Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Beste Brouwers,

Hier een update van de Victory. Helaas geen positief nieuws want de Victory heeft enige averij opgelopen. Om uit te leggen hoe dit heeft kunnen gebeuren moet ik eerst de situatie beschrijven van de opbouw van de werksituatie. Het model staat met balkjes ( klielklemmen) op een plaat. De kielbalken zijn niet vast tegen de kiel gedraaid. De kiel is met oude doeken vastgezet tussen de kielklemmen zodat ik het model naar voor en achteren kan schuiven. De plaat met daarop het model is in zijn totaal op een workmate geklemd met behulp van lijmklemmen. De workmate staat op een draaibare vloerplaat zodat de gehele installatie 360 graden is te draaien.

Nu had ik voor een lijmklus met spoed lijmklemmen nodig en de lijmklemmen die daarvoor normaal gebruik lagen even niet op hun plaats. Dus nam ik de klemmen waarmee ik de de plaat met het model had vastgeklemd. Natuurlijk prentte ik in mijn hoofd dat de plaat nu los lag. Later op de dag had ik weer iets van zolder nodig voor een andere klus. Om betere doorgang te krijgen wilde ik de opstelling iets verdraaien waarna de plaat met het model op de grond schoof. Ik was hier zo ziek van dat ik enkele dagen niet heb durven kijken wat de schade was.

Na enkele dagen toch maar de moed bij elkaar geraapt en de schade in kaart gebracht. Bij de eerste aanblik bleek dat ik bij alle ellende toch noch een dosis geluk had gehad. Het model lag namelijk vlak langs het trapgat. Als het daardoor naar beneden was gevallen had ik het helemaal kunnen schudden.
Na analyse van het gebeurde bleek dat het model niet van werkhoogte is gevallen maar nog staande op de plaat naar vanaf ongeveer 80 centimeter schuin naar de grond is gegleden. Dit is te danken aan de ruime afmetingen van de plaat. Toen de plaat de grond raakte is het model uit de kielklemmen gegleden en op de linkerzijde gerold. Na herbevestiging van de plaat op de workmate (dit maal met schroeven) heb ik het model opgepakt en terug geplaatst in de kielklemmen. Gelukkig is er geen zichtbare schade aan de buitenkant. De kanonnen die reeds geplaatst waren zijn deels verschoven maar gemakkelijk terug in positie te zetten. Enkele kanonnen zijn uit hun tuigage geschoten en liggen op het dek. Hiervoor heb ik inmiddels een plan van aanpak opgesteld. Met het verwijderen van enkele dekplankjes kan ik deze bereiken en terug installeren. In totaal schat ik dat het herstel 40 tot 80 uren gaat kosten wat natuurlijk enorm meevalt als je het vergelijkt met de duizenden uren die inmiddels in het model zitten. Al met al een positief einde aan een negatief hoofdstuk.

Nu verder met de voortgang.
Trouwe volgers weten dat het in de zomer te warm op zolder dus ben ik begonnen met het uitsnijden van het boegbeeld.
Omdat het boek wat weinig details geeft over het beeld heb ik op internet wat tekeningen opgezocht.

Hieronder een foto van het originele beeld met daar onder een werktekening.

photo 323007

photo 323011

Het beeld wordt uitgesneden uit een perenhouten stammetje van een boom die ik vorig jaar heb afgezaagd in mijn tuin.



photo 323008

photo 323009

photo 323012

Ik ben begonnen met het uitsnijden van de ruwe vormen. Het is de bedoeling dat het stuk uit een stuk gesneden wordt.

photo 323018
photo 323017
photo 323019
photo 323020
photo 323021
photo 323023
photo 323024

in eerste instantie wilde ik ook de kroon uit het zelfde stuk snijden maar dit bleek toch te moeilijk te worden. De kroon wordt dus later in de handen van de ondersteunende engeltjes geschoven.

photo 323030
photo 323031
photo 323032

Om een persoonlijk noot toe te voegen maak ik het linker figuurtje wat in het echt mannelijk is van het vrouwelijk geslacht.

photo 323038
photo 323039
photo 323045
photo 323046

Het schild en de onderliggende versieringen vereisen een zeer fijn oog een vaste hand en vooral veel geduld. Dit werk kun je het beste buiten doen in het zonlicht.

photo 323044
photo 323034
photo 323033
photo 323032

photo 323022

Om het oude vakwerk zoveel mogelijk te benaderen werk ik uitsluitend met mesjes en vijltjes de dremel komt er alleen aan te pas als het echt niet anders kan. Tot zover zit er ongeveer 60 uren in dit werkje .

Het snijwerk vordert langzaam dus het zal wel weer enkele maanden duren voor een volgende update.

Veel plezier met jullie eigen projecten en ben er voorzichtig mee :wink:

met vriendelijke groet,

Koos Vaes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 okt, 2009 17:06 pm
Berichten: 962
Woonplaats: winschoten
Mooi hout snijwerk Koos,je kan het al herkennen.
En dan te bedenken dat het gewoon in je tuin groeit.

_________________
Mvg Cor
http://www.bergingshaai.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 okt, 2014 10:50 am
Berichten: 426
Koos,

Ik kreeg het koud van jou horror verhaal over het vallen van het schip.
Gelukkig is het goed gegaan en kun je weer verder en wij (ik in ieder geval) kunnen blijven genieten van je meester werk.


Henri

_________________
I give up the fight, the deamen wins


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2015 17:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Koos,

Even eer bewijzen aan de meest originele recente houtbouwer als gast zijnde hier op dit gedeelte van het forum. Respect, voor hoe je het doet, de balans tussen detail en ambacht.
Wat ik ervan weet dan, is dat het bureau van de Meteorologische dienst van het Britse leger daarin gevestigd was, toen hun kantoor gebombardeerd was tijdens de Blitz, in London. Aan de kade dus ;)

Groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2015 11:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb eens een ongeval met een model gehad waardoor ik leerde om niet tegelijk een model vast te houden en een dop van een spuitbus af te willen trekken. Het was ook net niet van de trap afgevallen, dus ik heb wel de indruk hoe je je voelde.

photo 248797

Maar het is uiteindelijk nog goedgekomen, hoor...

Afbeelding

Met wat goede moed kan je zonder merkbare schade weer verderbouwen. Prachtig boegbeeld heb je daar al, ik snap niet hoe je de lettertjes daar zonder schade uit krijgt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2015 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei, 2008 19:26 pm
Berichten: 1147
Woonplaats: Hengelo Ov
Ik ben zelf oa met de Batavia in schaal 1:150 bezig, en dat vind ik al aardig ver gaan, maar als ik naar jouw werk kijk ben ik slechts een amateuristische beginneling.
Niet te geloven hoe mooi je dat houtsnijwerk krijgt :shock: :shock: , petje (hele grote pet) af hoor!
:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2015 15:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Beste brouwers,

Bedankt voor de leuke reacties.
Na vele uurtjes knutselen in de zon is het boegbeeld bijna af. Al met al zitten er toch weer bijna 150 uren werk in.


photo 327524

photo 327526

photo 327530

photo 327531

photo 327532

photo 327533

photo 327534

photo 327537

photo 327538

photo 327539

photo 327540

photo 327541

Nog een paar weekjes en dan zijn de avonden weer lang genoeg om met het model verder te gaan, tot dan kan ik me nog amuseren met het afwerken van het boegbeeld.

De liefhebbers kunnen ook een kijkje nemen in mijn album
https://modelbrouwers.nl/albums/album/5436/.

met vriendelijke groet,

Koos Vaes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2015 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
mooi vakwerk, petje af!!!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 nov, 2015 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 sep, 2014 14:54 pm
Berichten: 2
Koos,
Heel toevallig stuitte ik op dit verslag van de bouw van de Victory. Het viel mij op omdat ik met een soortgelijke bouw van de Victory bezig ben.
Daarvan hou ik een bouwverslag bij op: http://www.modelbouwforum.nl/threads/hm ... en.212385/
Het grootste verschil is dat ik de diverse dekken zodanig bouw dat ze afneembaar zijn. Elk dek is zo apart te bekijken en wordt er niets "verstopt".
Ik neem aan dat jij bouwt op schaal 1:72, hoewel je ergens 1:52 zegt. Zal wel een tikfoutje zijn.
Jij bent al wat verder met de bouw als ik en ik kan best een aantal van jouw methoden gebruiken. Ik neem aan dat je daar geen bezwaar tegen hebt.
Ik zal je bouw hier blijven volgen en af en toe wel reageren.
Succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2015 9:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hallo Jan,

Ik heb jouw model ook als een bekeken. Ik heb zelf ook wel eens gedacht om het op jouw manier aan te pakken. Maar omdat ik nog relatief weinig ervaring had met scratchbouw, toen ik aan de Victory begon leek mij dat nog net een brug te ver. Nadat het model gevallen was (zie mijn blog) heb ik er nog over gedacht om de dekken los te zagen en door middel van uitschuifbare zuigers (lineare actuatoren) op en neer te laten bewegen. Ook dit leek mij een project waarvan de slagingskans niet optimaal leek. Ik heb nu besloten om het model dicht te laten en eventueel minicamera's te plaatsen op de dekken, zodat deze straks door middel van een videopresentatie te bezichtigen zijn. (de techniek staat voor niets :D )

Momenteel ben ik helaas in een echtscheiding verwikkeld en heb ik geen tijd om verder te bouwen. Tevens zal ik mijn modelbouwzoldertje moeten afbreken en het model geschikt moeten maken voor vervoer. Ik heb hierover het volgende idee. Ik had als proefmodel een kartonnen model gemaakt van de Victory. Dit model is precies de schaal van het houten model. De schaal is toch 1 op 52. Geen tikfout) Dit is een onconventionele maat maar de kartonnen sjablonen die ik op het internet had gevonden hadden deze schaal. Omdat ik toch alles zelf maak en geen onderdelen hoef te kopen leek mij dat ook geen onoverkomelijk bezwaar.
Ik wil nu een kartonnen doos of houten kist maken die iets groter is dan het model. Hierin plaats ik dan het kartonnen model en vul de lege ruimte op met pur. Als de pur is uitgehard snijd ik het geheel in twee stukken waarna ik het kartonnen model verwijder. Daarna houd ik een perfecte matrijs over voor het afdekken van het houten model.

Ik wens je veel succes met de bouw van je opengewerkte model Jan. Ik zal je zeker blijven volgen. En hopelijk kan ik zelf weer snel aan de slag met deze heerlijke hobby. Wellicht kunnen we dan wat vaker contact hebben om ideeën uit te wisselen .

met vriendelijke groet,

Koos Vaes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement