Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2013 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 apr, 2013 12:44 pm
Berichten: 30
Na twee slepers te hebben gebouwd nu maar eens kijken hoe ver ik kom met een zeilschip. Na een beetje te hebben rond gekeken uitgekomen op de Pamir van Revell.

Beetje informatie voor de liefhebber.

De Pamir was een Duits zeilschip dat in de eerste decennia van de 20e eeuw met de andere schepen uit de "P-lijn" salpeter uit Chili en graan uit Australië naar Europa bracht. Ze verging in 1957.

Ze was een stalen bark, een dwarsgetuigde viermaster, die van stapel liep op 29 juli 1905 in Hamburg. Dit was tevens de thuishaven van de opdrachtgever rederij Ferdinand Laeisz, die een serie snelle zeilboten in de vaart had met namen als Preußen, Pommern, parma, Potosi, en Placilla. De laatste acht, ook wel de "acht zusters" genoemd waren de Pangani (1903), Pechili (1903), Pamir (1905), Peking (1911), Passat (1911), Pola (1918), Priwall (1920) en Padua (1926). Ze voeren op Valparaiso om chilisalpeter te halen. Dat was een meststof voor de landbouw in Europa, die in het noorden van Chili werd gedolven. Op de heenreis werden goederen meegenomen die een bevrachter had aangeboden of die Laeisz dacht te kunnen slijten in Zuid-Amerika.

In 1914 kon de Pamir de thuisreis niet vooltooien doordat de oorlog was uitgebroken. Schip en bemanning legden aan in Santa Cruz de la Palma, waar ze zes jaar bleven liggen. Toen het schip in 1920 eindelijk binnenliep in Hamburg, werd het krachtens het Verdrag van Versailles als schadevergoeding overgedragen aan Italië. Na een korte dienst als kolenboot tussen Napels en Rotterdam werd het in 1922 opgelegd in Genua. In 1924 kochten de Duitsers het terug, waarna de vaart op Chili enige tijd werd hervat. In Duitsland was echter intussen de productie van kunstmest van de grond gekomen, en de vraag naar chilisalpeter nam navenant af. Op 28 juli 1931 zeilde de Pamir voor het laatst de thuishaven Hamburg binnen.

Het schip werd verkocht aan de Finse rederij Gustav Erikson, een van de laatste maatschappijen die zeilschepen op commerciële wijze exploiteerde. Vanaf dat jaar voer de Pamir op Australië, waar vooral graan werd geladen. In de oorlog was het nog enige tijd vanuit Nieuw-Zeeland in bedrijf en in 1951 werd het omgebouwd tot opleidingsschip. De laatste eigenaar was een stichting die de Pamir en haar zusterschip de Passat wilde behouden. Op 21 juli 1957 verging de Pamir in de orkaan Carry op 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren.


Afbeelding

_________________
Projecten : Zeilschip Pamir

Projecten klaar : Harbour Tug - Smit Rotterdam


Laatst bijgewerkt door Jopie33 op wo 26 jun, 2013 15:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Pamir 1:250
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2013 15:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 apr, 2013 12:44 pm
Berichten: 30
Vandaag de doos maar eens opengemaakt en dit is wat je erbij krijgt. Hierbij heeft revell zeker al nagedacht over welke kleur items krijgen dus zal her en der wel een laagje verf schelen :D .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stuk waar ik zeker benieuwd naar ben is de rigging wat dat is niet gering op deze en heb er nog maar weinig ervaring in dus leuke uitdaging.

Zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.

_________________
Projecten : Zeilschip Pamir

Projecten klaar : Harbour Tug - Smit Rotterdam


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2013 21:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Yes! Een Pamir brouwverslag! Deze boot staat hoog op mijn verlanglijst, maar steeds laat ik hem liggen omdat het niet in een van de schalen is uitgebracht die ik normaal bouw.... Maar wat een prachtschip!

Dat Revell de delen al in de juiste kleur plastic heeft gegoten wil niet zeggen dat je het niet moet verven. Kaal plastic ziet er lelijk en te glanzend uit op het eindresultaat. Een likje verf erover maakt het vele malen mooier! De rigging maak ik persoonlijk altijd van visdraad. Dat bevalt mij uitstekend. Ga niet uit van de bouwbeschrijving wat betreft de rigging, maar zoek eens op het net naar betrouwbare info. Meestal is wat er in de beschrijving staat óf erg beknopt óf simpelweg onjuist.

Succes met deze gigant!

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2013 10:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 apr, 2013 12:44 pm
Berichten: 30
Met mijn opmerking betreffende verf doelde ik meer op het feit dat je dan in 2 laagjes hetzelfde bereikt als met 4 lagen op andere onderkleuren :D

De rigging ga ik bekijken zodra ik zover ben. Het is toch wel redelijk goed uitgelegd in de beschrijving.

_________________
Projecten : Zeilschip Pamir

Projecten klaar : Harbour Tug - Smit Rotterdam


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2013 15:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 apr, 2013 12:44 pm
Berichten: 30
Maar een begin gemaakt met de romp en de eerste dekken. Moet zeggen dat het nogal een gepiel was om de twee romp helften in elkaar te krijgen. Onderin de romp moet je ook al vier mast voeten lijmen terwijl de dekken zijwaarts in de romp geschoven moeten worden. Dus als je de twee helften in elkaar plakt zit het dek dus al vast in een van de romp delen en is het dus nu maar hopen dat de mastvoet onderin nu ook goed zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu verder met het verven van de romp.

_________________
Projecten : Zeilschip Pamir

Projecten klaar : Harbour Tug - Smit Rotterdam


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2013 0:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2011 20:42 pm
Berichten: 59
Woonplaats: Colmschate
Heel interessant, ga ik zeker volgen, heb hier het zusterschip de Passat liggen :D

_________________
Hans

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2013 21:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Kijk, nuz e je meteen de vorm van het schip.. Zelf "moet" ik altijd bij elke kit die ik koop meteen de doos openen en de romphelften met het dek even los tegen elkaar aan zetten om zo de vorm te kunnen zien. :D Maar dit ziet er erg mooi uit.

Ga je het dek nog een extra houtstructuur proberen te geveb met olieverf, of een drybrush of iets dergelijks?

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jul, 2013 12:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 apr, 2013 12:44 pm
Berichten: 30
Dankzij het mooie weer de afgelopen tijd niet heel veel gedaan. Ondertussen wel de romp geverfd en de standaard ook gedaan.

Begonnen met het wit
Afbeelding

Vervolgens rood
Afbeelding

Lagen zwart
Afbeelding

En dan het spannende moment dat je het tape weg haalt
Afbeelding

Afbeelding

Moet nog wel wat bij werken maar ben toch redelijk tevreden over het resultaat

_________________
Projecten : Zeilschip Pamir

Projecten klaar : Harbour Tug - Smit Rotterdam


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jul, 2013 12:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 13 apr, 2013 12:44 pm
Berichten: 30
matramurena schreef:
Kijk, nuz e je meteen de vorm van het schip.. Zelf "moet" ik altijd bij elke kit die ik koop meteen de doos openen en de romphelften met het dek even los tegen elkaar aan zetten om zo de vorm te kunnen zien. :D Maar dit ziet er erg mooi uit.

Ga je het dek nog een extra houtstructuur proberen te geveb met olieverf, of een drybrush of iets dergelijks?

:brouw:
Martijn


Zit nog een beetje te twijfelen of ik dat zal doen. Heb er geen ervaring nog in en met alles wat er nog opkomt zie je het dek niet zoveel meer vermoed ik.

Nog eventuele tips mocht ik het willen doen om het beste resultaat te halen?

_________________
Projecten : Zeilschip Pamir

Projecten klaar : Harbour Tug - Smit Rotterdam


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement