Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2012 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Veenendaal
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2012 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 jul, 2012 13:01 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Loosdrecht
Hallo Pieter

Ziet er al heel goed uit.
Ik heb alleen een vraag: Welke lijm gebruik je, en welke zou je mij aanraden om te gebruiken?.
Ik wens je veel succes!!

Groet,
Nick

_________________
Nick

Bouwprojecten (mee bezig):
- Hermione la Fayette, Artesania Latina: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/view ... =4&t=37427

Album:
- Hermione la Fayette, Artesania Latina: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11697/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2012 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Hallo Pieter,

Dat ziet er netjes uit, ik ga je bouw verder volgen.

Bouw ze

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2012 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Veenendaal
Hallo Nick,

Ik gebruik witte houtlijm, de snel drogende variant. Die UHU Hart lijm geeft al snel vieze vlekken.

De houtlijm is op waterbasis, ik gebruik een vochtig penseeltje om de restjes weg te strijken, mochten er al restjes zijn.

Groet Pieter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2012 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Veenendaal
Vrolijk bouw ik verder aan de dekbeplanking, ook op de verticale delen komt fineer.

De deurtjes worden zo'n 18 mm hoog, wel erg gek want volgens schaal 1:61 zouden de mannetjes (uitgaande van 1,80 meter en wellicht waren de mannen in 1670 nog wat kleiner gemiddeld) zo'n 29 mm groot moeten zijn.

Ik heb bij Sjaaks Hobbyshop een zakje met een assortiment van gebruikte figuurtjes gekocht voor 2,50 euro en ook heb ik een catalogus geleend om eventueel andere werkmannen te kunnen bestellen. Ik vind het gewoon leuk om wat foto's aan het verslag te kunnen toevoegen waarop in ongeveer de juiste schaal de bouwvakkers bezig zijn. Natuurlijk is hun kleding van deze tijd en bouwen deze mannen een replica, net als ik :)

Over de schaal, ik heb gisteren nog even "Nova Zembla" gekeken en ook wat foto's van de Batavia opgezocht, de deurtjes lijken daar ongeveer manshoog, een klein beetje bukken moest je vast wel. Maar voor een schaal 1:61 zijn de deuren weer veel te klein lijkt me. Daarom heb ik poppetjes van ongeveer 20 mm gekocht. Wellicht bij een kanon weer een te klein figuurtje?

Wie weet er iets zinnigs over te zeggen?

Inmiddels de volgende dekken al aangebracht:

Afbeelding

Ze leken mij net iets te smal, dus heb ik er een klein beetje bijgescratcht, met hout van de Albatros wat over is gebleven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gezien de herfst weer is ingetreden reden genoeg om lekker door te bouwen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2012 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Veenendaal
Afbeelding

:D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2012 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 apr, 2011 15:22 pm
Berichten: 77
Woonplaats: Baarle-Nassau
Leuk schip, heb het even doorgelezen, ziet er goed uit hoor :wink:
Veel brouwplezier en natuurlijk succes.

Groet, Germt

_________________
Het is niet dat we te weinig tijd hebben, maar teveel tijd die we niet gebruiken (Seneca)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2012 19:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Papitor schreef:
.....
De deurtjes worden zo'n 18 mm hoog, wel erg gek want volgens schaal 1:61 zouden de mannetjes (uitgaande van 1,80 meter en wellicht waren de mannen in 1670 nog wat kleiner gemiddeld) zo'n 29 mm groot moeten zijn.
...


Ze waren inderdaad kleiner. Ik heb voor mijn vorige model dat uitgezocht, de gemiddelde lengte van de zeeman was in de Gouden eeuw tussen de 150 en 160 cm. De mensen werden in die tijd niet zo groot omdat de kwaliteit van het voedsel van de gewone mens in die tijd gewoon slecht was. Tja voor de gewone man was Gouden eeuw dan blijkbaar toch niet zo'n beste tijd?

Je werk ziet er erg netjes uit!

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2012 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 maart, 2010 22:41 pm
Berichten: 294
Woonplaats: Emmen
precies wat Andy al ze: gem lengte 150 - 160cm. Als je nu zo'n bemanningslid op schaal inzet bij de bouw, kun je de juiste verhoudingen " zien" .
Interessant die gebruikte figuren. Altijd makkelijk als je ze in de goede schaal kunt bemachtigen :brouw:
Je schiet goed op
Peter

_________________
Op de helling voor zeer groot onderhoud:
Royal Albert en Zuiderzee botter MK80
Afgemeerd: Statenjacht "Stadt von Bremen" (Amati);
Fluit als walvisvaarder (Sergal);
Vollenhovense schokker (scratchbouw)
Aan de horizon: Friesland (Mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jul, 2012 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 jun, 2012 15:04 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Veenendaal
Hartelijk dank voor al jullie reakties, uitgaande van 1,55 als gemiddelde lichaamslengte geeft bij schaal 1:61 een figuur van ruim 25 mm . Gezien de deurhoogte van 18 mm vind ik de figuren van zo'n 20 mm (schaal H0 ofwel 1:87) het best passen.

Inmiddels heb ik alle dekken beplankt:

Afbeelding

Inmiddels heb ik mijn gedachten bij de vakantie, spullen pakken etc. Vanaf maandag gaan we er op uit, dus geen gebouw voor de komende tijd.

Gisteren kocht ik bij De Slegte een boek over zeilschepen, en vanmiddag heb ik in Delft bij een antiquariaat het boek Masten, blokken en tuigage van aangeschaft van Orazio Curti. Inmiddels heb ik me bedacht dat ik de Albatros zonder zeilen wil optuigen. Eerst maar eens lezen in de vakantie :brouw:

Afbeelding

Groet Pieter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement