Hallo brouwers,
De laatste tijd laat heb ik het van het bouwen weinig af laten weten. Nog steeds ben ik druk bezig met de koperen stickers voor de Bellona maar ondertussen al een volgend project op de kop getikt via marktplaats. Ditmaal betreft het een bouwdoos uit 1971 (ja je leest het goed) van Aeropiccolla, (de wie?) ja Aeropiccolla.
Een merk uit Torino in Italië welke voornamelijk gespecialiseerd is in gemotoriseerde houten vliegtuigkits.
De inhoud van de kit bevat een model van een Xebec uit 1751. De kit is geheel ongeopend geweest en dus nog nooit verder aangeraakt door een medehobbyist. Aan mij dus om de kit na 40 jaar bij iemand op de kast te hebben gelegen, in elkaar te gaan zetten.
Paar maanden terug heb ik bij Ptér een Cutty sark van Revell meegekregen welke ik bij mijn vriendin ben gaan bouwen. Aangezien deze bijna af is was ik al een beetje op zoek naar een nieuwe doos (hetzij plastic of hout).
Op marktplaats stuitte ik op deze haast antieke kit en mocht het voor 40 euro op halen in Wijk en Aalburg te Brabant.
Eergisteravond, Vriendin voor de tv, ik aan tafel met een biertje en de bouwdoos (A).
Voorheen had ik in Nieuwersluis een oud boekje meegekregen van Aeropiccola.. zie hieronder met daarnaast de kit in echte jaren 70 stijl hihi. Echter schijnt het dat dit merk geen bouwdozen meer fabriceert van schepen.
De catalogus heb ik even opengeslagen naar het model van de Indiscret, zoals dit model heet. De schaal is onbekend maar het schijnt dat deze meid 1000 mm lang moet worden!
Hieronder een korte view van de inhoud. Zoals gezegd was er niks aan de zakjes geopend en weten jullie wat? We zijn echt VERSCHRIKKELIJK (ookal is het 9 vd 10 keer lelijk en gaan we aan de scratch) verwend met al die gegoten "kl*re"-zooi. Waarom?
Omdat deze kit helemaal geen plastic bevat maar (bijna) alles van hout is wat van hout moet zijn en metaal wat van metaal moet zijn.
Okay ik zei dus "bijna" want de achtersteven is dus van 1 van de allereerste soorten MDF, gek genoeg ziet het er nog best acceptabel uit, beter dan die gegoten witmetalen onderdelen van tegenwoordig. Zelfs de sloep is van dit materiaal gemaakt. De latjes en kiel zagen er nog goed uit. Enkel dingen moesten passend worden gemaakt. Dit heb ik dan ook maar gedaan om even een dryfit te kunnen maken.
De dryfit laat al gauw zien dat deze meid geen kleintje is! Zo'n 180mm aan dekbreedte en een +/- 900mm lang (boegspriet zou denk ik zo'n 10 cm gaan beslaan)
Ben benieuwd hoe ik deze kit ervan af gaat brengen omdat het mij nogal om een tamelijk oude ongebekende kit gaat, en hoe het materiaal is.
We gaan zien wat het wordt, maar eerst die Sark af die bij m'n vriendin staat.
Tot de volgende update.