten gelijkmatig verkleind worden. Aangezien ik er een grote hoeveelheid van had, wilde ik eens een experiment uitproberen.

photo 496497

Ik had nog ergens een aantal chemicaliën staan uit een tijd waarin ik nog chemiedozen kocht en allerhande zaken bij elkaar goot om te zien welke kleur dat dan kreeg. Ik stelde toen vast dat de meeste huishoudproducten geen effect hadden op koper, zelfs niet een matige zwavelzuuroplossing. Daarvoor heb je dit spul nodig, salpeterzuur, waarvoor we toen naar een winkel in de stad moesten gaan. Het stond er al 25 jaar, dus dacht ik dat het niet veel effect meer zou hebben. Als dit spul de propellerbladen aan alle kanten evenveel zou wegetsen, dan zouden die vanzelf de gewenste grootte bereiken en konden ze terug opgevist worden. Ik had er acht uitgesneden om er zeker vier dezelfde over te houden. Alleen, toen ik deze foto na een minuut gemaakt had, waren ze allemaal al volledig opgelost, een wolkje groen kopernitraat achterlatend. Het spul was nog steeds even agressief als vroeger. Ik heb het nog eens geprobeerd in een horlogeglaasje, zodat een stuk PE er sneller uit gehaald kon worden. Deze methode bleek voor dit doel onbruikbaar, omdat de propellerbladen eerst doorbranden aan de naaf, waar ze het smalst zijn. Dit zie je in de volgende video, die ik hier ter vermaak even neergezet heb.



Ik heb nog even geprobeerd om de props alleen met de puntjes in het glaasje te steken, maar het was niet te controleren, ik vraag me af of dit PE geen stalen kern met een laagje koper is. Zou ik het verdunnen, dan zou het vast beter gegaan zijn, maar ik had alleen nog zin om het op een andere manier te regelen. Zoals ik het wel vaker met PE doe tegenwoordig, de Dremel er op.

photo 496496

Het duurde niet zo lang of ik had vier props die wat kleiner waren dan die van de B-25.

photo 496495

photo 496498

Ik had ook nog mijn bemanning geschilderd, maar ik was wat teleurgesteld in de hoeveelheid figuurtjes.

photo 496499

Ze stonden wel mooi naast de nu van propellers voorziene Wildcats, maar er was weinig leven op de Yorktown te bekennen. Het naambordje was ook al aan het kader bevestigd.

photo 496501

photo 496502

photo 496503

photo 496504

Gelukkig had ik tijdens SMC 2019 meegedaan met de tombola en had er een Blackdog 1/700 containersetje gewonnen. Met die containers kon ik voorlopig niet veel, maar er zaten ook een dertigtal figuurtjes bij, die natuurlijk op die schaal overal voor gebruikt konden worden.

photo 496534

Het enkele PE-vel dat hier in zit (terwijl je van op de cover verwacht dat er ook resin zou in zitten, wat niet nodig blijkt) was snel in de grijze primer gezet.

photo 496500

De figuurtjes werden ook weer met lijm aangedikt en dan geschilderd.

photo 496505

photo 496535

Ik heb na het plaatsen van de figuren, nu dus zo'n 50 in totaal, ook nog twee vlagdecals uit de Sims-set toegevoegd en vond dat het nodig was om het dek van de Yorktown volledig te detailleren zoals het gegoten was. Ik heb dan ook de crash barriers opgelicht met Vallejo "Elfenbein" en ik heb alle transverse girders (die dwarslijntjes over het hele dek) met een potlood afgelopen. Toen vond ik dat het wel genoeg was, dus volgen hier de eindfoto's.

photo 496506

photo 496507

photo 496508

photo 496509

photo 496510

photo 496511

photo 496512

photo 496513

photo 496514

photo 496515

photo 496516

photo 496518

photo 496517

photo 496519

photo 496520

photo 496521

photo 496522

photo 496523

photo 496524

photo 496525

photo 496526

photo 496528

photo 496529

photo 496530

Ik vond nog een gezellig plekje in mijn vitrine naast de Theodore Roosevelt, waar het naambordje oorspronkelijk van overgeschoten was.

photo 496531

photo 496533

photo 496532

Nog even een samenvatting van de gebruikte kits:

- Tamiya Yorktown: dit zijn de sprues van Hornet en Enterprise met een paar toevoegingen, verkocht voor de prijs van een nieuwe kit. Er waren een paar moeilijkere aanpassingen nodig om er een CV-5 van te kunnen maken, zoals de afgeronde DP-kazematten en verschillen in het eiland. De WEM uitbreiding voor Enterprise/Hornet is een noodzakelijke toevoeging om aan relingen en schaalgetrouw afweergeschut te geraken. Een uitgebreide set, die ook voorziet in de detaillering van haast alle gebruikte vliegtuigtypes, alleen dus geen Wildcats.
- Tamiya Hammann: dit was wel een nieuwe uitgave, maar je hebt toch een uitbreiding met basis-PE nodig om hier een herkenbaar schip van te maken. Op de bovenbouw zitten namelijk geen deuren, relingen of catwalks, al geeft de boxart duidelijk aan wat je zelf nog moet toevoegen. De set van Tom's Modelworks bevat alles dat je nodig hebt om dat op te vangen, plus nog eens de helft meer voor het geval je een van de andere Sims wil maken (maar dan moet je wel zelf decals daarvoor zien te vinden, het decalvel van Tamiya is het strikte minimum) en als bonus wat figuren.
- Blackdog containers: er bestaat nog een dergelijke set met vrachtwagentjes voor onder deze containers. Met deze PE-set kan je waarschijnlijk erg realistische containers vouwen, met oppervlaktestructuur en zelfs kettingen om ze aan een kraan te hangen. Er zitten ook twee maskings voor transporteurslogo's bij, en dertig mooie figuren in verscheidene houdingen.

photo 496536

photo 496537


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 4:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Het is in mijn ogen wel allemaal heel erg iniminie,mij persoonlijk veel te klein, maar je hebt er toch iets moois van gemaakt!! compliment !! :brouw: :brouw:

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 17:21 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Velserbroek
Ķnap werk heb je neergezet :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi eindresultaat geworden Steven. Voor mij is de schaal ook wat te klein en daarom vind ik het erg knap gedaan. Je had er dan wel bijna 7 jaar voor nodig maar dat mag de pret niet drukken. :lol: :lol:

Goed dat je deze toch hebt afgemaakt.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2020 0:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de fijne reacties. Het zal nu een tijdje wachten zijn voor ik hier met de Zuikaku weer verschijn. Dat hangt af van hoe snel ik aan een aantal upgrades geraak, het is allemaal nogal kostelijk en moeilijk te vinden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement