Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 nov, 2008 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
ik ga een doorsnede maken van de La Renommée. dit wordt mijn 2de project, na de nog niet afgewerkte Black Prince
maar die bouw ligt stil, en ik wou iets nieuws beginnen. ik zag Ward met zijn werk bezig, en ik wou ook zoiets doen. dus ik heb hem gevraagd of hij een paar copietjes kon maken van de plans. ik ben hier heel dankbaar voor natuurlijk. dus Ward...enorm bedankt!!!

hier de link naar de pagina op de Ancre site:

http://www.ancre.fr/Product.aspx?ID=3765255&L=FR

en een paar foto's:

Afbeelding

en dan het stuk wat ik ga maken:

Afbeelding

------------------------------------------------------

en dan nu over naar de bouw:


ik werk misschien niet in het meest geschikte hout voor scratchbouw (nee, helemaal niet), ik werk namelijk in MDF. maar ik doe het met wat ik vinden kan :D

de kiel is gemaakt uit MDF, afmeting 8 X 6 mm

Afbeelding

dan de uitsparingen gemaakt voor de spanten

Afbeelding

Afbeelding

het volgende wat ik moet doen is de plannen nog eens goed bekijken, om een paar lijnen op mijn spanten over te zetten, om later een correcte opbouw te krijgen.

tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 01 nov, 2008 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jul, 2008 15:09 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)
Héy, siemen,

Kijk eens aan... en al zo vlug begonnen. :lol:
Och ja...t' is herfstvakantie, nu val mijne euro :D :D
'k Zal je volgen ,Hoor,
wees -er -daar- maar- zeker -van.
Ik vind het fanastisch dat jij met je mogelijkheden zoiets durf te beginnen, en wens je hiermee enorm veeeeel succes.
Maak er iets goed van met veeeeel geduld. Je heb al je tijd om het af te werken.
Siemen,
Ik heb nu al ondervonden dat het geen gewone scheepsbouw is. Moeilijk...ja en ...nee, maar vraagt veel denkwerk, van hoe en wat eerst.
Ben nu aan het maken van teststukken wat de volgende stap zal zijn. (In de verloren tijd waarbij de spanten drogen in de mal.)
Voor jouw zal het iets wat gemakkelijker worden, daar ik al een eindje op weg bent met het project, je mag gerust spieken hoor

groetjes
Ward

_________________
wat je ook maak of doe,
voeg steeds je ziel aan toe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2008 10:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 okt, 2008 21:30 pm
Berichten: 32
Woonplaats: Tuitjenhorn
Het belooft iets moois te worden! ik ga je zeker volgen. Veel succes met de bouw!

Gr. Michael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2008 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
kan je maar een gouden raad geven .
Gebruik van elk ander soort hout, betekend in mijn ogen dat je niet ernstig bezig bent met dit project en dat je het enkel doet om "Stoer" "Cool" "Trendy" te wezen.
Je wil nu een project aanpakken, dat werkelijk de Skill, de ondervinding nodig heeft van een pro. Niet dat je dat niet kan maar dat ga jij ons moeten bewijzen.

Ga voor duurzaam hout en geen MDF of multiplex. Gebruik beuk- eik appelaar, perelaar of wat ander soort fijnnervig hout.
Voor je houtsnijkunsten gebruik Buxus, Hulst, Perelaar.Linde.

Zulk een project vraagt erom en met al die kleine stukjes die je hoeft te maken is dat wel nodig.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2008 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
bedankt allemaal :)

@Ward: ik ga zeker op mijn gemak bouwen. anders wordt het niks. ik weet dat het zeer moeilijk zal zijn. en zeker met mijn niet-ver-gevorderde-mogelijk heden :)

@beagle: als ik stoer wou doen, dan was ik nu bezig het hele schip te bouwen. ik heb dan wel de skill nog niet, maar die zal ik misschien krijgen door de bouw heen.
en om te laten zien dat ik het toch serieus neem, zal ik eens rondkijken naar de houtsoorten die jij hebt opgenoemd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2008 13:18 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Siemen, ik zou zeggen ga ervoor. Wij moeten allemaal leren, ook jij. Daar komt nu bij kijken dat je ook nog eens een goed leermeester te pakken hebt. Goed opletten wat hij schrijft, en adviezen zijn opbouwend he, en nooit demotiverend.

Maar maak je je andere model nog wel af?

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2008 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 jul, 2007 12:45 pm
Berichten: 333
Rik, natuurlijk dat ik de Black Prince ga afmaken. als ik eens vastzit met deze, doe ik even de andere als afleiding

ik heb ondertussen beseft dat ik de maten verkeerd op de spanten heb overgetekend :? dus dat wordt opnieuw gemaakt
ik heb een verkeerde methode gebruikt, die niet nauwkeurig genoeg is. dus nu de andere gebruiken. stom van mij, maar zo leer ik het

ik heb ondertussen besloten, en beagle, nu stel ik je misschien teleur, om toch verder te werken in MDF, na er ook eens met Rik erover gesproken te hebben (bedankt daarvoor). waarom?
1) het is goedkoop. dat moet nog niet grand chique zijn. ik moet een goede basis hebben en ik zal waarschijnlijk later het volledige schip eens bouwen met veel beter geschikte materialen daarvoor
2) er zijn toch maar 2 spanten zichtbaar. voor de binnenbekleding, maar dat moet ik nog zien, zal ik natuurlijk materialen gebruiken die er veel beter uitzien


Laatst bijgewerkt door siemenraets op ma 03 nov, 2008 18:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2008 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Siemen!

Dit is een behoorlijk heftige sprong die je maakt. Ook erg herkenbaar om naar een nieuw project te stappen terwijl het oude nog niet af is. Dit is herkenbaar doordat men ziet dat je de interesse in het oude project is afgenomen. De wil om daarna nog eens opnieuw te starten met een ouder project is 2x zo moeilijk.

Ik wil je alle succes wensen met dit project, want dat zul je gaan nodig hebben jongen. Dit is een behoorlijke sprong en zoals Beagle het al zegt bouwen vaak alleen de ervaren modelbouwers zulke projecten vanwege de vrij grote moeilijkheidsgraad. Ik durf met stelling te beweren dat dit project een beetje te hoog gegrepen is voor je en dat je op den duur ontevreden zult zijn over je eigen bouwvaardigheid en de interesse in dit project gaat verliezen. Wanneer dat gebeurd zal je moeten doorzetten en jezelf ertoe moeten zetten om het tot een goed einde te brengen wil je een goed bouwer worden!

Vergeet Beagle zijn tip niet omtrend het kiezen van goede houtsoorten.
Multiplex is in de modelbouw een afvalproduct of een hulpproduct. De afwerking van een schip of deel van het schip gebeurd altijd met een mooie hoogwaardige houtsoort.

Triplex, multiplex, vuren, grenen, MDF zijn dit dus niet. MDF is niet eens hout technisch gezien is dit papierpulp samengeperst! :wink:
Komt nog best veel bij kijken wanneer je alles op een rijtje gaat zetten hoor.

Nogmaals alle succes en moet wel zeggen een heel mooi project.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2008 20:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Citaat:
papierpulp samengeperst!


Hola.

Dat Mdf is zeker geen papier pulp. Dat even niet verwarren,....

Mdf is een product dat van hout komt. Dan is het nog geen papierpulp. Als dit zo zou zijn zou het vele malen duurder zijn, harder zijn, beter verwerkbaar zijn. Enz.

Mdf, is gemalen houd dat is gewassen in een mengsel van water en lijm. Dan wordt deze, ook wel pulp genoemd, houtpulp dus, onder een wals heen gehaald om zo het overtollige water er uit te persen. Hierna gaat dit de oven in. En word het eind product nog eens samengeperst onder hoge druk. Dan word de plaat in stukken gezaagd om zo in een houtzagerij gebruikt te kunnen worden. De laatste persing is nodig om de deklaag aan te brengen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 nov, 2008 0:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ahum, houtpulp.....*kuch* correctie, bedankt voor de enerverende verbetering Rik! :roll:

Moraal van mijn verhaal blijft echter hetzelfde, daar ging het mij om.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement