Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2008 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
@Peter, je uitleg is prima hoor. Dat is wat ik zelf ook voor ogen had, hoewel (nog) niet helemaal uitgevoerd. Ik heb alle spanten op de middelste (heeft die een speciale naam misschien?) na eruit gehaald, gelijmd en terug gezet op de kiel. De grootste spant heb ik laten zitten omdat de afwijking daar slechts een mm is. Voor de prof natuurlijk nog te veel, maar mede omdat ik op die spant veel kracht verwacht (geen idee of dat ook echt zo is?) heb ervoor gekozen die niet door te zagen.

@Pascal, het lego idee zal ik bij de volgende bouw zeker gaan toepassen. Idee is prima, maar ik had gewoonweg geen lego voorhanden. Het zijn nu dus balkjes geworden.

Dan nu een update.

Afbeelding
De spanten zijn verlijmd en opnieuw op de kiel geplaatst. Met steuntjes heb ik ze haaks gehouden. Bij de 2 voorste spanten (rechts) zien jullie een steunbalkje over de gehele lengte. De overige spanten worden waar dat nog nodig is op deze manier nog extra versterkt, maar in de eerste instantie heb ik gekozen om de balkjes in de lengterichting te zetten. Dit omdat ik op deze manier de zaaglijn over een groter oppervlakte kan versterken. Aan die versterking moet wel nog e.e.a. gebeuren. Zo is nu nog niet elke spant aan beide kanten versterkt.

Afbeelding
Als jullie deze foto vergelijken met de foto op pagina 1 denk ik dat het verschil duidelijk is. Op de grootste spant na zit alles nu recht.

Afbeelding
Op het achterschip ik 2 blokjes gelijmt waarop later het achterdek zal komen te rusten. Deze waren ruw uitgezaagt vanaf de fabriek en moest ik bijschaven om tot een goed resultaat te komen.

Afbeelding
Hier kun je goed zien dat het blokje nog niet de glooing van de spant volgde. Ook kun je hier goed zien dat de spanten aan de onderzijde ook nog ruw zijn. Daar moet het schuren nog gaan beginnen, maar ik probeer qua volgorde van bouwen me zo goed mogelijk aan de bouwbeschrijving te houden. Zeker omdat je bij zo een eerste schip makkelijk het overzicht kwijt raakt als je dingen door elkaar gaat doen. Ik wel tenminste ;)


Afbeelding
Nadat ik dit heb gedaan heb ik mijn "werf" aangepast. Die is nu aan het drogen zodat ik de kiel er mooi in kan klemmen. In de tussentijd heb ik voor de volgende stap het achterdek en het voordek uitgezaagd. Ondanks dat de kit lasergesneden zou zijn, was 'snijden' of 'drukken' bij deze 2de plaat in de kit niet voldoende. Bij de eerste plaat waaruit ik de kiel en spanten heb gesneden kon je op de achterkant duidelijk zien dat er al een 'randje' was. Weet het niet zo goed te omschrijven, maar deze plaat is aan de achterkant gewoon een vlakke plaat. 3 hoeraatjes voor de figuurzaag :lol: Tevens heb ik beide dekken al voorzien van de middenlijn.

En dat is de huidige stand van zaken. Iedereen weer bedankt voor de tips. Sommige zien jullie terug in het verslag, andere niet. Ik neem ze in elk geval wel allemaal zeer serieus en dingen zoals de Lego die jullie nu niet terugzien, zullen jullie zeker terugzien bij een volgend project. En de witte houtlijm komt er zodra de tube UHU Hart op is. Of dat nog tijdens dit project is? Ik weet het niet, t'is een vrij grote tube.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2008 0:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Nog een kleine update, nadat ik nog wat extra balkjes tegen de spanten heb geplaatst en de bovenkant mooi vlak geschuurd had, heb ik het dek geplaatst. Een spannend moment omdat de trek/druk er tijdens de reperatie van de spanten ervoor zorgde dat de lijmverbinding makkelijk loskwam. Toen heel mooi meegenomen, maar diezelfde situatie zou bij het plaatsen van het dek zeer onwenselijk zijn.

Enfin, ik zal jullie niet in spanning laten, de spanten hebben het gehouden :)

Afbeelding
Vogelsperspectief met op de achtergrond een boel zooi :lol:
Afbeelding
De ronding van het achterste dek vertrouwde ik niet helemaal. Vandaar de extra klemmen.
Afbeelding
Zijaanzicht om de plooi-ing van het dek wat beter te laten zien. Ik ben me ervan bewust dat de steunbalkjes netter afgewerkt hadden kunnen worden. Carmen is even uit haar steuntjes gehaald en omgekeerd voor de foto. Vandaar dat ze nu niet mooi in de gleuven valt. De boeg is namelijk 12mm dik en de achterzijde slechts 4mm. Mijn 'werf' is daarop aangepast. Tips en kritiek zijn weer welkom ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2008 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Dat gaat prima zo!

De volgende stap is denk ik het bekleden van de spanten met huidplankjes. Probeer daar niet, zoals ik deed met mijn Albatros, die spijkertjes te gebruiken. Gebruik liever de punaise methode. Lees dat maar eens na in diversen bouwverslagen. De deksel van de punaise houdt het latje tegen de spant en de pin van de punaise zit onder het latje in de spant geduwd zodat deze niet wegkan.

Laat je wasbak vollopen met heet water, leg daar een latje in voor +/- 3 - 6 minuten en je zal zien dat deze ineens heel erg plooibaar geworden is.

succes! :wink:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2008 17:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Heej dank je Peter. Ik zag inderdaad dat de spijkertjes gebruiken hier een beetje als vloeken in de kerk is geloof ik :lol:
Ik moet eerst trouwens nog flink wat vijlen om de vorm er mooi in te krijgen en dan inderdaad de beplanking. Ben erg benieuwd, lijkt me toch wel heel belonend werk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2008 22:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Vandaag de hele dag gevijlt en geschuurd om de vorm mooi te krijgen, maar de volgende stap is het beplanken van de dekken. Ik had een bladzijde die aan elkaar plakte zag ik net ;) Nu laten ze in de kit zien dat ze de losse planken naderhand op de lange strepen dekbedekking tekenen... En ook nogeens om en om zeg maar... Dus steeds een halve lengte verspringen. Ik vind dat niet mooi en wil eigenlijk van de lange stroken echt de planken op maat snijden. Alleen ik heb geen idee hoe zo een spaans dek in 1850 nu eigenlijk werd beplankt... Kan iemand daar misschien een lichtje op laten schijnen? Heb vorige week wel enkele boeken besteld over schoeners uit die periode, maar die staan in backorder :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 okt, 2008 5:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
En dan vergeet ik helemaal mijn verslag van foto's te voorzien. Een schande is het ;)

Bij deze...

Afbeelding
Tussentijdse foto van het vijlen en schuren van de boegvorm.

Afbeelding
Tussentijdse foto van het in vorm brengen van het achterschip.

Afbeelding
De nageltjes waarmee ik gisteren het dek heb vastgezet heb ik vandaag een stukje terug omhoog getrokken met een tangetje van de kop ontdaan. Daarna een blokje hout gebruikt om ze er weer in te drukken. Datzelfde stukje hout van 3 centimeter lang en een centimeter breed en hoog heb ik ook gebruikt om de nageltjes in de eerste instantie erin te drukken.

Afbeelding
Bij deze foto heb ik een vraag. Omdat ik me aan het voorbereiden ben om het dek te gaan beplanken zag ik dat ik ook het stukje verhoging waar je recht tegen aan kijkt moet beplanken. Echter komt dit nu niet goed uit met het dek. Ik zou graag zien dat de planken op elkaar aansluiten. De vraag is dan ook, is het de bedoeling dat ik de uitstekende rand van het achterdek alsnog vlak maak zodat deze mooi op het voordek aansluit?

Groetjes Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 okt, 2008 23:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Toch maar verder gegaan en begonnen met het beplanken van het dek.
Ondanks dat de handleiding dus aangeeft dat je de losse planken erop moet tekenen wilde ik dat niet.

Afbeelding
Voor de romp zie je de bundel plankjes liggen waar ik ze uit maak. Kost vrij veel tijd moet ik zeggen, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb, het is maar een kleine eigen inbreng, maar wel eentje die veel voor de 'echtheid' van het model doet. Al zeg ik het zelf :P
De breeuwnaden heb ik gemaakt door met potloot langs de zijkanten van de plankjes de boel wat zwarter te maken. In de praktijk is het maar een heel subtiel verschil, maar ik ben er zelf niet ontevreden over. Waar ik wel niet helemaal tevreden mee ben is dat er een enkele plank toch wat hoogteverschil lijkt te hebben. Nu denk ik dat het wel ga bijschuren, maar ik ben een beetje bang dat de naden tussen de planken onderling dan met zaagsel verzadigt zullen raken...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 okt, 2008 0:42 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Tja, dat je met potlood gewerkt hebt om de breeuwnaden te krijgen zul je met schruren die ook uitwrijven, dus vandaar dat je het best kunt gaan schrapen. Dat met een schraapstaaltje. Als je dat niet hebt. Kun je ook met een stanleymesje schrapen. Dat is het hele snijvlak plat op het hout halen. Dan wel schuinhuiden en naar jou toe schrapen als je de schuine kant naar je toe hebt. Dan krijg je het mooi vlak en zul je minder problemen met die verzadiging hebben.

Verder heb ik de indruk dat je de planken met secondenlijm gelijmd hebt. Gezien aan het potje dat je daar hebts staan. Nu ben ik daar geen fan van. Je kunt beter houtlijm gebruiken. Doordat de secondenlijm in het hout trekt gaat dit ook vlekken als je het gaat lakken. Ik hoop dat het meevalt. Daar heb je met houtlijm niet zoveel last van als je dit goed schuurt of reinigd met een vochtige doek als het nog nat is.

Verder doe zo voort. Gaat goed zo. :P

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 okt, 2008 1:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
modelengeneer schreef:
Tja, dat je met potlood gewerkt hebt om de breeuwnaden te krijgen zul je met schruren die ook uitwrijven, dus vandaar dat je het best kunt gaan schrapen. Dat met een schraapstaaltje. Als je dat niet hebt. Kun je ook met een stanleymesje schrapen. Dat is het hele snijvlak plat op het hout halen. Dan wel schuinhuiden en naar jou toe schrapen als je de schuine kant naar je toe hebt. Dan krijg je het mooi vlak en zul je minder problemen met die verzadiging hebben.

Verder heb ik de indruk dat je de planken met secondenlijm gelijmd hebt. Gezien aan het potje dat je daar hebts staan. Nu ben ik daar geen fan van. Je kunt beter houtlijm gebruiken. Doordat de secondenlijm in het hout trekt gaat dit ook vlekken als je het gaat lakken. Ik hoop dat het meevalt. Daar heb je met houtlijm niet zoveel last van als je dit goed schuurt of reinigd met een vochtige doek als het nog nat is.

Verder doe zo voort. Gaat goed zo. :P


Ais... punt 1 had ik me zelf moeten bedenken :oops: Dat is eigenlijk best wel een probleem :roll:
De techniek die je beschrijft met schrapen ben ik helemaal niet mee bekend, maar het klinkt als 'krassen maken'. Niet dat ik aan je twijfel, integendeel, maar is er misschien een bouwverslag dat je toevallig kent waar ik dat kan zien. Als ik dat voor me zie is het duidelijker voor me :oops:

Punt 2: goed gezien :lol: het is inderdaad secondelijm. Nu heb ik deze vanwege zijn kracht (en mede omdat er op staat: vooral voor hout) heel licht gebruikt. Zonder te morsen. Maar het dunne hout zuigt hem toch tot aan de bovenkant door? Is er iets wat ik daar nu nog aan kan doen? Zie je het ook als ik bijvoorbeeld alleen een vernis zou gebruiken? De andere lijm die ik nu in huis heb (UHU Hart) heb ik juist vanwege zijn dikheid niet gebruikt hiervoor. Omdat ik dan bang was dat tijdens het drogen en uitzetten van de lijm de planken in hoogte zouden gaan verschillen en tijdens het plakken de lijm langs de kanten omhoog zou komen :roll: Maar dat was dus geen handige keuze begrijp ik :(

Hmmz... ik zal er bij een volgend project in elk geval rekening mee houden. Dat is een ding wat zeker is! Is er wellicht een manier om te zien of ik grote verschillen ga krijgen mocht ik gaan lakken? Want dan zou ik er nog liever voor kiezen om hem niet te lakken :( of wat plankjes kopen en deze eraf snijden om opnieuw te beginnen met het dek.
(aangezien ik de spanten ook al 2 keer heb gedaan kan dit ook wel 2 keer. Heb ik toch 2 keer zoveel bouwplezier aan mijn schipje :lol:)

Stiekem had dat wel in de handleiding mogen staan, want ze spreken overal over houtlijm, maar in dit specifieke geval staat er uitdrukkelijk 'contactlijm' :x

Dank je voor de wederom leerzame opmerkingen en sorry voor de overvloed aan vragen die daar dan weer uit voortvloeien :oops:
En toch ook wel leuk dat je het op deze dingen na goed vind gaan! Dat motiveert een mens toch :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 okt, 2008 1:13 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Juist ja, als je bang bent voor krassen, dan kun je de scherpe puntjes van het mesje afschuren/vijlen. Daarom heb ik ook een paar schraapstaaltjes, zelfs vanwege mijn instrumenten zelfs in verschillende vormen. Maar dat heb je hier niet nodig. Een schraapstaaltje is een goed recht geslepen stukje plaat metaal van ong. 1mm dik. Dan goed gewet en zonder bramen.

Daarom dat het makkelijk is om een stanleymesje te gebruiken. Over het vlak heen halen als een omgekeerde verfkrabber als het ware. :P

Ik heb zo geen oplossing voor je met secondenlijm. Maar secondenlijm is geen contactlijm. Contact lijm is een tweezijdig opbrengbare lijm op rubberbasis. Deze moet eerst goed drogen vooraleer je deze aan elkaar kleeft. Dan zit deze ook gelijk vast, en vast is dan ook echt vast. Schoenmakers gebruiken deze vaak om de hakken vast te lijmen. Denk maar aan Bisonkit, dat is ook een contactlijm. De werking is door het vulcaniseren.

Verder omdat je een houten schip bouwt. De secondenlijm ver weg zetten, laat deze desnoods door iemand in de buurt verstoppen. Zodat je deze niet perongeluk nog eens pakt. :lol: :lol: :lol:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement