Beste medebrouwers,
De afgelopen dagen is er wat tijd geweest om de vorderingen in kaart te brengen ten opzichte van het laatste verslag in 2015. Na het openen van de kist na de verhuizing was dit de aanblik.
Op de foto zie je de pur korreltjes, deze zijn inmiddels verwijderd. De deur naar de ruimte met de oven op het middendek is tijdens de val van het schip gesneuveld en deze krijg ik ook niet meer op zijn plek. Het zij zo, voordeel is dat de oven vanaf het opengewerkte gedeelte te zien is.
Hieronder nog een foto met de toestand van het model na de verhuizing. Je kunt zien dat de roerbalk op het lowerdek uit de geleiderails is geschoten. Dit is al eens eerder gebeurd zie het bovenstaande verslag. Deze keer hoefde ik de zaak niet te slopen maar heb ik met enige moeite en een lang pincet de balk weer op zijn plaats gekregen.
De foto beneden toont het slopen van enkele dekplankjes met een "zware koevoet" om ruimte te maken voor het opruimen van de pur resten.
Tot zover het verslag van de reparaties en schoonmaak. Nu gaan we verder met de opbouw.
Onderstaande fotos tonen hoe het model er nu bijstaat
Deze foto toont de voortgang ten opzichte van 2015 toen het schip gevorderd was tot de bovenkant van het middendek. De plankjes van het middendek zijn inmiddels gelegd en de binnenbekleding van beukenhout het upperdek met daarin de geschutsluikjes zijn aangebracht. links is de dryfit balklaag te zien voor de het volgende dek.
Het voorschip met balklaag.
ruwbouw van het achterste gedeelte.
achterste gedeelte met geleider voor de uitbouw van het achterschip.
ruwbouw van de spiegel.
Met het mooie weer ben ik bezig geweest met de opbouw van het voorschip. Lekker in de buitenlucht heb ik de pilaren voor de mainrail uit perenhout uitgesneden.
Ook nog de pilaartjes met katrolletjes gemaakt voor het voorschip deze zijn op de tekening te zien.
De wieltjes die in de uitsparing passen zijn maar 1,3 mm in doorsnede en dus moeilijk te maken. Ik heb deze gemaakt door een gaat je van 0,4 mm in een strookje perenhout te boren en dit rondom achthoekig af te snijden. Daarna het geheel op een taps toelopend freesje geplaatst en bij laag toerental tegen een schuurstrookje aangehouden. Ik heb mijzelf aangeleerd om dit priegelwerk zoveel mogelijk boven een deksel te doen eenmaal op de vloer gevallen vind je zoiets niet meer terug.
De pilaartjeskopjes zijn met de hand in model gesneden en bijgevijld.
Om te zorgen dat het wieltje straks draait en niet vast komt te zitten door lijmresten steek ik eerst een bamboe stripje dat door een trekplaat van 0, 38 mm is gehaald door het pilaartje en katrolletje waarna ik het uiteinde met een klein beetje lijm voorzie. Daarna trek ik het stukje bamboe voorzichtig een stukje terug.
Tot zover deze update, Ik ben blij dat ik de bouw weer heb kunnen oppakken en weer met belangstellenden kan delen.
Groet,
Koos Vaes