En nog een kleine update van dit project,zo vlak voor brouwersdag.
Deze week zal ik geen tijd meer vinden om iets aan dit project te doen,moet nog de QMII,De hermann Marwede en de VICII-C inpakken gaan voor brouwersdag.De dozen ervoor heb ik al gemaakt,moest ik aanpassen ivm de grootte
...
De schotten zijn nu in hun basisvorm klaar,alsmede de twee langliggers.
Deze langsliggers zijn bedoeld om later,de tempexblokken(waarop steeds een schot is gelijmd aan de kopse kant ervan)recht en strak te geleiden op hun plaats tijdens de montage ervan.Tweede voordeel daarvan is dat deze vuren latten tevens de stevigheid ten goede komen.
Als eerste dryfit heb ik hier de schotten los op hun plaats geschoven.
Zo is de grootte van deze duikboot goed te zien.
Aan de voorsteven en de achtersteven komen later nog balsablokken tegenp gelijmd om de neusspits en de achtersteven(ovaalvormig)daaruit te snijden en shapen.
Mensen die vorig jaar op brouwersdag zijn geweest,en mijn B1 hebben gezien,weten hoe lang dat deze was,en de B1 past(in zijn lengte)ruim twee keer in de romp
...
Rechtop gezet,past ze met haar lengte niet rechtop in mijn hobbykelder.
Van alle onderdelen heb ik tekeningen gemaakt.Zo kan,eventueel,later iemand haar nabouwen...
De samenstelling en montage van de schotten plus de liggers heb ik fase 1 genoemd.Daarom een schets erbij hoe de bedoeling is ervan.Op de tekening is ook te zien,waar later de balsablokken komen(schuin gestreept).
Ook is duidelijk op de tekeningen te zien,dat ieder schot anders van vorm is...
En(off course
)copyright van mij hoort erbij
).
De volgende stap van dit project(zeker pas na brouwersdag)is het aanbrengen gaan van de tempexblokken op de schotten.En deze daarna in hun vorm gaan shapen(mooi langs de schotten snijden met een zaagdraad).
Daarom ook dat de blokken in modules worden gemaakt.De romp ineens gaan shapen lukt niet door haar vorm.Nadat dan de blokken in hun vorm zijn gemaakt,worden ze eerst bekleed met balsahuid.En dan worden deze beklede blokken over de geleideliggers(vurenhout)geschoven en tegen elkaar gelijmd met bisontix.En dan komt de schuurfase aan pas
....
Later dan volgen de beide ballasttanks tegen de romp,gevolgd door de kiel en toren.Daarna de stuurvinnen en roeren.En dan haar eerste primerbeurt....maar dan zijn we wel al heel wat later in maanden.Ze wordt erg groot,kost dus veel tijd..
Wordt vervolgd...
Ron.