Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 22:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 588 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 59  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2011 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
E.F. schreef:
We gaan gewoon stug door....

Nu maar weer ontopic.


Doen we, laten we afspreken dat we dat voor de komende 16 jaar doen :wink:

Ben nu de spiegel aan het lijmen, foto's volgen als de lijm droog is.

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Gereedschap: keel klamp?
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2011 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Tot nu toe heb ik altijd gebruik gemaakt van houten bouwplanken waar het schip op zijn kiel op staat maar waar je het voor het beplanken van de romp uit moet halen.
Heeft iemand ervaring in het gebruik van de Keel klamp? Gaat het beplanken van de romp dan makkelijker?
Tot welke scheepslengte is het bruikbaar en beschadigd het de kiel niet?
Is het zinvol om dit (relatief dure stuk) gereedschap te kopen?

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2011 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 okt, 2009 17:06 pm
Berichten: 962
Woonplaats: winschoten
Als ik kijk naar de grote dan is hij niet geschikt voor wat grotere modelletjes in verband met de stabiliteit.
En je begint meestal toch op een plank in verband met je huid beplanken.
Maar ik denk dat het voor de hele kleine modellen wel geschikt zal zijn.
Het is een kwestie van uitproberen.
Ik weet ook niet zo wat ze kosten,wand als het niet bevalt dan ligt er weer geld in de prullenbak.

_________________
Mvg Cor
http://www.bergingshaai.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Keel Klamp?
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2011 13:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Bedankt Zeevaart 1

Ik had ook al zo mijn twijfels aan de stabiliteit en de prijs € 67.50 vind ik eigenlijk ook wel hoog.
Niet kopen dus, mijn vrouw ook weer blij :D .

Inmiddels is de spiegel ruwbouw klaar:
Afbeelding
De openingen in de spiegel zijn aan de binnenzijde voorzien van een U vormig stukje hout waar later een gaatje in geboord kan worden om de kanonnen in te bevestigen.
Ik heb de binnenkant alvast mat zwart geschilderd omdat dat nu nog makkelijk ging.
In de spiegel plaatst Corel 6 kanonnen . Corel stop namelijk achter ongeveer alle openingen in het schip een kanon en dat is wel wat erg veel van het goede. Ik denk zelf alleen de onderste 2 kanonnen te plaatsen, maar definitief beslissen doe ik pas als ik het model in het Tropenmuseum gezien heb. Op de foto's van dit model lijken er ook maar 2 kanonnen in de spiegel te staan.

Afbeelding

Ik heb de zijkanten van de spanten een kleurtje gegeven omdat ik verwacht dat het dan makkelijker is om het resultaat van het schuren te beoordelen. Je kent me een experimentje is immers nooit weg, of het echt werkt horen jullie nog wel.
En het schuren kan beginnen

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2011 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 19 sep, 2009 19:15 pm
Berichten: 63
Andy nog even over de keel klamper
Voor de beplanking inderdaad ongeschikt
Maar voor de verdere afbouw is het een perfecte tool
Gebruik hem zelf voor mijn Friesland en bevalt prima
Mijn persoonlijke mening natuurlijk

_________________
Groet Jannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: keel klamp
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2011 15:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
jan123 schreef:
Andy nog even over de keel klamper
Voor de beplanking inderdaad ongeschikt
Maar voor de verdere afbouw is het een perfecte tool
Gebruik hem zelf voor mijn Friesland en bevalt prima
Mijn persoonlijke mening natuurlijk


De Friesland dat is toch ook geen klein schip, en dan geen stabiliteitsproblemen... h'm... dus toch maar even aan denken tegen die tijd.

En het goede nieuws is:
Mijn gisteren in Nijkerk bestelde verf (Admirality paints) viel vanochtend al op de mat :D

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2011 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Door een zware polsblessure heb ik het schuren van de spanten voorlopig moeten staken. :(
Maar ... :!: ... er is nog genoeg andere (licht)werk te doen!
Dus ben ik alvast maar aan de 16 bovendekse kanonnen begonnen:

Afbeelding

Dat zijn 14 zware (920) en 2 lichte (917) kanonnen. Helaas bleek al direct dat er 6 wielen (921) voor de zware kanonnen ontbreken, die heb ik inmiddels via de modelbouwwinkel bij Corel besteld.
Volgens de bouwbeschrijving worden de kanonnen niet beschilderd en blijven de affuiten bruin, ook op de replica van de Prins Willem waren de affuiten bruin.

Afbeelding

Ik ga de kanonnen schilderen in de meer gebruikelijke kleuren: oker rood voor de affuit en zwart voor het metalen beslag.
Dit is wat ik daarbij voor ogen heb (voorbeeld van de Batavia):

Afbeelding

Ook het touwwerk aan de kanonnen krijgt deze crème kleur (dit touw is met het model geleverd).
Voor het staande want (=geteerd touw) wil ik straks wel zwart touw gebruiken.

Bouw ze
Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2011 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2008 17:44 pm
Berichten: 201
Woonplaats: Leeuwarden
Hey Andy, hoe's't met je pols. Kun je alweer schuren of moet je het eerst even doen met kanons plakken?

Ik mis de updates.

Cheers
Derk

_________________
Aaaarrrgghhhhhh

Bezig met:
Semiscratch Panart Battle Station.

Lijstje van mijn builds vind je hier
http://modelbrouwers.nl/builds/user/139/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Kanonnen?
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2011 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Hey Derk,

Bedankt voor je belangstelling het is inderdaad een vervelende blessure waarvan het volledig herstel nog wel enkele weken en (mogelijk zelfs maanden) in beslag zal nemen. De fysiotherapeut heeft mij op het hart gedrukt de pols vooral niet te overbelasten.
Dus dan maar even niet schuren en.....

Inderdaad, kanonnen..... maar:

.....er ontbreken 6 wielen en 4 assen in de doos, deze onderdelen zijn inmiddels via de modelbouwwinkel bij de importeur van Corel besteld.
En ook het touw is niet volledig aanwezig: 0,20 mm en 1,25 mm ontbreken maar er zit wel weer 2.00 mm in de doos maar die wordt in deze kit niet gebruikt.
Al met al toch wel erg slordig voor zo'n dure kit, ik ben benieuwd wat er verder nog blijkt niet te kloppen.

Afbeelding

De kanonnen zijn nu bijna klaar (op 2 na bij gebrek aan geleverde onderdelen).
Alleen moet de as (trunnion) van het kanon en de bevestiging ervan aan de affuit nog zwart geschilderd worden.
Ik heb de bevestiging van de broeking aan de koperen ringpen moeten vereenvoudigen. Met alle 3 de knopen die de bouwbeschrijving voorschrijft ging het er veel te grof uitzien. Daarnaast is 3 knopen leggen binnen 2 mm met handen maat XL (en een onwillige pols) ook niet het leukste werk.
Een model in de schaal 1:100 te bouwen, dat is echt een stuk kleiner als de 1:60 van mijn vorige modellen!

Nu staat het voorzichtig beginnen met het schuren van de spanten op het programma (en oppassen voor overbelasting van mijn herstellende polsblessure).
Ik zit inmiddels al te puzzelen op de loop van de beplanking. Ik overweeg om het gebruikelijke advies (buig de romp planken niet in zijdelingse richting) hier niet te volgen. Als ik bouwbeschrijving volg en de romp beplanking met de zeeg van het dek mee laat lopen komen de geschutspoorten haast vanzelf op de juiste hoogte te zitten.

Afbeelding

In verband met het binnenwerk achter de geschutspoorten moet ik aan de bovenkant van de romp beginnen met beplanken want dat binnenwerk is alleen vanaf de onderkant te plaatsen. Onder de onderste geschutspoorten zal ik aan de boegzijde en onder het onderste berghout zal ik ook aan de achterzijde dan kijken hoe ik verder ga met de beplanking, dat wil zeggen uitmeten, tekenen, versmallen etc. Meer daarover later. De onderlaag is een goede test voor de buitenste beplanking.

Bouw ze
Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2011 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 maart, 2010 22:41 pm
Berichten: 294
Woonplaats: Emmen
Hoi landrot,
je schiet al lekker op, ondanks je blessure :brouw: Weer ff terug naar je kielklem: Lidl verkoopt (en heeft/had in het assortiment) een bankschroefje met kogelkop (9,50 euro). Heb ik ooit een keer aangeschaft en het heeft mijn walvisvaarder alle kanten op laten kijken. Dus aanbiedingen in de gaten houden :wink:
Heeft jouw kit twee of één huidlaag? Meestal volgt de plank vanzelf de ronding en hoef je hem niet overdwars te buigen maar alleen te verjongen.
Voorlopig kun je vooruit met je kanons (kanonnen voor de veldartillerie en de kanons voor de konstabel met zn maten :wink: )
Ik volg je bouw op dit forum en ga je van hieruit ook bestoken met complimenten (als het zover is) en lees de andere fora voor de fun :roll:

succes
Peter

_________________
Op de helling voor zeer groot onderhoud:
Royal Albert en Zuiderzee botter MK80
Afgemeerd: Statenjacht "Stadt von Bremen" (Amati);
Fluit als walvisvaarder (Sergal);
Vollenhovense schokker (scratchbouw)
Aan de horizon: Friesland (Mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 588 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 59  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement