Hoi allemaal,
Na enig zoekwerk heb ik nu door hoe het werkt.
Hier volgt in vogelvlucht de bouw van de Victory tot nu toe. Omdat ik vooraf niet aan een bouwverslag had gedacht heb ik weinig foto's van de voortgang tot nu toe.
Zoals in de intruductie is beschrijven ben ik begonnen met een kartonnen studiemodel om de rompgrootte te ervaren en om te zien of hiermee te werken was in de beperkte hobbyruimte. Ook gaf het mij een indruk van het gevoel weer met modelbouw aan de slag te gaan.
Hieronder enkel foto's van het studiemodel.
De volgende stap was het overnemen van de rompdoorsneden uit het boek van John McKay(the 100-gun ship Victory) en deze te converteren van schaal 1:192 naar schaal 1:52 op millimeterpapier. De geconverteerde doorsneden op multiplex geplakt en uitgezaagd.
Hierdoor kreeg ik 20 doorsneden (bulkheads) van 6 mm dik. Ik heb niet alle doorsneden uit het boek overgenomen maar er telkens een overgeslagen dit gaf genoeg bulkheads om de romp de juiste vorm te geven.
Hierna is begonnen met de kielklem die gemaakt is van 2 balken van 1500 mm waarvan er een vast is verlijmd op een plaat multiplex van 12 mm. De andere balk is door middel van 4 draadeinden aan de verlijmde balk bevestigd en kan met vleugelmoeren aangedraaid worden.
In de balken zijn sleuven gefreersd over de lengte waarin aluminium hoekprofielen vallen aan de hoekprofielen zijn haakse staanders bevestigd waarmee de bulkheads gesteld kunnen worden.
In het hart van de bulkheads zijn gaatjes geboord waardoor een ijzerdraad gehaald is. Na het strakdraaien van de ijzerdraad werden de bulkheads gesteld door middel van de profielen verlijmd en geklemd.
Na het plaatsen van de bulkheads is begonnen met de onderbeplanking van de romp. Dit is gedaan met beukenstrips van 10x 3 maal 100 mm.
Omdat ik geen electrische lintzaag heb zijn deze kant en klaar gekocht. Een zonde voor de scratchbouwer maar ik permiteer mij dit maar als beginner.
Hieronder een foto van de beplanking tot en met het lowerdek. De plankjes zijn geweekt in amomiak en met een buigtang in vorm gezet. Daarna op de bulkheads gedeuveld met in verdunde houtlijm geweekte bamboestripjes.
De kabeltjes zijn voor de later aan te brengen verlichting.
Het dek is gelegd op de bulkheads die voor het lowerdek op maat waren gezaagd. Ter ondersteuning en om de dekplanken op de juiste plaatsen te deuvelen zijn tussen de bulkheads hulpbalkjes aangebracht. De plankjes zijn in volle lengtes gelegd en daarna op originele lengte met een op maat geslepen beiteltje doorgeslagen. Voor het aanbrengen van de dekplankjes is de binnenkant van de romp dik in de beits gezet.
Het lowerdek is gebeitst maar ik ben niet tevreden over de kleur. Ik heb foto's gezien van het lowerdek van het originele schip waarop de dekplanken donkerder lijken. Dit wordt dus weer schuren.
De binnenwand van het lowerdek is daarna aangebracht en in de verf gezet.
Na het aanbrengen van de binnenwand van het lowerdek is gestart met de balklaag voor het middledek.
Vervolgens zijn de balksteunen aangebracht en verlijmd en gedeuveld op de romp daarna is de balklaag genummerd en uitgenomen om aan de onderkant te verven en om het lowerdek af te bouwen.
In de tussentijd is gestart met het maken van de kanonsonderstellen. Deze zijn gemaakt van eikenhout De assen zijn handgesneden de zijkanten zijn gemaakt uit een eikenhouten latje wat eerst in model is gezaagd. Daarna zijn hiervan stripjes gezaagd die na een beetje vijlwerk klaar waren voor montage. De wieltjes zijn gemaakt uit een rondhout waarin 6 gaten zijn geboord die zijn opgevuld met deuvels om de penverbindingen in de wielen weer te geven. Het namaken van de wieltjes op de originele wijze was toch echt te veel werk ( 4 halve maan vormige schijfjes zagen en deze met pennetjes verbinden maal 400.)
het beslag van de onderstelletjes is gemaakt van dun staaldraad. De beugeltjes zijn geknipt uit een soepblik en vastgezet met steldenknopjes die dienstdoen als nagels.
Het verslag en de foto's van de kanonslopen volgt snel.
groet,
Koos