Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 aug, 2010 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
De eerste beplanking is dicht, toch het deel onder het dek. Ik ga eerst de 2de beplanking doen van dit deel en dan verder werken met de beplanking boven het dek. Omdat het bootje tijdens het beplanken hoofdzakelijk ondersteboven ligt zouden de latjes boven het dek anders mogelijk beschadigd geraken.

De beplanking zelf vind ik redelijk goed gelukt. Alleen aan de boeg zoals ik al had gezegd is de beplanking niet volledig volgens de regels. En aan de boeg zit ook een soort van indeuking. Dit komt denk ik doordat het extra steunblok iets te weinig was afgeschuurd en ik de plankjes altijd strak tegen de eerste spant bevestig waardoor er een soort van indeuking is ontstaan ter hoogte van de eerste spant. Maar ik heb er een goede hoop op dat ik dit via de 2de beplanking nog grotendeels kan oplossen.

Afbeelding

Afbeelding

Op de volgende foto zie je goed de indeuking onderaan de boeg...
Afbeelding

En na het schuren:
Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 aug, 2010 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug, 2008 17:42 pm
Berichten: 506
die deuk kan je wel opvullen met het een of ander denk ik
met kneedbaar hout kan je het doen, daar heb ik ervaring mee. Sommige zeggen dat lijm daar niet goed op houdt, maar bij mij ging dat prima


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 aug, 2010 17:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Ik ben het niet met MArk eens. Die deuk is te groot om mooi weg te kunnen werken. Ik zou je adviseren om voor een paar euro aan nieuwe latjes te halen en de hele boel opnieuw te doen met de kennis die je hebt opgedaan. Je zult zien dat je dan een veel mooiere romp krijgt.

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 aug, 2010 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
Ik heb toch voor de oplossing van mark gekozen, ik denk dat ik met wat kneedbaar hout toch nog tot een mooi resultaat kan komen. Volledig opnieuw beginnen zou ik echt niet over mijn hart kunnen krijgen. Daar zit al zo veel werk in en ik denk niet dat het resultaat dan zo veel beter zou zijn. En op die foto's ziet het er precies erger uit dan dat het in werkelijk is...

Ik ben nu met de 2de beplanking begonnen, en het enige wat me soms wat tegensteekt is dat die latjes nogal vlug splijten en splinteren (maar dat was bij de 1e beplanking ook al). Maar daar valt niet veel tegen te doen, enkel op het einde goed schuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 aug, 2010 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Nu je voor de 2e beplanking bent gegaan zou ik deze overlappend maken, dan ben je ook een aantal kiertjes kwijt.
Net als Arjan (Braindead) ben ik heel benieuwd hoe de beplanking zich gaat houden op het kneedbare hout.

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 aug, 2010 23:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Citaat:
Net als Arjan (Braindead) ben ik heel benieuwd hoe de beplanking zich gaat houden op het kneedbare hout

Er is een goede reden voor onze ongerustheid :wink: Echt hout "werkt" onder invloed van vocht: het zet uit en krimpt. Vloeibaar of kneedbaar hout doet dit niet. Daardoor ontstaan er spanningen in de romp. Op den duur kun je daardoor sheuren krijgen, of het kneedbaar hout gaat loszitten.

Ik ga nu toch echt tot vervelens toe doorzeuren hoor :wink: 8) Je geeft zelf al toe dat je het fillerblok niet goed in vorm hebt geschuurd. De basisvorm van je romp is dus al verkeerd. Dat kun je proberen te camoufleren, maar doe gewoon wat ik al eerder zei: BEGIN OPNIEUW MET DIE BEPLANKING !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 aug, 2010 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
Bedankt voor de reacties, maar toch ga ik koppig tegen al de adviezen van modelbouwers met veel meer ervaring in :). Over het mogelijk probleem van kneedbaar hout op hout had ik nog niet echt nagedacht, maar ik heb wel maar in heel beperkte mate gebruikt. Dus ik hoop dat dat later geen problemen gaat geven, bij mijn eerste bootje heb ik ook kneedbaar hout gebruikt en daarbij zie ik tot de dag van vandaag geen scheuren of dergelijke. En ik was inderdaad al van plan om de 2de beplanking overlappend te maken, en daarmee hoop ik dat het gedeelte aan de boeg er toch een heel stuk fraaier gaat uitzien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug, 2010 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Hoi,
Bij de Friesland heb ik na de 1ste beplanking de oneffenheden met fineerstrookjes opgevuld en deze
glad geschuurd met de rest. Is ietsje meer werk maar het geeft wel een goed resultaat.

Jack

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug, 2010 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug, 2008 17:42 pm
Berichten: 506
dat is dan misschien een beter idee
maar als je een paar lagen hebt, gaat dat dan ook niet werken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2010 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
De tweede beplanking zit er volledig op.
Eerst enkele fotos:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind de 2de beplanking redelijk goed, toch voor een beginner als mij. Van de indeuking is weinig tot niets meer te zien. Nu ben ik nog bezig met de beplanking die boven het dek uitkomt. Ik dacht dat dit zeer moeilijk zou gaan, maar de plankjes buigen zeer gemakkelijk in de juiste vorm. Als dit gedaan is, ga ik nog wat kieren opvullen en daarna eens goed schuren...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement