Zoals altijd is het bij full scratchbouw belangrijk om een goede info te verkrijgen.Dat in zowel technische informatie alsmede in foto`s en vooral ook tekeningen en schetsen.
En daar wringt altijd de schoen,als je een model wilt nabouwen waar er geen tekeningen van zijn te verkrijgen.Dan zul je je moeten richten op google en vooral op je doorzettingsvermogen....
Ik trek gemiddeld een maand of twee uit voor intensieve zoek tochten.Daarna blijf ik ook altijd researchen tijdens de bouw ervan.
Soms vind je nog achteraf info welke je dan ineens voorruit kunnen helpen.
Van de Typhoon heb ik in ieder geval slechts twee tekeningen kunnen vinden die enigzins te gebruiken zijn.En hiervan is er maar een "echt"bruikbaar.De andere is slechts als leidraad voldoende.
En dan komt het aan op je fantasie en teken kunsten.Ik heb van die ene bruikbare tekening een werk tekening kunnen maken,en van de andere heb ik het spantenplan gemaakt.Zo heb ik nu twee tekeningen aan mijn bord hangen waarvan ik een als spantenplan gebruik en de andere als leidraad voor de verdere ruwe afwerking daarna.
De details e.d.zijn alleen af te leiden uit de vele foto`s die ik heb kunnen vinden.De technische info is dan weer handig om onderdelen te maken waar je geen foto`s van hebt.Of althans detail foto`s.Dan kun je bijv.ermee rekening houden dat je weet dat er twee nucleaire reactors aan boord zijn,die ieder aan de bovenzijde een ingang moeten hebben waar de brandstof staven moeten doorheen kunnen.Dat geeft weer dat er twee luiken moeten komen met de rood en witte strepen erop.
En zo moet je dan werken als scratchbouwer....
Als eerste laat ik mijn werkbord zien,waar er nu enkele eerste tekeningen hangen.In de loop van het project komen er meestal nog enkele bij die ik dan nog alsnog heb gevonden en die bruikbaar zijn..
De bovenste tekening is dan de ruwe detail tekening waar ik alleen de eerste ruwe vormen uit kan halen voor het plaatsen van bepaalde gezichts punten die belangrijk zijn,zoals de tower en de aandrijvings tunnels alsmede de andere onderdelen.Niet een geschikte tekening om daarop alleen de Typhoon te kunnen bouwen.
Daaronder is het door mij getekende spantenplan.Daarmee is de romp un ruwbouw prima te maken.Ik heb aan het achterschip zelf de grote "3"ontworpen.Dit is de plaatsing waar later de stuur organen,de aandrijvings onderdelen en de verticale stuurvin op komt.Deze drie vormige "plaat"is door mij terug gebracht tot deze vorm om zo prima dit allemaal te kunnen maken.De ronde en ovale aflopende rompvormen worden later middels balsa blokken erop gemonteerd en geschuurd.
Aan de rechter zijde zien we verder enkele eerste detail plaatjes.Helaas niet helemaal correct,maar dat geeft niet.Middels de foto`s kan ik dat prima uitwerken.
Gisteren bijde drukker heb ik de schotten op schaal 1:1(voor het model)laten maken.Let op de aansteker...geeft een indicatie van de grootte ervan.
Deze vlakken snijd ik hieruit en plak ik op de MDF platen om deze er zo uit te zagen.
De eerste ruwe detail tekeningen ervan.
Met dank aan;
HEISWOLF
De tekening voor de ruwe details.
Het spantenplan van mijzelf.
Dit is dus de basis waar ik dit project mee ga beginnen.Gedurende de verdere loop van het project blijkt meestal dat er nog materiaal bij komt.
Maar hier kan ik een start mee maken.
Nog een kleine toevoeging overigens is dat de action nu ook ineens met witte houtlijm komt.Deze kost een ongeveer € 1,60 en is van Henkel.Dus gewoon kopen.De action wordt steeds meer een winkel voor de modelbouwer..
En de bouw standaard die nu nog leeg is...hierop heb ikde U82,de Pershing 72 en de KURSK reeds gebouwd.
Dus erg belangrijk bij full scratchbouw....zoveel als mogelijk tekeningen,schetsen en foto`s verzamelen.Technische info is ook heel erg belangrijk.En blijven zoeken,ook tijdens de bouw ervan...
Ron.