Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ictineo II
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 2:32 am 
Een aparte keuze. Ik weet het, maar toch is dit wel één van mijn favoriete schepen. Eigenlijk heeft dit toch te maken met de avontuurlijke kan hiervan. Zo ben ik zelf ook vrij avontuurlijk en kan vaak opgaan in de verhalen zoals geschreven door Jules Verne. Maar ook in de verhalen door Piraterij en andere zaken die met de geromaniseerde scheepvaart te maken heeft.

Even over de Ictineo, dit is het tweede type. De eerste was meer een bol vorm. Maar dit schip heeft toch al de kenmerken van een onderzeeër die wij nu kennen. Even een stukje geschiedenis over de Ictinieo II zoals ik deze hier wil laten zien.

De Ictineo is de eerste echte onderzeeer ter wereld. En is uitgevonden door ingenieur Narcis Monturiol geboren te 28 sept. 1819 en is overleden 6 september 1885. Hij was ing. werktuigbouwkundige maar heeft ook de studie rechten, geografie, natuurkunde en natuurlijke historie gestudeerd.

Narcis Moturiol had destijds het idee om koraal vissers te gaan helpen met dit zware werk en heeft daarvoor de Ictineo uitgevonden. De bouw begon op 10 februari 1862. Waarna de Ictineo er 2 Oktober 1864 te water gelaten werd. Echter werd de voortstuwing nog met de hand gedaan. Door middel van een fietsende/mechanische overbrenging naar de schoef toe met wel 16 mensen.

Door de slechte prestaties destijds met de manuele aandrijving. Heeft Narcis Monturiol besloten om hier een 6 pk stoommachine in te bouwen. De stoom machine is ongeveer in 1958 in een loods van een papierfabriek geplaats. Dit gaf nogal wat problemen met zuurstof toevoer en rookgas afv oer enz. Na deze overwonnen te hebben heeft de Ictineo toch een 13 duiken uitgevoerd en heeft ook een langste duik gemaakt op 30 mtr van zo´n 7uur en 30 minuten.

Dit schip was destijds zover de tijd vooruit dat we bouwmethode van een dubbele romp en bulbsteven nog steeds uitvoeren met onze moderne onderzeeërs.

Helaas heeft het schip geen lang leven beschoren. Het is door schuld eisers in beslag genomen en deze hebben het schip gesloopt voor de onderdelen en oud materiaal. De sloopt heeft plaats gevonden ongeveer in 1868.

Maar genoeg theorie, de bouw.
Inhoud van de doos.


Afbeelding
De doos en boxart. Deze geeft eigenlijk heel weinig weg over de moeilijkheidsgraad van het schip zelf. Wel dat het de schaal is 1/24 en dan word de totale lengte zo´n 72 cm. Toch nog een flink model.

Afbeelding
De spanten. Voorgestanst en moeten dan wel goed gecontroleerd worden. De zouden nog wel eens krom kunnen zijn.

Afbeelding
Heel veel metaal. Alles zit netjes verpakt en in onderdelen genummerd bij elkaar. Ik kan niets vinden dat niet goed is samen gesteld. Petje af.


Afbeelding
En dan heel veel tekeningen. Het verbaasd mij zelfs dat er zoveel tekeningen en geschreven woord bij stond. Er zit wel een Nederlandse vertaling bijgevoegd, maar deze is zeer summier qua uitleg.


Afbeelding
Dan nog meer metaal. Moet dan zelf nog wel helemaal gevormd worden enzo. Maar gezien de handleiding zou ik dit inderdaad wel moeten kunnen.

Afbeelding
En dan de foto een beetje onderste boven. Maar het idee is wel heel duidelijk. De latjes moesten op een bouw plank gemaakt worden en de tekenig zou moeten worden vast gesoldeerd. Nu met wat plakband en wat ander kust en vliegwerk is het allemaal gelukt.

Tot de volgende keer. De start van de bouw.


Laatst bijgewerkt door furioza op ma 16 aug, 2010 2:41 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ictineo II
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 2:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 jun, 2010 0:45 am
Berichten: 146
Woonplaats: Den Haag
Ik ben helemaal geen boten bouwer, maar deze ziet er wel stoer uit.
Ben erg benieuwd hoe het verslag gaat, en wat het eindresultaat zal zijn.

Wat zijn trouwens de afmetingen van het model als het klaar is?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ictineo II
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 7:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Citaat na lezen:

Citaat:
....Wel dat het de schaal is 1/24 en dan word de totale lengte zo´n 72 cm. Toch nog een flink model.


:roll: :wink:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ictineo II
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 7:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug, 2008 17:42 pm
Berichten: 506
dit is weer eens wat anders, en ook nog een opengewerkt model
ik zal je gaan volgen
succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ictineo II
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 8:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Hé Rik, die is GAAF.

(Maar ook doorwerken aan de DSCII hoor :D )

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ictineo II
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 jun, 2010 0:45 am
Berichten: 146
Woonplaats: Den Haag
Ronald schreef:
Citaat na lezen:

Citaat:
....Wel dat het de schaal is 1/24 en dan word de totale lengte zo´n 72 cm. Toch nog een flink model.


:roll: :wink:


Do'h! ehm ehm het was 2:38 in de ochtend, ik was niet fris meer, moest naar de wc. etc etc....
Laat ik het daar bij houden :-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ictineo II
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Dit zeker weer eens wat anders. Ik heb niet gek veel met scheepsbouw met uitzondering van vroege onderzeeërs (en civil war era iron clads. CSS Virginia vs. USS Monitor dat werk). Daar lijkt me dit een mooi voorbeeld van. Ik hoop zelf ooit nog eens iets met de CSS Hunley te kunnen doen (ik meen dat Verlinden daar wel een mooie resin-kit van heeft) en de USS Holland (daar heb ik nog geen onderzoek naar gedaan voor zover het kits betreft)

Ben zeker erg benieuwd naar hoe dit er komt uit te zien.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ictineo II
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 13:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 06 jun, 2010 12:32 pm
Berichten: 36
Bijzonder model :shock: Ik ga hem volgen :mrgreen: Succes met de bouw :brouw:

_________________
You have to crawl before you can walk. You have to walk before you can run.

Op de werf "De Silhouet" een tweemastertjalk http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... =4&t=28075" onclick="window.open(this.href);return false;
In de wacht "De Norske Lowe" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... =4&t=28339" onclick="window.open(this.href);return false;


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ictineo II
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Een goede keuze dit is echt een mooi model,ik wou deze ooit eens kopen maar ik had toen nog niet het idee dat ik deze kit wel aankon.Misschien ooit...
Ik ga je zeker volgen. :brouw:

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ictineo II
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
wat een aparte keuze, maar wel errug leuk
ik ben benieuw naar je update's
wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement