Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2014 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooie bouw. Op je laatste vraag weet ik geen antwoord. Op deze wel:

Citaat:
Heeft iemand een tip voor het maken/kopen van kanonskogels op een schaal van 1/150.
Kogellagers! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2015 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 jul, 2013 12:43 pm
Berichten: 77
Zoo de bouw heeft lange tijd stil gelegen, nu het weer slechter wordt en mijn opleiding afgerond is heb ik het schip weer uit de kast gehaald. Helaas heeft de periode in de kast het schip niet al te goed gedaan. Er zijn redelijk wat kanonnen naar binnen geschoten, niks aan te doen, misschien sluit ik ze wel af met de kanonsluiken. Inmiddels heb ik zwart touw aangebracht op de twee voorste masten. Dit heb ik naar eigen idee gedaan. Zoals te zien is op de onderstaande foto, tevens is daarop de te zien dat er kanonnen missen.
photo 330240
Ik heb het boegbeeld van het schip gehaald, deze had ik goud geverfd, dit vond ik toch wat saai en heb wat inspiratie opgedaan op internet. Nu heeft hij kleur en vind ik hem er mooier uitzien.
photo 330242
photo 330243
Verder ben ik bezig met de wanten, hier zou ik graag tips over ontvangen. Er zit een raam bij het pakket waarop je het kan knopen maar ik ben niet tevreden over dat resultaat. Nu wil ik de horizontale touwen eerst aan het schip bevestigen en daarna de horizontale touwen er op te knopen. Het probleem is dat ik de horizontale lijnen niet strak krijg. Welke knoop/knopen kan ik daarvoor gebruiken? Het touw gaat door het blok en daarna door een ring. Met een platte knoop staat het touw niet strak. Iemand tips?
photo 330241
photo 330239
Ik zie uit naar jullie reacties!
Nick

_________________
De werf verlaten: De Batavia van Revell http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=40707
Op de werf: Le Glorieux van Heller


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2015 22:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je bedoelt waarschijnlijk de verticale touwen. Die komen nog niet strak omdat je ze nog maar aan een zijde geknoopt hebt. Als je de andere zijde doet en de mast daardoor terug naar het midden getrokken wordt, komen de touwen waarschijnlijk strakker te staan. Gebruik wel steeds een meervoudige knoop, anders lost het touw terug. Je hebt het beeld wel mooi verbeterd. Maak volgende keer de foto's op een beter verlichte plek.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2015 16:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 jul, 2013 12:43 pm
Berichten: 77
Nog steeds aan het experimenteren met de wanten, schiet eigenlijk weinig op. De set bevat een hulpmiddel om wanten te maken, zo'n raamwerkje die iedereen wel kent. Over het resultaat hiervan ben ik niet helemaal tevreden. Ik vind het mooi als je ook daadwerkelijk knopen ziet zoals je bij de houten modelbouw ook ziet. Nu probeer ik datzelfde effect te creëren in dat raam werk. Betekend dat ik langer bezig ben. Ik heb in een plankje wat spijkertjes gemept waar ik het touw langs draai. Ik doe ongeveer 3 a 4 horizontale lijnen met 1 touwtje, anders wordt het touw te lang en onhandig bij het knopen.
photo 335258
Ik gebruik overal mastworpen. Ik knip de touwen pas los als de lijm droog is. Ik lijm alleen de buitenste twee knoopjes en daar gebruik ik gewoon revell lijm voor. Hierdoor kan ik de knopen daartussen nog een beetje verschuiven. 1 want is nu klaar, moet alleen nog wat touwtjes af knippen en de knopen in de rechte lijn plaatsen.
photo 335257
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat op het schip. Ik hoop dat het mooi wordt anders moet ik nog een andere techniek bedenken:P

Nick

_________________
De werf verlaten: De Batavia van Revell http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=40707
Op de werf: Le Glorieux van Heller


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2015 11:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 jul, 2013 12:43 pm
Berichten: 77
Na een paar avonden knopen had ik eindelijk 1 want klaar op een experimentele manier. Helaas bleek dit geen goede manier. Toen het want nog in frame zat zag het er nog goed uit, zie de foto hieronder.
photo 342280
Zodra ik hem los knipte veranderde de vorm drastisch. Het werd een heel klein hoopje knoopjes. Iets wat ik eigenlijk vooraf niet had verwacht en al helemaal niet had gehoopt.
photo 342279
Toch geprobeerd dit want netjes er in te zetten. Zelfs onder spanning op het model had het want niet de gewenste vorm. Dus besloten dat het de prullenbak in kon. Er nu toch voor gekozen het want te knopen direct op het schip.
photo 342278
Helaas lopen de verticale touwen een beetje scheef. Waarschijnlijk trek de knopen op verschillende manieren strak. Maar ik ga wel verder op deze manier, misschien dat na meerdere knopen ik ook consequenter word.

Nick

_________________
De werf verlaten: De Batavia van Revell http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=40707
Op de werf: Le Glorieux van Heller


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2015 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei, 2008 19:26 pm
Berichten: 1147
Woonplaats: Hengelo Ov
Ik vind het toch behoorlijk knap wat je allemaal laat zien, prachtig werk en een schitterend schip, zo'n model wil ik ook nog hebben.
Succes met het touwwerk en verdere bouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 apr, 2017 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 jul, 2013 12:43 pm
Berichten: 77
Ik ben weer terug, het heeft even geduurd maar inmiddels weer begonnen. Het schip heeft meer dan een jaar op de kast gestaan om stof te happen. Elke keer als ik het schip zag staan dacht ik wel: het is wel echt een mooi model en prachtig schip. Nu ik vakantie heb, heb ik hem weer eens van de kast gehaald. Ik moest eerst een half uur stoffen met een klein penseel maar langzaam maar zeker kwam de glorie van het schip weer terug. Toentertijd ben ik gestopt bij het knopen van de wanten. Ik dacht, zo erg kan het toch niet zijn?? Nou ik ben weer begonnen en ben alweer in staat het schip op de kast te zetten. Ik heb nu dunnere draad gebruikt. Alle verticale lijnen heb ik inmiddels geknoopt. Allemaal niet even strak maar is voldoende. Toen weer begonnen met de horizontale lijnen. Ik gebruik mastworpen en maak de afstand tussen de lijnen wat groter, dan hoef ik minder te knopen. Na 5 horizontale lijnen geknoopt te hebben ben ik weer op internet gaan zoeken naar alternatieven... Ik zie op franse sites een soort alternatieven, lijkt op dunne plastic stroken (soort spaghetti) en dat wordt gelijmd. Nog geen tijd gehad de site te vertalen. Is er toevallig iemand met tips, trucs etc voor het knopen van de staande wanten??
photo 409180
photo 409181
photo 409182

Groet Nick

_________________
De werf verlaten: De Batavia van Revell http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=40707
Op de werf: Le Glorieux van Heller


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2017 7:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Denk dat de enigste juiste manier is om ze ter plaatse te knopen zoals je bezig bent.
Misschien moet je het wat voorzichtig aanpakken,nu zie je de buitenste rechte lijnen reeds naar binnen getrokken staan op de laatste foto's.
Zo krijg je geen rechte stroken denk ik? :oops:
Veel knoopplezier,schijnt erbij te horen op zo'n schepen. :wink:

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 mei, 2017 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 03 jul, 2013 12:43 pm
Berichten: 77
Toch afgezien van de dunnere draad, deze vond ik toch minder mooi. Inmiddels is de dunne draad er weer af en heb ik 1 want klaar en ben met de tweede halverwege. Het buitenste touw trekt iets naar binnen. Exacte oorzaak weet ik niet. Hieronder 2 foto's van de huidige situatie.
photo 410071
photo 410070

Verder ben ik bezig geweest met schilderen. De onderdelen voor de masten zijn nu klaar. Verder nog wat kleine dingen als ankers en de lantaarn geschilderd. Ik heb in de tussentijd ook weer wat bemanning geschilderd. Dit zijn spoorbaan poppetjes. Het betreft onder andere wat vrouwen, een kindje en een priester. Verder had ik ook een setje tonnen en vaten van faller aangeschaft om op het dek te plaatsen. Deze hebben ook een likje verf gehad. Als laatste heb ik wat gereedschappen geverfd, deze kunnen prima door als wapens en zullen ook een plek op het dek krijgen.
photo 410069
photo 410072

Van de tonnen en vaten heb ik vooralsnog de helft geschilderd, de rest ga ik niet gebruiken denk ik. Deze zal ik waarschijnlijk weer verkopen. Mocht iemand hier interesse in hebben stuur me dan even een berichtje.

Nick

_________________
De werf verlaten: De Batavia van Revell http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=40707
Op de werf: Le Glorieux van Heller


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement