Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 19:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1851 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 186  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 mei, 2008 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 16:13 pm
Berichten: 311
Woonplaats: Katwijk aan Zee
Hoi Ron,

Ik heb ontzag voor je manier van bouwen hoor! Alle tekeningen zelf maken is niet niks, maar je krijgt er wel een kick van.

Gr. Kees

ps. Even een tip. Stuur voor de gein eens wat foto´s van je voorwerk naar de werf. Altijd een klein kansje dat ze je nu ineens wel serieus nemen. :wink: Bij mij heeft dat laatst zeker wel gewerkt met het zoeken naar tekeningen.

_________________
Bekijk ook eens het brouwverslag van mijn eurokotter scratchbuild http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=13646
Forum MKCN: http://mkcn.yourbb.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 12:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
modelengeneer schreef:
Ik ben benieuwd hoe je dit allemaal in schaal gaat bouwen.

Ga je dit allemaal ook schuif en inklapbaar maken? Of ga je voor een vol statisch model. En heb je ook al gedacht aan een of andere verlichting. Of komt dat er ook niet in. :P Ik ben altijd voor lampjes. :P


Ik sla ook bij dit project de verlichting over.Het is al moeilijk genoeg :P .

Het loodsdek ga ik vast monteren in half uitgeschoven stand,uitschuifbaar zou ik anders inwendig de romp moeten gaan verzwakken,omdat ik er geen spanten in maak.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 12:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
ceesdemol schreef:
Hoi Ron,

Ik heb ontzag voor je manier van bouwen hoor! Alle tekeningen zelf maken is niet niks, maar je krijgt er wel een kick van.

Gr. Kees

ps. Even een tip. Stuur voor de gein eens wat foto´s van je voorwerk naar de werf. Altijd een klein kansje dat ze je nu ineens wel serieus nemen. :wink: Bij mij heeft dat laatst zeker wel gewerkt met het zoeken naar tekeningen.


Cees,ik ben er niet optimistisch over,ik had ze al eerder een bericht gestuurd,met geen enkele reactie.Maak ik me ook niet meer druk over :roll: .

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 12:36 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Het is inderdaad een moeilijk project. Jammer dat je er geen lichtjes in maakt. Maar aan de andere kant. Het gaat niet om de lichtjes toch. Maar om het model zelf. Dat is het belangrijkste.

En ik heb nog een antwoord op het volgende. Je schreef dat je talkpoeder door de verf heen ging doen. Daar heb ik het met mijn vader even over gehad vanochtend. Bij ons was mama dag vandaag. :P

Hij vertelde dat hij dit in combinatie gebruikte met tweecomponentenlak op basis van epoxy hars. De bedoeling is dat hij hiermee een soort van melkachtige tot yochurtachtig substantie maakt. Die smeerde hij dan op de romp en wachte tot deze voor een kwart gedroogd was. Dan ging hij daar met een soort van grote plamuurmes overheen om alles aan en in te strijken. Na een aantal dagen verwarmd drogen. Begon het schuurwerk. Eerst met een bandschuurmachine en daarna met een stuk schuurpapier op een schuurplank. Het is de bedoeling dat je hiermee de verf stugger maakt, dan brokkeld het niet zo snel af. Plamuur is vaak ook hard. Mocht er iets tegenaan vallen dan kan de verf barsten. Dat gebeurt dan minder snel omdat de verf stug maar daardoor ook meer flexibel is geworden. Wanneer alles goed geschuurd is dan ging hij er ook nog een keer met de twee komponenten lak overheen. Ditmaal zonder de talkpoeder. Ook nu ging hij eerst alles schuren. Nu alleen met een schuurblok. Het schuren deed hij dan met een heel fijn schuurpapier voor water met heel veel water. Dan nog een keer, schilderen. Als de verf nu weer voor een paar dagen goed was uitgehard. Ging de beschermlaag er over. Ook dit was een epoxi lak. Dit waren dan ook weer 3 lagen in totaal. Hierna ging hij wanneer hij het geheel 2 maanden heeft laten uitharden onder verwarmde omstandigheden, alles polijsten en in de was zetten. Hiervoor heeft hij een scheeps was gebruikt. Het merk wist hij nietmeer. Hierdoor was het helemaal afgwewerkt. Daarna ging de antifouling er op.

Let hierbij wel op dat dit alleen maar met lichte lakken kan. De kleur wordt sterk beinvloed door de talkpoeder. Het wordt niet alleen lichter maar het veranderd ook van kleurnuance. Voor donkere lakken zou een ander middel hiervoor volstaan. Alleen wist hij dit niet meer. Wij hebben altijd witte schepen gehad.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Alleen al voor het informatieve deel.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Bedankt voor de uitgebreide info Rik :P .

Inderdaad gaat talkpoeder de kleur beïnvloeden.

Nou zeg,dat waren wel wat laagjes wat daar overheen werden gebracht.
Ik vind het hele nuttige informatie,en ben je ook dankbaar voor dit om te delen.

De uiteindelijke kleur gaat zilver worden,ik weet alleen nu nog niet,of metallic of strak.Daar heb ik nog wel wat maandjes de tijd voor :lol: .

ik heb deze tip inmiddels ook al gevonden op een Belgisch modelbouw forum voor rc boten.Daar mengen ze talkpoeder mee in als grondlaag/primer in...latex(wel de echte).

Dit zou porienvuller volledig vervangen,en in twee lagen een uitstekende gladde en harde laag geven op zelfs balsahout.Daaroverheen kan dan later de uiteindelijke kleur.

Maar zover ben ik voorlopig nog wel niet :lol: .

Nogmaals bedankt voor je info.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 17:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
En zo is eindelijk na anderhalve maand de eerste "echte"constructieve stap gezet in dit moeilijk en complex project.

Vandaag heb ik,met behulp van de eigen getekende mal,dek een en dek twee uit een plaat MDF(3 mm)gezaagd.

Maar voordat ik dat kon,moest ik eerst de mal plaatsen/lijmen op de plaat MDF.Ik heb hierbij alleen de randjes gelijmd.Zo kan ik later het papier makkelijker verwijderen.

De mal is hetzelfde als het kopie,welke hier onderaan hangt.

Afbeelding

De grote stukken heb ik eruit gezaagd met behulp van de elektrische figuurzaag.Ik heb er wel een dikker zaagje ingezet,en toen ging dat erg snel en prima verder.

Hier zit de papieren mal er opgekleeft.


Afbeelding

Afbeelding

De ronde hoekjes aan het achtersteven heb ik gezaagd met het handfiguurzaagje.

En toen was de eerste klus al bijna klaar.Heerlijk om dit weer te kunnen doen,na al dat tekenwerk :P .

Afbeelding

D volgende klus is het uitzagen van de vele inkepingen waar de L-steunen komen.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 okt, 2007 21:49 pm
Berichten: 2064
Woonplaats: Den helder
:lol:
dit word leuk :P
veel geluk
ik zie je over een maand of 5 nog wel klooie
:lol:
Mitchell.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 19:09 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ron, je gaf mij de complimenten, maar ik moet jou toch nog zien te evenaarden. Dat is nu voor mij de uitdaging. :P En dat maakt deze projecten zo leuk.

Wat ik zo zie wordt dit schip ook weer een monster. Enne volgens mij gaat het helemaal goed komen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 19:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 sep, 2007 16:15 pm
Berichten: 1003
Woonplaats: Limbricht (tegen Sittard aan)
ik ben benieuwd wat de volgende stap zal zijn. Ziet er goed uit, maar is 3mm MDF niet wat te dun???


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2008 19:26 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Citaat:
ik zie je over een maand of 5 nog wel klooie


Hoezo??

Ik heb er alle vertrouwen in.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1851 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 186  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement