Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 1:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 16:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Dat heb je duidelijk geschreven Rik,

Ik zal nog wel meer fouten maken die eigenlijk niet nodig zijn. Van de andere kant, zie ik meteen het restauratieproces eens van dichtbij :lol:
De kans dat ik deze fout nog een keer maak door geen bouwplank te gebruiken is wel een stuk kleiner geworden nu. Dat is opzich wel het mooie van een fout maken. Je ziet meteen het 'waarom'. Nouja, gelukkig zie ik het nu en niet tijdens het beplanken. Een echte beginnersvraag dan nog maar. Ik zie die bouwplanken hier wel gebruikt worden, maar ik heb eigenlijk geen bouwverslag van de bouwplank gezien :oops:
Heb jij misschien een linkje? Want ik kan wel paar stukjes hout vastlijmen op mijn werkplank, maar dat zal vast niet voldoende zijn.

Dank je voor het geduld in elk geval! Kan me voorstellen dat als je deze fout al duizend keer hebt gezien dat je zoiets hebt van: wat zei ik nu :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 17:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2648
Woonplaats: Houthalen (België)
Hey Wilbert,

Hier vind je een voorbeeld van een zelfgemaakte bouwplank, gemaakt door Bert Takken : http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=13247

Voor mijn America, heb ik 2 vierkante metalen buizen genomen, die ik kan vastschroeven. Is maar een hele simpele bouwplank, maar het werkt wel :

Afbeelding

Groeten, Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Wilbert,

Er is een beknopte maar vrij duidelijke beschrijving van een bouwplank o.a. ook gemaakt door Modelengeneer en deze kun je hier vinden:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... c&start=10

Verder de tip van de legoblokjes om je spanten recht te kunnen krijgen op je kiel:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=13471

We zijn allemaal begonnen en leren iedere dag nog bij! :wink:

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 17:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Dank jullie! Ik ga me er eens in verdiepen.
Verder heb ik het advies gekregen de zaag erin te zetten. Echter vroeg ik me af of deze spanten nog recht te krijgen zijn door het verlijmen van blokjes tegen hun zijkant op de valse kiel? Een soort knietjes...

Eerst ga ik nu in elk geval aan de slag voor een bouwplank... Stom van me, een uurtje werk willen bezuinigen aan een euro aan latjes op een project dat 100+ uur gaat duren en waar ik een leven lang tegen aan moet kijken.

Het ergste is, ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat me een soort gelijk probleem nog weleens zal overkomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 19:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Citaat:
Het ergste is, ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat me een soort gelijk probleem nog weleens zal overkomen.


Ach hier moet je niet zo tegenaan kijken, wij hebben het allemaal moeten leren. En daar is zo´n forum toch voor.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Ach, ik vind het ook niet zo erg hoor. Als het meteen perfect zou gaan heb ik blijkbaar een te makkelijke kit gekocht. Wel heb ik misschien een oplossing voor mijn probleem met de scheve spanten. Daarover wil ik eigenlijk jullie mening horen.

De volgende 'echte' stap in het boekje is het plaatsen van het dek. Dit dek is 1 plaat. Er staat daarbij de spanten te markeren op het dek en met lijm en nageltjes te bevestigen! Zou dit mijn probleem niet oplossen als ik op dat moment bij elke spant voldoende druk uitoefen om ze 'recht' te zetten? Kan evengoed zijn dat ik iets over het hoofd zie, maar als ik ze aan het 'stevige' dek kan fixeren zou het probleem eigenlijk toch opgelost moeten zijn? Zeker omdat ik ze in dat stadium toch moet verlijmen en nagelen volgens de handleiding.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Met pijn in het hart heb ik besloten dat ik gewoon voor de enige goede manier moet gaan. Inmiddels heb ik 2 spanten los gezaagd met een figuurzaag. Ik heb de valse kiel zelf gebruikt om recht tegen af te zagen. Dat is heel goed gelukt al zeg ik het zelf. Ik kwam daardoor meteen achter een nieuw probleem. Nadat de helft van de spant af was, kwam ik erachter dat de lijm niet echt goed gehecht heeft. Ik kan de spanten met een mesje en wat neerwaartse kracht (druk) aan de kant waar de spant nog wel zat er vrij makkelijk in zijn geheel uitkrijgen.

Maargoed, een bouwverslag zonder foto's is als een huwelijk zonder schoonmoeder. Ik neem u wederom mee naar scheepswerf de Gouden Prutser ;)

Afbeelding
Na het voorzichtig afzagen van de 2 achterste spanten moest ik ze natuurlijk ook weer aan elkaar krijgen. Omdat (ongetwijfeld door een verkeerde techniek van mij) de Uhu hart niet echt goed heeft gehecht, danwel nog niet uitgehard was heb ik voor deze taak de secondelijm van Graupner gebruikt. Was de eerste keer dat ik die gebruikte maar het resultaat wekt indruk. De 2 delen stevig tegen elkaar gedrukt, klem erop en natuurlijk wel wat langer wachten dan de 2-6 seconden die op het flesje staat. Na een half uur heb ik flink wat kracht gezet om de verbinding te testen. Conclusie: als hij breekt dan breekt hij waarschijnlijk naast de 'las'.

Afbeelding
In de tussentijd heb ik van restmateriaal uit de mal een plankje gemaakt. Die wilde ik gebruiken om te testen of de 'groef' waar de spant in valt recht was. Ook met dit plankje was hij scheef. Dus vijlen. Dat vijlen is een delicaat werkje, maar de moeite waard.

Afbeelding
Na een kwartiertje passen en meten stond het testplankje mooi recht.
Waarom ben ik daar zo zeker van deze keer? Nou:
Afbeelding

Afbeelding
Vervolgens heb ik uit wederom restmateriaal wat steuntjes gemaakt. De focus van de foto ligt verkeerd, ik zag het pas bij het uploaden naar de pc. Deze steunen hebben meer als doel bij het lijmen een leidraad te zijn voor een mooie haakse verbinding van de spant dan en boel recht te houden dan dat ze daadwerkelijk ondersteuning bieden. Er staat ook zogoed als geen kracht op.

Afbeelding
Vervolgens heb ik op mijn werkblad wat hulplijnen gezet. Door de hoek kunnen jullie het niet zien, maar de spant staat nu recht. De spant zelf weer verlijmd met de Uhu Hart, de steuntjes met de secondelijm. En dat is de huidige stand van zaken.

Aan elke beginner wil ik wel zeggen: doe de spanten meteen goed. Het doet echt pijn als je ze eraf moet zagen. Er komt toch meer bij kijken dan schuiven en plakken. Zelf zie ik het maar als lesgeld ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
ga gewoon naar de eerste de beste DIY en koop daar eens een klein potje houtlijm. je hebt daar een versie van die binnen de 5 min; al kleeft en na 30 min. al hard is.
Express
hier gebruik ik wel de gegevens van Uhu maar je hebt die lijm in verschillende merken.

voor het recht = haaks lijmen van je spanten, gebruik even de tip van Ptér met lego blokjes.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 0:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Misschien moet ik dat ook maar doen, maar ik vind het zo zonde van die dure tube :cry: Wilde hem eigenlijk eerst opmaken. Tenzij je me de Uhu hart echt doet afraden, dan word het een ander verhaal.

De lego tip heb ik me ter harte genomen alleen door een verhuizing van mij staat de helft van mijn spul in de opslag. Zo ook de lego... Anders had ik dat zeker gedaan. En het bootje heeft me inmiddels al aardig wat geld gekost dus wil er eigenlijk niet ook nog speciaal een doosje lego voor aanschaffen... Het begint qua investering in spullen namelijk wel een beetje gortig te worden. Ik besef me dat ik het gereedschap kan blijven gebruiken, maarja ik kan de euro's maar 1 keer uitgeven :cry:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt, 2008 0:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Dank je trouwens voor de link! Ik ben hem aan het doorspitten nu!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement