Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 16:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 19:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op de Yorktown moest nog een derde camokleur, die ik niet kant-en-klaar ter beschikking had. Ik heb dus zelf een kleur gemengd, het moest redelijk lichtgrijs zijn. Het topje van de mast moest zo geschilderd worden.

photo 493761

Ook wilde ik nog de onderste blauwe strook opnieuw doen, dus is die terug even afgeplakt.

photo 493760

Het resultaat van de nieuwe grijstint op de mast:

photo 493762

photo 493763

Nu kon het verweren beginnen. Eerst wat roest:

photo 493764

photo 493766

Daarna werd er afgebleekt door met een heel lichte zandkleur te washen. Op de destroyer zie je dat dit tot schade op de boot topping heeft geleid, die was niet mee in de Tamiya primer gezet. Zo zie je meteen hoe superieur een niet-watergedragen primer als Tamiya hecht tegenover bijvoorbeeld Vallejo. Gelukkig kon dit gemakkelijk weer zwart gepenseeld worden, de helft zal overigens in de golven verdwijnen. Ik stelde ook vast dat ik de decals nog niet op de Hammann gekleefd had, dat zal nu achteraf moeten.

photo 493765

Een derde verweringsstap is een donkere wash, die ik normaal gezien voor tanks gebruik. Die moet het reliëf er wat uit halen en een tegengewicht bieden voor de roeststrepen die nu opvallend zijn.

photo 493767

Als deze met wasbenzine terug afgeveegd wordt, krijg je een erg doorleefde indruk. Ik zal toch de relingen nog wat moeten bijspuiten.

photo 493768

photo 493769

photo 493770

photo 493771

De rigging die je hier ziet, is met de fijnste Uschi draad gemaakt. Op de Yorktown zijn ook de reddingsvlotten toegevoegd. Ik heb geprobeerd hier een bodem in te krassen met een mes.

photo 493773

photo 493772

photo 493774

photo 493775

photo 493777

photo 493776

Nu nog het dek wat bewerken, dat zal met de airbrush moeten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2019 13:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Interesant.
Het wetheren, verouderen, "versmeren" houdt mij bezig, ik heb daar nog een lange weg te gaan, zo ook voor wat betreft het airbrushen.
Ik volg je op de voet. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2019 15:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit is in feite niet zo moeilijk om te leren, Jakob. Als je er aan denkt de producten met mate aan te brengen en gebruik te maken van verf die grotendeels terug te verwijderen is, dan kan je doorgaan tot het er voor jou geslaagd uit ziet.

Ik heb nu ook het dek van de Yorktown gespoten. Over de grijze verflaag van Vallejo is er eerst een fijn, onregelmatig laagje NAVO roodbruin met een druppel Tamiya zwart erbij gespoten, waarbij de transverse girders en kabels gevolgd werden. Hiervoor is wel eerst de grijze dekrand afgeplakt, dat hoefde niet zo precies te zijn door de lage dekkingsgraad waarmee gewerkt werd. Voor de tweede houtkleur is zelfs niet eens afgeplakt, want dat was een zelfde lichte zandkleurtje dat ook voor de romp als wash gebruikt is. Dat zorgt ervoor dat je ook gebruikspatronen op het dek ziet. Van het oorspronkelijke grijs is er niet veel meer te zien, maar het dek is nu wel tweemaal zo interessant geworden.

photo 493834

photo 493837

photo 493839

photo 493838

Ik heb ook de sloepen in de kleur gezet, over het wit heen is er een roodbruine bodem en een zandkleurige binnenkant gespoten.

photo 493835

photo 493836

Als die op hun plek zitten, wordt het tijd om de schepen op het water vast te zetten, als ze een wash voor zandkleur gekregen hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec, 2019 0:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De wash was spoedig over de bootjes gezet.

photo 493943

Op een na konden die allemaal geplaatst worden, ik denk dat die extra nodig was om de Enterprise te kunnen bouwen met zijn bootdek naast het eiland. Nu alles bij mekaar gekomen was, konden de schepen op het water gekleefd worden, nadat daar een tweede laag oceaanverf op gesmeerd was. De pot is nu helemaal leeg.

photo 493945

photo 493944

photo 493946

De verf is nu meteen donker geworden. Ik had de schepen vastgedrukt met silicone, nu moet er nog schuim op de golven komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Citaat:
Dit is in feite niet zo moeilijk om te leren, Jakob


Momenteel met een inhaalslag bezig, het modelbouwen heeft hier de afgelopen jaren op een laag pitje gestaan.
In afwachting van bestelde delen ben ik aan het oefenen op een scheepje.
Het werken met water, roest, rigging en figuurtjes heeft nu mijn volle aandacht.
Ook het paintbrushen moet ik mij eigen maken, denk ik... :shock:
Het lijkt wel werken. :D

Voorlopig moet ik het met jouw topic doen.
(Erg rustig hier op het forum)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 1:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een heel kleine update over het diorama. Ik vond dat er ergens een onnatuurlijk silhouet in het water te zien was, waardoor je rechte lijnen zag. Er moest dus een nieuwe laag water op; maar de pot was leeg. Ik ben uiteindelijk aan iets gelijkaardigs geraakt van AK, we gaan zien wat dat oplevert.

photo 495788

photo 495789

Het gaat nog een stuk donkerder worden, heb ik al gemerkt. Dat kan wel 24 uur duren. Daarom ga ik jullie terwijl al iets anders laten zien, er is gisteren namelijk een interessant pakje aangekomen.

photo 495780

Dit waren vier kartonnen platen, waartussen één item ingepakt zat, het Shipyard houten dek van de 1/350 Shokaku/Zuikaku.

photo 495781

Met de inhoud hiervan kan je de halve tafel vol leggen.

photo 495782

photo 495783

photo 495784

Er zitten een aantal stukken lasergesneden zelfklevend dek in, met ook een maskingset voor de 1944 versie die ik wil maken.

photo 495786

Er zit ook een masking in voor de middellijnmarkering, plus een stukje touw en een eind scheepsketting. De schakels zijn nogal cirkelvormig.

photo 495785

Er zit een indrukwekkend vel PE bij, gesealed en vooraan mooi gedetailleerd. Ik vond een kleine deuk waar het pijltje bij staat, maar niks dat niet gerepareerd kon worden.

photo 495787

Deze handleiding geeft al een indruk hoe dit er zou moeten gaan uitzien. Maar ik kan er nog lang niet aan beginnen, want er moeten nog allerhande items bijeengezocht worden. Niet in het minst de 96 loopjes voor de 25mm afweerkanonnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 1:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De derde laag leverde gelukkig ongeveer dezelfde kleur op, al ruikt het product iets meer naar azijn. Na zo'n zes uur:

photo 495940

Na 24 uur:

photo 495939

Er zijn wel van dichtbij heel kleine belletjes merkbaar, dit is van een halve meter afstand niet meer te zien. Of dit een reactie is met het andere product of echt een kwaliteitsverschil, moeilijk te voorspellen. Ik ben dan begonnen met golven aanbrengen met de Foam-gel uit dezelfde serie van AK. Deze houdt zijn volume, waardoor je nog wat gaten kan dichtstoppen.

photo 495938

photo 495941

photo 495942

photo 495943

Ik heb ook enkele kleine nummerdecals op de Hammann aangebracht.

photo 495944

Nu komen nog wat extra details. Ik heb een plastic naambordje voor de Yorktown, maar dat zat niet bij de Hammann. Er zijn ook nog wat PE-figuurtjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2020 11:45 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb besloten om toch een viertal Wildcats op de Yorktown te plaatsen. Die zien er recht van het gietraam als volgt uit:

photo 496126

Ik heb eerst alle vleugelvlakjes wat aangescherpt, om ze meer op schaal te brengen.

photo 496124

Wat dan het meeste opvalt, is het verschil met de wheelbays van een Wildcat, die zijn gewoon afwezig door de olifantenpoten die er onder staan. Die zijn makkelijk met een boor toe te voegen.

photo 496125

Vervolgens heb ik het WEM onderstel voor een Corsair omgebouwd naar iets dat op een naar binnen inklappende installatie lijkt. Ook het achterwieltje was er bij. Dit is een stevige positie, want de voorwielen vormen een PE driehoek met de grond.

photo 496127

Dan heb ik de onderkant met een spuitbus wit gespoten. De bovenkant ging minder goed met een grijze, er zat verfpigment te veel op maar door wat af te spoelen met aceton heb ik dat kunnen corrigeren.

photo 496128


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2020 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Wat een gepriegel Steven. Het vliegtuigje links onder ziet er wat ruw uit. Klopt dat?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan, 2020 1:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik denk dat de foto wat misleidend is, want de onderkant is bij alle vier hetzelfde. Het is wel zo, dat de bovenkant te ruw was, maar dat stond nog niet op de foto. Ik heb het daarna dan wat afgespoeld met aceton, waardoor de verf terug verdund raakte.

photo 496279

Ik heb het naambordje dat bij de Yorktown zat, wat uitgebreid, zodat de Hammann ook genoemd wordt. Daarvoor heb ik nog een ander, ongebruikt bord gebruikt, van de Theodore Roosevelt. De letters van Hammann zijn scratch. Dan is het geheel zwart gespoten en is er met een Molotov chroomstift op gekleurd. Misschien wat te snel, want de stift begon tegen te sputteren op het eind.

photo 496271

photo 496270

De decals hadden even tijd nodig om los te weken, maar ze kleefden wel heel goed.

photo 496273

photo 496274

Hier zit er verwering op, een woestijnvoertuigenwash van AK.

photo 496275

photo 496276

photo 496277

photo 496278

Nu eens kijken welke props ik kan overpakken van het PE-vel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement