Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 8:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 jul, 2008 22:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 jul, 2008 17:23 pm
Berichten: 54
Woonplaats: Zele
Bij ons jaarlijks bezoek aan de modelbouwbeurs in Dortmund hadden ik en mijn zoon Danny besloten om wat meer tijd te besteden aan de andere hobby's, dan altijd maar rondjes te lopen alleen in de zaal van de vliegtuigen.
Veel, zeer veel tijd hebben we deze keer doorgebracht in de zaal van de modelboten, omdat ik al enkele maanden zinnens was om eens een 3 master zeilschip te bouwen, en liefst een van een behoorlijke grote.
Bij de firma Krick kocht ik me een katalogus met vele zeilschepen erin, en met een prijslijst ingesloten.
Enkele weken later bezochten we in het Antwerpse de opendeurdagen van een modelbouw zaak die alle bouwdozen van Mantua binnen hadden, alles stond daar overzichtelijk uitgestald en ook geprijst, zodat we ontdekten dat de prijzen in Belgie tot 15% goedkoper waren dan in Duitsland.
Mijn besluit om eens een zeilschip te bouwen kreeg daar meer en meer vorm, ofwel zou ik de Superbe, of de Victory bouwen, de aankoop zou ik de volgende zaterdag doen.
Mijn zoon had me ook attent gemaakt op jullie modelbouwforum en elke avond kwam ik wel voor een uurtje bij jullie op bezoek.
In de dagen voor de aankoop ging ik wat opzoeken over deze beide boten, even intikken op Google, en ik kreeg een schat aan informatie, plots zat ik op Kapaza waar de Supebe te koop stond, snel een bod gedaan van 80 €, en even snel antwoord gekregen van de verkoper dat 80 € de helft te weinig was, ik wist nu de prijs.
Ik belde de man op, maakte een afspraak om de Superbe te gaan halen en stond een uurtje later bij de verkoper thuis waar ik ontdekte dat hij ook nog de Victory schaal 1/78 te koop had, voor dezelfde prijs.
Deze Victory heb ik gekocht, en ga ik morgen proberen te bouwen.
Door de vele bouwverslagen op jullie forum te lezen, en de foto's te bekijken weet ik dat het de eerste keer niet gemakkelijk is, toch wil ik het eens proberen.
Ik hoop regelmatig foto's te maken en wat over mijn problemen die zeker zullen opduiken te berichten, we zien wel wat het wordt.

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 jul, 2008 22:45 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Van harte welkom hier, en veel plaatjes ter verduidelijking is heeeel handig. Foto's zeggen meer dan woorden per slot van rekening. Jullie hebben een van mijn favorite modellen. Dus ik blijf dit ook zeker volgen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2008 8:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hallo Robert!!

Een hele uitdaging om direct met een 3-master zeilschip te beginnen! :shock:
Ik hoop snel wat foto's te zien van je gekochte bouwpakket!!!
De beplanking op de romp en het dek en later de tuigage zullen de grootste uitdaging gaan geven! :wink:

Het project kan een langere tijd in beslag gaan nemen, d.w.z. de meesten doen er al snel een jaar of 2 over een 3 master te bouwen met onregelmatige werkuren aan het schip! Neem uw tijd dus! :wink:

Oja, foto's zeggen vaak veel meer dan heel veel tekst. Zeker als we u willen behoeden voor kleine misstappen of eventuele vuilkuilen in een bouwdoos, is het plaatsen van foto's een groot gemak.
Verder geeft het een veel beter amusement dit prachtige project te volgen! 8)

Ikzelf ben ook met een 3-master bezig uit ongeveer dezelfde periode (jaartijd). Dit is de San Juan Nepomuceno en heeft ook gevochten bij de slag om Trafalgar waar ook de HMS Victory bij betrokken was.
Wellicht is het interessant voor jou om het topic eens door te lezen aangezien er heel veel tips in gegeven worden en veel bouwfoto's.
Het topic kunt u hier vinden:
Bouwverslag van de San Juan Nepomuceno uit 1765
Vanaf pagina 6 begint de bouw!

Verder zijn er vele andere bouwverslagen waar tips en technieken in terug te vinden zijn.

Mocht je vragen hebben, wees gerust en stel ze gewoon! :wink:

groeten,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2008 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Victory in houtvorm ? Klinkt heel gaaf, zeker met de nodige ponders die ze aan boord had 8) . Jammer dat ik me net niet kan voorbereiden op een superbe topic :idea: hihi, deze wou ik namelijk bouwen na m'n huidige project. Zoals ptér al zegt duurt het heel lang afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je in het project steekt. Het is het zeker waard en je hebt er een hoop plezier van, óók wanneer je HMS Victory af is en staat te pronken op je schouw ;). Veel succes, ik blijf je volgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2008 11:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 aug, 2007 18:40 pm
Berichten: 2247
Woonplaats: Groningen
Allereerst welkom hier op 't forum!

zozo, dat belooft wat!
ben erg benieuwd naar de foto's!


Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2008 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun, 2008 15:34 pm
Berichten: 1036
Woonplaats: Eindhoven
Welkom op het forum! :brouw:

Veel succes en plezier met dit uitdagende project. Ik ga dit zeker volgen en ben zeer benieuwd naar de eerste foto's.

groeten, Rinie

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2008 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 10 jul, 2008 17:23 pm
Berichten: 54
Woonplaats: Zele
Eerst en vooral bedankt jongens voor de steunende woorden.
Hoi Pter.
Jouw bouwverslag van de San Juan Nepomuceno heb ik enkele weken geleden gelezen, en ook al een paar keer herlezen.
Eigenlijk staat er niet veel meer op het modelbrouwers forum over boten dat ik nog niet gelezen heb, en gelukkig maar, van de bouwverslagen heb ik enorm veel bijgeleerd, ook de artikels over rompenbouw, het bekleden daarvan met strips heb ik gelukkig eerst gelezen voor ik aan een boot begon.
Ik heb vandaag de doos met inhoud gefotgrafeerd, en de spanten eens los op de kiel geplaatst en ook daar foto's van gemaakt.
Ik ga nu voor het eerst proberen deze opnamen op het forum te plaatsen, ik hoop dat het me lukt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
De bouwdoos die ik langs Kapaza gekocht heb is volledig, niets ontbreekt, ik heb alles nagekekenop de bijhorende stuklijst.
Wat me verwonderde is! dat ge eerst alle spanten op de kiel en twee dekken moet plaatsen vooralleer men ook maar iets mag lijmen, gelukkig past alles perfekt in elkaar, en is alles mooi recht.
Ik ben bijna een ganse dag bezig gewwest met alles eerst een nummer te geven.

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2008 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
kijk, een goed begin!
het ziet er mooi uit allemaal, fijn dat alles compleet is!
mooie fotos ook! hier houden we nou van.

greetz,
DAffIE :mrgreen:

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2008 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
-------

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Laatst bijgewerkt door DAffIE op za 26 jul, 2008 9:17 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 jul, 2008 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 30 aug, 2007 18:40 pm
Berichten: 2247
Woonplaats: Groningen
t begin is er, goed gedaan!
trouwens goede foto achtertgrond, maakt het wat duidelijker! :D


Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement