Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 15:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2010 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 13:37 pm
Berichten: 115
Woonplaats: Haarlem
Ik ben al een tijdje bezig met het statisch afbouwen van mijn model van een VIIC schaal 1:35, het uitgangspunt voor mij was een goed gelijkend statisch model te krijgen.
Eerlijk gezegd had ik tot een paar jaar geleden geen idee wat ik mij op de hals ging halen, affijn het afbouwen is dus meer werk dan je zou verwachten, telkens weer nieuwe info gevonden en gekregen, uiteindelijk eerst maar begonnen met het afbouwen op schaal van de commandotoren.
Ik had al een paar foto's geplaatst in het bouwverslag van Wietse, hier zijn de foto's van het begin.
Afbeelding
Allereerst moest ik beginnen met de houten dekken die op de toren zitten, de basis gemaakt van evergreen balkjes.
Afbeelding
Strippen gemaakt ter breedte van de planken van 0,5 mm plaat.
Afbeelding
Na eerst de strippen bewerkt te hebben met grof schuurpapier om de houtnerf te imiteren begint het vastlijmen op regelmatige afstand.
Afbeelding
Uiteindelijk krijg je dan dit, de groffe vorm van het dek, met behulp van een eerder gemaakte mal wordt het in de vorm geknipt.
Afbeelding
En zo wordt het dan geplaatst op de toren, alleen ik had een probleempje, tijdens het omrekenen van de planken een fout gemaakt, ze waren te breed, dus begon het hele proces van bouwen dus opnieuw maar nu op de juiste maat.
Afbeelding
De wintergarten
Afbeelding
Het bovenste platform
Afbeelding
Het gedeelte waar de bemanning staat tijdens de bovenwatervaart, het probleem wat ik hier had, was dat ik het dek niet in een stuk erin kreeg.
Met behulp van de verkeerd gebouwde delen een proefpassing gedaan waar ik het beste kon splitsen, aldus het goede dek gesneden en geplaatst.

Groeten Manfred.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 18:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 13:37 pm
Berichten: 115
Woonplaats: Haarlem
Afbeelding
Na alle dekdelen te hebben geverfd is ook de beplanking geplaatst aan de binnenzijde van de toren.
Tevens het luik gefabriceerd dat ook nog ontbrak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De deksel van het luik heb ik gedraaid op de draaibank, de rest van de onderdelen is gezaagd uit 1 mm koperplaat, het kan open en dicht net als het origineel.
Afbeelding
Wanneer tijdens de bovenwatervaart het luik openstond werd het vastgezet door middel van een soort haak, ook dit heb ik werkend kunnen uitvoeren.

Groeten Manfred.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 19:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Indrukwekkend mooi van details.

Groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 13:37 pm
Berichten: 115
Woonplaats: Haarlem
Ward,

Bedankt voor het compliment, mede door de schaalgrootte kan je alles nabouwen tot in detail, trouwens ik heb met bewondering naar jouw project gekeken en dat ziet er ook schitterend uit.
Helaas ben ik meer een metaal en kunstoftype dus houtbouw is niet echt aan mij besteed, des te meer bewondering voor degenen die dat wel kunnen.

Groeten Manfred.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Ziet er GOED uit Manfred :!:

Ik heb al moeite met het solderen van een reling en heb die dus "geplakt":wink:

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Je bent heel goed bezig. Ziet er in ieder geval prima gedetailleerd uit. Vergeet niet de verhogingen aan de binnenzijde. Hierop stond de wacht tijdens de vaart boven. Ik heb er even een foto van mijn U82 bijgehaald. Zo kun je misschien beter zien wat ik bedoel. Maar misschien wist je het ook wel.

Afbeelding

Op de verhoging waren er voetklemmen, zijn nog net te zien in de foto.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 13:37 pm
Berichten: 115
Woonplaats: Haarlem
Fred,

Dat solderen is met de loop der jaren gekomen, geleerd van elke fout, geloof mij, lijmen is in sommige gevallen een betere optie.
Daar maak ik zelf ook graag gebruik van.

Ron,

Je had gelijk, maar dat wist ik inderdaad al, elke opmerking is welkom, kan ik altijd weer wat van leren, heb toen der tijd ook de bouw van jouw sub doorgespit, zeer aparte maar effectieve bouwmethode, het resultaat ziet er zeer mooi uit.

Groeten Manfred.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 maart, 2009 13:15 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Veenendaal
Wat een detail zeg..prachtig..prachtig.
De lat wordt voor mij wel erg hoog gelegd...denk dat ik maar van het forum ga :wink:

Succes verder Manfred

_________________
Bezig met "U-94 Conningtower VIIC 1:35"

next idea: diorama Mafia 1:35 (zie brouwverslagen diorama's)

"De kunst begint eerst daar, waar de nabootsing eindigt."


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2010 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 13:37 pm
Berichten: 115
Woonplaats: Haarlem
Wietse,

Geloof mij maar, zelf zit ik soms met verbazing te kijken wat sommige mensen kunnen maken, en dan nog op een schaal die een stuk kleiner is dan waar ik mee bezig ben.


De volgende stap in de bouw was het zelf maken van de 20 mm tweelingen.
Ik weet dat je ze ook zo kan kopen, maar dat was in mijn geval de tweede optie.
Afbeelding
Dit was de uitvoering die ik in het verleden gemaakt had, gewoon twee kanonnen tegen elkaar gelijmd met een sokkel.
Afbeelding
Het begin was gemaakt met de tafels van 0,3 mm koperplaat en de dempers gemaakt van messingbuis.
Afbeelding
Het geheel in elkaar gesoldeerd en de dempers voorzien van einddoppen.
Afbeelding
De kannonnen zitten op onafhankelijk geveerde tafels vast, dit is weer de beginfase, geknipt uit koperplaat met 2 mm buisjes.
Afbeelding
Als je deze beweegbare tafels samenvoegd met de centrale tafel krijg je dit resultaat, dit is de afgewerkte versie.
Afbeelding
Voor de passing van hengsels waarin de kanonnen zitten heb ik kannonen gebruikt uit de rommella zonder de lopen.
Afbeelding
Dit is dan de uiteindelijke passing met complete kanonnen, door middel van kleine pennetjes is het mogelijk ze te verwijderen.
Afbeelding
Dit stapeltje ruw onbewerkte onderdelen moet een volledige 20 mm tweeling worden, alle onderdelen moest ik in tweevoud maken.
Afbeelding
Als alle onderdelen bewerkt zijn met de dremel en gemonteerd zijn krijg je dit als resultaat, de sokkels heb ik ook opnieuw moeten maken, ze waren niet op schaal.
Afbeelding
De volgende stap was iets wat ik gezien had op foto's.
Afbeelding
Eerst een papieren mal gemaakt voor de passing en de schaalverhouding.
Afbeelding
Het moeilijkste was een goede onderverdeling te krijgen voor de munitiemagazijnen, opgelost door telkens een dun plaatje trespa er tussen te zetten.
Afbeelding
Volledig afgewerkt en voorzien van stootrand en hengsel waarmee ze aan de tweeling hangen, ook dit item kan ik verwijderen dmv een klein pennetje.
Afbeelding
Na vele weken knippen, solderen en dremelen is dit het ongeverfde eindresultaat van de 20 mm tweelingen, ze kunnen eleveren en volledig ronddraaien.
De volgende keer zal ik de bouw van de nieuwe sokkels beschrijven en het uiteindelijke geverfde resultaat laten zien.

Groeten Manfred.


Laatst bijgewerkt door MFR op vr 29 jan, 2010 17:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2010 11:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Mooi werk wat je hier laat zien. Geeft ook daardoor een realistische indruk weer aan het geschut. Complimenten.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement