Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bouwverslag HMS Victory
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2012 12:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hallo allemaal,

Zojuist aangemeldt als nieuwe gebruiker van dit forum. Mijn naam is Koos Vaes 53 jaar, woonplaats Ospel Limburg.
Vanaf mijn 10e jaar ben ik, na bezichtiging van de houten VOC schepen in het Rijksmuseum, gepassioneerd door modelbouw..
In het begin bouwde ik plastic modellen van vooral schepen.
Na een onderbreking van een aantal jaren ben ik op 20 jarige leeftijd begonnen met een houten kit van de Seeadler.
Dit is mij zeer goed bevallen, vooral het bouwen zelf, het resultaat vond ik zelf achteraf wat minder. Omdat ik in die tijd druk was met werk en studie heb ik het model niet de aandacht gegeven die het verdiende. Daarna heb ik ruim 30 jaar geen modellen meer gebouwd. Een oud collega en fervent dioramabouwer Wilco Machiels(www. wilcosdioramas.com) wakkerde het modelbouwvirus weer aan. Toen ik, na verandering van baan, wat meer vrije tijd kreeg heb ik een rommelzoldertje omgebouwd tot hobbyruimte en ben van start gegaan met de oriëntatie op de scratschbouw van de Victory. De keuze voor de Victory maakte ik omdat dit het best gedocumenteerde schip is, en omdat er relatief weinig houtsnijwerk in zit. Na aanschaf van het boek "Thet 100-gun ship Victory van John Mckay en diverse algemene boeken over houtmodelbouw van schepen ben ik begonnen met een kartonnen studiemodel van de romp op schaal 1:52. De tekeningen hiervan vond ik op internet. De conversie via de printer naar het juiste formaat verliep niet helemaal vlekkeloos maar het eindresultaat gaf mij een redelijk beeld van de omvang en inhoud van de romp. Daarna ben ik in novermber 2011 gestart met het houten model. Dit is gebouwd via de frame methode omdat ik mijzelf te veel beginneling vind om gelijk met spantbouw te beginnen.
Indien dit model goed lukt ben ik van plan om de zeven provinciën op spanten te gaan bouwen.
De eerste planklaag heb ik gemaakt van beukenhout (gedeuveld op de frames) Vanaf het onderste kannonendek (lower dek) wil ik het schip zo origineel mogelijk gaan opbouwen. Momenteel heb ik de dekbeplanking af, dit was een hele klus. (gaatjes boren en deuvelen). De deuvels maak ik van bamboe stripjes die door een trekplaat zijn gehaald.
Het afgelopen weekeinde ben ik bezig geweest met het gieten van de 32 pounds kanonslopen voor het lower dek. Ik was begonnen met het uitsnijden van de loop in hout. Daarna een gietmal gemaakt van hittebestendige siliconen. Het leuke is dat je de informatie voor dit soort klussen op allerlei forums bij elkaar kunt zoeken. Het gieten is goed gelukt al werd de enkelvoudige gietmal na het 25 ste excemplaar aan een zijde wat korrelig. Ik denk dat de verhouding silliconen en harder niet helemaal optimaal was aan die zijde omdat de andere zijde perfect bleef. Denk er dus aan de siliconen en harder zeer precies te mengen. De onderstellen van de kanonnen heb ik zo nauwkeurig mogelijk (naar mijn mogelijkheden) nagemaakt vanaf de tekeningen uit het boek. De volgende stap is volgens mij het bekleden van de romp tot het lower dek met perenhout of notenhout, hier ben ik nog niet helemaal uit. Ik wil het hout wel naturel laten en niet in de originele kleur schilderen.
( tips en adviesen zijn welkom) Misschien kan iemand mij nog op andere gedachten brengen.
Ik heb wel wat foto's van de bouw tot nu toe, maar omdat ik een antiek fototoestel heb en mijn fotografie kwaliteiten niet overhouden zijn deze wat minder van kwaliteit. Hiervoor excuus. De foto's plaats ik in de loop van deze week. Verder heb ik mij voorgenomen om iedere week de voortgang te rapporteren.

met vriendelijke groet,
Koos Vaes


Laatst bijgewerkt door koosvaes op ma 06 apr, 2015 10:00 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 sep, 2012 23:27 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Welkom Koos,
Een schitterend model dat je uit gekozen hebt.
Ik,wacht met smart op je voortgansfotos

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 6:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Goede introductie, ben dus heel erg benieuwd, net als Furrie, naar de foto's.

Maar ik moest even nadenken

Je gebruikte de term frames en die ken ik als zijnde de miniatuurweergaves van de originele spanten van een schip, maar ik denk dat hiermee een duidelijk verschil in engels en nederlands wordt aangegeven

De frames van jouw worden in het engels de bulkheads genoemd en de spanten worden frames genoemd.

Maar na een beetje beter lezen werd het duidelijk

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hallo allemaal

Even een update van de voortgang van de Victory.
Furioza en BertUs bedankt voor de leuke reacties. BertUS bedankt voor de correcties van de verwarrende termen, je heb helemaal gelijk. Ik zal de volgende keer wat zorgvuldiger formuleren. Na het bijvijlen en schuren van de tinnen kanonslopen heb ik vandaag de foto's verzameld voor plaatsing op het forum. Ik heb echter een probleem want de foto's zijn zo'n 1.5 MB, dit is volgens mij te groot voor de upload. Dus ik ben nog even bezig om een en ander in het juiste formaat te kneden.
Voor het gieten van de kanonnen dacht ik eerst aan soldeertin, maar dat was even schrikken bij de bouwmarkt. Een onsje soldeertin kwam al snel op 15 euro. Toen maar op de rommelzolder gezocht en al snel doken er een stel tinnen vazen op. Volgens mij zat er een beetje lood bij maar dat is weer goed tegen de tinpest. Wel uit voorzorg maar buiten gegoten met een mondkapje voor. Ook schuren en vijlen doe ik met mondkap, ik wil het model graag afwerken voor ik omkom van loodvergiftiging. O ja, vandaag ook nog een aantal kanonslopen uitgeboord, Dit lukt aardig mits je de boor rustig laat draaien en terugneemt voor de afvoer van de boorsplinters.

groet,

Koos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 sep, 2012 22:05 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Om foto's in het juiste formaat te kneden gebruik ik fotosizer. Dat is gratis en goed.

http://www.fotosizer.com/download.aspx

Ik denk dat je daar wel wat mee kan. :brouw:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 sep, 2012 11:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hoi Brouwers,

Vandaag de foto's in de album geplaatst, zie de map HMS Victory.

groet,

Koos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 sep, 2012 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Dag Koos;

Mooi dat je de foto's in een Album hebt geplaatst. Geeft alvast een sneak-preview.
Als je de foto's nu nog hier in je verslag wilt gaan plaatsen, is iedereen helemaal tevreden. :wink:

Greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 sep, 2012 23:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hoi allemaal,

Na enig zoekwerk heb ik nu door hoe het werkt.

Hier volgt in vogelvlucht de bouw van de Victory tot nu toe. Omdat ik vooraf niet aan een bouwverslag had gedacht heb ik weinig foto's van de voortgang tot nu toe.

Zoals in de intruductie is beschrijven ben ik begonnen met een kartonnen studiemodel om de rompgrootte te ervaren en om te zien of hiermee te werken was in de beperkte hobbyruimte. Ook gaf het mij een indruk van het gevoel weer met modelbouw aan de slag te gaan.
Hieronder enkel foto's van het studiemodel.
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stap was het overnemen van de rompdoorsneden uit het boek van John McKay(the 100-gun ship Victory) en deze te converteren van schaal 1:192 naar schaal 1:52 op millimeterpapier. De geconverteerde doorsneden op multiplex geplakt en uitgezaagd.
Hierdoor kreeg ik 20 doorsneden (bulkheads) van 6 mm dik. Ik heb niet alle doorsneden uit het boek overgenomen maar er telkens een overgeslagen dit gaf genoeg bulkheads om de romp de juiste vorm te geven.
Hierna is begonnen met de kielklem die gemaakt is van 2 balken van 1500 mm waarvan er een vast is verlijmd op een plaat multiplex van 12 mm. De andere balk is door middel van 4 draadeinden aan de verlijmde balk bevestigd en kan met vleugelmoeren aangedraaid worden.
In de balken zijn sleuven gefreersd over de lengte waarin aluminium hoekprofielen vallen aan de hoekprofielen zijn haakse staanders bevestigd waarmee de bulkheads gesteld kunnen worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In het hart van de bulkheads zijn gaatjes geboord waardoor een ijzerdraad gehaald is. Na het strakdraaien van de ijzerdraad werden de bulkheads gesteld door middel van de profielen verlijmd en geklemd.

Na het plaatsen van de bulkheads is begonnen met de onderbeplanking van de romp. Dit is gedaan met beukenstrips van 10x 3 maal 100 mm.
Omdat ik geen electrische lintzaag heb zijn deze kant en klaar gekocht. Een zonde voor de scratchbouwer maar ik permiteer mij dit maar als beginner.
Hieronder een foto van de beplanking tot en met het lowerdek. De plankjes zijn geweekt in amomiak en met een buigtang in vorm gezet. Daarna op de bulkheads gedeuveld met in verdunde houtlijm geweekte bamboestripjes.
Afbeelding De kabeltjes zijn voor de later aan te brengen verlichting.
Afbeelding
Afbeelding

Het dek is gelegd op de bulkheads die voor het lowerdek op maat waren gezaagd. Ter ondersteuning en om de dekplanken op de juiste plaatsen te deuvelen zijn tussen de bulkheads hulpbalkjes aangebracht. De plankjes zijn in volle lengtes gelegd en daarna op originele lengte met een op maat geslepen beiteltje doorgeslagen. Voor het aanbrengen van de dekplankjes is de binnenkant van de romp dik in de beits gezet.

Het lowerdek is gebeitst maar ik ben niet tevreden over de kleur. Ik heb foto's gezien van het lowerdek van het originele schip waarop de dekplanken donkerder lijken. Dit wordt dus weer schuren.
De binnenwand van het lowerdek is daarna aangebracht en in de verf gezet.

Na het aanbrengen van de binnenwand van het lowerdek is gestart met de balklaag voor het middledek.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens zijn de balksteunen aangebracht en verlijmd en gedeuveld op de romp daarna is de balklaag genummerd en uitgenomen om aan de onderkant te verven en om het lowerdek af te bouwen.

In de tussentijd is gestart met het maken van de kanonsonderstellen. Deze zijn gemaakt van eikenhout De assen zijn handgesneden de zijkanten zijn gemaakt uit een eikenhouten latje wat eerst in model is gezaagd. Daarna zijn hiervan stripjes gezaagd die na een beetje vijlwerk klaar waren voor montage. De wieltjes zijn gemaakt uit een rondhout waarin 6 gaten zijn geboord die zijn opgevuld met deuvels om de penverbindingen in de wielen weer te geven. Het namaken van de wieltjes op de originele wijze was toch echt te veel werk ( 4 halve maan vormige schijfjes zagen en deze met pennetjes verbinden maal 400.)
Afbeelding
Afbeelding
het beslag van de onderstelletjes is gemaakt van dun staaldraad. De beugeltjes zijn geknipt uit een soepblik en vastgezet met steldenknopjes die dienstdoen als nagels.
Het verslag en de foto's van de kanonslopen volgt snel.

groet,

Koos


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 sep, 2012 0:07 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Wow Koos, ik zit hier dan toch met open mond te kijken, aals dit je eerste bouw is... dan ga ik maar een andere hobby zoeken.. punnikken of zo....

Ik ga je zeker volgen... Al zal dit redelijk in stilte zijn...

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 sep, 2012 12:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik ben het volkomen met Rik eens, dit is klassewerk enne, hoezo zou eens scratcher niet gewoon pakken wat die pakken kan, als het al voorgezaagd is is toch alleen maar handig juist.

Ziet er goed uit allemaal, nette bouw en zeker overtuigende techniek

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement