Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 10:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2019 10:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 okt, 2014 10:50 am
Berichten: 426
Hallo Koos,

Je zegt dat je de sloophamer hebt gepakt omdat de maat niet klopt, en een stukkie later zeg je dat er een schaal afwijking is ontstaan door de methode die je hebt gebruikt.
Gaat dat wel goed ?? :D
Maar zoals gewoonlijk niks anders dan lof voor je kunsten en geduld :brouw:

Henri

_________________
I give up the fight, the deamen wins


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 maart, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Beste brouwers,
De vorige keer heb ik mijn verslag per abuis in een nieuw onderwerp geplaatst. Om dit verslag compleet te houden heb ik nog een keer in dit artikel geplaatst.

Hallo beste brouwers,
Tijd voor een update van de Victory.
De vorige keer toonde ik een methode voor de opbouw van de zijgalerij hier pik ik de draad weer op.


De stroken tussen de dekken zijn opgevuld met pilaartjes. Als je in het bezit bent van een draaibankje is dit een leuk werkje om deze te
maken. Met de hand uitsnijden is ook leuk en heel meditatief, het duurt alleen wat langer. De eerste kostte mij 20 minuten om te maken
maar toen ik de slag te pakken had deed ik er zeven tot acht per uur.
photo 497930


photo 497942



Hieronder het resultaat van deze bouwwijze.

photo 497940

photo 497941


De achterzijde is op dezelfde wijze opgebouwd. Alleen wat meer raampjes

photo 497939

photo 497937


De achterkant was te groot om in een keer te plaatsen. dus heb ik de stroken met ruitjes per dek weer losgesneden en op de ruwbouw geplaatst.


photo 497955

photo 497936



Eerst gelijmd en daarna met bamboe deuveltjes gezekerd.

Een inkijk in de zijgalerij ter hoogte van het middle dek. De deur naar de zijgalerij is helaas gesneuveld tijdens de val van het schip.
Het onderste scharniertje is daarbij afgebroken en is niet meer te herstellen maar ik heb er vrede mee.

photo 497934



Zo kan ik laag voor laag opbouwen de stroken tussen de dekken worden weer opgevuld met pilaartjes.
De zijgalerij is geplaatst en sluit mooi aan.

photo 497928

De achterkant schiet ook al lekker op
photo 497927


De onderstaande foto toont het houtsnijwerk op de spiegel op de echte Victory. Ik ben blij met de vele fotos van het internet en collega bouwers.

photo 497933


Ik heb dit nagetekend en op een strook perenhout geplakt die ik heb uitgezaagd van de stam die ik in mijn tuin had, dezelfde als het boegbeeld.

photo 497932

photo 497931


photo 497929


Al vast wat pas en meetwerk verrichten om de houtsnijwerkjes goed aan te laten sluiten.

photo 497926


photo 497925




Tot zover deze update, veel plezier met jullie projecten.

met vriendelijke groet Koos Va

fvdm
Berichttitel: Re: bouwverslag HMS VictoryOngelezen berichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 21:51 pm
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 2312
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het altijd knap wat mensen met hout kunnen. Ik kan mij echter niet helemaal vinden in de zijgalerijen. De raampartijen lopen niet mooi in 1 lijn er er is veel verschil tussen de middelste rij ramen en de ramen daar boven en onder. Ik heb een foto van gettyimages.nl bijgevoegd om een en ander te verduidelijken.


Hopelijk kun je het nog aanpassen?

_________________
Gr, Ferry


Zoals jullie zien heeft Ferry een reactie geplaatst waarin hij zijn reactie geeft op de zijgalerij. Bedankt voor de foto en je reactie Ferry ik heb geprobeerd je foto in dit verslag te plakken maar dat wilde niet lukken. Als je wilt kun je hem opnieuw plaatsen. In reactie op je opbouwende kritiek het volgende. Het is fijn om lovende kritiek te krijgen na het plaatsen van een verslag maar het meeste leer je toch van collega bouwers die met een ander oog naar je model kijken. Het bouwen van de zijgalerij is voor mij de moeilijkste klus tot nu toe. Ik was al eens op nieuw begonnen zoals in een van mijn vorige verslagen vermeldt. Ik had een twee dimensionale tekening gemaakt en heb hierop mijn zijgalerij voor-gefabriceerd. Ik was zeer tevreden over het resultaat totdat het geheel op het model geplaatst moest worden. Dan krijgt je 2D galerij er een dimensie bij. Toch is het met enig passen en meten redelijk gelukt. Het is misschien niet helemaal conform de lijnen van het echte schip maar dit heeft ook met de fotos te maken dunkt me. Het is zeer moeilijk de reële lijnen in te schatten als je, zoals ik, het schip alleen van fotos kent. Maar al met al ben ik tevreden, en dat ben ik niet zo heel snel getuige het feit dat ik al eens opnieuw was begonnen. Misschien geven de fotos van de galerijen die ik heb gemaakt ook een vertekend beeld omdat deze niet volledig recht zijn gefotografeerd waardoor er vertekening ontstaat. In het echt ziet het er naar mijn mening goed genoeg uit voor mijn doelstelling.

hier volgen nog enkele fotos van de voortgang tot nu toe.

de zijgalerij vanaf de linkerkant.

photo 499889

de zijgalerij vanaf rechts.

photo 499885


De achterkant van het schip. De bovenste rij pilaartjes moet nog afgemaakt worden.

photo 499890


photo 499887

De binnenzijde ter hoogte van het admiraalskwartier. Ik overweeg om de vloer met een tegelmotief te bekleden net zoals in het echte schip.

photo 499886


Als laatste het beeldhouwwerkje dat de bovenkant van de spiegel gaat bekleden. Dit bewaar ik tot dat de romp bijna is afgebouwd.

photo 499891

veel bouwplezier met jullie projecten en tot de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2020 11:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hallo beste brouwers en volgers,

De afgelopen weken heb ik met plezier verder gebouwd aan het voorschip of galjoen.

photo 507548

Op de bovenstaande foto ziet u de boegspriet die bestaat uit een notenhouten kern en is bekleed met perenhouten stripjes.
Daaronder de balklaag met daartussen de gratings. De gratings maak ik van perenhouten latjes van 1 bij 5 mm die ik met een mesje en lineaal op maat snijd.

De onderstaande foto toont de installatie van de knightheads. Deze zijn 2 mm ingelaten in de dekplankjes en met duvels vastgezet aan de boegspriet om stevigheid te verkrijgen.
De bovenste deuvel is geplaatst als bevestigingspunt voor de boomkins die onder een hoek op de knightheads bevestigd worden.
De zadels voor de woelings ( de touwverbinding tussen de boeg en de boegspriet) zijn aangebracht en zijn gemaakt van notenhouten stipjes die geheel vlak worden geschuurd.
De toiletten of stools zijn geplaatst evenals de gangboard.

photo 507547

De volgende foto geeft een bovenaanzicht van de gangboard. deze is gemaakt van notenstrips. Omdat dit onderdeel direct in het oog springt heb ik de gratings niet zelf gemaakt maar bij wijze van zonde gekocht. Het maken van goede gratings is een vak apart en zonder machinaal gereedschap (bijna) niet te doen. De foto geeft een vergelijking tussen de zelfgemaakte en de prefab gratings.

photo 507551

De volgende stap is het passen van het zelf uitgesneden boegbeeld. De totstandkoming van dit boegbeeld is eerder in dit verslag beschreven.

photo 507554

De linkerkant is in de boenwas gezet, de rechterkant moet nog in de was worden gezet. Zoals eerder in het verslag beschreven bestaat de rechterkant niet uit een mannelijk maar uit een vrouwelijk figuurtje dit om heb ik gedaan om een persoonlijke noot toe te voegen.

photo 507555

Op de volgende foto pas ik het zelf uitgesneden kroontje ook dit is geen replica van het origineel maar een eigen ontwerp uitgesneden uit een perenhouten takje en later met de dremel uitgefreesd.

photo 507557


Ik heb al meerder vragen gehad waarom ik het schip niet in de originele kleuren heb geschilderd. Het is een kwestie van persoonlijke smaak denk ik. Ik houd van de warme uitstraling van geboend of gevernist hout. Omdat het een persoonlijk project is kan ik er mijn eigen invulling aan geven. Een andere uitdaging die ik mijzelf oplegde was het gebruik van zo min mogelijk machinaal gereedschap.
ik doe alles met een dremel en proxon apparaat en een boorkolom. ik heb geen draaibankjes, cirkelzaag en schuurgereedschap. Dit alles omdat ze dat bij het bouwen van de historische modellen ook niet hadden.

Na het passen van het boegbeeld ben ik verder gegaan met het aanbrengen van de woelings. Voor tips op het gebied van tuigage heb ik het boek van Orazi0 Curti "Het scheepsmodel tuigage en uitrusting" op de kop kunnen tikken. De woelings hebben een omtrek van 8 inch wat omgerekend naar de schaal van mijn model neerkomt op een touw met een doorsnede van 1,5 mm doorsnee. Ik heb niet de ambitie om al mijn touw zelf te gaan draaien. Op internet zijn diverse forums te bekijken van mensen die dat wel hebben gedaan. Ik heb daar veel respect voor maar voor mij is het een brug te ver.
Modelbouw de Kombuis heeft diverse soorten touw en garens in verschillende maten die de werkelijkheid goed benaderen. Voor de woelings heb ik een touw uitgekozen dat de slag van het echte touw ,naar mijn maatstaf, goed benaderd.

photo 508334

photo 508333

photo 508331

Op de fotos is te zien dat de woelings die negen keren rond de boegspriet lopen de ruimte tussende zadels goed opvullen wat aan geeft dat de diameter vrijwel correct is.

Onderstaande foto toont de rondslag van de woelings . De vlekken op het houtwerk worden later uitgeboend met de dremel omdat er door werkzaamheden weer stof en zaagsel op valt lijkt mij het praktischer om dit in een later stadium te doen.

photo 508330



Tot zover deze update, in de zomer lokt de tuin weer en zal de bouw weer enige tijd stil liggen.

Veel plezier met jullie eigen projecten

met vriendelijke groet,

Koos Vaes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 nov, 2023 23:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hallo beste brouwers,

Het is inmiddels ruim drie jaren geleden sinds mijn laatste update.
De reden hiervoor is dat ik ben verhuisd van Groningen naar zuid-oost Frankrijk.
Het is van altijd al een wens geweest mijn pensioen in Frankrijk door te brengen en toen we de kans kregen hebben we die gegrepen. Dus de Victory maar weer ingepakt in de verhuiskist, ditmaal zonder pur mallen maar met bubbleplastic. Ik had het model al met op maat gemaakte beugels vastgezet op de bodemplaat van de kist. De enige ingreep was het doorzagen van de boegspriet, deze wordt later met een deuvelverbinding teruggeplaatst. De kist dichtgemaakt en goed beplakt met breekbaar en horizontaal vervoeren stickers. Qua reizen komt het model aardig in de buurt van het origineel. Van Ospel naar Vaals naar Groningen en als laatste naar Souillac in Frankrijk.
Gelukkig is alles goed gegaan op het uitladen na toen een enthousiaste verhuizer de kist vrijwel verticaal uit de auto haalde. De kist is daarna op een droge plek gezet tot nader order.
Nu nodigt het mooie weer en het werk in en om het huis niet uit tot binnenzitten en modelbouw maar ook hier verandert het klimaat en na de vierde week van vrijwel aanhoudende regen heb ik het model weer uitgepakt om te kijken wat de averij was. Dat viel reuze mee, enkel een paar kanonnen waren door de reis en de verticale stand tijdens het uitladen van hun plek gevallen.



Hieronder een paar foto’s van de verhuiskist voor het uitpakken en hoe het model is overgekomen.

photo 589689

photo 589687

photo 589686

Inmiddels heb ik de drie kanonnen die van hun plek waren geschoven dankzij het opengewerkte gedeelte en de uitneembare roosters weer op hun plek gezet ik heb dat gedaan met behulp van een lang pincet en een lang stuk ijzerdraad met een haakje. Het haakje kon ik achter de tuigage van het kanon haken en daarna voorzichtig, beetje bij beetje binnen bereik brengen. Vervolgens heb ik een dun messingdraadje van buitenaf door de geschutspoort naar binnen gebracht zover dat ik het met het pincet kon pakken. Ik heb daarna het draadje vastgemaakt aan het kanon en toen het kanon weer met geleiding van het messingdraad op de plek gezet. De kanonnen kunnen nu niet meer worden gesjord zoals de rest maar ze staan weer op de plek. Wel bijna een nekhernia opgelopen vanwege de onnatuurlijke werkhouding.

Groeten uit Frankrijk
Koos Vaes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 dec, 2023 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Hallo medebrouwers,

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met de opbouw van het upperdek. Ik heb de scheidingswand tussen het dagverblijf en het slaapvertrek van de admiraal geplaatst.



Ik ben gestart met het op schaal natekenen van de tekening uit het boek.

photo 591957



Vervolgens maak ik een enkele kopieën van de tekening op maat zodat ik het origineel kan bewaren bij de documentatie van de bouw.

Nu nog een tekening langs de buitenlijnen uitknippen en met enkele fijne puntjes lijm op een strookje notenfineer van 0,5 m plakken. Ik gebruik maar enkele puntjes want bij te veel lijm gaat het fineer golven. Bij het plaatsen van de lijm houd ik ook rekening dat deze niet op in het zicht komende delen van de fineer komt anders wordt het weer extra schuurwerk.

Vervolgens breng ik de latjes aan waarbij ik eerst het strookje papier onder het latje ietsje ruimer wegsnijd. De wand wordt dubbelzijdig bekleed. Na een dagje werk is dit het resultaat.

photo 591525

photo 592580



De strookjes hout snijd ik zelf op maat van 5 bij 1 mm noten en peren stripjes.
Scherpe messen zijn een must en geduld bij het snijden is ook wenselijk. Ik zet heel weinig druk op het mes en maak veel snedes totdat ik helemaal door het hout ben. Te veel druk zorgt voor splijten en rafelen. In het begin probeerde ik mijn mesjes met een slijp en wetsteentje scherp te houden maar dat is een vak apart heb ik ervaren, men dient er bijna nog meer geduld te hebben als voor de bouw zelf. En daarbij betwijfel ik of zelf de meest ervaren handslijper de mesjes zo scherp krijgt als de perfect afgestelde machines in de fabriek. Zelf slijpen is naar mijn mening prima voor het iets mindeir precieze werk.

Toen ik bezig was met het repareren en schoonmaken van het model na de verhuizing keek ik steeds tegen de lantaarntjes en ik was in toenemen mate ontevreden. Op het lowerdek hangen lantaarns van bamboestripjes daarover was ik toen ( inmiddels tien jaar geleden) redelijk tevreden. Op advies van een medebrouwer heb ik de lantaarns op het middendek van messingdraad gesoldeerd maar omdat dit langer stand houdt dan verlijmde bamboe.
Nog maar eens de foto’s van het echte schip bekeken


photo 591949


Dat moet beter kunnen dacht ik. Welk materiaal kan ik gebruiken om de lantaarntjes uit het echte schip te benaderen? Nu is er allerlei gaas en rastermateriaal verkrijgbaar maar ik wil toch zo veel mogelijk zelf maken.
Nu woon ik bijna drie jaren in Frankrijk en ik ben al aardig ingeburgerd en daar hoort natuurlijk ook op zijn tijd een glas wijn bij. Bij het openen van een fles werd mijn aandacht getrokken door de aluminium bekleding van de flessenhals en kurk. Toen ging er een lampje branden :D Na enig onderzoek bleek dit materiaal dun genoeg om te snijden en op te rollen maar toch stevig genoeg om zijn vorm te houden tijdens het bewerken.

Het materiaal is 0,1 mm dik

photo 592553

Omdat de test om de verbinding te solderen niet goed uitpakte heb ik een vorm bedacht met een lipje en sleufje. Uitgetekend op milimeterpapier op de aluminium stripjes geplakt met houtlijm en uitgesneden. De ervaring leerde dat het het fijnste werkte als de lijm een uurtje heeft gedroogd. Het papier verschuift dan niet tijdens het snijden en is na het snijden gemakkelijk verwijderbaarheid omdat de lijm nog niet is uitgehard.

photo 591954


photo 592555

Na het uitsnijden rol ik het strookje op een penseel met de juiste diameter, ik steek het lipje door het sleufje en vouw het om. Vervolgens kan ik eventuele braampjes verwijderen.

photo 592554

De productieafdeling van de lampjes. Ik breng een strookje krimpkous aan op de contacten van de leds omdat het dekseltje van metaal is en eventueel voor kortsluiting kan zorgen, tevens houdt de krimpkous het dekseltje in positie tijdens het omzetten van de contacten. De dekseltjes met de lampjes lijm ik vervolgens op de hulsjes. De lampjes klik ik in de contactjes die ik in de dekbalkjes heb ingefreesd.

photo 592579

Hieronder de eerste lampjes die zijn aangebracht in het admiraalsverblijf

photo 592578

Deze actie herhaal ik vijftien keer om alle lampjes op deze deklaag te installeren en te passen. Ik test vervolgens met een aantal lange dekplankjes of alles mooi gelijk ligt. Daarna neem ik alles weer uit om de kanonnen trapjes e.d te installeren. Op deze manier hoef ik het volgende dek na installatie niet vlak te schuren en hoef ik enkel hier en daar wat te schrapen om het dek vlak te maken. Zodoende blijft het onderliggende dek schoon.

Veel plezier met jullie eigen projecten
Koos Vaes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2024 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Bonjour beste medebrouwers,

We zijn al weer een maand op weg in 2024. Vanwege het slechte weer, ook hier in zuid-west Frankrijk is er flink productie gemaakt de afgelopen maand. Ook hebben we vanwege het slechte aanbod op tv besloten het ding gewoon uit te laten en zijn de avonden anders gaan invullen. Ik heb een hoek van de tafel in de kamer geconfisceerd en ben daar kleine onderdeeltjes gaan maken voor het bovenliggende dek zodat we de avond gezellig in dezelfde ruimte kunnen doorbrengen en ik niet steeds alleen op mijn hobbykamer zit. Op een gegeven moment ga je dan van elkaar vervreemden :wink: Het werken in de woonkamer heeft mij een voordeel gebracht. Ik mag geen rommel maken en ben zodoende verplicht om heel netjes te werken en alles op te ruimen. Dit werkt door in je geest waardoor je volgens mij secuurder gaat werken. Pter bedankt voor de voorzet.
Na het maken van de lampjes heb ik zes trapjes gemaakt voor het upper dek.
Ik heb verschillende methodes geprobeerd voor het maken van de trapjes op onderliggende dekken maar de volgende methode bevalt mij tot nu toe het beste.

Als eerste teken ik de trapbomen op schaal na en teken er de sleuven van de traptreden in.
Daarna knip ik het strookje uit en plak het op een strookje op maat gemaakt hout. Vervolgens snijd en vijl ik de sleufjes uit.
Vervolgens wordt de trapboom tegen een haaks object gelijmd met een puntje lijm. Het geheel zet ik met een paar puntjes lijm vast op milimeterpapier. Daarna zet ik de treden met behulp van de milimeterlijntjes haaks op de boom, voorwaarde is dat je treden precies even lang zijn maar je hebt door de diepte van de sleufjes in de trapboom toch nog enige correctie mogelijkheid. De treden probeer ik zo snel mogelijk achter elkaar te plaatsen, relatief gezien 8) omdat zolang de lijm niet is uitgehard nog correcties mogelijk zijn. Dat is volgens mij ook een voordeel tegenover het gebruik van sneldrogende lijmen. Tevens is de ouderwetse houtlijm meer verwant aan de lijmen die de modelbouwers in vroegere eeuwen gebruikten, dit was een soort beenderlijm neem ik aan. Zoals jullie weten probeer ik zoveel mogelijk met handgereedschap en oude methoden te werken.

photo 594671

Als de treden haaks en op de juiste afstand van elkaar staan plaats ik de laaste trapboom koud dus zonder inkepingen tegen de treden want het is mij tot nu toe nog niet gelukt om twee tegenoverliggende trapbomen handmatig exact in spiegelbeeld uit te snijden. Omdat de trappen niet belast worden is dat geen probleem. Tenzij er zware mieren of houtwormen gebruik van gaan maken :(

Na het maken van de trapjes is begonnen met het optuigen van de 24 kanonnen die op het upperdek geplaatst worden. De kanonnen had ik al in een eerder stadium gegoten en in een doos bewaard maar door de verhuizingen was er toch enige averij opgelopen
Hieronder een opgetuigd kanon.

photo 594661

Een beeld van de productie van een avondje brouwen, dit geeft toch meer voldoening dan de zoveelste herhaling van een film kijken.

photo 594663

De werkruimte voor de avonduren.

photo 594660

Het yoghurtemmertje dient om de werkhoogte aan te passen zodat ik mijn nek een beetje rechter kan houden.

Na de kanonnen gewerkt is er gewerkt aan het stuurwiel en de binnacle hieronder de foto’s uit het boek en de schaaltekening die ik ervan heb gemaakt.

.photo 594669

photo 594670


photo 594662

Om een impressie van de schaal te krijgen een borrelnootjes langs de binnacle. De binnacle bevat 54 onderdeeltjes. Het nootje meer als je alle zout en specerijkorrels meetelt

photo 594667


photo 594666

In de binnacle is een model van het lampje en een vrije uitvoering van de twee kompassen geplaatst. De doosjes zijn 6 bij 5 mm. De naalden wijzen naar het Nnw de positie van de echte Victory t.o.v. Het model.


photo 594650


Tijd te over zo zonder tv dus begonnen met de belltower waarvan hieronder de onderdeeltjes.

photo 594658

Het kapje heeft een complexe vorm maar het maken ervan viel reuze mee, latjes op elkaar lijmen totdat je de ruwe vorm hebt de boogjes aftekenen en schuren en vijlen. Schuren doe ik met de proxxon omdat het met de hand echt te lang gaat duren. Het is de bedoeling dat het schip een keer afkomt, het ligt al weer twaalf jaren op de werf :oops:


Het belletje is niet gegoten maar hiervoor heb ik van messingdraad een karkas gemaakt dat ik heb laten vollopen met tin.

photo 594655

Hieronder het resultaat

photo 594656

Het was nog even wat vijlwerk om ongeveer de juiste maat te krijgen maar het resultaat valt mij niet tegen.

De constructie van het stuurwiel was voor mij een uitdaging. Ik had de spaken al met de hand uitgesneden maar ik had geen methode paraat om de buitenring rond te buigen. Toen zag ik op YouTube de filmpjes van John Aliprantis die hout buigt rond zijn soldeerbout. Dus een strookje buigzaam beuken opgedoken en de werkplaats overhoop gehaald zolang totdat ik een metalen buis had met ongeveer de diameter die ik zocht. In de bankschroef gezet en met een brander heetgestookt. Het hout in twee halve cirkels gebogen en met pennetjes aan elkaar gezet.

photo 594648

photo 594648

photo 594653

Als laatste in deze update nog een foto van de elmtreepomp die op het upperdek wordt geplaatst.
De uitlaat is gemaakt van een fietsspaaknippel die is afgezaagd en op juiste dikte is gevijld. Leuk detail is dat ik pas sinds kort weet dat je met deze pompen juist water in het schip pompt bij brand en om schoon te maken.

photo 594649


Veel plezier met jullie eigen projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 feb, 2024 8:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Zo, das echt wel heel knap werk, wat je zo verricht in de huiskamer, mooi man

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb, 2024 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen hoor. Je stuurwiel is ook goed gelukt maar dat kun je toch ook rond uitzagen?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb, 2024 11:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 sep, 2012 11:16 am
Berichten: 44
Bedankt mannen voor de reactie,

Bertus ik ben vereerd dat een paintartiest als jij mijn werk waardeert. Jouw figuren stralen levensechte emoties uit. Van jouw modellen spreekt de F14 mij het meeste aan. Tijdens mijn werk op luchtmachtbasis Soesterberg zag je met een beetje mazzel vanaf een afstandje de de F15 de luchtmachtvariant van jouw toestel. Het waren toestellen van de Amerikanen die daar toen gestationeerd waren. Zonder juiste clearance was er geen denken aan dat je dichtbij deze toestellen kwam.

Ferry, de afgelopen winter had ik tijd om wat op het forum rond te struinen. Het is fantastisch om jouw reacties en betrokkenheid bij zoveel projecten te zien. Ik weet zeker dat jouw adviezen gretig opgevolgd worden omdat je een heel hoog niveau haalt.
Bedankt voor de tip om het stuurwiel uit een stuk te zagen maar ik heb het anders gedaan om twee redenen. Ten eerste wil ik mijn vaardigheden om hout te buigen aanscherpen. Ten tweede weet ik uit ervaring met het maken van de spanten van de sloepen dat uit een stuk zagen fragieler is. De buitenring van het stuurwiel is 2 bij 2 mm en daar valt nog een mm van weg voor het gaatje om de spaken door te steken. Dat durfde ik niet aan dus daarom de keuze voor buigbaar beukenhout dat taai is en door de ronding onder spanning extra sterkte krijgt. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 feb, 2024 8:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Nou Koos, wederom een mooi staaltje handwerk wat je hier toont. Je geschut, roer etc ziet er prachtig uit. Ik begrijp dat ik het voorbeeld ben om vanuit de woonkamer te werken? :lol: een grote snijmat A1 formaat gebruik ik als onderlegger. Deze is lekker groot en dan kan ik al mijn handgereedschap neerleggen, blijven alle houtsnippers etc mooi op liggen en beschadig ik de tafel niet. Het is daarna weer makkelijk opruimen en zorgt ervoor dat je werkplek netjes blijft.
Ga zo door en ik blijf volgen!

Groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement