Tweety777 schreef:
@ Modelengeneer,
Mooi model zeg!!!! Ik las dat je van mening was dat de boeggolf op ongeveer de halve scheepslengte bij de romp komt. Dit is alleen afhankelijk van de snelheid. Een schip wat op zijn rompsnelheid (is de hoogste snelheid waarbij het nog mogelijk is om de boeg zonder geweld in het water te houden) vaart is de lengte van de boeggolf precies de waterlijn lengte van dat moment (door een golf wordt die voor het bereken van deze snelheid groter of kleiner), maar bij halve kracht komt de boeggolf tot halve scheepslengte.
Groetjes Josse
Dank je wel
.
De boeggolf komt bij de VIC(leer constant bij
)tot de halve lengte van de romp.Doch de VIC heeft aan de boeg hydroplanes.Bij te hoge snelheid gaat ze met de boeg omhoog(of eigenlijk ging ze).De boeggolf werd daardoor korter wat weer tot gevolg had,dat de boeg dieper in het water ging snijden.Wat weer tot gevolg had,dat de hydroplanes wederom een lift gaven...enzo...Met andere woorden,bij volle vaart aan de oppervlakte,was het voor onervaren bemanningleden meestal misselijkmakend om aan boord te zijn
.Een van de spraakmakende vaareigenschappen was,dat de VIC alleen onder de oppervlakte haar rustige vaart had(bron;u-net).
Ron.