Zo,en nu na deel twee van de intro is het uit met de pret
.
De tijd is aangebroken om met het werk te gaan beginnen.
Na mijn ervaring met het scratchen van een duikboot uit WWII,namelijk de
U 82mag ik schrijven dat ik wel een beetje weet waar ik de problemen kan verwachten.
En zo gaat alles een beetje soepeler nu.Nu weet ik gerichter wat ik moet inkopen aan materiaal,en hoe te handelen bij bepaalde facetten.
Hopelijk komt het mij allemaal goed van pas....
DE EERSTE STAP
Hierin ga ik de schotten(18 stuks)uitzagen uit de eigen gemaakte omzetting van de TYPHOON duikboot naar de KURSK.
Daarbij heb ik een heleboel facetten erbij moeten nemen.Immers de romp van de KURSK is "ketel"vormig,erg breed,de boeg is een dikke bol,en vanaf het einde van de "Life Guard)gaat de romp taps toelopen,waarbij de onder en bovenzijde naar elkaar toe lopen.Dus de lengte as blijft over haar gehele romplengte recht lopen.
Ja,ik zal ook meteen erbij vermelden,dat er achter de Tower en bovenop de romp een verhoging in de romp zit.De speculaties(wereldwijd)gaan ervan uit,dat daar een reddingsboot in zit.Dus bij een ramp zou de bemanning daarin kunnen plaatsnemen om het schip vlug te kunnen verlaten.Of ieder lid daarin zou passen?.....
Maar goed,eindelijk gaan we klussen eraan............
Na het thuiskomen van de bouwmarkt,ben ik begonnen met het opplakken van de kopieën van getekende schotten.
In de foto heb ik juist schot nummer 03 erop geplakt.
En zo zijn dus uiteindelijk alle 18 schotten op de MDF platen geplakt.
Daarna was het tijd om deze eruit te gaan zagen.Gelukkig heb ik een elektrische (gemotoriseerde)figuurzaag.Want het zijn geen kleine schotten,met de hand zagen gaat ook wel,maar met de gemotoriseerde figuurzaag gaat het wel net even vlugger en gemakkelijker.
En hier ligt het stapeltje ruw uitgezaagde schotten voor de KURSK.
Ruw in die zin,dat deze schotten te rond zijn,ze zijn eigenlijk voor de TYPHOON.
Dus bestaat de volgende klus erin om van alle schotten het middelpunt te gaan verdelen in twee plaatsen waar de geleide rails in moeten komen.
Deze rails gaan mij later helpen om de schotten perfect te plaatsen.Maar daar kom ik nog op terug.
De drie 7 mm vierkantige vuren houten geleide rails latten.
Deze twee plaatsen per middenschot(alleen voor schot 03 tot en met schot 15)moeten daarna exact worden uitgeboord en in het vierkant worden gevijld.
De voorste schotten en de laatste schotten krijgen een andere plaats voor de geleide rails omdat deze kleiner zijn.
Dat gebeurt bij de volgende stap.
Nog even een laatste foto van het kleinste schot.Hierin zien we al dat ze twee aandrijfassen heeft.Het lijkt een beetje op een vleermuis.
Verder wil ik onderstaande personen bedanken,voor het sturen van goede suggesties;
Rene Lub.
Eric B
En in het bijzonder Ferry.
Wordt vervolgd.
Ron.