Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 5:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2015 9:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hallo Jan,

Ik heb jouw model ook al een paar keer bekeken. Ik heb zelf ook wel eens gedacht om het op jouw manier aan te pakken. Maar omdat ik nog relatief weinig ervaring had met scratchbouw, toen ik aan de Victory begon leek mij dat nog net een brug te ver. Nadat het model gevallen was (zie mijn blog) heb ik er nog over gedacht om de dekken los te zagen en door middel van uitschuifbare zuigers (lineare actuatoren) op en neer te laten bewegen. Ook dit leek mij een project waarvan de slagingskans niet optimaal leek. Ik heb nu besloten om het model dicht te laten en eventueel minicamera's te plaatsen op de dekken, zodat deze straks door middel van een videopresentatie te bezichtigen zijn. (de techniek staat voor niets :D )

Momenteel ben ik helaas in een echtscheiding verwikkeld en heb ik geen tijd om verder te bouwen. Tevens zal ik mijn modelbouwzoldertje moeten afbreken en het model geschikt moeten maken voor vervoer. Ik heb hierover het volgende idee. Ik had als proefmodel een kartonnen model gemaakt van de Victory. Dit model is precies de schaal van het houten model. De schaal is toch 1 op 52. Geen tikfout) Dit is een onconventionele maat maar de kartonnen sjablonen die ik op het internet had gevonden hadden deze schaal. Omdat ik toch alles zelf maak en geen onderdelen hoef te kopen leek mij dat ook geen onoverkomelijk bezwaar.
Ik wil nu een kartonnen doos of houten kist maken die iets groter is dan het model. Hierin plaats ik dan het kartonnen model en vul de lege ruimte op met pur. Als de pur is uitgehard snijd ik het geheel in twee stukken waarna ik het kartonnen model verwijder. Daarna houd ik een perfecte matrijs over voor het afdekken van het houten model.

Ik wens je veel succes met de bouw van je opengewerkte model Jan. Ik zal je zeker blijven volgen. En hopelijk kan ik zelf weer snel aan de slag met deze heerlijke hobby. Wellicht kunnen we dan wat vaker contact hebben om ideeën uit te wisselen .

met vriendelijke groet,

Koos Vaes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2015 15:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 sep, 2014 14:54 pm
Berichten: 2
Koos,
Leuk dat je mijn bouwverslag ook al gevonden hebt. In komende editie van de Modelbouwer staat ook weer een verslag van mijn bouw.
Jammer alleen dat jouw bouw even stil staat.
Denk bij het maken van het kartonnen model voor je piepschuim mal ook aan de geschutpoorten. Hou daar ruimte voor over als ze open staan. Ook eventueel de rusten als de zijkanten zo hoog worden.

Te zijner tijd hebben we wel weer contact.
Jan Zwart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: bouwverslag HMS Victory
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2019 12:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hallo beste brouwers,

Het doet mij een genoegen te kunnen melden dat ik weer begonnen ben met de bouw van de HMS Victory. Het vorige bericht is al weer van 2015 waarin ik vertelde dat ik ging scheiden en dat de Victory verhuist moest worden. Ik vertelde over de aanpak met purschuim mallen en een op maat gemaakte kist. Dit heeft wonderwel goed uitgepakt. De Victory is van Ospel in midden Limburg verhuist naar Vaals in Zuid Limburg in de kofferbak van mijn auto. Die rit heb ik gelukkig uit mijn geheugen gewist maar in Vaals aangekomen moest de kist met het model via een trappengang omhoog gebracht worden. Gelukkig is mijn nieuwe levensgezellin sterk zodat we de klus met tweeën hebben geklaard. Na ruim een jaar in Vaals onaangeroerd te hebben gestaan is de Victory met een professionele verhuizer naar Sellingen in Zuid-Oost Groningen vervoerd. Daar woon ik nu met mijn nieuwe echtgenote sinds november 2017. In mijn nieuwe woning heb ik gelukkig een ruime hobbykamer ter beschikking waar de Victory is gestald. Na de aanpassingen, verbouwing en schilderwerkzaamheden aan ons nieuw huis heb ik inmiddels wat meer tijd gekregen om de bouw weer op te pakken. Een tijdje geleden maakte ik met spanning de kist open. Het was namelijk nog niet bekend wat de eventuele schade zou zijn. Na de kist en de pur mallen verwijderd te hebben was ik blij verrast over de toestand. Het schip is vrijwel onbeschadigd uit kist gekomen alleen is er hier en daar een geschutsluikje gesneuveld maar gelukkig waren er maar enkele geplaatst. Het meeste werk heb ik nog gehad met het schoonmaken van de dekken want het purschuim zorgt voor statisch geladen stof wat niet al te gemakkelijk te verwijderen is. Al met al heel wat uurtjes bezig geweest met de stofzuiger en pincetjes om de korreltjes te verwijderen. Hier en daar is er een deurtje uit de hengsels geschoten en sommige krijg ik niet meer terug op de plaats zonder de zaak verregaand te slopen. Daar heb ik had ik het dan wel moeilijk mee maar ik werd geholpen door iemand die zei "geeft niet joh elk oorlogsschip loopt averij op, dit geeft het schip persoonlijkheid". Wijze woorden die ik graag ter harte neem in de verdere bouw van het schip.

Binnenkort volgt een verslag met fotos.

groet Koos Vaes


Laatst bijgewerkt door StevenVD op di 30 apr, 2019 19:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
2 topics samengevoegd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2019 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dit hele verhaal maakt mij wel nieuwsgietig naar foto's. Veel plezier en succes hier.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2019 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Beste medebrouwers,

De afgelopen dagen is er wat tijd geweest om de vorderingen in kaart te brengen ten opzichte van het laatste verslag in 2015. Na het openen van de kist na de verhuizing was dit de aanblik.

photo 475433

Op de foto zie je de pur korreltjes, deze zijn inmiddels verwijderd. De deur naar de ruimte met de oven op het middendek is tijdens de val van het schip gesneuveld en deze krijg ik ook niet meer op zijn plek. Het zij zo, voordeel is dat de oven vanaf het opengewerkte gedeelte te zien is.

Hieronder nog een foto met de toestand van het model na de verhuizing. Je kunt zien dat de roerbalk op het lowerdek uit de geleiderails is geschoten. Dit is al eens eerder gebeurd zie het bovenstaande verslag. Deze keer hoefde ik de zaak niet te slopen maar heb ik met enige moeite en een lang pincet de balk weer op zijn plaats gekregen.

photo 475439

De foto beneden toont het slopen van enkele dekplankjes met een "zware koevoet" om ruimte te maken voor het opruimen van de pur resten.

photo 475438


Tot zover het verslag van de reparaties en schoonmaak. Nu gaan we verder met de opbouw.

Onderstaande fotos tonen hoe het model er nu bijstaat

photo 475422

Deze foto toont de voortgang ten opzichte van 2015 toen het schip gevorderd was tot de bovenkant van het middendek. De plankjes van het middendek zijn inmiddels gelegd en de binnenbekleding van beukenhout het upperdek met daarin de geschutsluikjes zijn aangebracht. links is de dryfit balklaag te zien voor de het volgende dek.


photo 475421


Het voorschip met balklaag.


photo 475420


ruwbouw van het achterste gedeelte.


photo 475419


achterste gedeelte met geleider voor de uitbouw van het achterschip.


photo 475418

ruwbouw van de spiegel.

Met het mooie weer ben ik bezig geweest met de opbouw van het voorschip. Lekker in de buitenlucht heb ik de pilaren voor de mainrail uit perenhout uitgesneden.

photo 475434


photo 475435


Ook nog de pilaartjes met katrolletjes gemaakt voor het voorschip deze zijn op de tekening te zien.


photo 475423


photo 475436


photo 475437


photo 475428


De wieltjes die in de uitsparing passen zijn maar 1,3 mm in doorsnede en dus moeilijk te maken. Ik heb deze gemaakt door een gaat je van 0,4 mm in een strookje perenhout te boren en dit rondom achthoekig af te snijden. Daarna het geheel op een taps toelopend freesje geplaatst en bij laag toerental tegen een schuurstrookje aangehouden. Ik heb mijzelf aangeleerd om dit priegelwerk zoveel mogelijk boven een deksel te doen eenmaal op de vloer gevallen vind je zoiets niet meer terug.

De pilaartjeskopjes zijn met de hand in model gesneden en bijgevijld.

Om te zorgen dat het wieltje straks draait en niet vast komt te zitten door lijmresten steek ik eerst een bamboe stripje dat door een trekplaat van 0, 38 mm is gehaald door het pilaartje en katrolletje waarna ik het uiteinde met een klein beetje lijm voorzie. Daarna trek ik het stukje bamboe voorzichtig een stukje terug.


photo 475425


photo 475426


Tot zover deze update, Ik ben blij dat ik de bouw weer heb kunnen oppakken en weer met belangstellenden kan delen.

Groet,

Koos Vaes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2019 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
super Koos! ik blijf hem volgen succes!
gr luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2019 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Koos,
Wilde ik net al "Drake" van de Eenhoorn, aanschrijven om eens contact met jou op te nemen. Hij was nl. van plan om na de Eenhoorn alleen nog maar balsahout en vliegtuigjes te maken. Maar je bent me voor;) Met vriendelijke groet, ziet er al mooi uit (die kanonnen enzo, ik moet er zelf nog eentje) Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 mei, 2019 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hoi beste volgers.

Luuk en Anne bedankt voor jullie reactie.

Hieronder volg het verslag van de voortgang van afgelopen dagen.

photo 475735

Op foto hierboven is de opbouw van het voorwandje van het upperdek zichtbaar.
Ook alvast de contouren van de roundhouses geplaatst om te zien hoe de ruimteverdeling wordt.

photo 475733

Opbouw van het wandje met uitsparingen voor luikjes en deurtjes.

photo 475732

Ook de balklaag voor het Quarterdek schiet al op. De balkjes die in het zicht komen onder de sloepen, maak ik van notenhout.

photo 475731

De roundhouses bekleed met perenhout en alvast dryfit geplaatst.

photo 475729

Ik moet nu wachten op een zending hout dus al maar wat geexperimenteerd met het passen van de mainrail om te kijken hoe dit aansluit bij de roundhouses.

photo 475740


photo 475741


photo 475742


photo 475743

De mainrail wil ik gaan maken van buigbaar beukenhout. Het plan is om eerst een strip hout op maat te buigen en daarna dunne stripjes op te lijmen om het reliëf te benaderen.

Als laatste een overzichtsfoto van hoe het model er nu bij staat.

photo 475728

veel bouwplezier met jullie eigen projecten en tot later.

groet,

Koos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 mei, 2019 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 okt, 2014 10:50 am
Berichten: 426
Hallo Koos,

Toen ik zag dat je weer begonnen bent met je Victory heb ik een klein luchtsprongetje gemaakt van blijdschap. :D
Ik kan het geduld bijna niet opbrengen om te wachten op de volgende update en toen ik las dat je nu ook nog vlakbij woont vind ik dat nog geweldiger.
Ik heb er verder niks aan, vind het gewoon tof. :lol:
Succes met het bouwen verder.

Henri

_________________
I give up the fight, the deamen wins


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 mei, 2019 7:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind dit heel mooi werk. Houtbouw is aan mij (nog) niet besteed maar ik vind het wel geweldig om te zien. Dit wordt wel een grote dame volgens mij?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement