Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2013 19:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik had me zoals gezegd voorgenomen om al die kerels met die obsolete slagschepen hier de loef af te snijden en eens iets te doen aan het schandalige gebrek aan carrierverslagen hier op Modelbrouwers. Eigenlijk had ik in mijn onnozelheid zelfs geponeerd dat ik er eentje in de schaal 1/350 zou gaan bouwen, wat ik toch zag als het ultieme model dat je als scheepsbrouwer aan kan vatten. Ik had er al een paar beurzen voor afgeschuimd om te kijken wat voor vlees er in de kuip zat maar kwam nooit meer dan één bouwdoos tegen. Ik zag op een beurs een Saratoga met wat verder ook een afgewerkt model ervan. Als je daar voor staat, weet je dat zelfs met jaren ervaring zoiets je petje te boven kan gaan, alleen al de financiële gevolgen zijn niet van de poes. Ga je voor een mainstream Trumpy, dan valt dat goed mee maar heb je voor jaren aan scratchwerk, wil je echter een klassieker zoals de Akagi van Hasegawa, dan mag je vier keer dat bedrag neertellen, ik zag die laatst voor driehonderdvijftig euro liggen. De Independence had ik dan weer in Gent aan m'n neus voorbij laten glippen. Nee, dat ging het dus voorlopig nog niet worden.

Wat ik dan maar wel van bij Verschooten meegepakt heb, was deze kleine 1/700 kit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's Wikimedia Commons

Ik dacht: van Tamiya kan je er in 2012 op aan dat er geen al te zware missers getolereerd worden, het is wel dure brol voor zijn schaal (44 euro! Kan je zeker drie Revells van kopen) en vooral wilde ik een schip dat een verhaal heeft. En wat voor een, het heeft deelgenomen aan de grootste carrierslag in de geschiedenis. Bij Midway heeft het een aandeel gehad in de vernietiging van de Japanse carriervloot, op een moment dat de IJN nog als onoverwinnelijk gold. Daarbij is het uiteindelijk ook op een glorieuze manier ten onder gegaan en vreemd genoeg is het daardoor ook een van de weinige grote schepen uit die tijd waar we recente beelden van kunnen bewonderen, zij het van op vijfduizend vijfhonderd meter diepte onder het wateroppervlak. Trumpeter bleek een 1/350 Yorktown te hebben die zelfs niet veel duurder was, maar ik liet me niet vangen, dat was reeds de opvolger uit de Essex-klasse.

Helaas moest ik achteraf vaststellen dat Tamiya zijn hedendaagse klanten een loer durft te draaien. Hier enkele bezwaren die mensen onmiddellijk als de kit uitkwam, al uitten (bron http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=46&t=12986&sid=8766b0b81e17bb05958a7e16d53b4553&start=140):

"Martin, unfortunately the only new sprues are for the aircraft. They took one of the Hornet sprues and added the two new parts (open bridge and nameplate) on the outside of the end of the sprue. That is the only "new tooling" involved with the ship itself. If you look at the rest of the sprue, it has the Hornet's bridge and Hornet's 5" gun platforms. Of the three sisters, Hornet is the only one with the overhanging 5" gun extensions to be of faceted "flat-plate" construction - like on the Essex's. Yorktown and Enterprise had rounded extensions with curved bulkheads. If they were making a totally new sprue for Yorktown, they could have at least incorporated the correct bridge and platforms into it. Instead, we have the Hornet bridge and 5" platforms, with a separate sprue for the closer-to-Yorktown bridge, which is actually an original Enterprise sprue. Like many others here, I wish they really had included new tooling!" (door Dick J)

"I'm disappointed with Tamaiya. There Yorktown release is just a rerelease of their old Enterprise kit adding some parts from their Hornet kit. Not even a new tooling. Sad day for Yorktown Cv-5 fans." (door Dennis JP)

De kit is dus grotendeels CV-8 Hornet met wat CV-6 Enterprise-onderdelen, de andere schepen van deze klasse. Enterprise lijkt wel sprekend op Yorktown, Hornet is later gebouwd en heeft enkele totaal afwijkende onderdelen, zoals het vliegdek en het eiland. De kwaliteit van deze voor nieuw uitgebrachte kit is die van 1974... Dit wordt desalniettemin verkocht voor veel meer geld dan bijvoorbeeld de nieuwe 1/700 Revell Bismarck. Wie dit dus een beetje historisch verantwoord uit de doos wil gaan bouwen, is eraan voor de moeite en ik zag het niet echt zitten om ook nu weer alle modificaties uit scratchmateriaal te gaan aanbrengen. Hier zie je zelf wat er in de kit zit en wat ik besloot er nog eens bij te kopen om de problemen uit de wereld te helpen.

Afbeelding

Bovenaan ligt de doosinhoud, linksonder referentiemateriaal gekocht in de Rue de L'Escadron en de kringloopwinkel (!) en midden onder een set WEM foto-ets.

Afbeelding

De hull en het vliegdek. Het is een waterlijnmodel uit dezelfde serie als de Rodney, die ik ook al eens gebouwd had en die eigenlijk waar voor zijn geld was. De achterste lift kan open gebouwd worden.

Afbeelding

Op Yorktown kunnen TBD Devastators, SBD Dauntless en F4F Wildcats geplaatst worden. Een aanzienlijk deel van het White Ensign PE is bedoeld voor deze airwing.

Afbeelding

De decals moeten er ook allemaal op. Hier nog afgedekt maar je ziet wat het voorstelt.

Afbeelding

Het had toch al een duit gekost, dus waarom niet door de bittere pil bijten en ook nog eens een WEM-setje kopen. Dit is bedoeld voor Enterprise en Hornet, omdat er toen nog geen Yorktownkit uit was. Je hebt hetzelfde nodig. Vooral de 3-bar relingen zijn mooi om naar te kijken. Twee bladzijden handleiding.

Vooral eer ik er aan begin, werk ik nog even de DANA af tot aan de verffase, die wegens het weer toch weer uitgesteld zal worden. Dit scheepsmodel zal ik waarschijnlijk toch kwasten in de two-tone blauwe camo zoals op de boxart. Van de Yorktown zijn er geen disruptive schema's zoals de Hornet uiteindelijk droeg. eerst maar eens vergelijken welke onderdelen ik kan gebruiken en welke ik moet vervangen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2013 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Een model met een rijke geschiedenis inderdaad. Hopelijk past het allemaal een beetje.. maar dat is Tamiya toch wel toevertrouwd?

Afbeelding

Ik heb er ook een model van gemaakt, maar dan iets simpeler :wink:
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2013 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Steven,

Ik sluit me bij je aan dat er wel erg weinig flat tops op het forum gebouwd worden. Erg leuk dat je er nu 1 gaat bouwen en een mooie ook. Veel succes met de bouw.

Gr. Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2013 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Hoi Steven,

Er zijn inderdaad weinig vliegdekschepen op dit forum en ben ook zeer benieuwd naar jou model. De Yorktown-klasse is een geweldige keuze en ik ga deze zeker volgen. Ik ben een beetje enthousiast want vorig jaar heb ik de 1/350 Enterprise CV-6 gebouwd, zodoende. Ik heb gezien dat je een bronvermelding van Modelwarships hebt dus voor informatie zit je daar goed.

Volgens mij heb je alles compleet. Succes!

Groetjes
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2013 22:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, jongens. Laat jullie creaties zien, eventueel bij eindresultaten. Waar ik verder nog naar kan uitzien in een later stadium van de bouw, is een crewset zoals die van Eduard en een airwing met clearpart onderdelen zoals die van Trumpeter. Die zijn niet zo onmisbaar als dat PE.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2013 11:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deze bouw was even opzijgezet om een drietal landdiorama's af te werken en een vliegtuig te spuiten. Nu dat achter de rug is, steken we van wal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het eiland van de Yorktown bevat al een groot aantal fragiele PE onderdelen. Er zijn zelfs hekjes voor op de schoorsteen, ik heb die gebogen met de achterste punt van een penseel. Dan zijn ze wel niet meer helemaal rond maar staan ze toch hoger op. De reling van de omloop sloot aan de kanten niet helemaal aan, dit kon eenvoudig opgelost worden door een stukje weg te nemen en tegen het volgende aan te kleven. Bij dat PE moet je wel goed in de gaten houden welke deeltjes bij het fret horen en welke je niet mag wegsnijden. De kit is bedoeld voor de twee latere schepen uit de klasse en de instructies bevatten gedetailleerde opties voor verschillende tijdsperiodes voor beide schepen, alleen niet voor de Yorktown dus. Ik maak gebruik van referentiefoto's en het komt gelukkig goed overeen met de Enterprise. Het enige dat ik niet terugvind zijn de vuurgeleidingsradars, die ik desondanks geïnstalleerd heb omdat ze ook in Tamiya's instructies voorkomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2013 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi PE-werk aan deze... Is dit ook van die PE van een sigarettenvloeitje dik? Heb zo'n setje van WEM 1/700 voor de kirov, maar ik durf er bijna niet aankomen, zo fijn is het..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2013 13:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik snij het PE op de snijmat, met het dikkere hobbymes van Excel. Er is nog maar een onderdeeltje afgebroken tijdens het plooien. Ik bewaar het vel PE steeds op het karton dat erbij zat, zodat het niet kan plooien als er iets op komt te liggen. Veel moet er niet mee gebeuren om het naar de knoppen te helpen, da's waar. Er zijn onderdelen die reeds wat vervormd zijn,zelfs al heb ik het blad alleen maar met de vingers aangeraakt om een onderdeel uit te snijden. Maar ik heb liever ook niet teveel van die contactpuntjes want die zijn vaak niet los te snijden zonder kleine restjes achter te laten. Dat wegschuren moet je ook al niet gaan doen, je kan alleen met een mespunt alles recht snijden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2013 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Steven,

Je bent begonnen! Ziet er goed uit. Voor wat betreft de vuurgeleidingsradars (rangefinders), de Yorktown heeft - degene die je er nu op hebt zitten - nooit gehad. En dan heb ik het alleen over de PE die er bovenop zit. De Enterprise en Yorktown waren bijna identiek aan elkaar tijdens de slag om Midway. De Enterprise heeft de oorlog overleeft en is vele malen ge-refit, dus zorg ervoor dat het jaartal (1942) van de Enterprise goed is. Onderstaande foto is een voorbeeld van het eiland.

Afbeelding

Veel succes Steven.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2013 21:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vermoedde het al, Jeroen, want op het schema in mijn Warships in Action hadden alleen de andere schema's die vuurgeleidingsradar en niet dat van Yorktown. Dus die twee zullen er terug af moeten, jammer. Verder valt me op als verschil met jouw 1/350 exemplaar, dat de CXAM driedimensionaal is. Of heb je de verbeterde opvolger ervan geïnstalleerd?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement