Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 mei, 2013 0:15 am
Berichten: 55
Woonplaats: Amstelveen
Helaas heb ik door tijd en ruimte gebrek het schip even aan de muur gehangen. Ik hoop toch weer snel aan de bouw verder te kunnen gaan.

Afbeelding

_________________
Groeten Rinus
https://lloydatelier.nl/


Laatst bijgewerkt door slamatje op zo 10 jan, 2016 23:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2015 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
wij hopen mee met u...

had gehoopt weer voortgang te zien aan deze, maar ik denk dat het normaal is met zo'n megaproject dat er effen een moment komt waarop de "vaart" eruit geraakt... Blijf het niettemin een imposant project vinden...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2016 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 mei, 2013 0:15 am
Berichten: 55
Woonplaats: Amstelveen
Jammer genoeg lang niets gedaan aan de Slamat, langzaam ga ik weer verder aan de bouw.
Ik ben maar eens begonnen met het tropendoek op het motorsloependek lekker klein en overzichtelijk.

AfbeeldingAfbeelding

_________________
Groeten Rinus
https://lloydatelier.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2016 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 mei, 2013 0:15 am
Berichten: 55
Woonplaats: Amstelveen
Afbeelding

_________________
Groeten Rinus
https://lloydatelier.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2016 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ferm geduldig werkje deze relingen, maar ze zien er dan ook goed uit

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2016 10:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Dat is inderdaad een hele klus om dat voor de hele boot zo te doen... Maar het ziet er perfect uit!

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2016 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 mei, 2013 0:15 am
Berichten: 55
Woonplaats: Amstelveen
Ja, bedankt het is ook een geweldige klus om de relingen te maken.
Zoals je in de onderstaande foto’s van het “Motorsloepdek” kan zien heb ik al ongeveer 20 centimeter van de bijna 4 meter relingen gemaakt heb. Let wel op, op de foto
staat al het soldeer werk los en het moet nog schoon gemaakt en geschilderd worden. Helaas heb ik door mijn werk, studie en andere activiteiten niet meer zoveel tijd om
te werken aan de Slamat als dat ik zou willen. Ik had gehoopt dat ik de Slamat a.s. 27 April wel zo ongeveer klaar zou hebben, daar het dan 75 Jaar geleden is dat de
Slamat gezonken is. Ik heb nu mijn verwachting iets bij gesteld en hoop dat ik over 5 jaar het schip helemaal klaar heb.
Deze zomer wil ik de romp helemaal afmaken dus hoop het goed weer daar de romp een beetje te groot is om in mijn werkkamer te plamuren en te schilderen. Ook dit
is nog best wel veel werk dus hoop dat het lukt :D !

Afbeelding

_________________
Groeten Rinus
https://lloydatelier.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart, 2016 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 mei, 2013 0:15 am
Berichten: 55
Woonplaats: Amstelveen
Van het weekend even bezig geweest met hoe ik een "cargo steam winch" moest maken, de foto die ik er van heb is niet echt heel duidelijk.
Ik heb de voorbeeld winch gemaakt van ijslolly stokjes en een paar stukjes draad. Ik denk dat het prototype redelijk goed gelukt is. De komende
tijd ga ik het model van de winch nog aanpassen en hem meer te laten lijken op het origineel.

Afbeelding

Mijn volgende bericht welke ik hier ga posten zal te maken hebben met de ramp die zich a.s. 27 april 75 jaar gelden voltrokken heeft.

_________________
Groeten Rinus
https://lloydatelier.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 apr, 2016 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 mei, 2013 0:15 am
Berichten: 55
Woonplaats: Amstelveen
De hand van het Slamatmonument.

Afbeelding

_________________
Groeten Rinus
https://lloydatelier.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr, 2016 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 mei, 2013 0:15 am
Berichten: 55
Woonplaats: Amstelveen
De ondergang van de SS Slamat

Afbeelding
De Slamat in haar oorlogs kleuren.

In de ochtend van zondag 27 april 1941, nu precies 75 jaar geldeen, zonk de SS Slamat na een aanval door 9 Stuka duikbommenwerpers. De ‘Slamat’, eigendom van de Rotterdamsche Lloyd, evacueerde Engelse troepen uit Griekenland en was van Nauplia onderweg naar Kreta. Bij deze vergeten scheepsramp uit de Tweede Wereldoorlog verloren nagenoeg alle opvarenden het leven: 558 bemanningsleden en geallieerde (Australische, Nieuw-Zeelandse en Engelse) militairen. Elf mensen (4 Nederlandse, waaronder dus mijn opa, en 5 Goanese bemanningsleden en 1 Australische en 1 Nieuw-Zeelandse militairen) overleefden de ramp.

Afbeelding
Een aquarel van mijn opa in het Jappenkamp te Bandung na de ramp met de Slamat.

Operatie ‘Lustre’

In haar poging de Duitse opmars in Griekenland een halt toe te roepen had het Engelse opperbevel opdracht gegeven voor het zenden van een troepenmacht van 58.000 militairen. Op 4 maart 1941 ging onder codenaam ‘Lustre’ deze operatie van start. Een vloot bestaande uit diverse koopvaardij-, en passagiersschepen, ondersteund door een deel van de Engelse oorlogsvloot zette met succes en zonder verliezen deze troepenmacht aan land. De Duitse opmars was echter niet te stuiten en het Griekse leger werd onverwacht snel overrompeld. Door de gekeerde krijgskansen was het noodzakelijk geworden de nog maar kort tevoren aan land gezette geallieerde troepen zo snel mogelijk weer te verschepen. Operatie ‘Demon’ werd gestart. De volledige en plotselinge ineenstorting van het Griekse leger zorgde voor een onoverzichtelijke chaos wat de evacuatie behoorlijk bemoeilijkte. De operatie waarin naar schatting van het Engelse opperbevel minimaal 32.000 tot maximaal 56.000 troepen geëvacueerd moesten worden werd door de vlucht van het Griekse havenpersoneel aanzienlijk bemoeilijkt. Onder deze moeilijke omstandigheden startte op donderdag 24 april 1941 operatie ‘Demon’.

Operatie ‘Demon’

Operatie ‘Demon’ zou niet het goede verloop kennen wat operatie ‘Lustre’ wel gekend had, 23 van de te hulp geroepen transport- en koopvaardijschepen werden al op 21 en 22 april door de Duitsers gekelderd. Op dinsdag 26 april 1941 arriveerde SS ‘Slamat’ ’s morgens om 7 uur op de haar opgedragen positie bij Nauplia om haar steentje bij te dragen in de evacuatie. Het schip stond onder bevel van de op 18 april 1890 te Den Helder geboren kapitein Tjalling Luidinga en telde een bemanning van 74 Nederlanders, 84 Goanezen, 24 Chinezen, 10 Australiërs en 1 Noor. Ter verdediging tegen luchtaanvallen werden 13 manschappen van het ‘Royal Australian Navy-Team’ op het schip gestationeerd samen met 5 Nieuw Zeelanders van het ‘Royal New Zealand Navy-Medisch team’. Op haar heenreis had het schip al te lijden gehad van Duitse luchtaanvallen van de in dat gebied oppermachtige Duitse Luftwaffe.

Ondergang

Om de evacuatie zo goed mogelijk te laten verlopen besloot het Engelse opperbevel dat de troepeninscheping onder dekking van de nacht gebeuren moest. Uiterlijk 03.00 uur behoorde het anker gelicht te worden om zoveel mogelijk onder dekking van de duisternis buiten het bereik van de Duitse Luftwaffe te komen. Door het ontbreken van geallieerde luchtsteun waren de schepen nagenoeg op zichzelf aangewezen. Met aan boord 500 militairen en 211 bemanningsleden lichtte SS ‘Slamat’ pas om 04.15 uur haar anker. Drie uur na vertrek, om 07.15 uur, verdween ze in de golven na aangevallen te zijn door 9 JG-77 duikbommenwerpers (Stuka’s - Sturz Kampf Flügzeuge) waarbij 193 mensen verdronken. De overige opvarenden werden gered door de Engelse destroyers HMS Wryneck en HMS Diamond die enkele uren later hetzelfde lot ondergingen als SS ‘Slamat’. In totaliteit kwamen bij deze drie scheepsrampen 983 mensen om het leven en wisten slechts 66 mensen te overleven.

Kapitein Luidinga werd op 19 juli 1948 bij Koninklijk Besluit nr. 35 postuum onderscheiden met de orde van de ‘Bronzen Leeuw’. Pas op 27 april 2011 onthulde burgemeester Aboutaleb van Rotterdam in de Sint Laurenskerk een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers, 70 jaar na dato!

http://www.krlmuseum.nl/slamat2011.html
https://www.bol.com/nl/p/operatie-demon/1001004011329600/

_________________
Groeten Rinus
https://lloydatelier.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement