Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2016 19:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
De afgelopen dagen ben ik voornamelijk bezig geweest met de romp en het aanbrengen van de basis-kleuren en de basis camouflage. Dat vroeg erg veel afplakwerk en ik heb de verschillende lagen en 'blokken' minimaal 24-48 uur laten drogen voor ik verder ging ... het is meer werk om losgetrokken verflagen te repareren dan nu wat geduld betrachten.

En er is genoeg PE priegelwerk om de tijd tijdens het drogen op te vullen.

De romp is voorzien van de middelgrijze kleur en de valse boeg en kont in donkergrijs.

photo 387599

Daarna het afplakwerk voor het aanbrengen van de nep-boeg- en hek-golf en de witte camouflagestrepen.

photo 387598

photo 387600

Drogen, bijwerken, en nu de zwarte vlakken. Ik vlieg werkelijk door mijn maskeertape heen :)

photo 387604

En het eindresultaat:

photo 387605

Dit is voor mij de basis. Met deze basiskleuren en wat wit of zwart gemengd wil ik wat nuances aan gaan brengen, om de grote vlakken optisch wat te breken.
Heel voorzichtig, net als het verweren straks, want ik blijf ervan uitgaan dat het een vrijwel nieuw schip was. In een Amerikaans bouwverslag ben ik een behoorlijk 'geweatherde' Bismarck tegengekomen, en ik vind het geen potje.

Natuurlijk toch de nodige gvd-momentjes gehad. Met mijn plompe vingers is het PE soms erg klein ...

De ophangbeugels voor de reddingsboeien bijvoorbeeld (wel 3-4 mm groot...). Dit is echt millimeterwerk, en moeten ook nog 'rond' omgevouwen worden. Met twee mesjes heb ik ze eerst 90 graden gevouwen, en daarna over een 1mm koperdraad 'halfrond' gevouwen.

photo 387603

photo 387602

Tot de volgende update :)

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2016 0:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Wat kleinde dingetjes tussendoor deze week. Ik ben de romp aan het voorzien van een lichte weathering (vnl. Regenstrepen, weinig roest - het was een nieuw schip :) ) en de 'eerste verdieping van de dekopbouw'.

De boeg heb ik met twee PE-deeltjes uit de rommeldoos voorzien van twee sluitbeugels die er moeten zitten, maar niet in de kit of PE-set zijn opgenomen.

photo 387884

De ankerkettingen een eerste laag zwart gegeven, ze worden nog afgewerkt met een semi-glans zwart:

photo 387886
photo 387887

De 'eerste verdieping' is voorzien van alle PE-deeltjes en van de uiteindelijke kleur voorzien, een iets lichter grijs dan de romp-kleur (DKM 50 uit de Lifecolor serie). De binnenkanten van de luiken heb ik een iets lichtere tint gegeven cf. de verf-aanwijzingen op dè Bismarck-site.

photo 387885

De regenstrepen zijn nauwelijks zichtbaar op de romp, maar die staat nog in de glanslak. Ik verwacht (hoop :) ) dat als de matte afwerking erop zit dat het wat meer 'doorkomt'.

De gratings zijn voorzien van een hele donkere grijs-kleur (Vajello anthraciet-grijs). Op het rechterdeel zijn de uitstekende rondingen verwijderd en vervangen door PE-gratings. Dit zijn de afgeplakte delen.

photo 387888

De boel staat nu in de glans-vernis van Humbrol. Lekker spul, heel dun, met een lage psi kun je die heel gecontroleerd opbrengen. Tussen de dekwerkzaamheden en drogen van de verf door kan ik deze delen gaan voorzien van diverse washes.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2016 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
ga je de onderste rand van de opbouw nog een zwarte lijn geven. zie foto"s bismark fore section.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2016 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Ik weet het nog niet, Harry. Die zou 1 mm moeten worden, denk niet dat ik dat netjes afgeplakt krijg, er zitten nogal wat meegegoten onderdelen fors in de weg.

Heb Trimline overwogen, dat is er in die maten, maar heeft hetzelfde probleem en ik ben bang dat het op den duur toch loslaat.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 12:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
De romp is grotendeels af, voorzien van een hele lichte regenstrepen wash en afgespoten met matte vernis. Ik had gehoopt dat de wash daarmee iets sterker door zou komen, maar dat valt een beetje tegen.

Tijd om het houten dek te plaatsen. Het is heel dun, dus erg kwetsbaar en de lijmlaag is sterk, enig beleid is hier gewenst. Ik heb vooraf de (soms hele kleine) uitsparingen verwijderd met een scalpel-mesje en de folie van de plaklaag tijdens het plakken steeds iets verder naar achter weggetrokken.

photo 388414

De pasvorm van deze houten delen is fenomenaal :). Bij de kleine uitsparingen even nalopen met een cocktail-prikker of dunne strip en de kantjes goed aan - of er tussen duwen.

Op voor en achtersteven moet de Swastika komen, herkenningsteken tijdens de Baltische periode. In Noorwegen is de rode band eromheen verwijderd, op zee later is de hele Swastika overgeschilderd met een grijze band.

Eerst heb ik op een proefstukje hout de meegeleverde decal aangebracht als test. Ondanks een overvloedig gebruik van Micro Set en Sol vond ik het eindresultaat niet mooi, dus toch besloten om hem erop te spuiten.

Eerst de maskering gemaakt voor de witte cirkel, op een stukje plastik breed Tamiya tape geplakt en met de mes-passer het ronde deel uitgesneden.

photo 388416
photo 388415

Aangebracht op het dek en verder afgeplakt. Omdat ik bang was dat de verf door de houtnaden toch weg ging lopen heb ik eerst een matte laag vernis opgespoten, in de hoop dat die evt. naden zou afsluiten. Daarna het wit, iets vermengd met grauw-wit, opgebracht. So far so good....

Daarna het gepriegel om de Swastika af te plakken.... Met de decal als voorbeeld eerst 10 mm maskeertape uitgesneden naar de gewenste breedte (7.5 mm) en de hoeken rechts afgesneden: op doorzichtig plastic met de lijnen op de snijmat als referentie.

photo 388419

En de swastika afgeplakt.

photo 388418

Eerst met Nato Black 1e laagje aangebracht, daarna gewoon zwart met een beetje Nato Black gemengd. Laten drogen en toen het spannende moment: de tape loshalen ...

Enige krachttermen hebben wel door het huis geklonken ... De zwarte swastika's zijn perfect, ik heb geen verf losgetrokken (was ik ook wel benauwd voor, hout is toch anders dan plastic) - maar de witte verf is toch doorgelopen en behoorlijk ook.

photo 388420

Hoewel ik volgens mij met dezelfde dikte en dezelfde druk heb gespoten als het zwart, is het toch te dun geweest of heb ik teveel opgebracht.

Iemand advies of tips hoe ik de witte uitlopers kan verwijderen ??!??

Het is natuurlijk voornamelijk precies in de naden gelopen, schuren heb ik op een stukje geprobeerd, maar dat werkt niet echt. Omdat ik de dekken een grijswaas heb gegeven voor het plakken komt dan ook de oorspronkelijke lichtere, te 'nieuwe' kleur terug.

Gaat het niet lukken, dan heb ik twee mogelijkheden: de rode band er omheen aanbrengen, die zou het grotendeels afdekken, of helemaal overspuiten met de grijze band. Het laatste is historisch nog verantwoord met de rest van het camouflage-schema, hoewel de zwart-witte camfouflage op de romp rond die tijd ook is overgeschilderd met grijs.

Ik wil de Swastika eigenlijk wel behouden, enig detail op de grijze klomp vind ik toch wel mooier.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2016 13:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
kan je niet licht schuren met bvb een glasvezelpen, en dan opnieuw maskeren en een grijsnevel plaatsen, of eerst een laagje dek tan en dan de grijsnevel?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2016 16:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ik ben niet zo'n kenner, maar moet daar niet een rode vlak aan de buitenkant van het rondje komen? Dit even getuigen de decals die op de foto hebt staan.
Als dat rode vlak erop moet, dan is dat wellicht een oplossing voor het probleem?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2016 17:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Volgens mij kun je het inderdaad wat opvangen door de rode band als je die nog gaat aanbrengen. Dat het wit wel uitgelopen is en het zwart niet komt denk ik door de zuiging van het houten dek. Als deze voorzien is van een laag lak dan zuigt het niet meer en dus kun je goed afplakken. Beste was dan geweest om eerst een laag blanke lak te zetten voordat je afplakt voor de witte cirkel.

Uit ervaring weet ik dat je heel voorzichtig met schuurpapier en een klein bot mesje wel veel verf weer kunt verwijderen van een houten dek, maar pas op dat je niet te veel weg schuurt want er zit relief in je dek. Het dek zal ook lichter zijn als je gaat schuren dus zul je daarna moeten proberen om de verwering weer netjes aan te brengen en over te laten lopen in je bestaande dek.... Best veel en geduldig werk dus.

Had de Bismarck geen stalen versteviging op het dek daar waar de ankerkettingen zaten? Die zouden een groot gedeelte mooi afdekken.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2016 19:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik denk dat je de niveauverschillen in het dek apart had moeten maskeren in plaats van een aansluitende masking te maken. Eerst het lagere gedeelte tussen de kettingen met een net passend stuk tape en dan dat hogere stuk. De tape sluit op de rand van het hout waarschijnlijk niet 90 graden aan en de verf kan er dan onder. Dit verraadt zich soms door een snerpend geluid als je aan het spuiten bent, dat is lucht die onder de tape door gaat en die doet trillen. Als je dat hoort, moet je van spuitrichting veranderen en over de rand heen spuiten in plaats van onder de rand. Ik zou nu toch ook de gekleurde grijze band spuiten. Ik hoop dat zoiets me niet gaat overkomen als ik het deknummer van mijn carrier ooit ga spuiten, die krijgt ook een houten dek.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2016 20:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 700
Woonplaats: Stolwijk
Dank mannen, voor jullie input!

@Alex: de rode band is onderdeel van de Baltic camouflage, op weg naar de Atlantic met de tussenstop in Noorwegen is eerst de rode band verwijderd (de witte cirkel met de swastika bleef over) en vlak voor of na het vertrek uit Noorwegen is het geheel overgeschilderd met een grijze band. Ook de strepen op de opbouw (de zwart-witte banen liepen door) zijn ook in Noorwegen overgeschilderd.
(Vreemd genoeg zie je op de foto's van het wrak van de Bismarck deze camouflage nog terug! Dunne laag verf gebruikt :) )

@Martijn: helaas, geen stalen afdekking :) ... De ankerketting liep over het houten dek, niet strak overigens, vandaar dat ik de roestbaan onder de ankerketting iets breder dan de ketting alleen heb gemaakt. De lier mag niet 'op spanning' blijven staan, vandaar dat valk bij de ankerkluis een extra borgketting werd aangebracht als het anker was opgehaald voor langere tijd / op zee.

Overigens ben ik erachter dat het brede afplaktape mede schuldig is aan dit gepruts, heb gisteravond nog een paar proefstukjes gespoten: de Tamiya tape is OK, de brede tape (Komai) laat toch verf door, ondanks een laag blanke lak.
De reparatie dus alleen met Tamiya tape gedaan :lol:

Gekozen voor de rode band. De witte verf zoveel mogelijk verwijderd en de kaalgekomen plekken een hele dunne wash gegeven om het kale / wit iets te neutraliseren, met verdunde Vallejo Old Wood.
Vervolgens weer een hoop plakwerk :)

photo 388545

En toen een hele hoop dunne, droge laagjes rood, met een drup Black Grey toegevoegd.

photo 388546

Geen doorloop van het rood, godzijdank.

photo 388547

Terwijl de verf droogt en ik met washes en grijslaagjes aan het werk ga de raampjes in de uitgeboorde gaatjes aangebracht. Gaat perfect trouwens met een klein injectiespuitje!

photo 388550

Verder wat washes en grijs aangebracht. Je blijft het zien, en mooi is anders, maar het moet maar zo.
Ik denk als de bouw verder vordert, en meer washes op het dek komen het wel iets minder opvalt.

De voorkant verder afgemaakt met de ankerspullen. Met roest-pigment een baantje onder de ketting getrokken, op zich ben ik wel blij met het resultaat.

photo 388549

photo 388551

Nogmaals dank voor jullie hulp. Gisteren was ik in staat de boel uit het raam te flikkeren, maar een opgeofferde vrije dag zet me weer op het spoor :)

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement